• Brautc­hen
    Äldre 2 Jul 16:04
    5621 visningar
    43 svar
    43
    5621

    Hjälp mig - skall jag ta hans namn?

    Vi har båda unika namn, så det gör det inte lättare att välja. Han är fäst vid sitt namn och vill behålla det, men tycker det är ok om jag behåller mitt. Det kanske är lättast - just nu, men jag vill nog ändå ha samma namn, så att alla i vår framtida familj heter samma. Alltså återstår för mig egentligen bara att ta hans namn (dubbelnamn i den kombinationen låter inte klokt). Problemet är bara att jag inte tycker hans namn är så fint... *rodnar*


    Han heter Jönck.


    Vad tycker ni? Fint - eller inte så fint?

  • Svar på tråden Hjälp mig - skall jag ta hans namn?
  • Lantlo­lla
    Äldre 4 Jul 11:23
    #23

     


    Sebastiána skrev 2010-07-03 22:26:25 följande:
    Jag behåller mitt, utan dubbelnamn. Jag vill aldrig i livet ha min BM:s tråkiga efternamn. Han vill inte "ha sin frus" namn (tror väl att det är omanligt och hans norrländska vänner skulle säkert också reta honom - löjligt).

    Det sitter nog mer i honom än i hans "norrländska vänner". Att ta hustruns efternamn är precis lika vanligt här som där.....

    Däremot gillar retstickor att reta folk som reagerar på retsamhet. Om han struntar i retet så slutar de.

  • Fröken Cha
    Äldre 4 Jul 11:27
    #24

    Jonck var mindre snyggt. Behåll ditt eget!

  • Retrob­ohem
    Äldre 6 Jul 01:23
    #25

    Behåll ditt eget du, det kommer vi göra för båda har tagna namn, dubbelnamn blir för långt för oss.

  • Brautc­hen
    Äldre 12 Jul 15:09
    #27

    Tack alla för era svar - det har verkligen hjälpt.

    Jag tog upp det med honom förra helgen och bad honom att sätta sig in i situationen att byta namn - jag har ju tänkt på detta i månader och gått och väntat på att jag nog skulle vänja mig vid mitt framtida namn och att det skulle kännas bättre efter ett tag. Men det har det ju inte gjort. Så jag bad honom att känna efter själv hur viktigt det verkligen är för honom, att tänka längre än den förta impulsiva "det är klart att jag heter som jag heter, det har jag alltid gjort och kommer alltid att göra!" och om han kanske ändå kan tänka sig något annat alternativ: mitt namn, dubbelnamn, nåt annat släktnamn eller hitta på ett gemensamt nytt namn. Han blev överraskad att jag tog upp det igen (hade nog trott att mina månaders betänketid skulle falla positivt ut för honom), blev nog rätt stött och var inte precis positivt inställd till det hela.
    Jag gav honom tid och frågade först igen i fredags. Då sa han att han inte hade haft tid att tänka något alls. Eeeh?!
    I lördags tog jag upp det igen, och vägrade ge upp förrän han talade om VARFÖR han inte kan tänka sig att byta. Och vad fick jag fram? Tradition och... ja... mindervärdighetskomplex. Suck... Blev nästan bråk och jättejobbig stämning.
    Igår pratade vi om det igen och nu kunde vi verkligen prata. För att göra en lång historia något kortare sa han tillslut att han kaaanske kunde tänka sig att behålla sitt namn men ta mitt namn som mellannamn. Och barnen då (de framtida)? ville jag veta. De kunde få heta som jag, sa han, så är mitt namn vårt familjenamn.
    Men han sa att det är inte allt säkert ännu, han måste få tänka vidare på det. Fast till min stora förtjusning tog han fram papper och penna och började träna den nya namnteckningen, med sitt nya dubbelnamn. Så det ser bra ut, eller hur!

    Jag blir så glad! Jag får (förhoppningsvis) heta som jag heter, våra framtida barn får heta som jag, och han har dubbelnamn. Det är väl en bra lösning!

    Håll tummarna för mig nu att det blir så! (tar nog ett par veckor innan han har bestämt sig helt)

  • Äldre 12 Jul 15:12
    #28

    Ja, det låter ju inte omöjligt i alla fall Låter som en bra lösning!


    Hoppas det slutgiltiga beslutet också kommer att kännas bra oavsett vilket det blir


    Brautchen skrev 2010-07-12 15:09:05 följande:
    Tack alla för era svar - det har verkligen hjälpt.Jag tog upp det med honom förra helgen och bad honom att sätta sig in i situationen att byta namn - jag har ju tänkt på detta i månader och gått och väntat på att jag nog skulle vänja mig vid mitt framtida namn och att det skulle kännas bättre efter ett tag. Men det har det ju inte gjort. Så jag bad honom att känna efter själv hur viktigt det verkligen är för honom, att tänka längre än den förta impulsiva "det är klart att jag heter som jag heter, det har jag alltid gjort och kommer alltid att göra!" och om han kanske ändå kan tänka sig något annat alternativ: mitt namn, dubbelnamn, nåt annat släktnamn eller hitta på ett gemensamt nytt namn. Han blev överraskad att jag tog upp det igen (hade nog trott att mina månaders betänketid skulle falla positivt ut för honom), blev nog rätt stött och var inte precis positivt inställd till det hela.Jag gav honom tid och frågade först igen i fredags. Då sa han att han inte hade haft tid att tänka något alls. Eeeh?!I lördags tog jag upp det igen, och vägrade ge upp förrän han talade om VARFÖR han inte kan tänka sig att byta. Och vad fick jag fram? Tradition och... ja... mindervärdighetskomplex. Suck... Blev nästan bråk och jättejobbig stämning.Igår pratade vi om det igen och nu kunde vi verkligen prata. För att göra en lång historia något kortare sa han tillslut att han kaaanske kunde tänka sig att behålla sitt namn men ta mitt namn som mellannamn. Och barnen då (de framtida)? ville jag veta. De kunde få heta som jag, sa han, så är mitt namn vårt familjenamn. Men han sa att det är inte allt säkert ännu, han måste få tänka vidare på det. Fast till min stora förtjusning tog han fram papper och penna och började träna den nya namnteckningen, med sitt nya dubbelnamn. Så det ser bra ut, eller hur!Jag blir så glad! Jag får (förhoppningsvis) heta som jag heter, våra framtida barn får heta som jag, och han har dubbelnamn. Det är väl en bra lösning!Håll tummarna för mig nu att det blir så! (tar nog ett par veckor innan han har bestämt sig helt)
  • evejo4­27
    Äldre 12 Jul 15:41
    #30

    Jag och min sambo har så vanliga efternamn som möjligt. Hade gärna bytt till något häftigare men då min sambo är egen företagare och hans namn är etablerat i branschen blir det svårt för honom att byta. Dessutom är han den enda killen i familjen och de andra har bytt namn, han känner nog också att han vill föra namnet vidare. Jag kommer att ta hans namn eftersom mitt är såååå vanligt. Så för mig spelar det ingen roll. Hade nog haft svårare om jag hade hetat något ovanligt... Men jag förstår dilemmat som kan uppstå...

  • Äldre 12 Jul 18:00
    #31

    Jag är också egenföretagare med mitt namn som varumärke. Känner precis som din sambo i den frågan. Jag kommer inte att byta namn, och det vet min sambo. Nu är vi inte på gång att gifta oss, men i och med att han känt till detta i ett par år redan börjar han alltmer överväga att så småningom ta mitt namn Än så länge har ingen i min "generation" gift sig, då jag är äldst. Men i generationen pappa och hans syskon finns bara en kvinna - min faster. Hon behöll vårt namn. Till och med farmor behöll namnet när hon skilde sig från farfar och så småningom gifte om sig. Vårt namn byter man helt enkelt inte bort, haha. Det är så att mina farbröder redan pikar min sambo om att han väl är medveten om att han så småningom kommer att byta namn.


    evejo427 skrev 2010-07-12 15:41:59 följande:
    Jag och min sambo har så vanliga efternamn som möjligt. Hade gärna bytt till något häftigare men då min sambo är egen företagare och hans namn är etablerat i branschen blir det svårt för honom att byta. Dessutom är han den enda killen i familjen och de andra har bytt namn, han känner nog också att han vill föra namnet vidare. Jag kommer att ta hans namn eftersom mitt är såååå vanligt. Så för mig spelar det ingen roll. Hade nog haft svårare om jag hade hetat något ovanligt... Men jag förstår dilemmat som kan uppstå...
  • MaybeB­ride09
    Äldre 19 Jul 19:19
    #32
    Brautchen skrev 2010-07-12 15:09:05 följande:
    Tack alla för era svar - det har verkligen hjälpt.Jag tog upp det med honom förra helgen och bad honom att sätta sig in i situationen att byta namn - jag har ju tänkt på detta i månader och gått och väntat på att jag nog skulle vänja mig vid mitt framtida namn och att det skulle kännas bättre efter ett tag. Men det har det ju inte gjort. Så jag bad honom att känna efter själv hur viktigt det verkligen är för honom, att tänka längre än den förta impulsiva "det är klart att jag heter som jag heter, det har jag alltid gjort och kommer alltid att göra!" och om han kanske ändå kan tänka sig något annat alternativ: mitt namn, dubbelnamn, nåt annat släktnamn eller hitta på ett gemensamt nytt namn. Han blev överraskad att jag tog upp det igen (hade nog trott att mina månaders betänketid skulle falla positivt ut för honom), blev nog rätt stött och var inte precis positivt inställd till det hela.Jag gav honom tid och frågade först igen i fredags. Då sa han att han inte hade haft tid att tänka något alls. Eeeh?!I lördags tog jag upp det igen, och vägrade ge upp förrän han talade om VARFÖR han inte kan tänka sig att byta. Och vad fick jag fram? Tradition och... ja... mindervärdighetskomplex. Suck... Blev nästan bråk och jättejobbig stämning.Igår pratade vi om det igen och nu kunde vi verkligen prata. För att göra en lång historia något kortare sa han tillslut att han kaaanske kunde tänka sig att behålla sitt namn men ta mitt namn som mellannamn. Och barnen då (de framtida)? ville jag veta. De kunde få heta som jag, sa han, så är mitt namn vårt familjenamn. Men han sa att det är inte allt säkert ännu, han måste få tänka vidare på det. Fast till min stora förtjusning tog han fram papper och penna och började träna den nya namnteckningen, med sitt nya dubbelnamn. Så det ser bra ut, eller hur!Jag blir så glad! Jag får (förhoppningsvis) heta som jag heter, våra framtida barn får heta som jag, och han har dubbelnamn. Det är väl en bra lösning!Håll tummarna för mig nu att det blir så! (tar nog ett par veckor innan han har bestämt sig helt)
    Men frågan är, får han ta ditt namn som mellannamn? Jag har för mig (notera, jag är inte helt säker) att man bara får ta sitt eget namn som mellannamn. Alltså att ni alla heter ditt efternamn som "riktigt" efternamn och han sen tar sitt som mellannamn. Men tror inte han får behålla sitt och sen ta ditt som mellannamn. Men är som sagt inte säker så kolla upp det.
  • mattia­sFästm­ö
    Äldre 19 Jul 19:43
    #33

    nu har jag inte lusläst tråden så du kanske redan fått detta tipset. Men vi var i lite samma situation, jag kunde tänka mig att byta, men inte till hans, och han ville absolut inte ha mitt, och trivdes med det han hade. Men vi letade igenom släktena och hittade ett namn vi båda fastnade för, personligare än att hitta på ett nytt, och vi får båda byta

  • Aleta
    Äldre 19 Jul 22:25
    #34
    MaybeBride09 skrev 2010-07-19 19:19:48 följande:
    Men frågan är, får han ta ditt namn som mellannamn? Jag har för mig (notera, jag är inte helt säker) att man bara får ta sitt eget namn som mellannamn. Alltså att ni alla heter ditt efternamn som "riktigt" efternamn och han sen tar sitt som mellannamn. Men tror inte han får behålla sitt och sen ta ditt som mellannamn. Men är som sagt inte säker så kolla upp det.
    Jodå, jag har varit gift förut och då tog jag min mans namn som mellannamn. Min dåvarande behöll sitt efternamn. Vi hette alltså typ:
    Kajsa Erngren Wetterholm och Sture Erngren.
  • MaybeB­ride09
    Äldre 19 Jul 23:06
    #36
    Aleta skrev 2010-07-19 22:25:30 följande:
    Jodå, jag har varit gift förut och då tog jag min mans namn som mellannamn. Min dåvarande behöll sitt efternamn. Vi hette alltså typ:Kajsa Erngren Wetterholm och Sture Erngren.
    Aha, trodde bara man fick ta sitt eget. Då har jag lärt mig något nytt idag Men jag hade rätt i att bara en får "dubbelnamn" ?
  • Aleta
    Äldre 20 Jul 11:01
    #37
    MaybeBride09 skrev 2010-07-19 23:06:05 följande:
    Aha, trodde bara man fick ta sitt eget. Då har jag lärt mig något nytt idag Men jag hade rätt i att bara en får "dubbelnamn" ?
    Tydligen finns det kryphål så att man kan krångla sig runt det.

    http://brollopstorget.se/Forum-1-76/m3789949.html


     

  • mattia­sFästm­ö
    Äldre 20 Jul 11:23
    #38

     


    Brallis2010 skrev 2010-07-19 23:01:23 följande:
      Byer ni någon av er i samband med vigsel och någon innan vigseln eller kommer ni båda byta efter vigsel?

    Han byter innan och jag tar det vid vigseln vi vill ju heta namnet som nygifta, inte hålla på och krångla med att byta då. Men vi skickade in till PRV så att han kommer bara heta det nya namnet i en månad eller så innan, så vi byter ju nästan samtidigt

  • Äldre 20 Jul 19:26
    #39
    Aleta skrev 2010-07-20 11:01:00 följande:
    Tydligen finns det kryphål så att man kan krångla sig runt det. brollopstorget.se/Forum-1-76/m3789949.html  
    Och det behöver inte göras precis runt vigseln heller, utan det viktiga är att det görs i två steg. Båda parter måste ha kvar sina egna efternamn, när A söker om att få B:s efternamn som mellannamn. 

    När det sedan har gått igenom så kan B ansöka om att få A:s efternamn och ta sitt eget efternamn som mellannamn.


    MEN! Som det också står i tråden som Aleta länkade till så kan barnen aldrig ärva mellannamn!

  • Äldre 20 Jul 19:28
    #40
    Brautchen skrev 2010-07-12 15:09:05 följande:
    Jag får (förhoppningsvis) heta som jag heter, våra framtida barn får heta som jag, och han har dubbelnamn. Det är väl en bra lösning!Håll tummarna för mig nu att det blir så! (tar nog ett par veckor innan han har bestämt sig helt)
    Måste säga att jag tyckte det lät lite märkligt. Du får väl alltid heta det du heter? Det bestämmer ju bara du själv! Inte sant?!
  • Äldre 20 Jul 19:53
    #41

    Vi tar hans mammas namn. Jag vill inte behålla mitt, det har jag gift mig till vid ett tidigare tillfälle. Och jag vill inte heta hans namn (inte så kul), så jag föreslog hans mammas namn. Påminner om det namn min pappa hade innan han bytte.

    Däremot vill min blivande ha kvar sitt efternamn som mellannamn, han är egen företagare och känd i branschen.

  • Brautc­hen
    Äldre 23 Jul 01:04
    #42

    Hej igen allihop,


    nu är det klart, han har bestämt sig. Det blir mitt efternamn för båda och så behåller han sitt som mellannamn.


    Känns bra! Jättebra faktiskt. Och skönt att ha tagit ett beslut, såhär 4 veckor före bröllopet :)


    Tack för hjälpen igen, och era ärliga åsikter - det hjälpte mig verkligen!


     

Svar på tråden Hjälp mig - skall jag ta hans namn?