anlita släkting som fotograf
Någon som har erfarenhet av det?
Någon som har erfarenhet av det?
Vem här har sagt att deras anhörig som ska fotografera inte kan så mycket om fotografering?
Det är ju många som lagar maten själv, eller som anhöriga hjälps åt att laga. Är detta inlägg något sorts hån mot dom, eller?
Bobods det är säkert en fotograf som blir sur för att han inte får några uppdrag ;)
En amatörfotograf kan ha hur mycket kameragrejer som helst, det är inte det som avgör kvalitén på bilderna.
När man ska anlita en fotograf till bröllopet är det en bra idé att få se alla bilder från flera tidigare jobb. Bara enstaka bilder är ingen garanti. Och en professionell fotograf kan vara duktig men inte ta den typ av bilder som brudparet efterlyser.
Det viktigaste är att man har realistiska förväntningar på vad man ska få för bilder, oavsett om det är en bekant som är hobbyfotograf eller ett proffs. Som vissa skriver så är det ingen garanti att ett proffs kan ta de perfekta bilderna man drömt om, men förhoppningsvis kan personen i fråga undvika de mest grundläggande felen (såsom belysning, vinklar, beskärning och den ack så viktiga redigeringen).
De största riskerna som jag ser det med att anlita en bekant som inte är ett fullblodigt proffs är:
*man missar berätta vad exakt man vill ha och därmed blir inte bilderna som man tänkt sig
*fotografen har inte tillräckligt bra utrustning (ex tillräckligt starka blixtar för att fota inomhus, alt kunskap om hur man använder utrustningen, alt backup kamera ifall den går sönder.
*personen kan inte redigera bilderna (något som vem som helst som har kunskapen kan göra, så det är ju inte ett egentligt problem så länge man vet om det).
Fördelen är ju som sagt var att det är billigare, och man får antagligen friare händer att styra fotografen som man verkligen vill, plus att de inte har någon slut-tid utan kan vara med hela festen.
Vi har en bekant som är proffs-fotograf (jobbar med det professionellt, men inte bröllop). Vi valde dock bort att anlita henne efter långa diskussioner. Det kändes helt enkelt inte bra i magen att anlita en bekant - ifall något nu går snett, och vi vill hellre ha någon som är riktigt van vid bröllop. Sen ska vi ju gifta oss utomlands, och vill inte stå där utan fotograf ifall hon blev sjuk eller fick ett akut jobb eller liknande. Så vi valde att lägga 15 000 av vår budget på fotograf istället.
Vi funderade även på om någon av våra pappor skulle fota, eftersom de också är hopbbyfotografer båda två. Men vi gjorde faktiskt en provfotografering och bilderna blev inte alls som vi tänkt oss. Det kanske är det bästa rådet, att provfotografera med den ni tänkt er som fotograf. Då får ni ju ett hum om hur bilderna kommer bli. (sen är det alltid bra att ha en reservplan - finns det någon annan släkting eller vän som kan fotografera ifall personen i fråga blir ex sjuk?).
Hoppas mitt svar gjorde er lite klokare, försökte sammanfatta hur vi resonerade
Tack för alla nyttiga svar, skönt att se hur andra tänker kring det. Lite så har väl vi oxå tänkt.. att på en främmande(för oss) fotograf kan man ställa mer krav..
Att fota bröllop ÄR svårt. Vitt och svart är bland det svåraste man kan fota, och särskilt i kombination. Antingen försvinner detaljerna i det ena eller det andra.
Så ta gärna provbilder med vit klänning och svart kavaj eller något för att se om bilderna motsvarar det ni vill ha... en van fotograf har ju ofta bra idéer på poser, ser bakgrundern redan när man fotar (och inte upptäcker att det växer träd ur huvudet vid fotningstillfället) och sådana saker som inte har med ren kamerateknik att göra.
Vart ska ni fotas? Vad händer om det regnar? Vet ni vilken typ av bilder ni vill ha? Finns det backup-kamera, någon som kan hålla ljusreflekterande skärmar (typ ett lakan kan duga i brist på annat) om ni ska fotas ute (guld, nästan nödvändigt, för att undvika skarpa skuggor) etc.
Själv vet jag en duktig hobbyfotograf som fotade ett bröllop, hade med sig två kameror för säkerhets skull. I kameran såg bilderna fina ut, frid och fröjd, men sedan gick det inte att öppna bilderna från den ena kameran i datorn därför att kortet inte var formatterat i kameran innan (något man alltid ska göra, särskilt om man använt det i en annan kamera). Som tur var fick de fram bilderna från den andra kameran så helt lottlösa blev de inte, men en stor del av bilderna från vigselceremonin gick förlorade.
Sådant kan naturligtvis hända en proffsfotograf också, men ju mer en person har fotograferat, desto större är chansen att han/hon gjort misstagen vid tidigare tillfällen och inte gör om dem på just er.
Se till att ni har rimliga förväntningar, och gör ordentlig research på vad ni vill så att ni själva kan komma med bra idéer. Om det nu är en släkting, om ni har möjlighet - åk ut och fota bilder där ni vill ta dem sedan också och kom med kritik på dem. Ljus, vinklar, platser etc.
Man förvånas för varje inlägg där man tror att det är kameran som tar bilden. Duktig bröllopsfotograf blir man inte av att fotat ett brudpar. Det krävs många års erfarenhet.
- För att man gått i säng med en person betyder väl inte att man är prostituerad.
Något jag förvånas över är dina inlägg Bubo.....
/Jessica
Är det överhuvudtaget någon som påstått att en dyr utrustning skulle göra en amatör bra? Detta stämmer lika lite som det faktumet att bara för att någon arbetar professionellt med något inte betyder att denne är expert eller passar alla, heller.
Jag, som väljer att använda mig av talanger hos släktingar även om dessa inte tar många tusen för sina uppdrag, kommer självklart inte urskillningslöst välja vem som helst med en dyr kamera.
Dina inlägg låter enbart pretantiösa, Bubo.
Det hävdades i inlägg #3 i den här tråden.
En professionell fotograf ska väl sannolikt ha större chans att göra ett bättre jobb än en amatör, annars har väl orden "profesionell" och "amatör" tappat en aning av sin betydelse. Visst finns det proffs som inte är så bra som man skulle kunna önska men det förekommer väl i alla branscher. Men visst, om man inte tar så allvarligt på det hela så kan väl en amatör ta bilderna, om det nu inte gör så mycket om det inte blir några bra bilder.
"Min pappa kommer fotografera oss. Han är inte professionell fotograf men fotar mycket på fritiden, och har hur mycket kameror med tillbehör som helst. Han blev så glad när vi frågade och lägger ner hela sin själ i detta "
Med detta menade jag inte att det är kamerorna som gör honom duktig, jag menade att han är ett riktigt duktig amatörfotograf och eftersom han har intresset så har han skaffat mycket utrustning. Jag kanske var otydlig, men i mitt andra inlägg dementerade jag just den åsikten du har.
Det är heller ingen som hävdat att de tror att de kommer få lika bra bilder som om en professionell fotograf tagit bilderna, det hela handlar som bekant om prioriteringar och förväntningar.
Precis som folk skrivit innan är det inte lätt att fota bröllop, det är bland det mer krävande fotojobben. Så gott som alla förstår nog att utrustning inte gör fotografen och att om man anlitar pappa som är intresserad, men inte proffs, får man kanske lite andra bilder. Dock kan det ju vara så att prisskillnaden är så pass stor att man accepterar det. Sedan finns det ju andra brudpar som vill lägga 30000kr på fotografen. Det är väldigt olika.
Det som jag skulle vilja säga angående att anlita släktning för fotojobbet är att man ska tänka till vad man gör för den släktingen. Jag fotade till exempel min systers bröllop och det ångrar jag idag. Jag var fotograf från morgonen med förberedelser till kvällen, inklusive vigsel etc. Det innebär att jag t.ex. knappt minns något alls av vigseln i sig, eftersom tiden går åt till att planera var man ska befinna sig när och vilket foto man ska ta. Jag pratade knappt med några gäster i minglet, utan gick runt och fotade. Etc.
Så om ni ber pappa eller någon annan nära släkting fota, tänk på vad det innebär för dem. Att ta porträttfotonen t.ex. (tekniskt svårast dock) är väl OK eftersom det ändå inte händer något annat då. Men be dem inte vara fotograf i kyrkan etc.
Folk med ett fotointresse kommer garanterat att fota i vilket fall. Dock är det skillnad på att de fotar när de känner för det och att man fått kravet på sig att leverera bra bilder.
Hoppas det blir bra för er!