Ni som bakar bröllopstårtan själva
Jag behöver lite tips på egen bakade tårtor. Min svärmor ska göra vår.
Jag behöver lite tips på egen bakade tårtor. Min svärmor ska göra vår.
Hur går det med tårtbakandet där ute? Efterlyser fler bra recept på moussetårtor!
Det går jättebra för oss! haha! Lite svårt bara, man vill ju inte äta sig less på tårta när man håller på och testar! ;)
Jag läste om att baka engen bröllopstårta i nån mattidning nu häromdagen... Kan det ha varit typ Allt om mat? Hur som helst så var där en steg för stegbeskrivning hur man får till det snyggt med sån där sugarpaste (eller vad det heter) och jag blev himla sugen på att prova. Någon glad amatör som testat och vill dela med sig av sina erfarenheter?
Vi ska ha brownie botten, mörk choklad mousse och överst jordgubb och rabarber mousse. Går super bra att frysa har redan gjort 5 st, bara 3 kvar;). räknar grovt på 10 port/tårta. Bättre att det blir över än att det inte räcker. Ska dessutom göra likadana fast utan gluten 1st,utan nötter 1st och laktos fri 1st.Funderar på att göra dem i muffinsformar stora amerikanska muffinsformar, ngn som har ett bättre förslag?
Laktos fri, använd valios laktosfria grädde och om det är smör i brownie botten så använd valios laktosfria smör, smakar underbart.
Kattpoet: tack för bra tips!
Vi har testat med olika bottnar och bestämt oss för att köra bara mousser! Blev godast så! =)
Himan: Det är precis en sån tårta jag är ute efter, browniebotten, mörkchokladmousse och sedan en frukt/bär mousse överst. Det låter ju supergott med rabarber och jordgubbsmousse!
Har du lust att dela med dig av receptet? Blir sugen att provbaka direkt :)
Förresten, hur långt innan tar du ut tårtorna från frysen? Tinar du dem i kylskåp?
Pixiebell: Här kommer receptet på tårtan som vi ska ha på vårt bröllop hoppas den smakar!
(Receptet hittade jag på ngns hemsida, kommer inte ihåg vilken:( )
Brownie botten
Tårtbotten:150 gr smör
3 dl råsocker
1 dl kakao
1 krm ekologiskt vaniljpulver
0,5 tsk salt
2 ägg
120 gr vetemjöl (cirka 2 dl)
Smält smöret i en kastrull. Blanda i socker, kakao, vaniljpulver och salt. Rör ned äggen, ett i taget, och därefter mjölet.
Jag brukar lägga ett väl smort smörpapper i botten av kakformen, och "låsa" det med den löstagbara delen av formen.
Grädda i 175 grader i nedre delen av ugnen i cirka 20 minuter.
Mörk chokladmousse:
200 gram mörk choklad, 70%
2 gelatinblad
2 ägg
3 dl vispgrädde
Smält chokladen över vattenbad. Blötlägg under tiden gelatinbladen i generöst med kallt vatten. Rör ned dem i den varma, smälta chokladen så att de smälter helt. Rör sedan ned äggen, ett i taget. Låt chokladblandningen svalna till rumstemperatur, och blanda den sedan med den vispade grädden. Fördela moussen över tårtbotten.
Jordgubb- och Rabarbermousse
4-5 gelatinblad för en fast mousse
2 ½ dl rabarber, rensad i bitar
2 ½ dl jordgubbar, i bitar
1 ½ dl strösocker
½ msk vaniljsocker
2 ½ dl vispgrädde
Lägg gelatinbladen i rikligt med vatten. Häll rabarber, jordgubbar och socker i en kastrull. Koka ingredienserna mjuka ca 10 min och mixa sedan blandningen slät. Krama försiktigt ur gelatinbladen och rör ner dem och vaniljsockret i den varma rabarberblandningen. Låt svalna. Vispa grädden lätt och vänd ner den i rabarber- och jordgubbsblandningen. Ställ in moussen i kylen i minst två timmar tills den stelnat.(här har jag hällt blandningen över den mörka choklad moussen och sedan fryst tårtan.)
Denna tårta går riktigt bra att frysa. Ställ då in den i frysen på aluminiumfolie, och packa om den först när den är helt fryst. Tina den i kylskåp, och pudra kakao över precis innan serveringen - så döljer du effektivt eventuella skavanker som kan uppkomma i samband med att den tinats.
Lycka till!
Stort tack! Låter verkligen supergott, ska definitivt provbaka i veckan. Skriv gärna och berätta hur ni gjorde när ni skulle tina tårtorna, tänker ffa på hur många timmar de ska vara i kylskåp så de inte är för frysta eller för tinade när man ska servera dem.
Lycka till med allt till bröllopet nu och hoppas ni får en fantastisk dag!
Jämntjock skrev 2010-07-01 14:32:38 följande:
Tänkte att jag kunde dela med mig av mina amatörmässiga kunskaper ang sugerpaste.
Däremot orkar jag inte skriva ner dem utan hänvisar kort och gott till min blogg där det finns lite inlägg om tårtor bla.
Kika under kategorin tårtor, där finns mitt favoritrecept på vanli tårtbotten och även en vit chokladmousse som jag fyllde en bröllopstårta med förra sommaren.
Den egengjorda sugerpaste jag testat kommer från just den tidningen du pratar om Allt om Mat, annars brukar ja köpa färdig.
http://sarris.bloggplatsen.se/
Lycka till med alla era tårtbak, funderar på om jag ska göra mina själv och trotsa skrocken ;)
Tack!