• FramtidaFruSandberg

Vad prästen säger under vigseln

Jag sitter och skriver på vårt vigselprogram och vi har fått hem, vad jag uppfattar att det är så en vigselförordning ser ut, från vår hemförsamling. I den så står det under "Bibelläsning":

<!-- /* Teckensnittsdefinitioner */ @font-face {font-family:"Times New Roman"; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:roman; mso-font-pitch:variable; panose-1:2 2 6 3 5 4 5 2 3 4; mso-font-signature:31367 -2147483648 8 0 1073742335 -65536;} /* Formatmallsdefinitioner */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-parent:""; text-indent:0pt; margin-left:0pt; margin-right:0pt; margin-top:0pt; margin-bottom:0pt; line-height:100%; text-align:left; font-family:"Times New Roman"; mso-default-font-family:"Times New Roman"; mso-ascii-font-family:"Times New Roman"; mso-latin-font-family:"Times New Roman"; mso-greek-font-family:"Times New Roman"; mso-cyrillic-font-family:"Times New Roman"; mso-hebrew-font-family:"Times New Roman"; mso-arabic-font-family:"Times New Roman"; mso-devanagari-font-family:Mangal; mso-bengali-font-family:Vrinda; mso-gurmukhi-font-family:Raavi; mso-oriya-font-family:Sendnya; mso-tamil-font-family:Latha; mso-telugu-font-family:Gautami; mso-kannada-font-family:Tunga; mso-thai-font-family:"Angsana New"; mso-georgian-font-family:Sylfaen; mso-hangul-font-family:Batang; mso-kana-font-family:"MS Mincho"; mso-bopomofo-font-family:PMingLiU; mso-han-font-family:SimSun; mso-halfwidthkana-font-family:"MS Mincho"; mso-syriac-font-family:"Estrangelo Edessa"; mso-thaana-font-family:Ahamedey; mso-latinext-font-family:"Times New Roman"; font-size:10.0pt; color:black; mso-font-kerning:14.0pt; mso-char-tracking:100%; mso-font-width:100%;} ol {margin-top:0in; margin-bottom:0in; margin-left:.25in;} ul {margin-top:0in; margin-bottom:0in; margin-left:.25in;} @page {mso-hyphenate:auto;} --> P: Jesus sade: Skaparen gjorde från början människorna till man och kvinna. Därför skall en man lämna sin far och sin mor för att leva med sin hustru, och de två skall bli ett. Vad Gud har fogat samman får människan alltså inte skilja åt. (Matteusevangeliet 19: 4-6)

Vad jag nu undrar är om prästen måste välja exakt denna bibeltext? Nu gifter jag mig med en man (jag är kvinna) så det är väl i och för sig passande men jag har lite svårt för detta stycke då jag tycker att det utesluter giftemål mellan samkönade. I och med att man nu kan gifta sig som homosexuell i svenska kyrkan så borde man väl kunna föreslå ett annat bibelstycke? Har någon ett förslag på vad man i sånt fall skulle kunna byta ut det mot?

Försökte hitta prästtråden men den var stängd
  • Svar på tråden Vad prästen säger under vigseln
  • Superstarfia

Du kan inte kopiera från webben/word, du måste klistra in det i ett dokument från anteckningar innan. Just för att man annars får med all kodning för typsnitt osv. typografering även kallat.. :)

• Superstarfia

För övrigt kan du egentligen välja vilket bibelstycke du vill. den infon fick vi på en vigselträff i lördags.. :)

• Påfågeln

Så här har jag förstått det. Om det är ett hetrosexuellt par som ska gifta sig så är det den här texten som prästen läser, tror inte att det är många präster som vill/kan byta ut den hursomhelst.

(P) Jesus sade:
    Skaparen gjorde från början människorna till man
    och kvinna.
    Därför skall en man lämna sin far och sin mor
    för att leva med sin hustru,
    och de två skall bli ett.
    Vad Gud har fogat samman
    får människan alltså inte skilja åt.
    (Matt 19:4–6)

De har även en text för homosexuella bröllop som går så här:

(P) Jesus sade:
    Liksom Fadern har älskat mig,
    så har jag älskat er.
    Bli kvar i min kärlek.
    Om ni håller mina bud blir ni kvar i min kärlek,
    så som jag har hållit min faders bud
    och är kvar i hans kärlek.
    Detta har jag sagt er för att min glädje skall vara i er
    och er glädje bli fullkomlig.
    Mitt bud är detta:
    att ni ska älska varandra
    så som jag har älskat er.
    (Joh 15:9-12)

Men, du kan ju alltid förklara för prästen hur du känner och fråga hur denne ställer sig till frågan. Men som jag har förstått det, så är det svårt att byta ut den första (matteus) mot någon annan text.

• Superstarfia

Kärleken är tålmodig och god. Kärleken är inte stridslysten, inte skrytsam och inte uppblåst.
    Den är inte utmanande, inte självisk, den brusar inte upp, den vill ingen något ont.
    Den finner inte glädje i orätten men gläds med sanningen.
    Allt bär den, allt tror den, allt hoppas den, allt uthärdar den
    Men nu består tro, hopp och kärlek, dessa tre, och störst av dem är kärleken.
    1 Kor 13. 

Den ska vi ha som bibeltext..

• EllJii

Jag tycker att det känns rimligt att ha med Jesu ord om äktenskapet (det som TS citerar, matt 19:4-6) i vigselordningen när det handlar om en kyrklig vigsel. Det är baserat på tillexempel detta nämnda bibelord som beslutet om vigsel mellan samkönade par inom kyrkan kan har vållat en stor debatt. Det bibelord som skulle ersätta det ur matteus, är hämtat ur Jesu avskedstal i johannesevangeliet och är till tröst för lärjungarna och en guide för hur vi som människor ska agera mot varandra. Visst gäller samma sak inom ett äktenskap (ni ska älska varandra så som jag har älskat er osv), men eftersom Jesus har talat om just äktenskapet tycker jag att man borde använda de orden vid en kyrklig vigsel. 

Men det finns ju fler bibelord som ingår i vigselritualen, som ni kanske också kan ha, så det inte blir så mycket fokus på det som du inte gillade. Till exempel det från Höga visan 8:6-7, eller Galaterbrevet 6:2.

• Påfågeln

Måste kanske förklara lite tydligare. Om du går in på www.svenskakyrkan.se och kollar på högtider så kan du klicka in dig på vigsel och därefter vigselprogram.

Den första bibeltexten säger prästen. Den du funderar på att byta ut. Det är den som jag inte tror går att byta ut. Sen ska det vara två textläsningar till som antingen läses av prästen eller någon annan som du valt ut. Bland dessa texter har du mer valfrihet att välja vilken du vill ha... bland annat 1 Kor 13 som Superstarfia tänker ha.

Hoppas att jag gjorde saken något tydligare! :)

• Superstarfia

Påfågeln skrev 2010-04-27 17:50:39 följande:
    Måste kanske förklara lite tydligare. Om du går in på www.svenskakyrkan.se och kollar på högtider så kan du klicka in dig på vigsel och därefter vigselprogram.Den första bibeltexten säger prästen. Den du funderar på att byta ut. Det är den som jag inte tror går att byta ut. Sen ska det vara två textläsningar till som antingen läses av prästen eller någon annan som du valt ut. Bland dessa texter har du mer valfrihet att välja vilken du vill ha... bland annat 1 Kor 13 som Superstarfia tänker ha.Hoppas att jag gjorde saken något tydligare! :)

Sorry, nu hittade jag..

Frågade faktiskt min far, som är präst. Han säger att man kan byta ut den till vilken bibeltext man vill. finns ingen tvång att man måste ha just den och en till, utan kan fritt välja.

• Jeez

Just den bibelläsningen är obligatorisk enligt gällande vigselordning i Svenska kyrkan. Man har till och med varit extra tydlig med detta då ordningen för vigsel av samkönade har lite andra formuleringar. Anledningen ska vara att ordningen ska bli exakt lika i och med nästa kyrkohandbok (som anger hur gudstjänster i SVenska kyrkan ska vara) -men man vill inte föregå det arbetet som pågår.

Utöver den bibeltexten kan man sedan välja ytterligare -valfritt.

Och ja, det finns präster som inte tar allvarligt på vissa delar av kyrkohandbokens obligatoriska delar, och de får också, om anmälda till kyrkans "ansvarsnämnd" (domkapitlet) stå till svars för det.

• brudeniskrudenijuli
    Superstarfia skrev 2010-04-27 17:26:45 följande:
    Kärleken är tålmodig och god. Kärleken är inte stridslysten, inte skrytsam och inte uppblåst.Den är inte utmanande, inte självisk, den brusar inte upp, den vill ingen något ont.Den finner inte glädje i orätten men gläds med sanningen.Allt bär den, allt tror den, allt hoppas den, allt uthärdar denMen nu består tro, hopp och kärlek, dessa tre, och störst av dem är kärleken.1 Kor 13.  Den ska vi ha som bibeltext..
    Det var vackra ord. Den tror jag att jag härmar! :)
  • Superstarfia

Jeez skrev 2010-04-27 20:42:22 följande:
    Just den bibelläsningen är obligatorisk enligt gällande vigselordning i Svenska kyrkan. Man har till och med varit extra tydlig med detta då ordningen för vigsel av samkönade har lite andra formuleringar. Anledningen ska vara att ordningen ska bli exakt lika i och med nästa kyrkohandbok (som anger hur gudstjänster i SVenska kyrkan ska vara) -men man vill inte föregå det arbetet som pågår. Utöver den bibeltexten kan man sedan välja ytterligare -valfritt.Och ja, det finns präster som inte tar allvarligt på vissa delar av kyrkohandbokens obligatoriska delar, och de får också, om anmälda till kyrkans "ansvarsnämnd" (domkapitlet) stå till svars för det.

fast vad ja kan läsa står det att man kan ha den, eller välja de andra föreslagna..

• wiicky

Jeez skrev 2010-04-27 20:42:22 följande:
    Just den bibelläsningen är obligatorisk enligt gällande vigselordning i Svenska kyrkan. Man har till och med varit extra tydlig med detta då ordningen för vigsel av samkönade har lite andra formuleringar. Anledningen ska vara att ordningen ska bli exakt lika i och med nästa kyrkohandbok (som anger hur gudstjänster i SVenska kyrkan ska vara) -men man vill inte föregå det arbetet som pågår. Utöver den bibeltexten kan man sedan välja ytterligare -valfritt.Och ja, det finns präster som inte tar allvarligt på vissa delar av kyrkohandbokens obligatoriska delar, och de får också, om anmälda till kyrkans "ansvarsnämnd" (domkapitlet) stå till svars för det.

Du har helt rätt!

• Superstarfia

hur ska det här annars tolkas??

Bibelläsning

P Låt oss nu höra Bibelns ord
    om kärlekens gåva och ansvar.

Prästen och/eller någon av parets vänner läser
    två eller flera bibeltexter, valda i första hand bland följande:

(P) Jesus sade:
    Skaparen gjorde från början människorna till man
    och kvinna.
    Därför skall en man lämna sin far och sin mor
    för att leva med sin hustru,
    och de två skall bli ett.
    Vad Gud har fogat samman
    får människan alltså inte skilja åt.
    (Matt 19:4–6)

Ovanstående text kan utgå och ersättas av följande alternativ:

(P) Jesus sade:
    Liksom Fadern har älskat mig,
    så har jag älskat er.
    Bli kvar i min kärlek.
    Om ni håller mina bud blir ni kvar i min kärlek,
    så som jag har hållit min faders bud
    och är kvar i hans kärlek.
    Detta har jag sagt er för att min glädje skall vara i er
    och er glädje bli fullkomlig.
    Mitt bud är detta:
    att ni ska älska varandra
    så som jag har älskat er.
    (Joh 15:9-12)

(P) I Höga visan står skrivet:
    Stark som döden är kärleken,
    lidelsen obeveklig som graven.
    Dess pilar är flammande eld,
    en ljungande låga.
    Mäktiga vatten kan inte släcka kärleken,
    floder kan inte svepa bort den.
    (Höga V 8:6b–7)

(P) Aposteln skriver:
    Ta alltså Gud till föredöme,
    som hans älskade barn.
    Lev i kärlek,
    så som Kristus har älskat oss
    och utlämnat sig själv för vår skull
    som en offergåva,
    ett välluktande offer åt Gud.
    (Ef 5:1–2)

(P) Er kärlek ska vara uppriktig.
    Avsky det onda, håll fast vid det goda.
    Visa varandra tillgivenhet.
    Överträffa varandra i ömsesidig aktning.
    Gläd er med dem som gläder sig
    och gråt med dem som gråter.
    (Rom 12:9–10, 15)

(P) Bär varandras bördor,
    så uppfyller ni Kristi lag.
    (Gal 6:2)

(P) Kärleken är tålmodig och god.
    Kärleken är inte stridslysten,
    inte skrytsam och inte uppblåst.
    Den är inte utmanande, inte självisk,
    den brusar inte upp, den vill ingen något ont.
    Den finner inte glädje i orätten,
    men gläds med sanningen.
    Allt bär den, allt tror den,
    allt hoppas den, allt uthärdar den.
    Men nu består tro, hopp och kärlek, dessa tre,
    och störst av dem är kärleken.
    (1 Kor 13:4–7, 13)

• Jeez

Superstarfia skrev 2010-04-27 21:29:11 följande:
    hur ska det här annars tolkas??Bibelläsning P Låt oss nu höra Bibelns ordom kärlekens gåva och ansvar. Prästen och/eller någon av parets vänner läsertvå eller flera bibeltexter, valda i första hand bland följande: (P) Jesus sade:Skaparen gjorde från början människorna till manoch kvinna.Därför skall en man lämna sin far och sin morför att leva med sin hustru,och de två skall bli ett.Vad Gud har fogat sammanfår människan alltså inte skilja åt.(Matt 19:4–6)   Ovanstående text kan utgå och ersättas av följande alternativ: (P) Jesus sade:Liksom Fadern har älskat mig,så har jag älskat er.Bli kvar i min kärlek.Om ni håller mina bud blir ni kvar i min kärlek,så som jag har hållit min faders budoch är kvar i hans kärlek.Detta har jag sagt er för att min glädje skall vara i eroch er glädje bli fullkomlig.Mitt bud är detta:att ni ska älska varandraså som jag har älskat er.(Joh 15:9-12)  (P) I Höga visan står skrivet:Stark som döden är kärleken,lidelsen obeveklig som graven.Dess pilar är flammande eld,en ljungande låga.Mäktiga vatten kan inte släcka kärleken,floder kan inte svepa bort den.(Höga V 8:6b–7) (P) Aposteln skriver:Ta alltså Gud till föredöme,som hans älskade barn.Lev i kärlek,så som Kristus har älskat ossoch utlämnat sig själv för vår skullsom en offergåva,ett välluktande offer åt Gud.(Ef 5:1–2) (P) Er kärlek ska vara uppriktig.Avsky det onda, håll fast vid det goda.Visa varandra tillgivenhet.Överträffa varandra i ömsesidig aktning.Gläd er med dem som gläder sigoch gråt med dem som gråter.(Rom 12:9–10, 15) (P) Bär varandras bördor,så uppfyller ni Kristi lag.(Gal 6:2) (P) Kärleken är tålmodig och god.Kärleken är inte stridslysten,inte skrytsam och inte uppblåst.Den är inte utmanande, inte självisk,den brusar inte upp, den vill ingen något ont.Den finner inte glädje i orätten,men gläds med sanningen.Allt bär den, allt tror den,allt hoppas den, allt uthärdar den.Men nu består tro, hopp och kärlek, dessa tre,och störst av dem är kärleken.(1 Kor 13:4–7, 13)

Jag läser och ser att det är så det numera står på hemsidan. Det gör mig något brydd eftersom de anvisningar jag fått som präst i Sthlms stift är annorlunda. I handboken står det dock inte som på hemsidan utan "prästen eller någon av brudparets vänner läser följande bibeltext" samt efter den texten att man kan läsa ytterligare texter.

Jag ska se om jag hittar anvisningarna jag fått på jobbet imorgon.

• Superstarfia

Jeez skrev 2010-04-27 22:00:16 följande:
      Jag läser och ser att det är så det numera står på hemsidan. Det gör mig något brydd eftersom de anvisningar jag fått som präst i Sthlms stift är annorlunda. I handboken står det dock inte som på hemsidan utan "prästen eller någon av brudparets vänner läser följande bibeltext" samt efter den texten att man kan läsa ytterligare texter.Jag ska se om jag hittar anvisningarna jag fått på jobbet imorgon.

Ok, det var nog därför jag vart så brydd över de du sa, efter att både hört från kyrkoherden under vigselträffen och min pappa säga som det står på nätet..

Vore ju jobbigt om präster kör efter vad som står på nätet och sen blir domkapitlet putt..

• Jeez

Förresten: jag tror att det som gör att det blivit som det blivit på hemsidan är att man blivit blind för att inte hela ordningen är lika. Så här står det i kanten:

Om vigselgudstjänsten
    Ordningen för vigselgudstjänst i Svenska kyrkan är den som finns i 1986 års kyrkohandbok. Denna ordning gäller från och med 1 nov 2009 även vid vigsel för par av samma kön, dock med några alternativa formuleringar. Dessa alternativ är införda och markerade i fetstil i anvisningarna för vigselgudstjänsten här till vänster. Alternativen gäller endast vid vigsel av par av samma kön.  

Just Bibeltexten är faktiskt också ändrad, men inte fetad. Observera sista punkten.

De behöver nog bli uppmärksammade på infoavdelningen om att de ändrar i ordningen genom sin otydlighet (även om det är en förändring som många gärna ser).

• Superstarfia

Jeez skrev 2010-04-27 22:06:35 följande:
    Förresten: jag tror att det som gör att det blivit som det blivit på hemsidan är att man blivit blind för att inte hela ordningen är lika. Så här står det i kanten: Om vigselgudstjänsten Ordningen för vigselgudstjänst i Svenska kyrkan är den som finns i 1986 års kyrkohandbok. Denna ordning gäller från och med 1 nov 2009 även vid vigsel för par av samma kön, dock med några alternativa formuleringar. Dessa alternativ är införda och markerade i fetstil i anvisningarna för vigselgudstjänsten här till vänster. Alternativen gäller endast vid vigsel av par av samma kön.   Just Bibeltexten är faktiskt också ändrad, men inte fetad. Observera sista punkten.De behöver nog bli uppmärksammade på infoavdelningen om att de ändrar i ordningen genom sin otydlighet (även om det är en förändring som många gärna ser).

Ja, fast med alternativen menar väl dem just där det står alt, äkta makar osv istället för man och hustru..

• Kjell Präst

Visst är det som Jeez skriver, i handboken som vi har att följa är den första bibeltexten obligatorisk (om det alltså inte gäller vigsel av par med samma kön, något som inte var aktuellt när handboken producerades)

• FramtidaFruSandberg

Tack alla för svar. Som jag då har förstått det utifrån svaren och diskussionerna så får vi inte byta ut den texten. Att vi sedan får välja den andra texten visste jag redan.

Svar på tråden Vad prästen säger under vigseln