• Johli
    Äldre 6 May 13:30
    10938 visningar
    11 svar
    11
    10938

    Var hittar jag gamla släktnamn??

    När vi gifter oss vill vi ta ett annat efternamn än de vi båda har idag. Men eftersom vi inte riktigt vet om vi kommer gifta oss "hemligt" eller "offentligt" så kan vi inte direkt fråga våra föräldrar vad det finns för lämpliga alternativ bakåt i släkten. Det måste ju finnas andra sätt för detta... Någon med tips? {#lang_emotions_laughing}

  • Svar på tråden Var hittar jag gamla släktnamn??
  • Sebast­iána
    Äldre 6 May 13:35
    #1

    Kolla böcker och webbsidor om släktforskning och forska lite i era släkter på egen hand. Jag tror att man brukar börja med att titta i gamla kyrkböcker.

  • Lyckli­ga013b­ruden
    Äldre 6 May 13:51
    #2

    I många städer finns det en släktforskningsgförening som iaf här istan bjuder in på öppethus dagar och hjälper folk med släktforskning. DIS tror jag föreningen heter.

  • JollyO
    Äldre 6 May 14:10
    #3

    Du får inte ta hur gamla släktnamn som helst. Jag har för mig att du kan ta tex din mormors flicknamn men inte längre bak än så. De namnen kanske du kan luska fram utan att bli avslöjad.


    Min vän är min och jag är hans
  • hernam­eispek­ka
    Äldre 6 May 15:34
    #4

     


    JollyO skrev 2010-05-06 14:10:19 följande:
    Du får inte ta hur gamla släktnamn som helst. Jag har för mig att du kan ta tex din mormors flicknamn men inte längre bak än så. De namnen kanske du kan luska fram utan att bli avslöjad.

    jag tror det är att man måste vara "blodsbandsbesläktad" med personen och att den sista som hade namnet måste ha levt inom de senaste 100 åren... så det kan ju vara en som var 99 bast för 100 år sedan :P så ganska långt bak kan man gå, men troligtvis inte så att man behöver använda sig av släktforskning :)

  • JollyO
    Äldre 6 May 16:13
    #5

    Jag kollade på prv.se nu...


    "Namnet ska ha burits som efternamn i minst två generationer i rakt nedstigande led och senast inom fyra generationer räknat från och med dina föräldrar."


    Lycka till!


    Min vän är min och jag är hans
  • Johli
    Äldre 6 May 17:04
    #6

    Ah! Tack :) Utbudet blir ju lite mindre än jag räknat med, men någon måste ju haft ett kul efternamn i alla fall ;)

  • Lyckli­ga013b­ruden
    Äldre 6 May 23:36
    #7

    Du får byta till vilket efternamn du vill. Men hela släkten måste godkänna att du får heta det. När man gifter sig så får man det släktgodkännandet automatiskt, och det verkar som du får det om du är inom 4generationer eller vad det var någon skrev tidigare. Jag vet en person som ville byta till samma efternamn som en kändis, men att det inte gick för att den släkten sa ifrån.

  • Emmili­e87
    Äldre 29 Jun 22:25
    #8

    "Namnet ska ha burits som efternamn i minst två generationer i rakt nedstigande led och senast inom fyra generationer räknat från och med dina föräldrar."

    Jag förstår inte :P

  • Lemmy
    Äldre 5 Aug 20:21
    #9

    Emmilie87: Namnet ska ha burits av t.ex far och son som är rakt nedstigande släkt, senast fyra generationer bakåt, dvs t.ex av din farfars farfar. Hoppas jag kunde förklara begripligt.

  • sms å fotbol­l
    Äldre 5 Aug 20:43
    #10

    Här kommer ett expeml hämtat från prv.se "Johanna Svensson tycker att hon har ett vanligt efternamn och beslutar sig för att återuppta sin farmors mors flicknamn Sköld. Johannas farmors mor gifte sig 1895 och hennes föräldrar hette också Sköld, så villkoren är uppfyllda. Johanna är gift, men maken har inte tidigare gjort något efternamnsbyte och kan därför få det sökta efternamnet utan avgift genom anmälan till Skatteverket när Johanna fått sin ansökan godkänd. Johanna fyller i blankett N2. För att visa att hon har rätt till efternamnet skickar hon med ett personbevis med uppgift om sina föräldrar. Hon skaffar också ett utdrag ur födelse- och dopbok för sin far, farmor och farmors mor, där det framgår att efternamnet har burits av farmors mor och hennes föräldrar Utdragen beställer hon från pastorsexpeditionen i deras födelseförsamlingar, eller från landsarkivet. OBS! Om maken tas med i ansökan till PRV får också han rätten att föra det gamla släktnamnet vidare även efter det att äktenskapet upphört, oavsett anledning till att äktenskapet upphörde. Denna rätt har han inte om han byter till det sökta efternamnet via Skatteverket."

  • sms å fotbol­l
    Äldre 5 Aug 20:55
    #11

     


    Johli skrev 2010-05-06 13:30:55 följande:
    När vi gifter oss vill vi ta ett annat efternamn än de vi båda har idag. Men eftersom vi inte riktigt vet om vi kommer gifta oss "hemligt" eller "offentligt" så kan vi inte direkt fråga våra föräldrar vad det finns för lämpliga alternativ bakåt i släkten. Det måste ju finnas andra sätt för detta... Någon med tips?

    När vi letade efter andra efternamn så bad vi skattverket om personbevis för oss, våra föräldrar samt ytterliggare en generation bakåt. När vi inte hittade något roligt där så gick vi en generation ytterliggare bakåt. I vissa fall fick vi då kolla med födelseförsamlingen och be dem skicka utdrag från födelse och dopboken.

    Det smidigaste sättet att nå skatteverket är att gå in på deras hemsida och maila servicejouren. Förklara i mailet vad ni vill, vilka personer det gäller och och en adress som de ska skicka det till. I vårt fall så svarade de samma dag och vi hade personbevisen samma vecka.

Svar på tråden Var hittar jag gamla släktnamn??