Vad prästen säger under vigseln
Jag sitter och skriver på vårt vigselprogram och vi har fått hem, vad jag uppfattar att det är så en vigselförordning ser ut, från vår hemförsamling. I den så står det under "Bibelläsning":
<!-- /* Teckensnittsdefinitioner */ @font-face {font-family:"Times New Roman"; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:roman; mso-font-pitch:variable; panose-1:2 2 6 3 5 4 5 2 3 4; mso-font-signature:31367 -2147483648 8 0 1073742335 -65536;} /* Formatmallsdefinitioner */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-parent:""; text-indent:0pt; margin-left:0pt; margin-right:0pt; margin-top:0pt; margin-bottom:0pt; line-height:100%; text-align:left; font-family:"Times New Roman"; mso-default-font-family:"Times New Roman"; mso-ascii-font-family:"Times New Roman"; mso-latin-font-family:"Times New Roman"; mso-greek-font-family:"Times New Roman"; mso-cyrillic-font-family:"Times New Roman"; mso-hebrew-font-family:"Times New Roman"; mso-arabic-font-family:"Times New Roman"; mso-devanagari-font-family:Mangal; mso-bengali-font-family:Vrinda; mso-gurmukhi-font-family:Raavi; mso-oriya-font-family:Sendnya; mso-tamil-font-family:Latha; mso-telugu-font-family:Gautami; mso-kannada-font-family:Tunga; mso-thai-font-family:"Angsana New"; mso-georgian-font-family:Sylfaen; mso-hangul-font-family:Batang; mso-kana-font-family:"MS Mincho"; mso-bopomofo-font-family:PMingLiU; mso-han-font-family:SimSun; mso-halfwidthkana-font-family:"MS Mincho"; mso-syriac-font-family:"Estrangelo Edessa"; mso-thaana-font-family:Ahamedey; mso-latinext-font-family:"Times New Roman"; font-size:10.0pt; color:black; mso-font-kerning:14.0pt; mso-char-tracking:100%; mso-font-width:100%;} ol {margin-top:0in; margin-bottom:0in; margin-left:.25in;} ul {margin-top:0in; margin-bottom:0in; margin-left:.25in;} @page {mso-hyphenate:auto;} --> P: Jesus sade: Skaparen gjorde från början människorna till man och kvinna. Därför skall en man lämna sin far och sin mor för att leva med sin hustru, och de två skall bli ett. Vad Gud har fogat samman får människan alltså inte skilja åt. (Matteusevangeliet 19: 4-6)
Vad jag nu undrar är om prästen måste välja exakt denna bibeltext? Nu gifter jag mig med en man (jag är kvinna) så det är väl i och för sig passande men jag har lite svårt för detta stycke då jag tycker att det utesluter giftemål mellan samkönade. I och med att man nu kan gifta sig som homosexuell i svenska kyrkan så borde man väl kunna föreslå ett annat bibelstycke? Har någon ett förslag på vad man i sånt fall skulle kunna byta ut det mot?