Jag har en större släkt som jag regelbundet umgås med än vad m2b har, och några få av dem träffar jag väldigt sällan (senast mormors begravning för två år sedan). Jag funderade väldigt mycket på hur vi skulle göra med inbjudan och till slut skar jag bort två kusiner till mig med respektive. Det kändes hårt, men de är syskon och det ena paret var lätt att ta bort, men det andra svårt. Det var en väldigt svår avvägning och mitt samvete gnagde.
Så vi tog bort dem från listan, men ikväll har jag pratat med mamma som sagt att den ena (som jag inte brydde mig om) är så sjuk så att hon kommer att tacka nej. Då beslöt jag mig för att skicka inbjudan (fem dagar efter att de andra skickats, lite fulvarning, men inte så att de blir bjudna om andra tackar nej), ändå. För de jag inte bryr mig om kommer inte att komma pga sjukdom, och de andra (kusin med fästmö) kan vi knö in. Känns bra, även om m2b inte varit med i svängarna eftersom han inte är hemma.
Det är en så svår avvägning. Min faster är en underbar människa som jag älskar, men hon är gift med en komplett idiot (på många plan). Man ska ju alltid bjuda båda i ett par och till sist så bjöd vi dem båda, det fanns inget val.
Sedan fick vi också dra gränsen vid sysslingar - hade velat bjuda några, men vi har ju en gräns för vad ekonomin och platsen tål, så tyvärr fick jag utelämna några.
Visst vill man vinna på lotto för att kunna ha fest för alla? Men ibland så måste man välja, och då väljer jag dem jag har kontakt med. Men det är svårt.
Men generellt skulle jag säga, bjud dem som är viktigast, bjud inte för formens skull.