• 090208

Att ni orkar...

...byta efternamn...

Läser om er som grälar/inte kan komma överens om vem som ska ge upp sitt gamla. Varför behöver man göra det då om man blir så olycklig..?

Och några som gifter om sig, har barn från förra äktenskapet, t.ex:

Fröken Pettersson gifter sig och blir Fru Karlsson, då får barnen heta Karlsson. Skiljer sig och vill ha tillbaka sitt flicknamn men måste fortfarande heta exmannens för annars "hör man inte ihop" med sina egna, riktiga, biologiska barn (hallå??). Sen gifter hon om sig och då blir det stora problem. Då kan man bli Fru Ohlsson men måste ju fortfarande heta samma som barnen så då blir man Karlsson Ohlsson, men kul för nya mannen att frugan heter samma som exmannen. Och barnen får ju inte heta Ohlsson av sin biopappa, så då heter inte dom som sina nya syskon. Men när sonen Karlsson är lite äldre ska han gifta sig med en tjej som har dubbelnamn, får hon då heta Persson Nilsson Karlson, och vems namn ska stå först??? Ve och fasa...

Varför bryr man sig om att byta öht?? Jag hoppar inte på nån, men fattar inte att man skaffar sig en till anledning att gräla (det har man väl tillräckligt... ) eller krånglar ihjäl sig...

Att man vill höra ihop tycker jag ärligt talat låter lite barnsligt (döda mig inte) för syrran har inte samma efternamn som döttrarna men dom hör ihop hur mycket som helst. Hoppas barnen aldrig får höra något annat, kanske blir traumatiskt...

En lösning som verkar hur bra som helst är om BÅDA tar ett helt nytt namn, men om man skulle gå skilda vägar går det ändå åt helv...

• Svar på tråden Att ni orkar...
  • Aleta

miaik skrev 2010-05-09 12:39:10 följande:
      Hur vetenskapligt var detta? Var är den publicerad? Hur många har de undersökt? Hur signifikant var det? Hur applicerbart är det i Sverige?Vet inte om du skämtar, men det låter ju helt absurt att det skulle vara en faktor för hur karriären fortlöper!

Den är publicerad i tidningen Basic and Applied Social Psychology.
    Artikeln heter "What's in a name? 361.708 euros: The effects of marital name change"
    Författarna heter: Marret K. Noordewier, Femke van Horen, Kirsten I. Ruys och Diederik A. Stapel.
    Tilburg Universitet, på deras institut Behavioral Economics Research.

Här finns den att läsa:
    http://www.informaworld.com/smpp/content~content=a919477693~db=all~jumptype=rss

• Philippine

Jag litar på allt holländskt!  (kanske för att jag är holländska själv, hihi) :P

Jag behåller mitt eget efternamn, även om det är långt och knepigt att uttala/stava på svenska... Men jag har lagt till sambons efternamn som mellannamn, för att jag vill heta samma sak som våra kommande barn. Och skulle vi någon gång skilja oss och jag vill ta bort hans efternamn så gör det inget, det var ju jag som har fött barnen och det kan inget efternamn ändra på! ;)

• miaik

Aleta skrev 2010-05-09 15:37:12 följande:
      Den är publicerad i tidningen Basic and Applied Social Psychology.Artikeln heter "What's in a name? 361.708 euros: The effects of marital name change"Författarna heter: Marret K. Noordewier, Femke van Horen, Kirsten I. Ruys och Diederik A. Stapel.Tilburg Universitet, på deras institut Behavioral Economics Research.   Här finns den att läsa:www.informaworld.com/smpp/content~content=a91...

Jag får inte tag i den i fulltext, och abstracten förklarar ju inte riktigt hur de har gjort... Känns ju som en inte allt för pålitlig källa. Vem vet t.ex. att det är min mans namn jag har och inte "mitt" när jag söker jobb. Bara för att vissa dömmer en som mer emotionell och mindre intelligent så gör ju inte alla det... Känns inte som en källa att basera sina argument på. Det skulle vara kul att se hur de genomfört studien.

Jag kommer att byta till min blivande mans namn, jag tycker inte att det på något sätt känns konstigt, jobbig eller problematiskt och jag tar för givet att jag blir bedömd/dömd för den jag är och inte om jag heter Svensson eller Andersson i efternamn. (ska dock inte heta nån av dem).

• Pyttsan

miaik: Jag har också läst artikeln, de har alltså gjort ett slumpmässigt urval folk(universitetsstuderande) som fick i uppgift att läsa en ansökan till "human resource manager". Bifogat med själva ansökningsbrevet fanns också ett memo, med personuppgifter. Alltså utdrag ur personregistret där det framgår var man är född, vilka orter man bott på, singel, gift och i så fall med vem. Efter att ha bekantat sig med ansökan skulle personerna sätta månadslön till den sökande. Netto/mån.

I stora drag..sitter inte med artikeln framför mig i den här datorn. 

mvh

• Aleta
    miaik skrev 2010-05-09 19:33:45 följande:
      Jag får inte tag i den i fulltext, och abstracten förklarar ju inte riktigt hur de har gjort... Känns ju som en inte allt för pålitlig källa. Vem vet t.ex. att det är min mans namn jag har och inte "mitt" när jag söker jobb. Bara för att vissa dömmer en som mer emotionell och mindre intelligent så gör ju inte alla det... Känns inte som en källa att basera sina argument på. Det skulle vara kul att se hur de genomfört studien. Jag kommer att byta till min blivande mans namn, jag tycker inte att det på något sätt känns konstigt, jobbig eller problematiskt och jag tar för givet att jag blir bedömd/dömd för den jag är och inte om jag heter Svensson eller Andersson i efternamn. (ska dock inte heta nån av dem).
    Funkar den här länken?

www.stapel.socialpsychology.nl/downloads/Noordewier-et-al-BASP.pdf

Jag tror att det är en lite äldre version än den som senare publicerades.
    Artiklar som publiceras blir väl granskade ganska hårt, tror jag, så att säga att den inte är pålitlig är väl att ta i.
    Jag har vänner som forskar, är mycket seriösa och jobbar hårt för att få sina artiklar publicerade utan att lyckas, det är ganska mycket som krävs.

• Aleta

Sedan är det så klart bra att ifrågasätta allt som man läser, men gärna med lite egen forskning eller andra källor.

• miaik

Jag har själv publicerade arbeten på nätet och min bild är att allt som skrivs granskas inte så hårt som man alltid tror.
    Självklart ska man ha egna belägg för sina åsikter, men det kan ju vara så att rekryteringsprocesser inte ser lika ut i alla länder, att folk som jobbar med HR har olika bilder om hur man är som person om man byter namn osv. Jag vill bara få fram att det är är skrivet i sten att jag klassas som mindre intelligent eller osjälvständig bara för att jag byter namn. Det kan självklart finnas folk som tycker så, men det behöver inte betyda att det egentligen påverkar mig personligen.

• Pyttsan

Självklart! Jag tror inte att artikeln och undersökningen alls är applicerbar på sammhället rakt av. Det är 1undersökning och inte jättestor, därmed inte sagt att det inte är god forskning. Det var för det första en grupp unviersitetsstuderande som undersöktes, och det är vanligen inte universitetsstuderande som anställer HR-personal..

MEN, jag tycker helt klart att forskningen är relevant, en mycket intressant fråga och att den belyser fördomar och behov av att kritiserar vårt eget förhållningssätt. Vi dömer ju hela tiden varandra och ja, nog tänker jag att en person som bytt efternamn antagligen är mer traditionell än någon som behåller sitt namn. Inte som mer emotionell dock. Kommer själv att byta namn.

• Aleta
    miaik skrev 2010-05-10 08:47:50 följande:
    Jag har själv publicerade arbeten på nätet och min bild är att allt som skrivs granskas inte så hårt som man alltid tror.Självklart ska man ha egna belägg för sina åsikter, men det kan ju vara så att rekryteringsprocesser inte ser lika ut i alla länder, att folk som jobbar med HR har olika bilder om hur man är som person om man byter namn osv. Jag vill bara få fram att det är är skrivet i sten att jag klassas som mindre intelligent eller osjälvständig bara för att jag byter namn. Det kan självklart finnas folk som tycker så, men det behöver inte betyda att det egentligen påverkar mig personligen.

Den är inte publicerad på nätet utan i en riktig tidning, det är ganska stor skillnad, åtminstone i mina ögon.

Sedan kan det ju vara så att jämställdheten inte har kommit så långt i Holland, men nog ger det en en tankeställare. Det är ju trots allt inte 50-50 i vem som byter namn (vad jag vet) utan oftast kvinnan som byter.

• Cylt

Det argumentet hade gjort mig sjukt irriterad!

Lara C skrev 2010-05-08 00:11:39 följande:
    Min blivande säger alltid att om frun inte vill ta sin makes namn så är det för att hon inte älskar honom tillräckligt. ( Jag kommer att ta hans namn, men det är inte för att bevisa att jag älskar honom...)

Hos oss bråkar vi inte heller, båda behåller sina efternamn och vi är överens om att (eventuella) gemensamma barn kommer att få mitt namn.

• Sonja68

Lara C skrev 2010-05-08 00:11:39 följande:
    Min blivande säger alltid att om frun inte vill ta sin makes namn så är det för att hon inte älskar honom tillräckligt. ( Jag kommer att ta hans namn, men det är inte för att bevisa att jag älskar honom...)

Jag tog inte min makes namn, han tog inte mitt, men han tog dock mitt efternamn som mellannamn. Det måste ju innebära att han älskar mig mer än jag älskar honom?! *ler triumferande*  
    Jösses vilket dravel till argument !

Skämt å sido: Varje familjs "namnsituation" är olika, men ett är då så säkert: Det har då inget att göra med hur mycket man älskar varandra om man har samma eller olika efternamn. De flesta tänker nog mer på hur det funkar praktiskt. Det gjorde vi i alla fall.

• Sonja68

Aleta skrev 2010-05-08 16:36:39 följande:
    ...och om maken inte vill ta fruns namn så älskar han inte henne tillräckligt och planerar förmodligen redan för skilsmässa antar jag?

• 090208
    Philippine skrev 2010-05-09 18:11:49 följande:
    Jag litar på allt holländskt!  (kanske för att jag är holländska själv, hihi) :PJag behåller mitt eget efternamn, även om det är långt och knepigt att uttala/stava på svenska... Men jag har lagt till sambons efternamn som mellannamn, för att jag vill heta samma sak som våra kommande barn. Och skulle vi någon gång skilja oss och jag vill ta bort hans efternamn så gör det inget, det var ju jag som har fött barnen och det kan inget efternamn ändra på! ;)
    Och barnen kan absolut inte ha ditt namn?
  • sun moon

Jag kommer att byta till min BM´s efternamn och mina barn kommer att behålla sin pappas efternamn. Varför jag vill byta är mest för att jag vill inte behålla min ex makes efternamn. Jag vill inte heller byta till något av alla de andra efternamnen jag har haft (3st innan jag gifte mig med barnens pappa). 

Vi hör ihop iaf Men eftersom jag är "vilsen" i efternamnsdjungeln så känns det ok att byta till min BM´s.  

Min storasyster har min mors flicknamn (som jag också hade ett tag) Min bror heter både det efternamnet och sin pappas. Min lillasyster har skapat ett eget efternamn men vi hör ihop alla fyra iaf

• Sebastiána

Många som tar mannens namn säger att de gör det för att hans namn är finare eller mer ovanligt, men om 80% av alla par väljer att kvinnan tar mannens namn innebär ju det i så fall att 80% av alla kvinnor har fula, tråkiga och väldigt vanliga namn medan männen har intressanta och vackra namn. Så kan det väl inte vara?

• sun moon
    Sebastiána skrev 2010-06-14 11:20:16 följande:
    Många som tar mannens namn säger att de gör det för att hans namn är finare eller mer ovanligt, men om 80% av alla par väljer att kvinnan tar mannens namn innebär ju det i så fall att 80% av alla kvinnor har fula, tråkiga och väldigt vanliga namn medan männen har intressanta och vackra namn. Så kan det väl inte vara?
    Jag tycker att trenden är att man tar det ovanligaste oavsett om det är kvinnans eller mannens namn? Eller jag är helt fel ute? 
  • Sebastiána

Jag kan tillägga att mitt namn inte är jätteovanligt och inte supervackert men min BM har ett väldigt tråkigt efternamn som jag aldrig i livet vill heta. Jämfört med hans är mitt väldigt fint och ovanligt. Mitt namn är en del av min identitet och därför skulle jag troligen inte byta även om våra efternamn varit tvärtom - men sannolikheten hade i alla fall varit lite större.

Jag har stött på en massa tjejer som har bytt ut sina trevliga Bergenholz, Sjöstam osv mot Jönsson och Davidsson...

• sun moon
    Sebastiána skrev 2010-06-14 11:27:16 följande:
     Mitt namn är en del av min identitet..
    ok, men så känns det inte för mig iaf  

Jag kan förstå att det kan bli konflikter om båda känner att efternamnet är en del av ens identitet och då är det nog bäst att behålla det efternamnet man hade innan man gifte sig. 

• 090208
    Sebastiána skrev 2010-06-14 11:27:16 följande:
    Jag har stött på en massa tjejer som har bytt ut sina trevliga Bergenholz, Sjöstam osv mot Jönsson och Davidsson...
    Jag kraks varje gang jag laser sant i brollopsannonserna!!!
  • brudseptember2010

Vi kom inte överrens, så vi tar ett gemensamt nytt namn. Alla nöjda och glada!

Svar på tråden Att ni orkar...