• Sarabella

Hur välja vilka som ska få komma?

Vi har en mycket stor släkt...närmare 70 personer och när man lägger till vänner så landar vi runt 100 strecket.

Hur ska man kunna välja vilka som får komma och inte? Ska man bjuda dem som "det känns bäst i hjärtat" dvs de som man verkligen tycker om och umgås med regelbundet eller måste man bjuda de som "förväntar" sig att bli bjudna bara för att man kännt varann länge fast inte umgås speciellt ofta längre??

Hade gärna bjudit alla men det är ju en ren o skär kostnadsfråga!

• Svar på tråden Hur välja vilka som ska få komma?
  • Fru Osbeck

Min personliga åsikt är att du inte ska bjuda de som förväntar sig att komma om du nu egentligen inte vill. Ni ska bjuda de som ni känner är rätt och vill ska komma. Det erat bröllop ingen annans. Det är ni som bestämmer vilka ni vill bjuda och inte andra. Alltså det som känns bäst i hjärtat.

• Sarabella

tack för ditt svar..ville bara kolla så att det inte var helt fel att tänka som jag har gjort!

• Moi mokulat

Håller med fru Osbeck.

• stavfellet

Vi fick också skära i listan pga pengar och vi tog dom som vi absolut inte ville vara utan den dagen. Mao blev det dom vi faktiskt umgås med.

• fibobs

Vi har enbart bjudit de som vi vill ha med oss, de som vi känner i hjärtat att vi vill ha nära. Det blev att många som kanske "förväntar sig" att få komma, inte kommer att få en inbjudan. Men man måste kunna dra gränsen nånstans.
    Vi funderar att bjuda in de som inte kommer, till en liten fest senare, där man kan titta på bildspel och annat från bröllopet. Då får de ju "vara med" lite ändå ;o)

• Påfågeln

Jag tror att om ni sätter er ner och tänker på vilka ni vill ha med på eran stora dag så kommer listan reducera sig själv automatiskt...

Men, om ni känner att ni absolut måste bjuda hela släkten och alla vännerna så finns det en lätt lösning... Kuvertavgift. Ta så att det täcker för gästernas mat och dryck. På så vis slipper ni exkludera någon och alla får komma på en kul fest och de slipper i sin tur tänka på bröllopspresent!

• sun moon

Vi har bjudit föräldrar, syskon och deras barn. Vänner + att jag har bjudit två kusiner m familjer. De är färre i min familj/vänner.. Blir ca 60st

• Soldemor

Drar en parallell till min prästvigning, då mina vigslar ligger så långt bort i tiden. Jag bjöd i första hand de som jag umgicks med, oavsett släkt el ej, samt respektive i de fall jag kände dessa, annars hade jag lätt kunnat bjuda 250! När någon tackat nej, skickade jag ut nya inbjudningar, till  fler jag ville bjuda, Av 160 totalt utskickade blev det ca 80 gäster, samt några kompisar som hjälpte till med serveringen, blev jättebra!

• Sarabella
    Påfågeln skrev 2010-06-09 13:17:58 följande:
    Jag tror att om ni sätter er ner och tänker på vilka ni vill ha med på eran stora dag så kommer listan reducera sig själv automatiskt... Men, om ni känner att ni absolut måste bjuda hela släkten och alla vännerna så finns det en lätt lösning... Kuvertavgift. Ta så att det täcker för gästernas mat och dryck. På så vis slipper ni exkludera någon och alla får komma på en kul fest och de slipper i sin tur tänka på bröllopspresent!
    Vi satt precis och pratade igenom listan...jag skrev ut 2 identiska listor med alla 100 namn, sen strök min sambo över de han tyckte vi kunde "utesluta" och jag gjorde likadant.

Förvånande lika listor blev resultatet!

Nu är vi nere på 68 namn och det känns MYCKET bättre!! Kan kanske kapa lite till?? *skratt*

• moonlightgirl

Hej Sarabella.

Jag tycjer att ni har gjort helt rätt. Det är klart att ni bara ska bjuda dem ni absolut vill ha med på eran stora dag.

Hoppas att ni får en fantastisk dag.

• Jojon86

Vi har samma problem! Det finns en mängd personer vi "borde" bjuda på festen men jag vill helst ha ett litet bröllop, eller i alla fall en liten fest. Min sambo skulle kunna tänka sig en större fest. Så vi har hittat en kompromiss som vi båda ska sova lite på och fundera på i ett par dagar; familj, släkt och nära vänner blir inbjudna till bröllop och fika efteråt medan endast närmaste familjen (syskon med familjer, föräldrar och mor- & farföräldrar) blir inbjudna till middag och fest.

På så sätt blir ju alla vi "borde" bjuda inbjudna till både vigsel och fika men att kvällen blir mer intim.

• Lara C

Jag har en större släkt som jag regelbundet umgås med än vad m2b har, och några få av dem träffar jag väldigt sällan (senast mormors begravning för två år sedan). Jag funderade väldigt mycket på hur vi skulle göra med inbjudan och till slut skar jag bort två kusiner till mig med respektive. Det kändes hårt, men de är syskon och det ena paret var lätt att ta bort, men det andra svårt. Det var en väldigt svår avvägning och mitt samvete gnagde.

Så vi tog bort dem från listan, men ikväll har jag pratat med mamma som sagt att den ena (som jag inte brydde mig om) är så sjuk så att hon kommer att tacka nej. Då beslöt jag mig för att skicka inbjudan (fem dagar efter att de andra skickats, lite fulvarning, men inte så att de blir bjudna om andra tackar nej), ändå. För de jag inte bryr mig om kommer inte att komma pga sjukdom, och de andra (kusin med fästmö) kan vi knö in. Känns bra, även om m2b inte varit med i svängarna eftersom han inte är hemma.

Det är en så svår avvägning. Min faster är en underbar människa som jag älskar, men hon är gift med en komplett idiot (på många plan). Man ska ju alltid bjuda båda i ett par och till sist så bjöd vi dem båda, det fanns inget val.

Sedan fick vi också dra gränsen vid sysslingar - hade velat bjuda några, men vi har ju en gräns för vad ekonomin och platsen tål, så tyvärr fick jag utelämna några.

Visst vill man vinna på lotto för att kunna ha fest för alla? Men ibland så måste man välja, och då väljer jag dem jag har kontakt med. Men det är svårt.

Men generellt skulle jag säga, bjud dem som är viktigast, bjud inte för formens skull.

• pluggisen

Följ ditt/era hjärtan och bjud dom som du inte kan vara utan. Vi bjöd våra närmsta: föräldrar syskon och morföräldrar. och min moster som betyder oehört mycket för oss.

Vi valde utefter vilka vi har kontakt med. Att bjuda til lbröllop anser jag vara en hedersgest och då är det särskilt utvalda som ska komma. Vi vilel inte bjuda massa folk bara för måstets skull utan vi följde vårt hjärta och gjorde som vi ville.

Hoppas det löser sig, kram

• Lara C

Men ibland måste man bjuda människor man inte vill ha där för att de är respektive... ;(

I övrigt, följ ditt hjärta. Om du måste välja, välj de du tycker om istället för folk du "borde" bjuda. Har du en bra förklaring om någon frågar så är det ok. Är det trångt med platser i lokalen, eller ekonomiskt, så måste en släkting som man inte har en nära relation till få stå tillbaka för en en nära vän.

Lita till folks förnuft!

• involutus

Jag håller med om att det verkligen är jättesvårt. Vi har också suttit med listan fram och tillbaks flera vändor och hur vi än vänder och vrider så kommer vi inte under 80 stycken (inklusive barn), men jag hade lätt kunna dubbla listan och ändå ha med bara sådana som jag verkligen vill ha där! Jag får så lätt dåligt samvete också över att utesluta människor.

Har funderat på varianten att ha vigsel + fika för alla och fest för de närmaste, problemet är bara att vi bor på annan ort än nästan alla bjudna och det känns inte rätt att de ska åka 30 mil för att sedan inte få vara med på bröllopsmiddagen.

• Jojon86

involutos: Vi bor också på annan ort än många inbjudna. Vi är också lite oroliga för detta att de ska behöva resa i 3-4 timmar enkel resa och "bara" få fika. Men vi hoppas att de kan se det som en längre dagsutflykt och att de kommer ändå. Man kanske kan skriva i inbjudan att det är viktigare för brudparet att långväga gäster kommer än att de har med sig en present?

• involutus

jojon86: ja, det skulle man kanske kunna göra...får nog fundera ett par rundor till tror jag!

Tänk så skönt det hade varit om man inte hade behövt fundera över budget och pengar alls utan bara kunnat göra precis som man vill:)

Svar på tråden Hur välja vilka som ska få komma?