• Sebastiána

Alla sminkexperter! Bästa tipset för en hållbar och snygg make-up?!

Jag har, som jag skrivit i en annan tråd, varit på kurser hos Makeup Store två gånger. Den senaste gången var för en vecka sedan. Båda gångerna har jag blivit alldeles översminkad.

Nu finns inte Makeup Store där jag ska gifta mig, inte Body Shop eller FACE heller. Kicks finns och säkert sminkar en den frissor också.

Jag funderar starkt på att sminka mig själv. Jag är ganska van, men har inte tidigare sminkat mig med fokus på att det ska hålla länge och dessutom bli bra på foto. Ni som är bra på make-up har ni några tips? Jag har hittills kommit fram till detta:

1) Peela ansiktet

2) Smörj in rikligt med fuktcreme

3) Låt verka en stund och ta bort överflödet

4) Vänta en timme innan man sminkar sig

5) Lägg på primer, t.ex. Smashbox Photo finish

6) Lägg på foundation - jag föredrar att lägga på med fingrarna

7) Lägg på concealer

Stämmer detta? När tar man på pude? Gör man det till sist eller innan ögonskugga/rouge osv?

Tips på bra foundation för blandhy. Jag har hört att Kanebos är bra.

• Svar på tråden Alla sminkexperter! Bästa tipset för en hållbar och snygg make-up?!
  • Greeneyes

Låter som en riktigt bra början

Eter concealer & foundation så lägg på löspuder (helst transparent, funkar på alla hudtomer) med en puff, du liksom pressar in det så att säga. Lägg extra mycket under ögonen - det ska se vitt ut. Det borstar du sedan bort löst med en borste när du är klar, det är för att ögonskuggan inte ska fläcka ner under ögonen. Ett annat alternativ är att lägga foundation, concealer och puder sist, då behöver du inte tänka på det.

Sedan måste du ha en primer för ögonskuggan också, det är en annan än den du har till ansiktet. Tänk bara på att öva med den först, för den är lite klistrigare att jobba med, så man kan inte sudda lika lätt. Och sedan tar den fram pigmentet i skuggorna, så de blir färgstarkare.

Sedan är det valfritt vad du vill använda, men tänk på att vattenfast är bra om du har lätt för att gråta

...och glöm inte öronen och halsen, och se till att du verkligen har rätt nyans på alla grejer så du inte får en rand nånstans, typ vid halsen eller så. Och glöm inte brudgummen, han kanske också behöver lite concealer och foundation

Jag läste i din andra tråd att du fått råd av Makeup Store, och det tycker jag är en jättebra grund att stå på. Så öva ett par gånger innan, och fota eller skriv upp allt du ska ha så du inte glömmer nåt pga nervositet. Lycka till!

• Vickymb

Hej och hå...här kommer lite make-up tips från en make-up artist sedan flera år tillbaka...=)

ABSOLUT INGEN PEELING SAMMA DAG! Om du har tendens till lite rodnad eller har en hud som kan irriteras dvs ganska normal skandinavisk hud så är det en ganska dum idé. Rodnaden kanske inte framträder direkt men kanske inte så roligt att ha en tomatnyans i nyllet när folk tar bilder under festens gång.
    Men gärna två dagar innan en rejäl peeling och en bra fuktighetsmask.

På dagen; gärna fuktighetscrem och primer (den är kanon gör maken hållbar) men försök att ha så få lager som möjligt. Gärna en bra foundation men tänk på att man ska kunna se huden...alltid vackrare än att se foundation och puder.¨
    Använd så lite foundation som möjligt och lägg mer krut där det behövs...dvs panna, näsa och kinder. Arbeta innifrån och ut för att få ett jämt resultat och utan kanter och linjer. Bara puder om du behöver och jag rekomenderar att man tar löst pudder som man arbeter in i borsten tex på en kleenex och puddrar på...det där med att pressa är endast nödvändigt om man måste täcka mkt, men ha gärna ett kompakt puder med i väskan för att bättra på under kvällen.
    När det gäller ögonskygga är det viktigt att ha något av en bra kvalitet. Jag är faktiskt utbildad av make-up store men tycker deras skuggor är skit...håller inte vad det lovar. Jag lägger gärna pengarna på Chanel, Dior eller Lancôme som jag tycker har hållbara skuggor. Ha en primer under skuggan. Har du ingen och har inte råd att köpa så använd en concealer MEN den skal helst vara en oljefri concealer...applicera med fingrarna ett supertunt lager....(den ska inte synas bara ha effekt) då fäster skuggan ordentligt. fort. följer...

• Vickymb

Jag kan gott förstå att man känner sig lite översminkad när man kommer från Make-up store eller liknande men det du inte får glömma är HELHETEN. Du ska ta bilder du ska titta på i resten av ditt liv....du ska ha lite färg på inte se ut som en haldöd fisk. Tänk klänning, tänk hår, tänk blommor så blir du helt plötsligt inte så översminkad.

Glöm inte att ha vattenfast eyeliner och mascara...det är ju så lätt att man fäller en tår eller två vid bröllop så det är verkligen att rekomendera.

När det gäller läppar så tänkt på att det är verkligen en dag ni kommer att kyssas mycket på...nr 1 Han är inte så glad för att få ditt lippgloss  som klistrar på läpparna varje gång ni ska kyssas.  Nr 2 du har inte tid till att kolla dig i spegeln varje gång du tänker att nu behöver jag nog bättra på.
    Ha ett kyssäkta läppstift som HÅLLER! Typ Max Factor lipfinity...kanon håller hela dagen...det medföljer ett transperent gloss för att göra läpparna mjuka och den är fantastisk...kladdar inte och mjuk, skön och kyssäkta ;)

Tänk på att träna din make-up flera gånger...den ska vara såååå lätt att göra själva bröllopsdagen att den är lika enkel som att ta på en BH....du har inte tid att ha krig med dig själv i spegeln den dagen och du blir bara sur och irriterad om det inte funkar.
    Övning ger färdighet ;)

Det var bara lite småtips...har du frågor får du gärna höra av dig ;)

Hälsningar Victoria

• Eva72

Angående ansikts primer, vad ska man ha för någon? Har aldrig använt? Gillar inte massa lager. Har en foundation som heter jane iredale och den är så suverän, tun men täckande och super lätt att lägga med en borste. Jag har verkligen inte gillat foundation tidigare men den här är bäst. Köpte en ögon primer på make up store, den var kass, märker ingen skillnad, ögonskuggan håller ändå inte. Har en lila ögonskugga Estee lauder, borde väl vara ok va? Har ögonlock som täcker själva ögongloben lite, inget super häng men det blir ofta en kant av ögonskuggan efter ett par tim, något tipps?

• Greeneyes

Eva: Hm, då måste du ha använt ögonprimern fel eller inte haft tillräcklig mängd ögonskugga, för Makeupstore:s primer är bra tycker jag. Smörj ett tunt lager på ögonlocket och hela vägen upp till ögonbrynet, blunda medan den torkar. Applicera sen ögonskugga, och se till att du har tillräcklig mängd.  

Vet att många tipsar om Lumene:s primer också, den ska vara ett bra budgetalternativ. Smashbox har en bra, men de är ganska dyra tyvärr.

• Sebastiána
    Vickymb skrev 2010-06-14 18:06:25 följande:
    Jag är faktiskt utbildad av make-up store men tycker deras skuggor är skit...håller inte vad det lovar.
    På vilket sätt är de skit? Jag har flera stycken och gillar dem - det är klart, jag har inte testat om de håller såväl en hel dag som kväll.

Lipfinity är en favorit och jag tror att jag redan har en nyans som kan funka. Jag skulle vilja ha en partfärg också, en knallröd som går lite åt det rosa hålleet, men det finns ju inte. Tycker att de flesta hållbara läppstift går i bruna nyanser.

• Sebastiána

Vilka foundations är bra? Jag har testat lite olika budgetvarianter + Makeup Stores och ingen funkar på mig. Jag har blandhy och särskilt i T-zonen blir det glansigt och flammigt och foundation liksom flyter ut. Finns någon som kan tipsa om en foundation som håller sig snygg en hel dag och hela kvällen?

• Aeternum

Jag tycker inte det finns något bättre än ID- naturligt perfekt helt enkelt =) När jag lägger en make på deras produkter tycker jag det håller en hel dag (utan att lägga primer)

Men håller med vickymb: INGEN PEELING på dagen D!!! Som hon skriver - gör den någon dag innan så rodnaden hinner lägga sig.

Sen tycker jag det är perfekt med en liten reseförpackning av ansiktsvatten i väskan, bara att duscha på över ansiktet under kvällen så ser man helt plötsligt väldigt fräsch ut igen, perfekt även för att "fixera" sminket efter sminkningen.

Skulle även satsa på bra ansiktsprodukter redan från grunden. Oftast lite dyrare när man handlar - men i längden blir det oftast billigare!

• Greeneyes

Håller med, jag tycker att just deras skuggor är kanonbra - massor av pigment, vilket är svårt att hitta på annat håll. Sen så är kvaliteten väldigt varierande på övrigt sortiment, men just skuggorna och primerna är de grejerna jag har därifrån som jag är riktigt nöjd med.

Sebastiána skrev 2010-06-18 19:50:57 följande:
    På vilket sätt är de skit? Jag har flera stycken och gillar dem - det är klart, jag har inte testat om de håller såväl en hel dag som kväll.
  • mariefarah se

Hej hej1

Har inte läst alla inlägg men kan säga att jag själv jobbar nästan bara med Make up stores produkter till alla fotograferingar och de sitter toppen bra, det handlar om hur du lägger foundation, skuggor etc....och vilka penslar/borstar du använder.

Har du en oljig hy, tänk då på att du inte anväder foundations som innehåller olja, utan är puderbaserad, där har make up store en som heter " matt foundation" och finns i massvis utav färger...MAC har också väldigt bra foundations. Oavsett vilken foundation du använder, så måste du pudra med ett finmalet löspuder för att "sätta fast" sminket.

Svar på tråden Alla sminkexperter! Bästa tipset för en hållbar och snygg make-up?!