• JustMeAndMyLove

    Två brev som gör att jag skiter i bröllopet

    Brev nr 1:


    Min rekation på knivhotet i April 2009 är överdriven och jag får inte ut skadeståndet domstolen slog fast efter att brottsoffermyndigehten gjort sin egen utredning av fallet.


     


    Min pappa kräver mig på alla bidrag jag fick i underhåll då han i sin tur krävs på det av försäkringskassan eller vad han nu dillar om. Han tror själv han kommer vinna frågan om han driver den vidare då han fick reda på att jag inte krävdes på närvaro under studierna då jag led av panikångestsyndrom.


    Trots goda betyg och fullföljda kurser verkar det som om hanb faktiskt har rätt. 


     


    Nu ger jag upp och lägger ner alla bröllopsplaner. Vinet vi börjat på att göra kanske vi kan sälja när det är klart. Det borde ju inbringe en slant i vilket fall.


    Fruktansvärt löjligt känns det, att gråta över ett bröllop vi aldrig kommer ha råd med när det bara är en skitgrej egentligen. Varför blir man så besviken över nått som faktiskt är en lyx och inget som krävs för att överleva eller må bra? Jag har ju min flickvän, vi bor ihop, vi kämpar ihop, vi älskar varran och vi mår bra. Varför är en löjlig jävla fest plötsligt så viktigt?

  • Svar på tråden Två brev som gör att jag skiter i bröllopet
  • moonlightgirl

    Rent spontant känner jag att du måste ha rätt till rättshjälp i form av någon advokat i det första fallet.


    I andra fallet kan jag förstå hur det känns för dig, själv fick jag stämma min egen pappa på underhållsbidrag eftersom jag hunnit fylla 18 men pluggade ännu. Samtidigt är det otroligt att man ska behöva ha det så att ens pappa beter sig så.


    Men jag skulle nog tipsa dig att kolla med en advokat och med försäkringskassan.


    Mer tips kan jag inte ge dig mer än att tycka att det är förjävligt.


    Lider med dig och din kära. Hoppas att ni kan få till det med erat bröllop iallafall. Kan mycket väl förstå att det känns för jäkligt och att du känner dig deppig och ledsen.


     


    Kram till er båda

  • JustMeAndMyLove
    moonlightgirl skrev 2010-06-22 16:57:25 följande:
    Rent spontant känner jag att du måste ha rätt till rättshjälp i form av någon advokat i det första fallet. I andra fallet kan jag förstå hur det känns för dig, själv fick jag stämma min egen pappa på underhållsbidrag eftersom jag hunnit fylla 18 men pluggade ännu. Samtidigt är det otroligt att man ska behöva ha det så att ens pappa beter sig så. Men jag skulle nog tipsa dig att kolla med en advokat och med försäkringskassan. Mer tips kan jag inte ge dig mer än att tycka att det är förjävligt. Lider med dig och din kära. Hoppas att ni kan få till det med erat bröllop iallafall. Kan mycket väl förstå att det känns för jäkligt och att du känner dig deppig och ledsen.   Kram till er båda
    Tack så mycket :)

    Ja det blir till att ta hjälp, jag hoppas på att försäkringskassan kan hjälpa mig mer än de gjort, har ju bara möjlighet att ta allt över tele (Är i Norge) och det är svårt att få tag i nån som bryr sig. Den första jag prata med hänvisade mig till Isländska försäkringskassan men jag vet att det kommer bli problem med språket. 


    Nu när jag tänker på det har jag en släkting på Island som är advokat. Man aknse skulle sända ett mail till honom.


     


     


    Tack alla för era styrkekramar och tipps!

  • JustMeAndMyLove

    Min pappa fick igenom att alla pengar ska tillbaka, 3800 kr x 8 månader =30.400 kr


    Det är pengar jag fick för eftergymnasiala studier och hade jag och min pappa varit svenska medborgare hade jag aldrig behövt betala men nu är vi isländska och det är den isländska myndigheten som står bakom beslutet. Jag hade med andra ord aldrig rätt till pengarna och hade själv ansvar för att kolla upp reglerna på Island. Som 18 år slogs jag inte ens av tanken på att kolla upp nått, jag litade på att allt gick rätt till.


     


    Men bröllopet blir av i vilket fall! Min mamma, som den ängel hon är, vet hur jag kämpat med skulder de senaste åren och hon tyckte det här var droppen, hon betalar allt samman för hon tycker det är förjävligt att det kan gå till så här. Jag "slipper" skulden men det känns ju inte bra ändå. Även om jag drar en lättnads suck över att inte behöva jobba stenhårt ytterligare en sommar i Norge bara för att hamna på plus, minus, noll igen!


     


     

  • Sebastiána
    sandralainen skrev 2010-06-21 16:11:26 följande:
    underhåll och studiebidrag är inte samma sak. studiebidrag kan dem dra in om man inte har närvaro men underhållet låter knäppt om man kan göra så.Usch för vissa föräldrar
    Tycker också det låter konstigt. Underhåll har man väl rätt till? Det är ju tänkt att gå till mat och kläder och så.
  • Katarina Michael

    Skönt att bröllopet ändå blir av men jävligt trist om allt med din far!


     


    *Styrkekramar*

  • JustMeAndMyLove
    Sebastiána skrev 2010-07-24 17:28:55 följande:
    Tycker också det låter konstigt. Underhåll har man väl rätt till? Det är ju tänkt att gå till mat och kläder och så.
    Studiebidrag får man geentligen bara tills man är 18, sen får man det förlängt om man studerar på gymnasienivå (om jag minns det rätt).

     


    Jag pluggade på komvux och blev därför beviljad förlängt underhåll. Men enligt Isländska myndigheter räknas det inte, för jag hade inte rätt närvaro, och undantaget för mig gjordes utan att de informerades (jag pratade bar amed svenska försäkringskassan).


    Därför fick de rätt att ta tillbaka pengarna, och pappa slapp den lilla delen av underhåll han vägrat betala till mamma (6 gemensamma barn, 4 tonåringar, 2 små när han stack)


     

  • Katarina Michael
    JustMeAndMyLove skrev 2010-07-25 05:52:38 följande:
    Studiebidrag får man geentligen bara tills man är 18, sen får man det förlängt om man studerar på gymnasienivå (om jag minns det rätt).   Jag pluggade på komvux och blev därför beviljad förlängt underhåll. Men enligt Isländska myndigheter räknas det inte, för jag hade inte rätt närvaro, och undantaget för mig gjordes utan att de informerades (jag pratade bar amed svenska försäkringskassan). Därför fick de rätt att ta tillbaka pengarna, och pappa slapp den lilla delen av underhåll han vägrat betala till mamma (6 gemensamma barn, 4 tonåringar, 2 små när han stack)  
    Frågan är om inte svenska lagar gäller i Sverige oberoende på vilket medborgarskap du har. Så om försäkringskassan godkänt att du ska har underhåll så har du ju gjort rätt och då är de ju dem som får tar smällen kan man tycka.

    Om du vägrar betala tillbaka skuld, hur påverka de dig i sverige och norge? Blir du betalningskyldig enligt lag här? Vet att man ibland kan skita i skuld i andra länder eftersom de inte kan driva in de här i sverige, dock kan de påverka när man åker tillbaka till landet...


    Jag hade inte gett mig så lätt, jag hade tagit kontakt med en advokat, tror du iallfall har rätt till 1h grattis samtal (om jag mins rätt). Dessutom bör din hemförsäkring täck en vis del av kostnaden om man inte kan få de grattis dvs.


    Hoppas allt löser sig, enda postiva är at detta kommer göra dig starkare! även om de känns tungt nu!

  • fibobs

    Hoppas verkligen att allt löser sig ekonimiskt så småningom.....och GUD vilken go mamma!!!
    Hon är den ängel du behöver just nu.
    Se nu till att få till ett brak-kalas för dig och din kära.....det är ni värda!
    Kramen

  • JustMeAndMyLove
    Katarina Michael skrev 2010-07-25 10:51:03 följande:
    Frågan är om inte svenska lagar gäller i Sverige oberoende på vilket medborgarskap du har. Så om försäkringskassan godkänt att du ska har underhåll så har du ju gjort rätt och då är de ju dem som får tar smällen kan man tycka. Om du vägrar betala tillbaka skuld, hur påverka de dig i sverige och norge? Blir du betalningskyldig enligt lag här? Vet att man ibland kan skita i skuld i andra länder eftersom de inte kan driva in de här i sverige, dock kan de påverka när man åker tillbaka till landet... Jag hade inte gett mig så lätt, jag hade tagit kontakt med en advokat, tror du iallfall har rätt till 1h grattis samtal (om jag mins rätt). Dessutom bör din hemförsäkring täck en vis del av kostnaden om man inte kan få de grattis dvs. Hoppas allt löser sig, enda postiva är at detta kommer göra dig starkare! även om de känns tungt nu!
    Hm, jag har aldrig ens tänkt över det med att skulden är på Island. Dit kommer jag aldrig flytta igen vill jag lova, vackert och otrolig natur men samhället är inget jag vill ta del i.

    Jag ska faktiskt ta och gräva lite djupare i det där, tack för tippset!

  • JustMeAndMyLove
    fibobs skrev 2010-07-25 11:22:20 följande:
    Hoppas verkligen att allt löser sig ekonimiskt så småningom.....och GUD vilken go mamma!!!Hon är den ängel du behöver just nu.Se nu till att få till ett brak-kalas för dig och din kära.....det är ni värda!Kramen
    Min mamma är en ängel :) Folk anar inte, även om de flesta vet att hon har ett hjärta av guld. <3
  • moonlightgirl
    JustMeAndMyLove skrev 2010-07-24 15:01:04 följande:
    Min pappa fick igenom att alla pengar ska tillbaka, 3800 kr x 8 månader =30.400 kr Det är pengar jag fick för eftergymnasiala studier och hade jag och min pappa varit svenska medborgare hade jag aldrig behövt betala men nu är vi isländska och det är den isländska myndigheten som står bakom beslutet. Jag hade med andra ord aldrig rätt till pengarna och hade själv ansvar för att kolla upp reglerna på Island. Som 18 år slogs jag inte ens av tanken på att kolla upp nått, jag litade på att allt gick rätt till.   Men bröllopet blir av i vilket fall! Min mamma, som den ängel hon är, vet hur jag kämpat med skulder de senaste åren och hon tyckte det här var droppen, hon betalar allt samman för hon tycker det är förjävligt att det kan gå till så här. Jag "slipper" skulden men det känns ju inte bra ändå. Även om jag drar en lättnads suck över att inte behöva jobba stenhårt ytterligare en sommar i Norge bara för att hamna på plus, minus, noll igen!    
    Fy vad hämskt att det gick igenom att han fick rätt. Jag kan inte fatta att man som pappa kan göra något sådant, det övergår mitt förstånd. Det var ju inte lite pengar som han skulle ha tillbaka.  Men som de andra skrev här innan, gräv djupare i detta och gör allt du kan för att kolla upp det här mer. Tycker att det låter så kinstigt men det är inte alltid så lätt att veta vad man har för rättigheter i all denna byråkratin. Men jag håller med om att jag tycker att du ska prata med en advokat och höra med han/hon och se vad du kan göra.

     


    Ja din mamma verkar helt underbar som betalar allt. Vilken tur att du har henne som hjälp igenom en sån här kris.


    Hoppas verkligen att allt ordnar sig och att ni slipper betala till din egoistiska pappa som verkar ha smitit undan tillräckligt genom åren från då han stack från din mamma och er barn.


    många styrke kramar från mig och min älskling till dig och de dina.

  • Heloise

    Jag hoppas verklgien att du får hjälp med underhållet av advokat/ fk etc, ge inte upp utan kolla ordentligt så att det blir rätt.


     


    Ang brottsoffermyndigheten,så är det så att domstolen tilldömmer en ersättning, men om den åtalade inte har ekonomiska medel för att betala så kliver brottsofftermyndigheten in och betalar skadeståndet. De har en alldeles egen "skala", jag vart rånad på mitt arbete, pistol mellan ögonen och blev tilldömd 21000kr i skadestånd både i tingsrätten och i hovrätten. Min kollega som vart hotade på ca 300m avstånde blev tilldömd 18000kr i rätten. Brottsoffermyndigheten sänkte mitt skadestånd till 11000kr, pch min kollega fick samma skadestånd, trots att hon inte blivit rånad, utan bara sprungit ut för att se vem det var, hon var hotad på väldigt långt avstånd. Rånaren höll mig i armen och tryckte pistolen mellan ögonen på mig, det var tydligen samma sak enligt brottsoffermyndgheten. Det finns inte en möjlighet att vinna emot dem. I princip är de skadestånd man tilldöms helt tandlösa såvida inte den åtalade har ekonomiska medel för att betala dem.

  • JustMeAndMyLove
    Heloise skrev 2010-08-03 12:56:39 följande:
    Jag hoppas verklgien att du får hjälp med underhållet av advokat/ fk etc, ge inte upp utan kolla ordentligt så att det blir rätt.   Ang brottsoffermyndigheten,så är det så att domstolen tilldömmer en ersättning, men om den åtalade inte har ekonomiska medel för att betala så kliver brottsofftermyndigheten in och betalar skadeståndet. De har en alldeles egen "skala", jag vart rånad på mitt arbete, pistol mellan ögonen och blev tilldömd 21000kr i skadestånd både i tingsrätten och i hovrätten. Min kollega som vart hotade på ca 300m avstånde blev tilldömd 18000kr i rätten. Brottsoffermyndigheten sänkte mitt skadestånd till 11000kr, pch min kollega fick samma skadestånd, trots att hon inte blivit rånad, utan bara sprungit ut för att se vem det var, hon var hotad på väldigt långt avstånd. Rånaren höll mig i armen och tryckte pistolen mellan ögonen på mig, det var tydligen samma sak enligt brottsoffermyndgheten. Det finns inte en möjlighet att vinna emot dem. I princip är de skadestånd man tilldöms helt tandlösa såvida inte den åtalade har ekonomiska medel för att betala dem.
    Herre gud, vilken idioti! Vist kan man aldrig mäta lidande och skräck i pengar men någon slags logik måste ju få ligga bakom när man fattar ett sånt beslut!?

    Och jag lider med dig, fy fan vilken upplevelse..

  • cityalven

    usch vad jag blir arg! att det finns fler pappor som är som min! för mig slutade det med att min mamma och min farmor betalade mitt första år på folkhögskola i och med att jag inte var 20 så hade jag inte rätt till att ta studielån.


    Jag skulle också ha fått stämma min pappa men kände att den relationen som jag har med den delen av familjen skulle bli ännu sämre.


    Sen måste jag ju säga att mammor är bäst i hela världen och det är tur att du har en sån ängel till mamma när det inte fungerar på den andra sidan.


    Hoppas att du hittar en lösning!


     


    Allt gott till er och hoppas på att ni kan få en speciell dag tillsammans!

  • justlove
    JustMeAndMyLove skrev 2010-07-24 15:01:04 följande:
    Min pappa fick igenom att alla pengar ska tillbaka, 3800 kr x 8 månader =30.400 kr Det är pengar jag fick för eftergymnasiala studier och hade jag och min pappa varit svenska medborgare hade jag aldrig behövt betala men nu är vi isländska och det är den isländska myndigheten som står bakom beslutet. Jag hade med andra ord aldrig rätt till pengarna och hade själv ansvar för att kolla upp reglerna på Island. Som 18 år slogs jag inte ens av tanken på att kolla upp nått, jag litade på att allt gick rätt till.   Men bröllopet blir av i vilket fall! Min mamma, som den ängel hon är, vet hur jag kämpat med skulder de senaste åren och hon tyckte det här var droppen, hon betalar allt samman för hon tycker det är förjävligt att det kan gå till så här. Jag "slipper" skulden men det känns ju inte bra ändå. Även om jag drar en lättnads suck över att inte behöva jobba stenhårt ytterligare en sommar i Norge bara för att hamna på plus, minus, noll igen!    
    grattis hoppas ni får ett bra bröllop:)

     


    ja det är förjävligt att det inte gick rätt till ansöker jag om pengar och får detta så tror jag ju att jag har rätt till det.


     


    hoppas allt löser sig och att ni mår bra

Svar på tråden Två brev som gör att jag skiter i bröllopet