• Zinnamon

Hjälp...bröllop i morgon!!!

Hej! Akut fråga....Hela familjen bjuden på bröllop...klädkod kavaj.
    Kan min 17 åriga dotter ha en kort vit klänning med en bred svart rosett om midjan...eller är det tot. no no även för en tonåring med´vitt på ett bröllop???  Klänningen hade hon på sin avslutning i 9.an...
    Måste vi akutinhandla en ny klänning med färg??  Vad tycker ni??

//Zinnamon

• Svar på tråden Hjälp...bröllop i morgon!!!
  • Optimia

Nja jag vet inte om jag tycker ett färgglatt skärp och ett par skor i samma färg är tillräckligt för att "bryta av" det vita i en helvit klänning.

Om ni har tid skulle jag nog ta en shoppingrunda på stan och se ifall ni kan hitta något annat dottern kan ha på sig, t.ex. kjol och en snygg blus eller klänning i annan färg.

Jessica och Daniel skrev 2010-06-11 08:45:56 följande:
      Jag instämmer totalt!!! Däremot så tjafsar min blivande svärmor om att hon vägrar ha kjol lr klänning och därför tänker ha byxor och blus.. Mitt irriterande problem är att hon tänker bestämt ha på sig vita byxor och röd blus, allt detta som jag är noga med... Så hur hade ni tänkt, accepterat vita byxor eller är det big no no för er med vitt i underdel oxå eller går det an?? Den röda blusen släpper jag inte in henne med... Gaah 

Vad har ni för klädkod? Om ni inte har någon av de högre klädkoderna, dvs. smoking eller frack är det faktiskt helt okej för kvinnor att ha snygga festbyxor och en blus på sig.
    Jag tycker inte man kan totalförbjuda vitt på ett bröllop, t.ex. en vit kjol kombinerat med en blus i annan färg tycker jag är helt acceptabelt. Eller tvärtom, en vit blus/topp kombinerat med kjol/byxor i annan färg är också helt ok.

Varför får din svärmor inte ha röd blus på sig? Du vet väl om att "regeln" om att man inte ska ha rött på sig på ett bröllop bara är en skröna; rött går precis lika bra som blått, grönt, gult m.m.

• Piiiip

Vit klänning är ju NO NO  för både barn, tonåringar och vuxna på bröllop.

Men som ni säger, om den är kort och väldigt olik en bröllopsklänning, och man piffar upp den med ett stort brett skärp, färglada tajts, kofta och t.ex. ett diadem eller någon hårblomma med färg så tror jag att det kan fungera. Kanske kan man sätta ett linne under klänningen eller en annan kjol över?

Måste dottern ha klänning, varför inte kjol och top?

Mitt förslag är att prata lite försiktigt med bruden och hör er för.

• Påfågeln

Prata med bruden!

Jag skulle inte vilja att någon annan hade vitt på sig på mitt bröllop, och då spelar det ingen roll om det är tonåring eller vuxen. Ni kan ju alltid köpa färg och färga klänningen!

• Ezna

Att ni orkar!!?
    Självklart kan hon ha den klänningen på sig!
    Brudar som är såååå viktiga med att INGEN gäst får ha det minsta vitt på sig är ju ute i det blå...
    Fine att gäster inte ska bära HELvitt.,.
    Det är ju för bövelen bara kläder, inget världskrig!
    Och förresten, vad är det som säger att bruden ska bära vitt?!
    Själv ska jag ha vinrött, ska jag då förbjuda alla gäster från att ha det??!
    Vi har ingen klädkod annat än att de måste ha kläder på sig! :)
    Sen är det upp till dem att ta på sig det som de trivs i!
    Och jag kan lova att vi kommer inte ha en sämre bröllopsdag iaf..

Men, såklart så får vi ALLA göra som vi vill!

• Jmms

Ezna skrev 2010-06-11 13:21:38 följande:
    Att ni orkar!!?Självklart kan hon ha den klänningen på sig! Brudar som är såååå viktiga med att INGEN gäst får ha det minsta vitt på sig är ju ute i det blå...Fine att gäster inte ska bära HELvitt.,.Det är ju för bövelen bara kläder, inget världskrig!Och förresten, vad är det som säger att bruden ska bära vitt?!Själv ska jag ha vinrött, ska jag då förbjuda alla gäster från att ha det??!Vi har ingen klädkod annat än att de måste ha kläder på sig! :)Sen är det upp till dem att ta på sig det som de trivs i!Och jag kan lova att vi kommer inte ha en sämre bröllopsdag iaf..Men, såklart så får vi ALLA göra som vi vill!

Håller med föregående talare

• Therese142

Prata med bruden.. jag hade helt klart blivit ap sur om någon annan än jag hade kommit med vit klänning på min bröllopsdag utan att ens ringt och pratat med mig.. jag är en sån som bara vill att bruden ska få bara vitt.. allt löser sig med lite kommunikation, antingen blir det självklart eller no no..

• AndréaK

Tycker inte det spelar ngn som helst roll vilken färg gästerna har på sina kläder! Jag ska ha svart och vit klänningen men bryr mig inte det minsta om våra gäster bör vitt eller svart =)

• Lara C

Men, jag bara undrar, med tanke på vad någon skrivit ovan, om det nu är dubiöst med vitt på bröllop, varför måste man då bära det? (Om man inte är brud vill säga.) Det finns ju rätt många andra färger...

Vit klänning med färgad accesoir tycker jag går bort. Bär vitt vid andra tillfällen och låt inte det bli en fråga vid bröllop. Kör säkert, och vill du utmana koderna, tänk först på brudparet och vad du vill säga dem. Man måste inte respektera önskningar och bruk, men det finns en anledning till att de flesta gör det.

• Eriane

summer2011 skrev 2010-06-10 22:07:43 följande:
    INGEN ska ha vitt på sig på någon annans bröllop...varför förstår folk inte det...?

Det är väl ändå upp till brudparet hur dom tycker?

Jag kommer att vara helvit min m2b kommer att vara helvit och vi föredrar om gösterna kommer i vitt framför svart, vi är besvikna på att vi inte lyckats avvärja att några kommer komma i svart kostym. Vi har tropiskt strandtema på vårt bröllop och jag har svårt att se någon spatsera runt på stranden i svart kostym.

Vi vill att folk ska klä sig ledigt, lätt och somrigt, gärna i vitt och pasteller. men vi tvingar inte i någon gäst i nånting. Vi har skrivit valfri festklädsel i inbjudan.

Självklart tycker jag också att TS ska prata med bruden för som jag sa i början det är upp till varje brudpar vad dom tycker. Vissa bryr sig inte och för vissa skulle det förstöra hela dagen om någon annan än bruden dök upp i vitt. Så prata med bruden det är det bästa

• gotmynailsdid

Alla är ju olika, men personligen hade JAG blivit tokig om någon kom i vitt på mitt bröllop. Jag hade bett min tärna säga åt personen i fråga att gå o fixa nåt annat att ha på sig. Basta!

Fråga bruden! Hon kanske har samma åsikt som mig, eller så kanske hon inte alls bryr sig..

• Kerbaros

Jag tycker det är extremt dålig stil av medlemmarna här att klaga på brudar som itne vill ha vitt på sitt bröllop. Problemet med vitt är att det är en färg avsett för bruden och att genom att ha det så kommer man inte bara att eventuellt få onda blickar ifrån bruden utan definitivt från andra gäster som kommer tycka det är oerhört oförskämt. Det finns hur många färger som helst utom vitt att ha, varför måste man ha den enda färgen som verkligen inte är ok enligt en stor mängd brudar? Det är bröllopsparet som står för hela festen och som har lagt månader på att arrangera festen, kan då inte det vara accepterat med den enda regel som fortfarande verkar ha fäste när det gäller färger? dvs att inte ha vitt på sig.  

Jag skulle verkligen inte tycka det är ok om det kommer någon på bröllopet helt klädd i vitt och jag tycker inte ett skärp i en annan färg gör klännignen mindre vit. Därmed inte sagt att ni måste handla nya kläder, har hon ingen fin kjol och ett fint linne som går bra istället? det är precis lika ok på ett bröllop med klädkod "Kavaj".

• Sebastiána
    Kerbaros skrev 2010-06-11 22:07:27 följande:
    Det finns hur många färger som helst utom vitt att ha, varför måste man ha den enda färgen som verkligen inte är ok enligt en stor mängd brudar?
    Precis!
  • Zinnamon

Hej!
    Vad kul att så många engagerat sig!
    Självklart hade vi handlat ny klänning om vi kunnat men det blev akut som sagt...och ingen affär i den här "hålan

Ja så här gick det...vi hörde oss för med bruden som tyckte det var ok... sen hör det till saken att det var tot.spöregn hela dagen och kvällen.´Det var iskallt inne i festlokalen hela tiden och de flesta hade koftor tröjor filtar mm på sig hela tiden. Så även min dotter som behöll sin färgglada kappa på!

Så kan det gå!

Gifta blev dom iallafall och bröllopet var suuuper fint trots kylan.

Nästa bröllop garderar vi oss och inhandlar extra klänningar när vi e i stan i fall en olycka händer.

Tack ialla fall allihop!!!

Svar på tråden Hjälp...bröllop i morgon!!!