• Zeka

Hur ska jag avgöra/säga

Hej.

Har ett litet dilemma här med... Nu e det så att det där med tärna e inte alltid så lätt...

Jag har en nära vän som jag vill ha som tärna när jag gifter mig, vi kan kalla henne Mona hon betyder mycket för mig o e min arbetskamrat, men sen har jag min "bästa vän" som jag nästan känner att jag "måste" ta bara för att vi e "bästa vänner".
    Men jag känner inte för att ha henne, utan jag vill ha min andra vän som jag börjat stå mera nära, men vet inte hur jag ska säga till henne att jag  valt en annan tärna. :/

Hon har gift sig för 1 år sedan, o jag fick inte ens komma, så det känns oxå lite surt att min bästa vän gifte sig, o jag inte fick vara där.
    Visseligen var det borgligt, men vi e ju ändå "bästa vänner"...

Så hur ska jag göra? hur ska jag säga? Om jag nu väljer att Mona ska vara tärna!?

Eller ska jag hoppa att ha tärna? har ingen syster heller som jag skulle kunna välja istället.

• Svar på tråden Hur ska jag avgöra/säga
  • Tessthemess

Gör som du känner mest för. Dvs välj din arbetskollega.

Tror du ens att din andra vän räknar med att bli tärna?
    Tror du att hon blir besviken om du väljer endast "Mona"?
    Jag förstår att det känns knepigt. Men iom att hon gifte sig borgerligt och inte du blev bjuden så kanske hon egentligen inte tycker att det här med bröllop och att bli tärna är superviktigt?

• Zeka

Tessthemess skrev 2010-05-16 11:21:10 följande:
    Gör som du känner mest för. Dvs välj din arbetskollega.Tror du ens att din andra vän räknar med att bli tärna?Tror du att hon blir besviken om du väljer endast "Mona"?Jag förstår att det känns knepigt. Men iom att hon gifte sig borgerligt och inte du blev bjuden så kanske hon egentligen inte tycker att det här med bröllop och att bli tärna är superviktigt?

Nej det e sant.. E kanske bara jag som tänker för mycket. Men det e så mycket som kommer upp i huvudet nu när man pratar om bröllop :)

• Tessthemess

Tell me about it!

Vi har inte ens satt ett datum ännu. Lutar åt våren/ sommaren 2012 nu.
    Vi skulle redan varit gifta om det inte kommit en stor flytt emellan.
    Men det känns ok för nu vet jag iaf att jag har god tid på mig att fundera och planera.

Jag, precis som du, tänker mycket på hur andra kan uppfatta mina val gällande bröllopet. Jag vill inte trampa någon på tårna eller göra val som kan vara jobbiga för mina vänner (gäster). Många tankar blir det, helt klart!

• Zeka

Tessthemess skrev 2010-05-16 11:38:23 följande:
    Tell me about it! Vi har inte ens satt ett datum ännu. Lutar åt våren/ sommaren 2012 nu.Vi skulle redan varit gifta om det inte kommit en stor flytt emellan.Men det känns ok för nu vet jag iaf att jag har god tid på mig att fundera och planera.Jag, precis som du, tänker mycket på hur andra kan uppfatta mina val gällande bröllopet. Jag vill inte trampa någon på tårna eller göra val som kan vara jobbiga för mina vänner (gäster). Många tankar blir det, helt klart!

Här lutar det åt sommaren/hösten nästa år.. därför känner jag mig så stressad

• Tessthemess

Zeka skrev 2010-05-16 11:47:16 följande:
      Här lutar det åt sommaren/hösten nästa år.. därför känner jag mig så stressad

Jag förstår det. Det är ju mycket som skall planeras.
    Här på Bröllopstorget är det dessutom superlätt att "ryckas med" i alla storslagna idéer.

Har jag förstår det rätt så har Ni inte en så superstor budget.
    Hur många gäster skall Ni ha ungefär?

• Greeneyes

Jag var i precis samma sits som du, hade en nybliven nära vän och en gammal kompis. Jag fuskade lite och frågade min gamla kompis om hon vill vara toastmadame, och förklarade lite att jag behöver ha någon som kan vara med mig 24h/dygn veckorna innan och det kan inte hon eftersom hon har småbarn etc. Hon blev inte alls sur, utan förstod precis

• Zeka

Tessthemess skrev 2010-05-16 11:53:13 följande:
      Jag förstår det. Det är ju mycket som skall planeras.Här på Bröllopstorget är det dessutom superlätt att "ryckas med" i alla storslagna idéer.Har jag förstår det rätt så har Ni inte en så superstor budget. Hur många gäster skall Ni ha ungefär?

Precis, inte super stor buget... Då vi "just" fått barn o de kräver ju sina pengar till det.
    Hur många gäster, ja har faktiskt inte satt mig o räknat, skulle sätta mig ikväll med det hade jag tänkt, så jag kan ju återkomma med det :)

• minimis

Gör endast som du känner, dvs välj Mona! Jag hade ett liknande dilemma, men jag struntade i det och valde den som kändes bäst i hjärtat, och ingen verkar vara ledsen för det! Det är ert bröllop och det ska vara som ni vill ha det!

• Tessthemess

Zeka skrev 2010-05-16 13:05:06 följande:
      Precis, inte super stor buget... Då vi "just" fått barn o de kräver ju sina pengar till det.Hur många gäster, ja har faktiskt inte satt mig o räknat, skulle sätta mig ikväll med det hade jag tänkt, så jag kan ju återkomma med det :)

Om Ni vill bjuda alla på mat så kan det kanske vara en idé att själv laga pajer, gratänger och sallader (vanliga sallader och/ eller pastasallader). Baka eget lantbröd till det kanske?

Efter att ha läst dina trådar idag så tror jag att jag har kommit fram till en rätt bra lösning för min egna del.

Kyrkan som vi funderar på har ett församlingshem som man får använda om man vill. Där får man dock inte servera eller dricka alkohol. I början kändes det inte som ett alternativ men nu när jag har tänkt efter så kanske vi kör på det ändå.

Om vi gör det så blir upplägget så här:

1. Gifter oss i kyrkan och bjuder dit alla.

2. Utanför kyrkan har vi en brudskål (om vi får för kyrkan).

3. Sedan går vi in i församlingslokalen och där bjuder vi alla på Kaffe, kakor och även    tårta.

4. Efter fikat och minglet (kanske vara i 2 timmar eller något) så åker vi till huset och fortsätter med lite mat och fest ENBART med våra vänner och enstaka familjemedlemmar. Alltså inte hela släkten.

Om vi gör så så är det flera fördelar.

1. Alla som man vill bjuda kan komma på bröllopet (vi har stora familjer. Speciellt jag.)

2. Vi behöver inte oroa oss för min mammas make iom att vi inte får servera alkohol.

3. Dom som vi faktiskt bjuder på mat senare (våra vänner, hemma hos oss) är betydligt färre än om vi skulle bjuda alla gäster på mat.

Jag vet inte om det är ett alternativ för Er men för oss skulle det passa.
    Och dessutom sparar man en hel del pengar. Och slipper alkoholbiten.

Har man inte ett hus så kanske man kan hyra en liten lokal för enbart fest med vännerna.

• Zeka

Greeneyes skrev 2010-05-16 13:02:39 följande:
    Jag var i precis samma sits som du, hade en nybliven nära vän och en gammal kompis. Jag fuskade lite och frågade min gamla kompis om hon vill vara toastmadame, och förklarade lite att jag behöver ha någon som kan vara med mig 24h/dygn veckorna innan och det kan inte hon eftersom hon har småbarn etc. Hon blev inte alls sur, utan förstod precis

Det var smart gjort :) Jo jag kommer ju umgås varje dag med min arbetskamrat på jobbet medans min kompis o jag ses kanske 1 gång i veckan nu den senaste tiden...
    Får skylla på att jag behöver ha mona där varje dag :)

Svar på tråden Hur ska jag avgöra/säga