• MagnusK

Sex före förlovning?

Hej

Har haft kontakt med min tjej sedan maj 2009. Det är många mil mellan oss, 40 mil. Vi sågs på riktigt i februari, 2010. 5x har vi setts. Runt 5 dagar tillsammans varje gång. Hursomhelst... det är förlovning som gäller om man ska bli intim med henne.

Ni som har förlovat er, hade ni sex före förlovningen? ..och hur lång tid var det innan ni blev förlovade? Är nyfiken.

• Svar på tråden Sex före förlovning?
  • Bäst i test

Han gick ner på knä och frågade mig om jag ville gifta mig med honom, han hade köpt diamantring och allt. Han hade tom köpt en vigselring för han tyckte att den skulle matcha bra med förlovningsringen så ja, hans avsikt var uppenbar.. :)

• MagnusK

Jag tror inte förlovning per automatik innebär brölopp för alla. I vilket fall verkar det som att det gör detta för de flesta här inne, då jag faktiskt är inne på en bröloppsida. Brölopp lär det kanske bli i framtiden. Är för ung just nu. Men en förlovning symboliserar något seriöst, vilket är det hon vill ha bevisat.

Det verkar också som att de flesta har sex före förlovning och brölopp, vilket bryter mot den kristna traditionen, men de flesta är ju inte kristna i Sverige. Som BlackWIngedAngel säger så är det ju inget exklusivt för kristna heller.

• Gorgeousnes

Antar att jag frågade det för att jag funderade på vilken typ av förhållande ni har idag.

Friar du så är det får att du älskar henne och vill dela ditt liv med henne for better or for worse. Inte för att du vill ha sex med henne.

När man friar så är det ju meningen att man ska gifta sig. Har missat detta med förlovning å folk som friar efter det.

Men om ni då förlovar er så måste ni väl gifta er inom ett år med?

Om ni förovade er skulle det vara ok om ni bodde ihop då?

Vart ska ni bo om ett halvår ska ni fortsätta pendla hur ser era planer för framtiden ut.

• BlackWIngedAngel
    MagnusK skrev 2010-07-05 01:15:47 följande:
    Jag tror inte förlovning per automatik innebär brölopp för alla. I vilket fall verkar det som att det gör detta för de flesta här inne, då jag faktiskt är inne på en bröloppsida. Brölopp lär det kanske bli i framtiden. Är för ung just nu. Men en förlovning symboliserar något seriöst, vilket är det hon vill ha bevisat.Det verkar också som att de flesta har sex före förlovning och brölopp, vilket bryter mot den kristna traditionen, men de flesta är ju inte kristna i Sverige. Som BlackWIngedAngel säger så är det ju inget exklusivt för kristna heller.
    Det där med att leva i celibat fram till giftemålet känns som en tradition som är så gott som bruten, sedan en ganska lång tid tillbaka, både bland kristna och andra. En tradition bygger ju på att man gör på ett visst sätt under en längre period och då skulle jag nog vilja påstå att den nya kristna (och generella) traditionen är att ha sex före bröllopet, eftersom en stor andel har gjort så under decennier. 
  • MagnusK

Gorgeousnes skrev 2010-07-05 01:18:03 följande:

Antar att jag frågade det för att jag funderade på vilken typ av förhållande ni har idag. Friar du så är det får att du älskar henne och vill dela ditt liv med henne for better or for worse. Inte för att du vill ha sex med henne. När man friar så är det ju meningen att man ska gifta sig. Har missat detta med förlovning å folk som friar efter det. Men om ni då förlovar er så måste ni väl gifta er inom ett år med? Om ni förovade er skulle det vara ok om ni bodde ihop då? Vart ska ni bo om ett halvår ska ni fortsätta pendla hur ser era planer för framtiden ut.    
    Om jag friar, förlovar mig med henne, ja då bevisar jag att jag är ute efter ett seriöst förhållande för livet. Det är önskvärt att vi gifter oss enligt henne, men någon tid då vi måste gifta oss finns inte. Vi bor inte ihop och jag kan inte säga när vi kommer att göra det. Det beror på jobb och allt möjligt. Inte lätt.

Jag ville bara veta hur andra hade det, men det visste jag nog redan. Tack för mig.
  • Aleta
    MagnusK skrev 2010-07-05 01:15:47 följande:
    Jag tror inte förlovning per automatik innebär brölopp för alla. I vilket fall verkar det som att det gör detta för de flesta här inne, då jag faktiskt är inne på en bröloppsida. Brölopp lär det kanske bli i framtiden. Är för ung just nu. Men en förlovning symboliserar något seriöst, vilket är det hon vill ha bevisat.Det verkar också som att de flesta har sex före förlovning och brölopp, vilket bryter mot den kristna traditionen, men de flesta är ju inte kristna i Sverige. Som BlackWIngedAngel säger så är det ju inget exklusivt för kristna heller.
    Det känns lite daterat det där med att blåsa upp sex som något oerhört betydelsefullt och förbjudet.
    Anledningen till att det var förbjudet var att man ville vara säker på vem som var far till eventuella barn. Det är alltså ett sätt att kontrollera kvinnan. I de finaste familjerna (kanske inte i Sverige dock) så var det ju till och med folk närvarande på bröllopsnatten för att bli vittnen till att bruden var oskuld och att akten genomfördes. Omodernt som sagt.
    I och med att vi har preventivmedel så behövs ju inte detta tankesätt.

Jag har själv haft flera sexpartners, och har till och med varit gift en gång tidigare. Det finns aldrig några garantier. Med det jag vet nu så vet jag att man verkligen fungerar helt olika sexuellt med olika personer. Det är inte lika bra med alla helt enkelt, trots att man blir bättre och bättre tillsammans allt eftersom man lär känna varandra mer.

Definitivt sex före förlovning för min del.

• Soldemor

MagnusK skrev 2010-07-05 00:36:57 följande:
    Ur en kristen synvinkel är det ju brölopp som gäller innan sex. Hon är kristen, men en förlovning duger för henne som ett bevis på att man är seriös med förhållandet. Hon är oskuld, precis som jag, och vill vara 100% säker på att ett förhållande håller innan man blir intim.Förlovning och brölopp är ju något kristet, det betyder att man använder kristna seder.

Det beror nog helt och hållet på vilken kristen synvinkel man tittar ur. Inom svenska kyrkan finns det inga sådana krav för samliv. Dessutom måste det ju vara bra, att man vet hur man fungerar ihop sexuellt innan man tar det stora steget och ingår äktenskap.

• Nordiskbrud

Låter som om din flickvän verkligen bara vill ha sex med den person som hon ska gifta sig med. Och som många frågat innan, är det en syn du delar med henne? Att det här är den kvinna du ska leva med resten av ditt liv?
    Ett förhållande är ju inte bara sex och, om du ursäktar mig, ni har bara setts 25 dagar och talar redan om förlovning. Låter märkligt i mina öron. Att förlova sig för att få ha sex är inte rätt anledning att förlova sig, det ska inte ens inverka på beslutet att förlova sig! Om hon vill vänta med sex så hon bara har det med sin make så tycker jag att ni ska vänta. Respektera den önskan, båda två, och "gör" så att ni blir säkra. Flytta till samma ort, ha två lägenheter ibörjan om det känns mest rätt osv. Ni måste ju testa att bo lite tillsammans, dela vardagen (det gör man inte om man bara ses 5 dagar i taget). Det är så otroligt mycket som ska stämma i ett förhållande, sex är bara en del av detta.
    För om ni förlovar er bara för att "få ha sex" och det sedan tar slut mellan er så känns det lite "elakt" på något sätt, att hon bryter det hon tror på för detta. För även om Svenska Kyrkan idag inte ser på sex före äktenskap på samma sätt som tidigare så kan man ha den personliga övertygelsen. Och det tycker jag att man måste respektera, och inte använda kyrkans syn på sex som argument för att hoppa i sängen!

• Fru Osbeck

Vi har varit tillsammans i 8 år, förlovade i 1 år och bröllop i år. Vi har 2 barn som vi fick efter 3 resp 6 år.

• MagnusK

Har inte sagt att jag vill förlova mig nu. Jag väntar med det. Även om hon delar precis alla mina intressen och att vi dessutom fungerar socialt med varandra så är det inte tid för det ännu. Hon vill vänta med sex före förlovning och det är okej med mig. För er på forumet så är förlovning lika med giftermål. Det är samma sak som att ni ska gifta er efter en viss tid. Ni har levt länge med varandra och varit intima och sedan bestämt er.

Enligt gamla seder är en förlovning en inledning till ett kommande äktenskap. Idag bryr man sig inte om det på samma sätt. Rent legalt är det stor skillnad på att vara förlovad och att vara gift.

I dag förlovar sig många och tycker att det räcker med förlovningen, de bryr sig inte om att gifta sig. Men tanken med förlovning är ju egentligen att man ska gifta sig så småningom, vilket hon vill och jag också för den delen. Det är önskvärt i allafall, sedan får man se hur det utvecklar sig. Allt kan hända.

Förr i tiden sa man att förlovningen högst skulle vara ett år, sen skulle man gifta sig. Idag finns det naturligtvis inga regler för det.

Svar på tråden Sex före förlovning?