• BeBopz

    Borgligt bröllop

    Jag och min sambo sen 11 år ska äntligen gifta oss, han friade igår =)

    Just nu är vi båda arbetslösa men anser inte att vi måste avstå att gifta oss för det, jag har heller aldrig drömt om kyrkbröllop så för min del duger det fint med rådhus/tingshuset.

    Nu till min fråga, vi vill båda ha med några vänner och även mor/far/syskon, vi önskar båda att vi hade råd att bjuda dem på mat men vi kommer inte ha råd med det....Jättetråkigt, men jag tänkte höra om ni har några tips/råd om hur man kan göra det utan att det kommer kosta oss ngt?


    Så billigt som möjligt ?
  • Svar på tråden Borgligt bröllop
  • BeBopz

     


    Snigel Bee skrev 2010-07-11 12:58:35 följande:
    Tror priset för den tårta är 39-45 kr, gav det tipset för tänkte att du kanske vill ha nåt vitt! Men klart, man kan ha vad man vill och som passar plånboken! Men jag tkr att ni ska försöka att samlas liten stund efter så du får fira lite iallafall på din dag me dom runt som älskar dig! Om du vill så klart!

    Ja absolut att jag vill att vi ska samlas =) Annars vore det trist.

    Jag är som sagt tacksam för alla tips och råd, önskar ibland att jag hade assor av pengar så man kunde göra det man kände för, men då hade jag antagligen inte gift mig i sverige, haha !

  • mattiasFästmö

     


    BeBopz skrev 2010-07-11 13:00:27 följande:
      Ja absolut att jag vill att vi ska samlas =) Annars vore det trist.Jag är som sagt tacksam för alla tips och råd, önskar ibland att jag hade assor av pengar så man kunde göra det man kände för, men då hade jag antagligen inte gift mig i sverige, haha !

    Det jag undrar är bara om ni måste göra det nu då? Jag och min m2b förlovade oss för två år sedan ungefär, och tanken var då att vi skulle gifta oss inom ett år. För man vill ju inte vänta på det utan man vill göra det på en gång! Men sen när vi väl började planera och fundera så kom vi fram till att detta är någonting man bara gör en gång förhoppningsvis, och ska vara ett minne för livet. Då kanske det är värt att vänta lite tills man kan lägga undan pengar och göra det som man känner för, precis som du skriver. Än att stressa iväg och sedan kanske inte få allt det som man drömt om.
    Kärleken går ju ingenstans och vad är ett år eller två på ett helt liv tillsammans?

  • Klockarbol

    Jag och min sambo resonerar lite likadant som ts - efter ett par riktigt tunga år (både ekonomi och annat ) så bestämde vi oss för att nu var det dags att bryta allt det tunga och göra nåt riktigt roligt!
    Så vi gifter oss 4/9 i år :)

    Vid en borgerlig vigsel behöver man inte ha några ringar men vi kommer att gifta oss i Svenska kyrkan ordning och då behövs det ringar.
    Vi har varit sambo i 23 år, förlovade oss för en oherrans massa år så vi tänker gravera vigseldatumet i förlovningsringarna istället för att köpa ytterligare ringar till vigseln.

    En god vän till mig önskade sig middagen i bröllopsgåva av sina gäster och det blev jättebra! En vanlig restaurang där det fanns bokade bord och var och en fick beställa det dom ville från en begränsad meny. När det var dags att betala så la alla valfri summa extra och de pengar som blev över (för det blev det!) fick brudparet i ett kuvert av servitören :)

  • Kattpoet

    Mina ringar kostade inget.  Det är min farmors och farfars ringar, jag ärvde dem.


    Och ringar behöver inte vara guld utan just nu kan det vara silver.  Min farmors första  förlovningsring ligger i en ask här hemma det var en billig ring i silver med granater.


     


    Prata med familjen se vad de har i sina gömmor och gör ett gammeldags bröllop där alla i familjen tar med något, även känt som knytkalas.


     

  • 5hjärtan

    Vi ska gifta oss borgligt hemma. Det kommer en vigselförättare hem till oss.
    Har endast bjudit våra familjer med resp. MMed alla blir vi 16 personer.


    Vi ska bjuda på en grillbuffe, 2 av brorsans kompisar ska vara kockar för kvällen. Bjuder på tårta och kaffe också.


    Anledningen till detta enkla och stillsamma bröllop är att vi inte vill lägga en massa pengar på en-dagsbröllop. Vi väljer hellre att lägga pengarna på vårat hus och intressen.
    Vi är inte någora partymänniskor hellre så skulle vi ha stort bröllop med fest och allt så skulle det inte bli "våran" dag, utan det skulle bli en fest för alla släktingar och vänner (ca 70 pers.)
    Vill de festa så ska det inte vara med våra pengar för något som inte blir för oss.


    Vi är som sagt inga partymänniskor eller vill vara så mycket i centrum.


    Detta upplägg passar oss perfekt. Med de närmaste och enkelt och stillsamt.

  • BeBopz

     


    mattiasFästmö skrev 2010-07-11 14:02:02 följande:
      Det jag undrar är bara om ni måste göra det nu då? Jag och min m2b förlovade oss för två år sedan ungefär, och tanken var då att vi skulle gifta oss inom ett år. För man vill ju inte vänta på det utan man vill göra det på en gång! Men sen när vi väl började planera och fundera så kom vi fram till att detta är någonting man bara gör en gång förhoppningsvis, och ska vara ett minne för livet. Då kanske det är värt att vänta lite tills man kan lägga undan pengar och göra det som man känner för, precis som du skriver. Än att stressa iväg och sedan kanske inte få allt det som man drömt om.Kärleken går ju ingenstans och vad är ett år eller två på ett helt liv tillsammans?

    Nej visst har du rätt, men ska vi vänta tills vi kan spara ihop så kanske det dröjer ytterligare 11 år innan det kan bli ngt, jag har varit sjukskriven många år och kan inte jobba heltid, sambon har svårt precis som så många andra att få jobb....

    Vi har, som många andra, drömmar, men kanske vi kan göra det senare i livet oxå =)

    När man gifter sig så gör man det för sin egen skull och ett äktenskap är ju oxå ngt man egentligen bara gör en gång i livet och hur man väljer att påbörja det tycker inte jag spelar någon roll, om du förstår hur jag tänker ? =)

  • BeBopz

    Tack för alla förslag =) Många av er tänker som vi kring detta, vi vill inte heller ha party för de andras skull, vi vill ha en trevlig middag och det räcker gott för oss.

    Vi tänker köpa en billig ring sålänge och försöka köpa en finare senare, vi har ju våra förlovningsringar om inte annat.

    Men vi har nu, tror jag, det blir en del velande, men vi kommer bjuda familj och sen några nära vänner, kommer gifta oss i rådhuset, sen bjuder vi in till att vi äter på en resturang där man betalar för sin egen mat.

    En fråga till, vad ska man skriva i en sådan inbjudan ? Låter det snålt att man gör så?

  • Klockarbol

     


    BeBopz skrev 2010-07-12 00:40:21 följande:
    Tack för alla förslag =) Många av er tänker som vi kring detta, vi vill inte heller ha party för de andras skull, vi vill ha en trevlig middag och det räcker gott för oss.Vi tänker köpa en billig ring sålänge och försöka köpa en finare senare, vi har ju våra förlovningsringar om inte annat.Men vi har nu, tror jag, det blir en del velande, men vi kommer bjuda familj och sen några nära vänner, kommer gifta oss i rådhuset, sen bjuder vi in till att vi äter på en resturang där man betalar för sin egen mat.En fråga till, vad ska man skriva i en sådan inbjudan ? Låter det snålt att man gör så?

    Vad man skriver i inbjudan kommer jag inte på på rak arm men återkommer om/när jag kommer på något.

    Och nej, jag tycker inte alls att det låter snålt! Jag tycker det låter som en jättebra idé!

  • BeBopz

     


    Klockarbol skrev 2010-07-12 01:03:25 följande:
      Vad man skriver i inbjudan kommer jag inte på på rak arm men återkommer om/när jag kommer på något.Och nej, jag tycker inte alls att det låter snålt! Jag tycker det låter som en jättebra idé!

    Va bra, återkom gärna sen när du kommer på ngt bra =)

    Puh, bara det inte låter snålt så blir det de som vi kör på !

  • BeBopz

    Nu är iallafall datum bokat och blanketter beställda =) Den 28 augusti blir det av !

    Vi har bestämt att bjuda familjen och de allra närmaste vännerna och sen gå ut och äta på restaurang där man betalar för sin egen mat, det blir enklast för oss och som passar den inte så tillgängliga plånboken vi har....

  • BeBopz

    Skulle gärna ta emot lite tips som jag skrev innan hur man skriver en sådan inbjudan =)

  • Kattpoet

    I  elva år har vi älskat varandra och nu  vill vi till vigsel vandra.


    men i rådande ekonimiska klimat, har vi inte råd med en bröllopfest elller mat.


    Så om ni skulle vilja vara, så himla trevliga och jätterara,


    och följa med oss tll rådhuset dörr  och se oss lova saker som vi aldrig lovat förr.


    Och sedan fira oss med middag ut från din egen ficka, du veta betala din egen mat och dricka?


     


    Kram  NNNN

  • BeBopz

     


    Kattpoet skrev 2010-07-12 12:58:32 följande:
    I  elva år har vi älskat varandra och nu  vill vi till vigsel vandra. men i rådande ekonimiska klimat, har vi inte råd med en bröllopfest elller mat. Så om ni skulle vilja vara, så himla trevliga och jätterara, och följa med oss tll rådhuset dörr  och se oss lova saker som vi aldrig lovat förr. Och sedan fira oss med middag ut från din egen ficka, du veta betala din egen mat och dricka?   Kram  NNNN

    Nahhh tack !! Jättefint !! Det tar vi , haha !

    Tusen tack !

  • Kattpoet

    Bra du   gillar den, jag är halvdöd här borta pga hettan och fukten....  

  • Klockarbol

    Kanonfint Kattpoet!! Inte utan att jag vill skicka en omgång inbjudningskort till :D

    Ni kommer att få en fantastisk bröllopsdag BeBopz!

  • BeBopz

     


    Klockarbol skrev 2010-07-12 23:55:02 följande:
    Kanonfint Kattpoet!! Inte utan att jag vill skicka en omgång inbjudningskort till :DNi kommer att få en fantastisk bröllopsdag BeBopz!

    Tack så jättemycket !

    Jag bad min granne skriva korten åt oss, hon skriver så mycket snyggare och hon gillade det massor, så vi är jätteglada ! Imorrn går korten iväg =)

    Tack igen Kattpoet ! =)

Svar på tråden Borgligt bröllop