• Mia 77

Klädd i svart på bröllop?

Är det ok att som gäst komma i svart klänning till ett bröllop? Även om man tar typ tights eller strumpbyxor på sig till?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-17 10:26
    Med färg i då menar jag på tighsten
  • Svar på tråden Klädd i svart på bröllop?
  • Augustivigsel

Det finns för gästen ettikettsböcker att luta sig emot om man vill vara rätt klädd, detta är enligt min åsikt inte ett beslut för brudparet. (Självklart kan man vara smakråd, men inte beslutande). Min åsikt är att klädkoden är till för att underlätta för gästerna så de vet vad de kan förvänta sig, sedan får de själv välja om de vill följa klädkoden eller inte. Var och en tar ansvar för sin egen klädsel, och om man väljer bort att följa klädkoden är det något personen själv får skämmas för, om nu någon alls ska skämmas.

• anne på grönkulla

Mia 77 skrev 2010-06-17 14:08:07 följande:
    Det är inte jag utan troligen en gäst till vårt bröllp som kommer ha svart klänning med tights på sig... får höra med sambon ikväll vad  han tycker

Om det är OK med er är det väl ok - men som gäst får man oxå (även om brudparet sagt ja) ev leva med att folk tittar o viskar om man har på sig saker som traditionellt anses lite tveksamma (typ svart eller vitt t ex).

Men jisses vad ängsligt det hela verkar...

• Nicossambo

Mia 77 skrev 2010-06-17 10:26:26 följande:
    Är det ok att som gäst komma i svart klänning till ett bröllop? Även om man tar typ tights eller strumpbyxor på sig till?TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-17 10:26Med färg i då menar jag på tighsten

Prata med brudparet!! Jag hade inte gillat det men det är jag tycker inte att svart eller vitt hör till bröllop om man inte är brud. Jo kanske om man har svarta skor eller en handväska men inget annat.

• Farytopia

Ne jag tycker bara inte det passar med helsvart på bröllop. Jag vet att det är vanligt i andra länder.
    Läste nyss att enligt en vett o etikett expert så är det inte passande o komma helsvart till ett bröllop.

• Andreas flicka

Jag har fått frågan av en tjej som kommer på vårt bröllop om hon kan ha en svart klänning. Hon ska ha en turkos kofta eller sjal till detta samt turkosa smycken. Jag sa att det är ok hon bor i en liten stad och köputbudet är inte enormt.

Vill helst att folk ska ha färgglada kläder men om en eller ett par personer har svart med färgglada accessoarer till så tycker jag att det är ok.

Kort vit klänning är också ok, bara den inte är för brudklänningslik - självfallet är inte lång vit klänning ok öht.

Men som sagt helst färgglatt .

Leggings och färgade strumpbyxor tycker jag inte passar ej heller jeanskjol, kläder i linne eller enkla bomullsklänningar. (vi har mörk kostym som klädkod)

• shakynose

Jag tycker inte att det är fel om man undviker att vara helsvart (undantag naturligtvis för hårdrockarbröllop o liknande ) och lättar upp outfiten med smycken o accessoarer.

Däremot är det jäkligt trist tycker jag! Svart klänning kan man ju ha varje dag, medan det är så få tillfällen då det är helrätt med färgglada kläder. Passa på att vara färgglad när det är bröllop tycker jag!!

• Dolly84

Jag tycker det är helt ok med svart klänning på bröllop, men dock utan svarta strumpbyxor och accesoarer i andra färger. Riktigt festligt och stilrent!

• fialotta82

Varpå bröllop i helgen med ca 100 gäster. 2 kvinnor bar svarta klänningar. Ingen verkade kommentera något speciellt över det men att jag öht lade märke till det säger ju en del. Det känns inte helt rätt liksom.
    Jag hade inte haft det utav just den anledningen som bland annat shakynose skriver ovan att det känns lite onödigt. De flesta vet nog med sig att svart är lite åt begravningshållet och då kan man välja en annan färg tycker jag. Det är ju ändå ganska lätt. Jag för min del har väl tre klänningar som känns tillräckligt fina att ha på bröllop. En är svart men de andra är i andra färger.

Undantag är situatoner där det passar, ex. om det är ett hårdrockspar som gifter sig eller om brudparet gjort klart att det är ett visst tema som gäller på bröllopet där svart passar.
    Undantag också för folk med dålig ekonomi som kanske inte äger så många klänningar. Då kan det vara okej att man tar en svart. Till och med förståeligt att om man bara köper en klänning att man då väljer svart.

• Syrinx
    a n n a skrev 2010-06-17 11:54:16 följande:

Jag svarade inte på vad just du har gjort för rätt/fel, utan jag svarade på vad TS frågade. Självklart har alla rätt att klä sig som de vill, med ett okej från värdparet/brudparet, och jag vill absolut inte döma någon. MEN jag tycker personligen att det inte passar med svart på bröllop. För mig är svart något som fungerar i så gott som alla andra sammanhang, men på ett bröllop är det helt enkelt snyggare, stilfullare och festligare med färg. Dessutom - om jag som gäst bara känner mig bekväm i jeans, är det då passande till ett bröllop med vilken som helst av de traditionella klädkoderna? Jag tycker att man kan anstränga sig lite och klä upp sig som gäst om man ska bort till en speciell tillställning, som ju ett bröllop är. Men som sagt, jag svarade inte på annat än TS fråga och jag dömer inte dig för att du gillar att klä dig i svart.
  • SandraMT

Jag hade inte velat att någon skulle komma i varken vit eller svart klänning på mitt bröllop... Om det inte skulle varit ett tema då då... Då är det ju skillnad. Men nej, inte svart eller vit klänning som sagt.

• Sebastiána
    SandraMT skrev 2010-07-07 22:15:34 följande:
    Jag hade inte velat att någon skulle komma i varken vit eller svart klänning på mitt bröllop... Om det inte skulle varit ett tema då då... Då är det ju skillnad. Men nej, inte svart eller vit klänning som sagt.
    Samma här! Det finns ju massor av andra färger att välja mellan så det kan ju inte vara så svårt!
  • ClaraH

Jag hade aldrig valt svart eller vitt som gäst på ett bröllop, i min värld väljer man en annan färg. Däremot skulle jag inte bry mig om en gäst kommer i svart eller vitt på mitt bröllop. Var och en får skämmas för sig själv, men jag vet ju att det skulle kommenteras av andra.

Svar på tråden Klädd i svart på bröllop?