Klädd i svart på bröllop?
Är det ok att som gäst komma i svart klänning till ett bröllop? Även om man tar typ tights eller strumpbyxor på sig till?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-17 10:26
Med färg i då menar jag på tighsten

Är det ok att som gäst komma i svart klänning till ett bröllop? Även om man tar typ tights eller strumpbyxor på sig till?
För min egen del så ja absout!
Min tärna har svart på sig:)
Men jag ska tillägga att jag gifter mig borgligt och inte har tagit fasta på så mycket gamla seder.
Det är något som varje brudpar själva får ta ställning till.
Vi har sagt nej till helsvart eller helvit klänning för kvinnor. Mönstrat svart/vitt är dock ok. Men det där anser jag är en smaksak, varje brudpar måste få bestämma detta själv. Vi valde bort helsvart på gäster eftersom vi anser att det drar lite mot "begravningshållet".
jag, som är en svartklädd människa, brukar alltid fråga brudparet om det är ok att jag kommer i svart...sedan anpassar jag mig efter brudparets önskemål...men håller mig ff inom en garderob som jag trivs i annars är det inte kul att gå :)
Nja, helsvart tycker jag inte är ok. Helsvart är för mycket sorgefärg för mig.
Tights/leggings tycker jag inte passar på ett bröllop, tycker det ser lite konstigt ut. Har för mig att DN:s etikettguru Magdalena Ribbing också säger nej till leggings på bröllop.
Om man absolut vill ha svart klänning på bröllop tycker jag man ska satsa på en sjal/kofta i en annan (stark) färg, för att bryta det svarta intrycket.
Försökte hitta M. Ribbings svar om leggings, men hittade tyvärr inte det. Däremot hittade jag ett inlägg om svart klänning på bröllop, klistrar in det:
"Svarta kläder är en fråga om mode, om smak och om stil. Men ingen färg är så laddad med symbolik och fördomar som svart. Frågorna kommer ständigt: Får brudens mor ha svarta skor? Svarta tärnklänningar rätt? Svart nödvändigt till begravning?
Frågorna visar att det verkar vara mycket viktigt för kvinnor på bröllop att få klä sig i svart, medan det är lika viktigt för många att slippa svart klädsel på begravning. Nåja, ingen idé att moralisera, det är som sagt en fråga om smak. Formellt sett är den helt svarta klädseln en markering av sorg, den kvinna som är svartklädd utan avvikande färg har enligt all gammal tradition sorg efter en nära anhörig. Det är orsaken till att kvinnor ska undvika helsvart klädsel på bröllop eftersom denna utpräglade glädjefest "bryter sorg" sedan alla tider.
Men en svart överdel till en kjol i färg, eller svart mönster på en klänning i färg blir ingen sorgklädsel och är därför helt korrekt. Och om brudens mor har svarta skor nedkallar inte det heller någon katastrof över brudparet. Oavsett vad som ses och påstås undviker en klok och artig kvinna att klä sig i helt svart på bröllop, och det gäller i många kulturer som vedertagen god sed."
http://www.dn.se/blogg/etikettfragan?page=38&kategori=Klädsel
Nej, jag tycker att man kan välja en annan färg.
Svart klänning-ja, på mitt brölllop skulle det gå bra. =) På andras skulle jag råda dig att ha en bolero/sjal och kanske ett bälte, handväska och smycken i annan färg.
Tights eller strumpyxor: NEJ. Tights går an till vardags eller på krogen, hemmafest, skulle inte ha det på en fest jag fått en officiell inbjudan till. Särskilt inte om de har någon klädkod.
Strumbyxor: färgade strumbyxor drar ner "nivån" på klädsen rejält. Funkar inte till klädkod.
Svarta eller grå strumbyxor förstärker begravningsintrycket. (På begravning skulle jag alltid ha strumbyxor.)
Så: svart klänning, barbent/naturfärgade strumpor och resten i färg. Stora smycken gör ju också att man inte alls tänker begravning.
Min mormor som hör till den äldre generationen tycker svart är ok om 1/3 av totala klädseln är annan färg. Utan svart strumpor!
Eftersom nästintill alla våra vänner är hårdrockare skulle det kännas väldigt konstig och dumt om vi "förbjöd" svart på vårt bröllop. Inga vita klänningar har vi sagt - men ja, jag tror inte någon av våra vänner äger det..=)
Det är inte jag utan troligen en gäst till vårt bröllp som kommer ha svart klänning med tights på sig... får höra med sambon ikväll vad han tycker