• Sebastiána

Alla sminkexperter! Bästa tipset för en hållbar och snygg make-up?!

Jag har, som jag skrivit i en annan tråd, varit på kurser hos Makeup Store två gånger. Den senaste gången var för en vecka sedan. Båda gångerna har jag blivit alldeles översminkad.

Nu finns inte Makeup Store där jag ska gifta mig, inte Body Shop eller FACE heller. Kicks finns och säkert sminkar en den frissor också.

Jag funderar starkt på att sminka mig själv. Jag är ganska van, men har inte tidigare sminkat mig med fokus på att det ska hålla länge och dessutom bli bra på foto. Ni som är bra på make-up har ni några tips? Jag har hittills kommit fram till detta:

1) Peela ansiktet

2) Smörj in rikligt med fuktcreme

3) Låt verka en stund och ta bort överflödet

4) Vänta en timme innan man sminkar sig

5) Lägg på primer, t.ex. Smashbox Photo finish

6) Lägg på foundation - jag föredrar att lägga på med fingrarna

7) Lägg på concealer

Stämmer detta? När tar man på pude? Gör man det till sist eller innan ögonskugga/rouge osv?

Tips på bra foundation för blandhy. Jag har hört att Kanebos är bra.

• Svar på tråden Alla sminkexperter! Bästa tipset för en hållbar och snygg make-up?!
  • ClaraH

Vilken superbra tråd, livar gärna upp den igen. Jag är rätt säker på att lägga underlag, men väldigt mycket mindre säker på vad jag ska ha för ögonskugga till vit klänning. Skulle gärna vilja ha tips om det.

Har ljus hy och är blond. Normalt sett kör jag med guldbrunt och ibland med turkost. Då har jag penna i samma färg.

Bästa mascaran?

• MaybeBride09

Att make up stores skuggor är skit kan jag inte hålla med om. Med en bra primer funkar t. o.m viva la diva en hel dag.

blogg.veckorevyn.com/lindas-sminkblogg/2010/08/24/den-perfekta-basen-som-sitter-hela-dagen-och-kvallen-steg-for-steg/

Där finns en gudie för hur man får sminket att sitta.

Men det viktigaste är att ha bra primer. Såväl en  ansiktsprimer, ögonprimer och eventuellt en läpprimer. Och att ha rätt nyans på foundation och puder. Som ögonprimer använder jag en hightechlighter från MUS. Funkar super, men det finns andra renodlade primers som är bra.

• ClaraH

MaybeBride09 skrev 2010-08-26 10:46:46 följande:
    Att make up stores skuggor är skit kan jag inte hålla med om. Med en bra primer funkar t. o.m viva la diva en hel dag. blogg.veckorevyn.com/lindas-sminkblogg/2010/0.../ Där finns en gudie för hur man får sminket att sitta. Men det viktigaste är att ha bra primer. Såväl en  ansiktsprimer, ögonprimer och eventuellt en läpprimer. Och att ha rätt nyans på foundation och puder. Som ögonprimer använder jag en hightechlighter från MUS. Funkar super, men det finns andra renodlade primers som är bra.

Det var en bra länk! Tack för tipset:

• Sebastiána

Jag har läst på en massa ställen att man ska vänta en timme eller så efter att man tagit på fuktcreme innan man lägger primer och foundation. Hur funkar det på bröllopsdagen? Ska man göra rent ansiktet på morgonen och lägga fuktcreme och sedan sminka sig efter att håret är fixat eller ska man greja med rengöring efter att håret är gjort (pga av att man kan ha fått en massa hårsprej i ansiktet och så) och sedan smink? Det skulle i så fall ta väldigt lång tid om man ska vänta en timme med att sminka sig efter att man tagit på funktcreme.

• shakynose
    Greeneyes skrev 2010-06-18 16:07:11 följande:
    Eva: Hm, då måste du ha använt ögonprimern fel eller inte haft tillräcklig mängd ögonskugga, för Makeupstore:s primer är bra tycker jag. Smörj ett tunt lager på ögonlocket och hela vägen upp till ögonbrynet, blunda medan den torkar. Applicera sen ögonskugga, och se till att du har tillräcklig mängd.  Vet att många tipsar om Lumene:s primer också, den ska vara ett bra budgetalternativ. Smashbox har en bra, men de är ganska dyra tyvärr.
    Jag har provat lumenes primers, och den för ansiktet är helt ok, kanske något torr. Ögonprimern tyckte jag sådär om, men den fungerar alldeles utmärkt som läpprimer! Jag har torra läppar, så lipfinity är inget för mig. Blir bara fnas. Men med en primer först så sitter läppglanset mycket bättre.
  • Grodfrun

Jag ar en av de som inte gillar mineralsmink - blir flottig i ansiktet av dem och jag har inte ens fet hy utan blandhy.
    Min basta foundation for lite tackande ar Chanels i pumpflaska, for mer tackande behov ar Cliniques superbalanced bra. Som nagon skrev sa ska man bara ta foundation i T-zonen typ och sudda utat.
    Pa traditionell skandinavisk hy (dvs alla nyanser av ljusblond till morkt rattfargad) funkar ett aprikost rouge tex Nars orgasm. Om den glittrar for mycket for din smak sa har tex Lancome bra aprikos rouge.
    Nar det galler ogonskugga, kor pa naturliga nyanser i beige och brunt. Ova innan sa du vet hur mycket/lite som passar just dig.
    Likadant med lapparna. Om du inte vanligtvis har knallrott lappstift (tank Gwen Stefanis trademark lappar) sa ha inte det pa brollopet heller utan anvand ett stift eller gloss som ar nara din egen lappfarg men som forstarker den.

• Sebastiána

Jag testade min bröllopssminkning för första gången häromdagen. Det gick bra, förutom en sak: det är så svårt att sminka vänster öga! Högra ögat går jättebra, men sen när jag ska sminka det vänstra blir det inte alls lika bra. Antar att det är en övningssak. Jag höll på med mycket ögonskuggor innan, tills för kanske tio år sedan (jag tyckte att det blev jobbigt att tvätta av allt smink varje kväll). Nu har jag visst tappat greppet lite.

• perfektionista

Man behöver inte vänta en timme efter dagcrémen. Den ska gå in huden ganska snabbt, så det räcker att vänta i några minuter. Annars tycker jag att det är dags att byta dagcréme. Eller så tar du för mycket.

• perfektionista

Puder ska vara innan rouge och ögonskugga.

• Sebastiána

Tackar! testade bröllopssminkningen igen idag. det gick bättre med ögonskuggorna den här gången. Det enda var att jag var lite fnasig i huden på vissa ställen, men till bröllopet kommer jag att köra en peeling några dagar innan

• ClaraH

Sebastiána skrev 2010-09-04 21:54:40 följande:
    Tackar! testade bröllopssminkningen igen idag. det gick bättre med ögonskuggorna den här gången. Det enda var att jag var lite fnasig i huden på vissa ställen, men till bröllopet kommer jag att köra en peeling några dagar innan

Vad har du valt för färg på ögonskuggorna?

• Sebastiána
    ClaraH skrev 2010-09-05 21:28:58 följande:
      Vad har du valt för färg på ögonskuggorna?
    Make-up Stores Dramatic som jag blandat med en lite guldig skugga. Jag tror att jag måste välja en annan skugga att blanda med, jag passar bättre i lite kallare färger.
  • ClaraH

Jag beställde tid hos M.A.C för rådgivning idag. Jag ska dit nästa vecka. Hoppas de är bra.

• MissNina

Ett tips från mig är att du kan få en gratis smink rådgivning hos marykay.se där du hittar en makeup artist i din närhet som ger goda råd m.m
    Har själv Mary Kays produkter och tycker de är jätte bra och dryga

• mariefarah se

Sebastiána skrev 2010-09-06 17:34:01 följande:
    Make-up Stores Dramatic som jag blandat med en lite guldig skugga. Jag tror att jag måste välja en annan skugga att blanda med, jag passar bättre i lite kallare färger.

"Muffin"/Make up store är fin att blanda till, den ljusar upp lite och blir fin längst in i ögonvrån både uppe och nere. :)

• Sebastiána
    mariefarah se skrev 2010-09-07 16:32:52 följande:
      "Muffin"/Make up store är fin att blanda till, den ljusar upp lite och blir fin längst in i ögonvrån både uppe och nere. :)
    Vad är det för färg på den?
  • mariefarah se

Den är vitbeige med en väldigt fint skimmer i. Den passa till d flesta färger och den är lite kallare i tonen. Bästa hälsning Marie

Sebastiána skrev 2010-09-07 21:37:23 följande:
    Vad är det för färg på den?
Svar på tråden Alla sminkexperter! Bästa tipset för en hållbar och snygg make-up?!