• MagnusK

Sex före förlovning?

Hej

Har haft kontakt med min tjej sedan maj 2009. Det är många mil mellan oss, 40 mil. Vi sågs på riktigt i februari, 2010. 5x har vi setts. Runt 5 dagar tillsammans varje gång. Hursomhelst... det är förlovning som gäller om man ska bli intim med henne.

Ni som har förlovat er, hade ni sex före förlovningen? ..och hur lång tid var det innan ni blev förlovade? Är nyfiken.

• Svar på tråden Sex före förlovning?
  • Gorgeousnes

Jag skrev ett brev på flera sidor i kalligrafi till min flickväns pappa och frågade om hennes hand. Han sa ja, jag friade (=att vi förlovade oss) det var tre år sedan imorgon. sedan har vi alltid sagt fr om när kyrkan säger att det är ok med samkönade äktenskap ska vi gifta oss inom ett år vilket vi kommer att göra (behöver bara hitta en lokal, kyrkan och präst är bokad).

Att man har lika intressen säger egentligen inte så mkt. Det är mer hur man reagerar i olika situationer tycker jag och vilka värderingar man har och inte har. Hur man vill leva sitt liv. Om det är svårt för er att se inom vilken framtid ni kan bo ihop pga jobb och dylikt så har jag lite svårt att se att kärleken prioriteras.

Och ja jag hade distansförhållande i början, hon bodde i ett annat land. Telefonräkningar på 5000 per skalle varje månad haha.

Förstår att du är nyfiken på sex, men tycker inte att du ska förlova dig bara för det.....det vore väldigt fel mot henne och även mot dig själv tycker jag.

Vill din flickvän förlova sig nu?

• Nordiskbrud

Ursäkta, men det verkar inte riktigt som om du förstår din flickväns grundsyn på detta. För henne är det EN som gäller. Hon vill bara förlova, gifta sig och ha sex men EN person. Därför vill hon också vänta tills hon är säker på att det är precis det hon får.
    Visst att man aldrig vet till 100% om det kommer att hålla men det bör man känna i alla fall när man förlovar sig. Uppriktigt så tycker inte jag att dina arument är så schysta. Du vill förlova dig för att få ha sex med henne, om det skiter sig längre fram så gör det inte dig något men det gör de definitivt för henne! De är ganska stor skillnad i er syn på en förlovning och allt runt omkring om det...

• Gorgeousnes

Håller med Nordisk brud.

För om du hade delat din fv värderingar så hade denna tråd inte existerat.

Men det är klart att man får vara osäker. Men gör det inte till bekostnad utav din fv värderingar och tro bara.

• Bride in leather

Jag håller också med Nordisk brud.

• Ingvarsson

Jag och min sambo har varit förlovade i snart 8 år & känner nu att det verkligen är dags att gifta sig vilket sker nu i år.  Vi har en dotter på 5år.

• Syrinx

Som Soldemor poängterar, så är din flickväns kristna syn på sex, förlovning och äktenskap långt ifrån den enda kristna synen. Det finns mängder av starkt troende kristna som är fantastiskt bra människor och har sex före äktenskapet, precis som att det finns mängder med andra starkt troende kristna som väljer att vänta. Personligen blir jag väldigt, väldigt trött på de, företrädesvis frikyrkliga, som basunerar ut att deras sätt att leva och deras tro är den enda riktiga, och kristna som inte lever efter samma värderingar som de gör är inte "äkta kristna". Detta sätt, att liksom se ner på andra människors livsval, förringa deras tro och ömka dem för deras sätt att leva, rimmar enligt mig väldigt illa med de värderingar som Jesus faktiskt delar med sig av i nya testamentet.

Så, ursäkta den lilla OT-grejen. Jag vill även instämma med ett par övriga skribenter i tråden - ni har setts väldigt lite, du och din flickvän. Ni har alltså haft kontakt i ett drygt år och första gången ni träffades var för inte ens ett halvår sedan? Att förlova sig efter så kort tid och efter så lite tid tillsammans måste jag säga känns som risky business. Ett livslångt förhållande kräver mycket jobb, och även om ni funkar socialt och ni har samma intressen, så är det MYCKET mer som ska till för att det ska finnas en god grund att bygga ett gemensamt liv på. (Självklart kan man aldrig veta vad som händer i livet, men för att förlova sig ska man verkligen vara seriöst inställd på att leva hela livet tillsammans, oavsett om ett giftermål finns med i de planerna eller ej - och för att faktiskt veta om man vill leva med en människa krävs så mycket mer tid än 25 dagar tillsammans!) 

Man förlovar sig INTE för att visa att man är "seriös" med förhållandet - för vad betyder det egentligen?! Att man tycker att det här är gott nog för stunden, men om jag inte orkar lägga ner jobb på förhållandet eller min nya fästman/fästmö helt plötsligt visar upp nya sidor (som jag ju inte kunde känna till eftersom vi bara varit tillsammans i några få månader och knappast setts!), ja då bryter jag förlovningen?! Nej, ursäkta klarspråket, men TS - du får verkligen ta och fundera på det här. Du ska absolut inte förlova dig med henne för att ni ska kunna ha sex! Precis som flera andra påpekat, så är nog det här med att inte ha sex före förlovningen för henne INTE lika med att det är lugnt med en ring på fingret, utan en önskan om att bara ha en sexpartner i hela livet. Det måste du kunna respektera.

Vad gäller mig och min fästman, så har vi har varit tillsammans i tre år och tre månader, bott ihop i mer än två år och är nu förlovade sedan ett par veckor. 

• MagnusK

Nordiskbrud skrev 2010-07-06 12:12:45 följande:
    Ursäkta, men det verkar inte riktigt som om du förstår din flickväns grundsyn på detta. För henne är det EN som gäller. Hon vill bara förlova, gifta sig och ha sex men EN person. Därför vill hon också vänta tills hon är säker på att det är precis det hon får. Visst att man aldrig vet till 100% om det kommer att hålla men det bör man känna i alla fall när man förlovar sig. Uppriktigt så tycker inte jag att dina arument är så schysta. Du vill förlova dig för att få ha sex med henne, om det skiter sig längre fram så gör det inte dig något men det gör de definitivt för henne! De är ganska stor skillnad i er syn på en förlovning och allt runt omkring om det...

Jo, jag förstår hennes grundsyn. Jag delar den.
    Ni misstolkar mig. Det klart att jag bara förlovar mig om jag vill leva i resten av mitt liv med henne och det vill jag. Vi har allting gemensamt, precis allt. Jag undrade bara hur andra hade det och jag konstaterade bara att det är förlovning som gäller om man ska ha sex. I denna tråd frågade jag om andra har sex innan förlovning och det har jag fått svar på.

Nordiskbrud skrev 2010-07-06 12:12:45 följande:
    Ursäkta, men det verkar inte riktigt som om du förstår din flickväns grundsyn på detta. För henne är det EN som gäller. Hon vill bara förlova, gifta sig och ha sex men EN person. Därför vill hon också vänta tills hon är säker på att det är precis det hon får. Visst att man aldrig vet till 100% om det kommer att hålla men det bör man känna i alla fall när man förlovar sig. Uppriktigt så tycker inte jag att dina arument är så schysta. Du vill förlova dig för att få ha sex med henne, om det skiter sig längre fram så gör det inte dig något men det gör de definitivt för henne! De är ganska stor skillnad i er syn på en förlovning och allt runt omkring om det...

Gorgeousnes skrev 2010-07-06 12:16:47 följande:
    Håller med Nordisk brud. För om du hade delat din fv värderingar så hade denna tråd inte existerat. Men det är klart att man får vara osäker. Men gör det inte till bekostnad utav din fv värderingar och tro bara.

Jo, det hade den. Jag är inte osäker.
    Bara undrade hur vanligt det är med att avstå från sex innan förlovning och det verkar ju uppenbarligen inte vara vanligt. Har fått svar på frågan.

• Gorgeousnes

Om du ställer denna fråga i ett forum som bara har folk ifrån Pingstkyrkan, EFS, Livets ord så tror jag att du får ett anant svar.

Dom flesta som har svarat här delar ju inte den tro som din flickvän gör heller.

Tror nog inte man vet att man delar allt efter att ha setts i 25 dagar.

Jag upptäcker fortfarande nya saker om min fästmö efter 7 års förhållande.

• Pokaloo

Hej MagnusK!

Jag är oxå kristen o min familj har samma tradition som du, inget sex före äktenskap etc. etc.
    Om du vill hålla dig till traditionen så rekomenderar jag dig att inte ha sex efter förlovningen o innan bröllopet. Antingen kommer du att förstöra för dig eller för tjejen.

Jag var förlovad med en kille o han ville göra det men jag stod på mig o sa nej.. jag lärde känna killen mer o mer för varje dag jag träffa han det hela började på 3.e dan som förlovade (innan dess brydde han sig inte) min kusin ringde o han var på mig o undra varför jag prata med andra killar..
    Jag hade en topp på mig som var lite urringad o var på mig att jag inte fick ha på mig urringat (som Jin gjorde mot Sun på Lost) o kjolen som hade en liten skärning på sidan sa han att efter vi gift oss får jag inte ha på mig sånt.

Allt det var pga att han var så svartsjuk.. Det är en sjukdom o något jag Inte kan leva med. Min kille ska kunna lita på mig oavsett om jag går ut naken eller ex dansar med någon annan kille.
    Bara det ledde till att jag helt plötsligt fick svårt att lita på killar.

Min nuvarande kille friade 2003 o jag kände att någon satte en snara runt halsen på mig o sen var det bara att putta mig.
    I början på augusti har vi varit tillsammans i 8 år o i slutet av augusti gifter vi oss o jag vet att han inte kommer att förändras bara för att vi gifter oss, han är heller inte svartsjuk, vi disskuterar o pratar genom saker. Han säger aldrig nej till mig för vi litar på varandra.
    Vi nästan läser varandras tankar. Har dock fått klagomål om att sluta göra det =)

• MagnusK
    Gorgeousnes skrev 2010-07-08 14:26:01 följande:
    Tror nog inte man vet att man delar allt efter att ha setts i 25 dagar. Jag upptäcker fortfarande nya saker om min fästmö efter 7 års förhållande.
    Det har du nog rätt i, men i alla dessa månader vi har känt varandra har vi snackat runt 8 timmar per dag, mestadels endast bestående av frågor. Det kan bli 60 frågor på en dag, så nog vet vi mycket om varandra. :P ...det enda jag vet som skiljer oss är att hon gillar honung.
  • MagnusK
    Pokaloo skrev 2010-07-08 15:43:40 följande:
    Hej MagnusK!Jag är oxå kristen o min familj har samma tradition som du, inget sex före äktenskap etc. etc.Om du vill hålla dig till traditionen så rekomenderar jag dig att inte ha sex efter förlovningen o innan bröllopet. Antingen kommer du att förstöra för dig eller för tjejen.
    Okej, det är ditt tips. Men jag har låtit henne helt och hållet bestämma över den biten.
    Varför anser du det vara fel att ha sex efter man förlovat sig..för att det är säkrast så?
  • Gorgeousnes

Det är jätteviktigt att man vet saker om varandra. Men vissa saker kan inte besvaras med frågor utan man måste upplevas.

Jag tror inte att Pokaloos kille sa jag är svartsjuk och kommer bestämma vilka kläder du har på dig efter vi är gift.

Jag lärde också känna min fästmö via sms å telefon osv i några år. Men vi träffades också under den tiden någon helg här någon vecka där osv. Träffades varandras vänner och familjer. Men det är ju bara en spottstyver av vad jag vet om henne idag. Men tack vara den kontakten blev jag kär i henne.

• Pokaloo

Georgeousnes intressant att du vet vad killen jag var förlovad med hade o inte för planer för mig.
    Att han aldrig sa att han är svartsjuk kan jag i o för sig hålla med dig om, jag tror inte någon är ärlig om den saken.
    Men vad jag fick o inte fick ha på mig pratade han öppet om.
    Han berätta dessutom i detalj när jag skulle skaffa barn, hur många o vad dem skulle heta osv.. listan kan göras hur lång som helst. Han ville dessutom förbjuda mig att jobba o bara vara han lilla hemmafru.
    Jag fick dessutom rätt om killen, fick reda på för ca 5 år sedan att han blev polisanmäld av sin nuvarande fru för misshandel. Jag blev aldrig utsatt för det eftersom jag vågar säga emot eftersom jag är uppväxt att säga vad jag tycker o tänker dock med respekt. Om en kille lyfter handen mot mig så är det adjö med honom. Jag stannar inte en sekund till med någon.

Synd för tjejen som gifte sig med honom men tur för mig som dumpa honom för jag träffade världens bästa o den mest snälla killen som existerar på denna jord.

• Javah

Men ursäkta ursäkta, har inte läst tråden men jag tänker slänga in en kommentar ändå.

VAD är en förlovning egentligen? Ja, vi förlovar oss för att få ha sex efter bara någon månad...Betyder det att man är seriös i förhållandet? för att man köpte en ring? Man vet inget mer om varandra för det och det är ju inga garantier för att den andre parten är seriös...? Egentligen, folk förlovar sig ju till höger och vänster...

OM man inte vill ha sex före "man är 100% säker på att förhållandet håller" Lär man vara oskuld för all tid och evighet för det finns inga 100% odds.

Men visst, bra att ni väntar. Om nu nu har en kristen syn på livet och tycker att sex ska komma efter äktenskapet (nja...förlovningen) Så tycker jag den bästa lösningen för er är att helt enkelt hålla er och lära känna varandra ett tag innan ni börjar förlova er bara för att få ha sex. Det är säkert värt att vänta på om man har den livsåskådningen och inget man ska "kasta bort" förtidigt.

---

F.ö ja, vi hade sex före förlovningen...hade sex innan vi var tillsammans också.
    Förlovade oss efter ungefär ett år som par, något längre som vänner.
    Gifte oss efter 11år i synd.

• fibobs

sorry folks....har inte läst alla inlägg. Ja - jag vet att man kanske ska göra det men jag svarar direkt på TS.
    Ja, har haft sex med min man innan vi förlovade oss. I min värld så kan jag inte lova mig till någon utan att veta att ALLT är bra med han. Och sex är en stor del av en relation....ja inte bara penetrationen utan allt innan och efter.
    Så det var ett måste för mig.
    Gällde lika med min framlidne fästman...vi hade också sex innan....i många år ;)

Men det viktigaste är att DU gör som DU vill!

• Kattpoet

En förlovning bryts väldigt lätt, ett skiljsmässa kostar 500 kr  och tar en vecka och du måste tänka både en eller tre gånger om du vill göra det.

Man ska kunna vara seriös i ett förhållande med eller utan ring på fingret  och 40 mil är inte långt,  herre gud det är vad vi brukade göra över helgen för att oss till mina föräldrar och ibland har vi kört över dan, jag och mitt ex detvill säga.

Finns det andra orsaker ni inte träffas så ofta?

Jag träffade min nuvarande make för 4 år sen över nätet, vi var vänner , som blev något mer och sedan pga vi båda hade någon så ignorerade vi detta  men förra året efter 1.5 års tystand bestämde vi oss att göra något åt det.  Innan vi gifte oss hade vi träffat varandra i 5 veckor , vi förlovade oss inom 10 dagar efter att ha träffat varandra igen i hans hemland. Vi har varit ihop i 7 månader nu och gifta i 1.

Nej , detta ska man inte göra när man är 20 år och oskuld, då är tyvärr fortfarande hormonerna som styr och att bara svara på frågor gör inte att man känner någon, utan att diskutera och lösa problem gör det.

Vi löste ett stort problem innan vi gifte oss, vilket land ska vi bo i och hur tar vi oss dit, enkelt, vi bestämde oss att bo i sverige och han fick packa och ta sig hit.

Vi är 34 och 41 och helt medvetna att detta kan gå åt helvete MEN  vi tänker försöka att få det att funka  eftersom vi har en bra grund att stå på, en gemsam syn på livet och vi vet hur den andre blir när den bli arg och vi vet hur man  tröstar varandra.

Och du  tjatar om kristen grundsyn och sedan hävdar att giftermål efter 1 år är förlegat, att inte ha sex innan bröllopet är lika för legat.  Om du ska ha kristengrundsyn då ska du vänta med sex tills ni har gift er och inte innan.

Svar på tråden Sex före förlovning?