• Friden­s
    Äldre 8 Jun 14:05
    19249 visningar
    29 svar
    29
    19249

    Är hans ex viktigare än mig ?

    Efter nästan 5 år tillsammans och en eskalerande svartsjuka från min sida inser jag att våran relation håller på att dö. Allt annat är bra i vårt förhållande. Det började under vårt första år. Vi hade båda berättat om tidigare förhållande. Jag har ingen kontakt med mina ex, men han har det med en tjej. Okej tyckte jag, inget fel med vänskap. Men när jag träffade henne insåg jag att hon fortfarande flörtade med min kille. Hon drömde om honom, han var hennes hjälte - den ände som kunde rädda henne. När de var ensamma hade hon frågat honom "vem hon skulle kunna kyssa, för det behövde hon". När jag kom hem från besök hos mina föräldrar sa han att de två hade varit ute och tagit en drink. Det kändes inte okej. Jag berättade om detta och han tyckte mina reaktioner var löjliga. De var ju bara vänner. Tiden gick och varje gång vi sågs flörtade hon med honom. Han ansåg bara att hon var "spontan". Inget konstigt. Situationen blev allt jobbigare och varje gång hennes namn kom på tal bråkade vi rejält. Efter sista bråket skickade han ett email till henne (som han visade, jag läser inte hans mail) och sa "jag har tagit avstånd från dig eftersom min flickvän inte kan placera våran relation. Men jag tycker det är skitjobbigt."


    Det kändes pånytt som om han svek mig. Det var mitt problem. Han sa också lite anklagande att "hon har blivit mycket mindre spontan eftersom hon fått sånna reaktioner."


    Efter två veckor hade hon fortfarande inte svarat på hans email och han sa att han började oroa sig för henne.
    Efter ytterligare försök från min pojkvän svarade hon att hon hade mått dåligt en tid. Min pojkvän berättade detta och tilllade sedan "hon är ju helt ensam." varpå jag svarade "jag har också mått väldigt dåligt under denna perioden." han svarade "ja, men du har ju mig". Det kändes som en stor lögn eftersom det blev bråk varje gång jag försökte prata om det. Jag försökte på alla möjliga försiktiga sätt, men det resulterade alltid i att det var mitt fel och han blev arg.


    Det känns som om hon verkligen behöver en man, och som att han gärna vill  vara hennes hjälte. Jag tycker att hon är gammal nog att skaffa sig en ny hjälte. En som är singel.


    Mitt argument var alltid "Hon är det enda exet som jag har problem med, och jag är inte den ända som har problem med henne".


    Jag vill inte bryta deras vänskap men jag tycker inte det är okej att hon lägger till en sexuell aspekt. Och att han väljer hennes parti. Och jag tycker inte att det är okej att gå ut ensam med sitt ex.


    Speciellt inte när han säger till mig "Hon var kärleken i mitt liv, du är kvinnan i mitt liv."
    De var bara ihop i ett halvår men det känns som om han idialiserar henne. Det känns som om hon är viktigare än mig. Att han hellre skulle förlora mig än henne. Och så ska det inte vara i ett förhållande.


    Resultatet är att vi inte pratar längre. Han har all kontakt med henne på jobbet. Jag har svårt att öppna mig för honom eftersom han håller henne hemlig för mig. Dessutom har han berättat om detta för minst en annan gemensam vän som är mycket bra kompis med henne. Nu känner jag mig som boven och banditen, som är svartsjuk, fast jag tycker att han gör fel.


    Det spelar ingen roll hur dåligt jag mår över detta. Just nu försöker jag att bara strunta i det. När svartsjukan kommer biter jag på tungar och tiger.


    Vi hade en sån himla bra relation. Men jag vet inte längre vad jag ska göra. Är det löjligt att jag känner svartsjuka emot henne ? Eller gör han fel som säger till henne att det är mitt problem ?
    Väldigt tacksam för svar.

  • Svar på tråden Är hans ex viktigare än mig ?
  • Uppsal­abrud2­010
    Äldre 8 Jun 15:55
    #11

     


    Dolly84 skrev 2010-06-08 14:33:16 följande:
    Jag tycker att du ska ställa honom mot vägen. Att han får välja dig eller henne. Thats it. Väljer han inte, så har han valt henne ändå och då hade jag sagt hej då. Hur hårt det än låter.

    Håller med...tufft men då får du veta hur det egentligen ligger till.
    Lycka till!

  • Cylt
    Äldre 8 Jun 16:04
    #12

    Att ställa ett ultimatum tror jag sällan lösningen, då jag är av uppfattningen att det gör samtliga i en relation till förlorare. Dessutom har han ju redan flyttat deras relation utanför din vetskap, så högst sannolikt kommer det inte att bli någon skillnad.
    Det stora trixet är att han måste förstå- och vara beredd att ändra det som sårar dig. Vaddå hon var kärleken i hans liv? Fy vad ledsen jag skulle bli om någon sa så till mig! Vaddå hon har ingen? Hon har ju tydligen minst en kompis, så att hon behöver hänga med sitt ex för att ha någon låter som rent nonsens. Att hon VILL ha en kille (låter som hon har siktet inställt på din) är en helt annan sak. Varför gjorde de slut om hon är kärleken var kärleken i hans liv och han hjälten i hennes?
    Dåliga magkänslor kommer sällan (hitills vet jag inte någon) utan anledning.
    Rent spontant skulle jag vilja säga att han inte låter som om han är värd någon kvinna och råda dig till att be honom dra åt helvete, för vem säger sådana saker- och vem behandlar kvinnan i sitt liv så? Jag låter dock bli, eftersom jag aldrig skulle ha lyssnat på det rådet själv. Jag tar därför rygg på något av ovan skrivna tips: Kontakta en familjerådgivare, om ni vill rädda ert förhållande.

    *Lycka till och styrkekram*

  • Friden­s
    Äldre 8 Jun 16:17
    #13

    Hej,


    Jag tror som Katarina Michael och Dejli. Han förstår inte varför det är ett problem för mig, och hur det kan bli ett sådant stort problem. På honom låter det alltid som om "men vi har ju inga problem".


    Svar till Dejli:
    Ja, jag tror att han har "rent mjöl i påsen". Jag tror inte att han vill ha henne som mer än en vän. Låt stå - hans bästa vän. Men jag vill verkligen inte att vi träffas alla tre. De har känt varandra i mer än 15 år. Och de har så mycket historia. Om vi tre skulle träffas - vad skulle det handla om då ? "kommer du ihåg..." "och visst var det roligt när vi...".
    Nej, jag vill inte ha denna människa i mitt liv.


    Hon har försökt vara kompis med mig och jag känner att hon kan inte vara kompis med mig om hon flörtar med min kille. Det spelar ingen roll att de har ett förflutet. Den rätten gav hon upp när de gjorde slut.


    Han har ett annat ex som nu gärna vill träffa oss igen. Och jag tycker det verkar roligt. Hon har alltid varit trevlig mot mig. Hon ger honom komplimanger och så (vilket är fullständigt okej), men hon flörtar inte. Men min kille verkar inte förstå att det handlar om den speciella tjejen. Att andra är okej.


    Jag vet att jag måste jobba med min svartsjuka. För otrogen är han inte.
    Min plan är att först och främst jobba på min egen reaktion. Jag måste kunna vara lugn och cool när vi väl pratar. Verkligen känna om jag är beredd att ställa ett ultimatum.


    Jag kan berätta hur det går, men det kanske dröjer med ett svar. För jag tänker inte göra något förhastat. Vi har båda lagt ner 5 år på förhållandet. Och han säger att jag är den första som han vill dela sitt liv med. Jag har känt likadant tills nu på slutet när jag tvekar om vi verkligen har en framtid.


    För i övrigt är han en gullig kille som bryr sig om mig och gör en massa saker för mig.
    Jag tror helt enkelt att han inte är beredd att förstå hur allvarligt det är.


     

  • Äldre 8 Jun 16:31
    #14

    Givetvis ska du inte göra något förhastat! Om det så ska dröja månader - om du har "tid" med det i den relationen, så låt det göra det. Det låter ändå som att ni har en väldigt bra grund att stå på.

  • Dejli
    Äldre 8 Jun 16:33
    #15

    Jag tycker tyvärr inte att det låter som att han har rent mjöl i påsen. Måhända att han inte gjort något, eller ens tänker leva ut något heller, men något har han ju i bakhuvudet eftersom han så går emot din vilja. Kanske så enkelt att han tycker att du "bestämmer" och därför inte tänker ge sig. Då är ju kommunikation A och O, han har inte förstått dig.


    Kanske tycker han att det är lite stiltje i ert förhållande och att den här tjejen ger honom den bekräftelse han känner att han behöver samtidigt som du ger honom uppmärksamhet, om än negativ (som ett barn som bråkar). Antagligen fattar han bara inte exakt hur mkt det här sårar dig och hur det får dig att känna dig. Du måste vara helt totalt jäkla övertydlig så att det inte går att missförstå dig med ett enda ord när ni pratar. Antagligen stänger han av när ni blir osams och så tycker han bara du är hysterisk och överreagerar.


    Kanske du kan testa att byta taktik? Hålla dig i skinnet när svartsjukan kommer krypande (svartsjuka bidrar ju aldrig till något, och det har du ju uppenbarligen förstått). Kan du inte en period testa att bara ignorera honom. När hon nämns, säg "vad kul för henne", "hälsa från mig" eller något annat helt neutralt. Kanske han använder henne för att få bekräftelse från dig? Den taktiken kräver ju också att du ger honom lite mer bekräftelse också, om det kan vara det han behöver.


    För det där snacket om att hon inte har någon annan etc... hon vet ju precis vilka strängar hon ska spela på, särskilt om de känt varandra så länge. Det låter för mig som att han har dåligt samvete gentemot henne.


    Och jag förstår att du inte tycker det är så kul att umgås. Men om du någon gång ibland, när din kille ska träffa henne, säger att "jag följer med idag" och så är du ditt bästa jag och ser till att hålla samtalet på din nivå så kanske det inte är lika kul att umgås med henne längre. Se till att "markera" att det är NI nu (utan att göra det extremt), men berätta om era planer för framtiden om hon börjar prata om något gammalt. För jag hoppas ju innerligt att din kille känner sig obekväm om hon drar upp gamla gemensamma minnen etc. annars är han ju genomrutten. Och låter han dig inte följa med, då inser han ju uppenbarligen ändå att hon flörtar med honom och han gillar det förmodligen också...

  • Friden­s
    Äldre 8 Jun 16:47
    #16

    <!-- /* Font Definitions */ @font-face {font-family:"Cambria Math"; panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4; mso-font-charset:1; mso-generic-font-family:roman; mso-font-format:other; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:0 0 0 0 0 0;} @font-face {font-family:Calibri; panose-1:2 15 5 2 2 2 4 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:swiss; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-520092929 1073786111 9 0 415 0;} /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; margin-top:0in; margin-right:0in; margin-bottom:10.0pt; margin-left:0in; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi;} p {mso-style-priority:99; mso-margin-top-alt:auto; margin-right:0in; mso-margin-bottom-alt:auto; margin-left:0in; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:"Times New Roman","serif"; mso-fareast-font-family:"Times New Roman";} .MsoChpDefault {mso-style-type:export-only; mso-default-props:yes; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi;} .MsoPapDefault {mso-style-type:export-only; margin-bottom:10.0pt; line-height:115%;} @page Section1 {size:8.5in 11.0in; margin:1.0in 1.0in 1.0in 1.0in; mso-header-margin:.5in; mso-footer-margin:.5in; mso-paper-source:0;} div.Section1 {page:Section1;} -->


    Svar till Dejli:
    Jag vill förtydliga på ett par punkter:


    Det stämmer att kommunikationen är dålig.
    Men sedan det sista bråket mellan min kille och mig, + det där mailet han skrev till henne så har de inte träffats heller. Min kille ger mig skulden för att deras relation är ”förstörd” och anförtror mig inte längre när de har kontakt via mail eller telefon.


    Han har också sagt till mig vid ett tillfälle: ”Hon har ett annat ex vars flickvän inte står ut med henne. Exet och hon träffas i hemlighet på lunch ibland. Det skulle jag inte gör mot dig, för det är att ljuga.”
    Han undanhåller alltså bara den kontakten de har, men de träffas inte längre.
    Jag vet att jag kan lita på det. Så pass känner jag honom.


    Att vara neutral när hon kommer på tal finns inte längre. Han säger inte ett ord om henne. Fast jag ”vet” i alla fall att de har telefon/mail kontakt när han är på jobbet. Sånt känner man på sig.

  • Pokalo­o
    Äldre 8 Jun 16:49
    #17

    Oj det låter nästan samma som det var för mig.

    Min partymans ex ignorerade mig kraftigt när jag träffade henne första gången.. Dem hade varit tillsammans i typ 6 mån o hon var den som gjorde slut (hon hade tydligen en annan vid sidan om).
    Jag o killen var inte ens tillsammans då (vilket hon inte visste om) när jag träffade henne o dem hade inte träffats på 2-3 år o där satt hon o råflörta med honom. Jag släpptes inte in i "deras konversation" eftersom hon bara ville prata gammalt groll om sig o honom.

    Jag sa inget till killen o sedan träffade vi hans bästa tjejskompis som också satt o flörta respektlöst framför mig o då var vi tillsammans o jag blev så trött så jag visade bestämt ("gav henne vibbar") att lägga av.
    Hon slutade upp med det då men har fortsatt att skicka mail osv. I övrigt brydde jag mig inte så mkt om dem.

    Tiiiiils en dag när mitt x flytta tillbaka till Sverige.. Han valde att flytta till ett varmt land o det var ett ömsesidigt break up mellan oss.. så nu när han var tillbaka ville han ha mig tillbaka. Yeah right! som att jag någonsin skulle gå tillbaka!!!

    Jag träffade x.et o berättade allt i detalj för min partyman om vad jag o x.et pratade om o att han sagt att han tänker försöka få mig tillbaka till varje pris o tom friade men min partyman sa inget o han var inte ens öppen om sitt..

    Jag kommer inte ihåg vad som hände eller vad det var som gjorde att min partyman bara plötsligt frågade om jag älskar honom eller mitt x.
    Det tyckte jag inte han hade rätt att fråga när hans x o tjejkompis betedde sig respektlöst o öppet att dem vill ha honom, ringde honom hela tiden o han berättade aldrig vad som sades medan jag tom försökte få han att följa med o träffa mitt x för att bevisa hur mkt mer respekt han har mot min partyman än vad hans x o tjejkompis hade för mig..

    Jag fick chansen själv att ställa honom mot väggen.. o sa vad tror du?
    Mitt x respekterade när jag sa att jag har dig. Han ringer inte frekvent varje dag som ditt x o tjejkompis.. han hade ringt mig totalt 4 ggr inom loppet av 6 mån, inte ens det.
    Sen var problemet väck.. x.et har han inte träffat sen dess o tejkompisen fick klart för sig att hon bara är en vän men att det Aldrig skulle bli något mer även om jag inte fanns med på bilden.

    Din situation låter lite svårare.. hade min partyman betett sig på samma vis så hade jag lämnat honom. Han har mig o jag ska ha honom för mig själv o hans x ska ge fan i om hon tror att jag delar honom med henne. För killen är det att han antingen har dig eller inget. Han ska dessutom stå på din sida oavsett om det är en skitsak o Han bör hälsa häxan att om hon inte kan respektera att han är upptagen så får hon försvinna ur hans liv, eller börja flörta med andra killar, hans kompisar, framför honom så han själv får känna hur det känns. Det kanske är enda sättet för honom att förstå dig.
    Jag kanske låter hård o jag vet att det tar hårt på det mentala men det blir bra o det är enda sättet att inte leva olycklig med killen.
    Jag o min partyman pratar om allt så fort vi är missnöjda eller arga så pratar vi ut o löser problemet.

    Hoppas ni löser det.. o lycka till!

  • Friden­s
    Äldre 8 Jun 17:41
    #18

    Tack för alla tips, råd och allt stöd !
    Och ursäkta tidigare inlägg...skrev först i word och vet inte varför det kom med en massa script.


    Och till er som har liknande problem. Om ni vill berätta eller prata om det så får ni säkert höra av er. =)


    Kram

  • Moirie
    Äldre 11 Jun 12:12
    #19

    Om den där tjejen inte är populär hos två nuvarande flickvänner till sina ex så säger det en hel del tycker jag... Det är inte bara du som reagerat på hennes beteende. Jag hoppas ni kan lösa det på något sätt.


    Det du skriver om påminner mig om något jag varit med om.


    Jag skulle bli orolig över att han verkar så beroende av att ha en viss roll i hennes liv. Jag hade ett ex vars tjej brutit upp med honom ganska så nära i tiden till att vi blev ihop. De hade en väldigt mysko vänskap där de idealiserade varandra och hyllade fina stunder de haft ihop och han kunde prata en massa med mig om hur hennes nye kille inte visste hur han skulle göra henne lycklig (vilket förstås min dåvarande kille visste och ibland kunde ge exempel på till mig). Vi fyra dubbeldejtade ibland och det var verkligen en massa konstiga grejer i luften. Om det vore idag skulle jag aldrig acceptera att sitta och höra på en massa dravel om hur speciell hans ex var men jag var ung och dum. Den där tjejen ville egentligen inte ha killen ifråga men hon spelade mycket på hans beskyddarinstinkt och brukade söka upp honom när hon och hennes nye kille bråkat. I efterhand tänker jag att det måste ha varit bekvämt i deras lilla bubbla där de kunde ha varandra som sina perfekta själsfränder men utan att behöva testa det i verkligheten igen. (Hon gjorde ju slut med honom av en anledning!) Den oglamourösa vardagen fick jag och hennes nye kille stå för medan de kunde leka vidare i sin speciella vänskap. Idag skulle jag kalla det emotionell otrohet. Det kändes som de använde varandra till att få psykisk närhet och därför inte behövde eller ville ha det av sina nya partners.

  • mittid
    Äldre 11 Jun 13:26
    #20

    Min åsikt: Han behöver inte alls förstå annat än att han sårar dig och det borde innebära att han lägger ner kontakten med henne och anklagelserna/skulden mot Dig!

    Jag skulle inte välja att vara i en relation där en annan person än jag är den personen som mannen väljer att prioritera! Han prioriterar inte dig och ditt mående... Han försvarar sig, sitt handlande och x-et... det är helt uppenbart viktigare för honom än eran relation. 

    Du är värd en man som ser Dig som sin kvinna och sin Stora Kärlek i livet!!!
     

  • Jeanet­te G
    Äldre 15 Jul 15:47
    #21

    För det första tror jag att han kanske reagerar som han gör för att han ser inget annat än en bra kompis hos henne och ser därför ingen anledning för dig att vara svartsjuk. Han uppfattar nog inte hennes flörteri som flörteri. Och det är ju faktiskt bra.


    Det som är mindre bra är att han inte riktigt kan sätta sig in i varför du reagerar på det och blir lite sotis. För dig är det ju en annan sak, nåt som gör dig osäker och som är jobbigt för dig. En ganska naturlig reaktion.


    Det är ju så med folk, man känner av vissa vibbar. Det här exet får du nån slags otrevliga vibbar från, DU märker att hon kanske har andra avsikter, medans du från det andra exet som du säger att du gillar och tycker är trevlig får känslan av att de faktiskt bara gäller vänskap och att hon har ett genuint intresse av att träffa dig också.


    Det där med att "hon är ju helt ensam"... Ja men va tusan, hon är en vuxen människa. Man får liksom finna sig i att en killkompis som skaffar partner helt enkelt inte kan finnas där på samma sätt som förut. Man är inte no. 1 längre.


    Jag tycker att om du ska ta upp det här med din kille igen så berätta, lugnt och utan att skälla, att du inte var ute efter att förstöra nån kompisrelation och att du inte misstror honom, men att just den här tjejen ger dig en känsla som inte känns bra, att du ser något som han förmodligen inte lägger märke till. Be honom försöka förstå att även om han inte ser nåt ont i att hon är "spontan" (flörtar) så tycker du det är jobbigt, och hur du känner spelar också roll. 


    Jag själv har också ett ex som är en av mina närmaste vänner och min kille är okay med det. Han har till och med sagt att han tycker att mitt ex är en skön kille och att han borde fota våra bröllopsbilder. Men så har mitt ex och jag en ganska grabbig dunk-i-ryggen-relation och ingen av oss skulle nånsin vilja eller få för oss att flirta med den andre.


     

  • shakyn­ose
    Äldre 15 Jul 17:14
    #22

    Det är jätteviktigt med gränser i relationen till ett ex, och jag tycker att det är rätt uppenbart att den här relationen går över vad som är acceptabelt när den ena inte är singel. Jag skulle aldrig ha accepterat den sortens oärlighet som han ger dig genom att ha kontakt med henne på jobbet eller annars när du inte är med! Han har inte stått upp för att han är lojal mot dig i mina ögon, genom att han skyller på dig för att han inte kan ha kontakt med henne och dessutom berättar det för henne. Om ni har tillitsproblem i relationen för tillfället som helt eller delvis beror på henne så är hon den sista som skall involveras i dem!!! Usch jag blir så arg när jag läser detta! Han kan ju uppenbarligen inte stå för att han har kontakt med henne, men ändå så känner han sig som ett offer för din svartsjuka. Du är inte boven, du har all rätt att kräva ärlighet från honom!


    Jag är oftast emot ultimatum, men i detta fall så tycker jag att du skall be honom att välja vem han vill vara med. Om det är du, så ska det inte vara så svårt att släppa kontakten med exet eller åtminstone hålla det på en normal nivå. Alltså inga drinkar på tu man hand eller en massa tröstsamtal för att hon är ensam. Om han vill ha kvar henne som sin speciella kärleksvän som han är en hjälte för så kan han ha det, men då får han också stå för att det är viktigare för honom än att bygga upp tilliten mellan er två. Och i så fall så skulle jag faktiskt lämna honom om jag var du. Inte för att det han håller på med är otrohet eller oförlåtliga lögner, utan för att hans ego behöver mer än vad du ensam kan ge honom.


     

  • Friden­s
    Äldre 29 Jul 14:42
    #23

    Nyheter:


    Vi var på fest hos exet och det gick bättre än förväntat. Hon kom inte ens fram och pratade med oss.


    Jag trodde att allt var frid och fröjd men sen skickar hos ett sms till honom mitt i natten och säger "Det var synd att vi inte kunde prata".


    Hon hade ju all tid i världen att prata...fast...just det...jag var ju där.


    Efter en månad frågar min kille mig jag tycker det är okej att han tar en drink med henne. Jag säger nej. Men att det är hans liv och att han bestämmer vad han gör och att jag bara kan bestämma vad jag gör. Han säger då att han antog att det inte var okej och inte skulle göra det.


    Kanske ett litet steg i rätt riktning. Ikväll ska vi prata. Och då ska jag berätta hur dåligt jag mår över henne.


    Min kille berättar i alla fall sanningen för mig. Så jag tror fortfarande att vi har en chans.

  • mittid
    Äldre 29 Jul 14:52
    #24

     


    Fridens skrev 2010-07-29 14:42:12 följande:
    Nyheter: Vi var på fest hos exet och det gick bättre än förväntat. Hon kom inte ens fram och pratade med oss. Jag trodde att allt var frid och fröjd men sen skickar hos ett sms till honom mitt i natten och säger "Det var synd att vi inte kunde prata". Hon hade ju all tid i världen att prata...fast...just det...jag var ju där. Efter en månad frågar min kille mig jag tycker det är okej att han tar en drink med henne. Jag säger nej. Men att det är hans liv och att han bestämmer vad han gör och att jag bara kan bestämma vad jag gör. Han säger då att han antog att det inte var okej och inte skulle göra det. Kanske ett litet steg i rätt riktning. Ikväll ska vi prata. Och då ska jag berätta hur dåligt jag mår över henne. Min kille berättar i alla fall sanningen för mig. Så jag tror fortfarande att vi har en chans.

    Trevliga nyheter, grattis! Skall du/ni ha en chans framöver så är mitt råd att du håller din linje och inte ändrar dig eller velar. Var tydlig, sätt gränser, berätta hur mycket bättre du mår när det fungerar och ge honom kred när han behandlar dig med respekt.
    Lycka till!

  • Joanna­86a
    Äldre 29 Jul 14:58
    #25

    Oj då. Nu har jag inte alls lästvad du fått för tips, men jag har en vän med liknande problem.
    Det är ju en jobbig situation och det kan ju vara så att han inte ser de fel du ser efterom han är helt oskyldig. Men jag hade nog tagit mod till mig och haft en date ensam med tjejen, förklarat hur jag känner och att jag absolut inte ville förstöra deras vänskap. Men att hon också måste förstå att du blir stött och att det faktiskt är din man nu.


    Är hon någorlunda respektful så tar hon dig på allvar.


     


    Lycka till!

  • fibobs
    Äldre 29 Jul 15:39
    #26

    Lycka till ikväll och kom tillbaka och säg hur det gick!!
    Stärkande lyckokramar!!!

  • Katlah
    Äldre 4 Aug 15:10
    #27

    Hur har det gatt?

  • Fru Koppar­skiöld
    Äldre 4 Aug 17:31
    #28

    Hej!
    Du har fått väldigt många svar och stöd som jag inte har läst igenom, inte alla iaf =), men lägger några rader iaf.

    Jag skulle aldrig acceptera att min sambo gjorde på det viset att man träffade exet bakom ryggen och hade kontakt på jobbet utan att berätta för dig. Det är för mig ett svek som jag inte hade klarat av, men där är man ju olika.
    Skulle min sambo sagt att någon annan var kärleken i hans liv, men jag kvinnan då hade han fått gå.

    Om man ska vara i en relation gäller ömsesidig respekt och ärlighet, allt ska fram på bordet. Håll på vad du tror på och vik dig inte för vad du känner.! Du är stark!

    Får jag fråga bara, varför gick ni på fest hos hans ex?

    Hoppas du mår bra iallafall och att allt löser sig för dig!

  • Maxian­der
    Äldre 4 Aug 17:58
    #29

    Jag tycker att man kan vara kompis med vissa ex, långt ifrån alla. Det beror ju på hur länge sedan man var tillsammans, vilken relation man hade efter osv En nära vän kan vara mer "hotande" än ett ex. Ett ex har ju den andra avslutat med och därför vet man även om att de INTE passade ihop, då hade de ju fortsatt?! Om det var länge sedan de gjorde slut så vet man även att de antagligen ahde provat igen om de känt att de var osäkra?! Om inget hnt mellan dessa under flera år och de umgåtts regelbundet så finns det väl ingen anledning att tro att det plötsligt flera år senare, när dessutom mins en har gått vidare och är kär och lycklig i en ny relation, det skulle uppstå gnistor mellan dessa vänner?! Men som du skriver upplever du något annat när ni ses alla tre och det ska du samtidigt ta fasta på. jag tycker det är bra att han vill att ni ses alla tre, om han höll henne borta från dig skulle jag se det som värre. Att hon smsar mitt i natten och skriver att det var synd att de inte kundra prata känns ju sådär måste jag säga... Men men... Lycka til med allt! Tänk på att kärleken är starkast så ni klarar allt! Det gäller bara att ge och ta och inte glömma bort hur mycket man älskar varandra och att det är det viktigaste!


     


    www.maxiander.se

Svar på tråden Är hans ex viktigare än mig ?