MagnusK skrev 2010-07-05 01:15:47 följande:
Jag tror inte förlovning per automatik innebär brölopp för alla. I vilket fall verkar det som att det gör detta för de flesta här inne, då jag faktiskt är inne på en bröloppsida. Brölopp lär det kanske bli i framtiden. Är för ung just nu. Men en förlovning symboliserar något seriöst, vilket är det hon vill ha bevisat.Det verkar också som att de flesta har sex före förlovning och brölopp, vilket bryter mot den kristna traditionen, men de flesta är ju inte kristna i Sverige. Som BlackWIngedAngel säger så är det ju inget exklusivt för kristna heller.
Det känns lite daterat det där med att blåsa upp sex som något oerhört betydelsefullt och förbjudet.
Anledningen till att det var förbjudet var att man ville vara säker på vem som var far till eventuella barn. Det är alltså ett sätt att kontrollera kvinnan. I de finaste familjerna (kanske inte i Sverige dock) så var det ju till och med folk närvarande på bröllopsnatten för att bli vittnen till att bruden var oskuld och att akten genomfördes. Omodernt som sagt.
I och med att vi har preventivmedel så behövs ju inte detta tankesätt.
Jag har själv haft flera sexpartners, och har till och med varit gift en gång tidigare. Det finns aldrig några garantier. Med det jag vet nu så vet jag att man verkligen fungerar helt olika sexuellt med olika personer. Det är inte lika bra med alla helt enkelt, trots att man blir bättre och bättre tillsammans allt eftersom man lär känna varandra mer.
Definitivt sex före förlovning för min del.