• Zeka

Hur ska jag avgöra/säga

Hej.

Har ett litet dilemma här med... Nu e det så att det där med tärna e inte alltid så lätt...

Jag har en nära vän som jag vill ha som tärna när jag gifter mig, vi kan kalla henne Mona hon betyder mycket för mig o e min arbetskamrat, men sen har jag min "bästa vän" som jag nästan känner att jag "måste" ta bara för att vi e "bästa vänner".
    Men jag känner inte för att ha henne, utan jag vill ha min andra vän som jag börjat stå mera nära, men vet inte hur jag ska säga till henne att jag  valt en annan tärna. :/

Hon har gift sig för 1 år sedan, o jag fick inte ens komma, så det känns oxå lite surt att min bästa vän gifte sig, o jag inte fick vara där.
    Visseligen var det borgligt, men vi e ju ändå "bästa vänner"...

Så hur ska jag göra? hur ska jag säga? Om jag nu väljer att Mona ska vara tärna!?

Eller ska jag hoppa att ha tärna? har ingen syster heller som jag skulle kunna välja istället.

• Svar på tråden Hur ska jag avgöra/säga
  • Zeka

minimis skrev 2010-05-16 13:14:44 följande:
    Gör endast som du känner, dvs välj Mona! Jag hade ett liknande dilemma, men jag struntade i det och valde den som kändes bäst i hjärtat, och ingen verkar vara ledsen för det! Det är ert bröllop och det ska vara som ni vill ha det!

Jo det e ju så man ska göra, tänka med hjärtat va man vill helst.
    Tack för att ni hjälpt mig med det :)

• Greeneyes

Zeka skrev 2010-05-16 14:42:25 följande:
      Det var smart gjort :) Jo jag kommer ju umgås varje dag med min arbetskamrat på jobbet medans min kompis o jag ses kanske 1 gång i veckan nu den senaste tiden... Får skylla på att jag behöver ha mona där varje dag :)

Låter kanon! Sen så kan du ju också betona hur viktigt det är med en toastmadame som går att lita på osv, att det i era ögon är det viktigaste uppdraget - så du får henne att känna att ni inte väljer bort henne, utan prioriterar henne

• Bride in leather

Du tar Mona helt enkelt.Jag har en kompis som stenhårt räknar med att bli inbjuden trots att jag inte var bjuden på hennes bröllop.Pinsamt.

• cajeli

Detta med tärne eller inte verkar vara en het potatis. varför kan man inte bara välja utifrån vad man själv dvs inte lyssna på vad alla andra anser och tror om saker och ting.
    Jag valde att inte ha någon tärna, det blir våra barn som kommer ha den rollen. Mina frågor och funderingar bollar jag med sambon och mina vänner som finns kring mig utan någon speciell rangordning, mina vänner har kunskaper i olka områden vilket gör att det är bra att ha med alla på tåget.

• Zeka

Tessthemess skrev 2010-05-16 13:22:43 följande:
      Om Ni vill bjuda alla på mat så kan det kanske vara en idé att själv laga pajer, gratänger och sallader (vanliga sallader och/ eller pastasallader). Baka eget lantbröd till det kanske?Efter att ha läst dina trådar idag så tror jag att jag har kommit fram till en rätt bra lösning för min egna del.Kyrkan som vi funderar på har ett församlingshem som man får använda om man vill. Där får man dock inte servera eller dricka alkohol. I början kändes det inte som ett alternativ men nu när jag har tänkt efter så kanske vi kör på det ändå.Om vi gör det så blir upplägget så här:1. Gifter oss i kyrkan och bjuder dit alla.2. Utanför kyrkan har vi en brudskål (om vi får för kyrkan).3. Sedan går vi in i församlingslokalen och där bjuder vi alla på Kaffe, kakor och även    tårta.4. Efter fikat och minglet (kanske vara i 2 timmar eller något) så åker vi till huset och fortsätter med lite mat och fest ENBART med våra vänner och enstaka familjemedlemmar. Alltså inte hela släkten.Om vi gör så så är det flera fördelar.1. Alla som man vill bjuda kan komma på bröllopet (vi har stora familjer. Speciellt jag.)2. Vi behöver inte oroa oss för min mammas make iom att vi inte får servera alkohol.3. Dom som vi faktiskt bjuder på mat senare (våra vänner, hemma hos oss) är betydligt färre än om vi skulle bjuda alla gäster på mat.Jag vet inte om det är ett alternativ för Er men för oss skulle det passa. Och dessutom sparar man en hel del pengar. Och slipper alkoholbiten.Har man inte ett hus så kanske man kan hyra en liten lokal för enbart fest med vännerna.

Kanon bra att du kommit på hur du vill ha det :D Va roligt
    Åh det som ett kanon bra konsept det du hittat nu..

Ja det e just paj O sallad jag funderat på men jag visste inte om man kunde göra det, då vet jag vad jag ska bjuda på i mat väg... Men va dricker man till Paj o Sallad?

Vi har ju en plats där vi kan ha festen och även giftemålet om vi vill, då kan man gifta sig ute på en brygga, jätte fint, men jag e ju lite inne på kyrka, men vi får se.
    Åh på plats finns även X antal stugor där släkt/vänner som reser långt bo i under den helgen som vi hyr stället.

Men kan man säga till de som stannar att de ska ha med sig sånt de vill grilla på kvällen tex eller e det något som vi med ska stå för för alla???

• Tessthemess

Zeka skrev 2010-05-16 14:53:24 följande:
      Kanon bra att du kommit på hur du vill ha det :D Va roligt Åh det som ett kanon bra konsept det du hittat nu..Ja det e just paj O sallad jag funderat på men jag visste inte om man kunde göra det, då vet jag vad jag ska bjuda på i mat väg... Men va dricker man till Paj o Sallad?Vi har ju en plats där vi kan ha festen och även giftemålet om vi vill, då kan man gifta sig ute på en brygga, jätte fint, men jag e ju lite inne på kyrka, men vi får se.Åh på plats finns även X antal stugor där släkt/vänner som reser långt bo i under den helgen som vi hyr stället.Men kan man säga till de som stannar att de ska ha med sig sånt de vill grilla på kvällen tex eller e det något som vi med ska stå för för alla???

Klart att man kan bjuda på Paj och Sallad.
    Till det kan man dricka precis vad som helst.

Om Ni har bröllopet på stället Ni har tänkt så tycker jag absolut att man kan ha ett slags Knytis bröllop där man ber gästerna ha med sig till grillningen.
    Det har en kusin till mig haft!
    Dom hade ett slags picknick-bröllop där alla hade med sig smått och gott.

Om Ni skall ha grillfest så kanske det kan vara bra att se till att det finns grillar då vissa nog inte tänker på att ta med det. Om inte alla vill grilla så kan man även göra som min kusin och ha picknick eller knytkalas i form av att alla tar med sig något till buffén.

Det finns egentligen hur många sätt som helst som man kan spåna vidare på.
    Man kan be gästerna att ha med sig egen dricka också.

Jag är inte så mycket för att allt måste vara på ett visst sätt när det gäller bröllop.
    Man skall göra det man vill och som passar en bäst.

• Zeka

Bride in leather skrev 2010-05-16 14:44:05 följande:
    Du tar Mona helt enkelt.Jag har en kompis som stenhårt räknar med att bli inbjuden trots att jag inte var bjuden på hennes bröllop.Pinsamt.

Ja visst e det trist när det e så :(

• Zeka

Tessthemess skrev 2010-05-16 15:06:59 följande:
      Klart att man kan bjuda på Paj och Sallad. Till det kan man dricka precis vad som helst.Om Ni har bröllopet på stället Ni har tänkt så tycker jag absolut att man kan ha ett slags Knytis bröllop där man ber gästerna ha med sig till grillningen. Det har en kusin till mig haft! Dom hade ett slags picknick-bröllop där alla hade med sig smått och gott.Om Ni skall ha grillfest så kanske det kan vara bra att se till att det finns grillar då vissa nog inte tänker på att ta med det. Om inte alla vill grilla så kan man även göra som min kusin och ha picknick eller knytkalas i form av att alla tar med sig något till buffén.Det finns egentligen hur många sätt som helst som man kan spåna vidare på.Man kan be gästerna att ha med sig egen dricka också.Jag är inte så mycket för att allt måste vara på ett visst sätt när det gäller bröllop. Man skall göra det man vill och som passar en bäst.

Japp det finns stora grillar på plats så alla kan grilla där :) Finns även små grillar runt om vid vissa stugor med :)
    Men då kanske vi kan stå för pajerna o salladen, så ber man de som vill grilla på kvällen ha med sig det.. :D Det ska jag genast kolla upp lite runt.

Mmm, men jag tycker det känns jobbigt när alla runt mig haft LYXBRÖLLOP o haft allt till alla, då känner man sig lite mindre om jag säger så ... Men det börjar kännas lite bättre nu när man fått prata av sig här inne o frågat runt lite :D

Tack så mycket

• Tessthemess

Zeka skrev 2010-05-16 15:18:11 följande:
      Japp det finns stora grillar på plats så alla kan grilla där :) Finns även små grillar runt om vid vissa stugor med :)Men då kanske vi kan stå för pajerna o salladen, så ber man de som vill grilla på kvällen ha med sig det.. :D Det ska jag genast kolla upp lite runt.Mmm, men jag tycker det känns jobbigt när alla runt mig haft LYXBRÖLLOP o haft allt till alla, då känner man sig lite mindre om jag säger så ... Men det börjar kännas lite bättre nu när man fått prata av sig här inne o frågat runt lite :DTack så mycket

Det där låter ju helt perfekt ju!

Försök att inte tänka på hur andra gör. Om du trivs med tanken på att ha din fest på detta viset så skall du ju köra på det. Personligen hade jag älskat att gå på ett sådant bröllop. Avslappnat, mysigt och vem gillar inte grillat liksom? :)

Du och din make kan bjuda på lite pajer och sallader. Kanske även bröd och smör.

Finns det kylskåp som gästerna kan förvara sin grillmat i innan det är dags att grilla?

• Zeka

Tessthemess skrev 2010-05-16 15:25:44 följande:
      Det där låter ju helt perfekt ju!Försök att inte tänka på hur andra gör. Om du trivs med tanken på att ha din fest på detta viset så skall du ju köra på det. Personligen hade jag älskat att gå på ett sådant bröllop. Avslappnat, mysigt och vem gillar inte grillat liksom? :)Du och din make kan bjuda på lite pajer och sallader. Kanske även bröd och smör.Finns det kylskåp som gästerna kan förvara sin grillmat i innan det är dags att grilla?

Japp, det finns kyl o frys i alla stugor, även i det stora huset där vi ska ha "festen" :)
    Just ja bröd o smör, det får vi inte glömma :D skriver upp direkt!

Åh roligt att du skulle gilla ett sådant bröllop :) känns skönt att veta att det skulle gillas... Jag gillar just precis sånt, avslappnat o mysigt :)

Funderar lite på bara va man ska ha på sig på kvällen när det e dax att grilla... Funderar bara på att då ha någe skönt på sig, att alla blir vardagliga igen då :D

• Tessthemess

Zeka skrev 2010-05-16 15:45:32 följande:
      Japp, det finns kyl o frys i alla stugor, även i det stora huset där vi ska ha "festen" :)Just ja bröd o smör, det får vi inte glömma :D skriver upp direkt!Åh roligt att du skulle gilla ett sådant bröllop :) känns skönt att veta att det skulle gillas... Jag gillar just precis sånt, avslappnat o mysigt :)Funderar lite på bara va man ska ha på sig på kvällen när det e dax att grilla... Funderar bara på att då ha någe skönt på sig, att alla blir vardagliga igen då :D

Det är ju ännu mera perfekt ju! Låter verkligen som en toppenfest!

På kvällen kan du ha på dig precis vad som helst.
    Vill du inte fortsätta ha på dig din klänning så är det bara att ta på dig något varmt, avslappnat och skönt.

Kom ihåg att det är Eran fest!

Har du haft tid att prata med din man om hur festen skall vara ännu?
    Hoppas han köper denna idén! :)

Kram

• Zeka

Tessthemess skrev 2010-05-16 15:55:56 följande:
      Det är ju ännu mera perfekt ju! Låter verkligen som en toppenfest!På kvällen kan du ha på dig precis vad som helst. Vill du inte fortsätta ha på dig din klänning så är det bara att ta på dig något varmt, avslappnat och skönt.Kom ihåg att det är Eran fest!Har du haft tid att prata med din man om hur festen skall vara ännu?Hoppas han köper denna idén! :)Kram

Han säger att jag får bestämma hur jag vill, men han gillade idén :D
    Så nu ska vi sätta oss ner, när tid ges (små barn gör inte saken lättare) o skriva en lista på vilka vi vill bjuda o se hur många vi blir o där efter får vi fortsätta med resten o kolla upp vad det kommer gå på :D

Jo det får bli slappt o skönt till grillningen. Kram

• jillzan

jag ska ha 2 tärnor min syster och min bästa kompis men det var inte lätt för man oroar sig alltid för att någon ska bli sur över att de inte blir valda som tärna. man ska välja den man känner för sa min sambo åt mig. väldigt bra sagt tycker jag,  =))

Svar på tråden Hur ska jag avgöra/säga