Tessthemess skrev 2010-05-16 13:22:43 följande:
Om Ni vill bjuda alla på mat så kan det kanske vara en idé att själv laga pajer, gratänger och sallader (vanliga sallader och/ eller pastasallader). Baka eget lantbröd till det kanske?Efter att ha läst dina trådar idag så tror jag att jag har kommit fram till en rätt bra lösning för min egna del.Kyrkan som vi funderar på har ett församlingshem som man får använda om man vill. Där får man dock inte servera eller dricka alkohol. I början kändes det inte som ett alternativ men nu när jag har tänkt efter så kanske vi kör på det ändå.Om vi gör det så blir upplägget så här:1. Gifter oss i kyrkan och bjuder dit alla.2. Utanför kyrkan har vi en brudskål (om vi får för kyrkan).3. Sedan går vi in i församlingslokalen och där bjuder vi alla på Kaffe, kakor och även tårta.4. Efter fikat och minglet (kanske vara i 2 timmar eller något) så åker vi till huset och fortsätter med lite mat och fest ENBART med våra vänner och enstaka familjemedlemmar. Alltså inte hela slä
kten.Om vi gör så så är det flera fördelar.1. Alla som man vill bjuda kan komma på bröllopet (vi har stora familjer. Speciellt jag.)2. Vi behöver inte oroa oss för min mammas make iom att vi inte får servera alkohol.3. Dom som vi faktiskt bjuder på mat senare (våra vänner, hemma hos oss) är betydligt färre än om vi skulle bjuda alla gäster på mat.Jag vet inte om det är ett alternativ för Er men för oss skulle det passa. Och dessutom sparar man en hel del pengar. Och slipper alkoholbiten.Har man inte ett hus så kanske man kan hyra en liten lokal för enbart fest med vännerna.
Kanon bra att du kommit på hur du vill ha det :D Va roligt
Åh det som ett kanon bra konsept det du hittat nu..
Ja det e just paj O sallad jag funderat på men jag visste inte om man kunde göra det, då vet jag vad jag ska bjuda på i mat väg... Men va dricker man till Paj o Sallad?
Vi har ju en plats där vi kan ha festen och även giftemålet om vi vill, då kan man gifta sig ute på en brygga, jätte fint, men jag e ju lite inne på kyrka, men vi får se.
Åh på plats finns även X antal stugor där släkt/vänner som reser långt bo i under den helgen som vi hyr stället.
Men kan man säga till de som stannar att de ska ha med sig sånt de vill grilla på kvällen tex eller e det något som vi med ska stå för för alla???