• 090208

Att ni orkar...

...byta efternamn...

Läser om er som grälar/inte kan komma överens om vem som ska ge upp sitt gamla. Varför behöver man göra det då om man blir så olycklig..?

Och några som gifter om sig, har barn från förra äktenskapet, t.ex:

Fröken Pettersson gifter sig och blir Fru Karlsson, då får barnen heta Karlsson. Skiljer sig och vill ha tillbaka sitt flicknamn men måste fortfarande heta exmannens för annars "hör man inte ihop" med sina egna, riktiga, biologiska barn (hallå??). Sen gifter hon om sig och då blir det stora problem. Då kan man bli Fru Ohlsson men måste ju fortfarande heta samma som barnen så då blir man Karlsson Ohlsson, men kul för nya mannen att frugan heter samma som exmannen. Och barnen får ju inte heta Ohlsson av sin biopappa, så då heter inte dom som sina nya syskon. Men när sonen Karlsson är lite äldre ska han gifta sig med en tjej som har dubbelnamn, får hon då heta Persson Nilsson Karlson, och vems namn ska stå först??? Ve och fasa...

Varför bryr man sig om att byta öht?? Jag hoppar inte på nån, men fattar inte att man skaffar sig en till anledning att gräla (det har man väl tillräckligt... ) eller krånglar ihjäl sig...

Att man vill höra ihop tycker jag ärligt talat låter lite barnsligt (döda mig inte) för syrran har inte samma efternamn som döttrarna men dom hör ihop hur mycket som helst. Hoppas barnen aldrig får höra något annat, kanske blir traumatiskt...

En lösning som verkar hur bra som helst är om BÅDA tar ett helt nytt namn, men om man skulle gå skilda vägar går det ändå åt helv...

• Svar på tråden Att ni orkar...
  • Hvidbrud

Har ni hört pm den holländska undersökningen som visar att kvinnor som tagit sin mans namn, får mer sällan avancera på företaget och får heller inte löneförhöjning i samma grad som sina medsystrar som behålt sitt flicknamn...?

• pyrro

Vi har inte tjafsat en sekund om det eftersom vi är rörande överenns om att ta hans namn. Men det kan ändå kännas smått mysko att man om 3 månader ska heta nått annat än man gjort i dryga 30 år.

• danicalifornia

vi har inte heller bråkat nått om namn, jag ville ta hans namn för det är lite roligare än mitt son namn! vår dotter har redans hans namn och min son sen tidigare kommer få sin pappas namn!

• Aleta
    Lara C skrev 2010-05-08 00:11:39 följande:
    Min blivande säger alltid att om frun inte vill ta sin makes namn så är det för att hon inte älskar honom tillräckligt. ( Jag kommer att ta hans namn, men det är inte för att bevisa att jag älskar honom...)
    ...och om maken inte vill ta fruns namn så älskar han inte henne tillräckligt och planerar förmodligen redan för skilsmässa antar jag?
  • shakynose

Där jag kommer ifrån har det aldrig varit tradition att ta sin mans efternamn. Man har hetat pappas namn+ son/dotter. Däremot har man haft samma namn i en familj iom att man haft ett gårdsnamn gemensamt. Enkelt och bra va?

Sen kom den där förbaskade lagen om efternamn och förstörde allt.

Sebastiána skrev 2010-05-07 08:42:44 följande:Som sagt www.brollopstorget.se/Forum-1-76/m3742071.htm... Det här att heta samma är ganska nytt. Hörde inte folk ihop på 1800-talet? Om kvinnan hette Johanna Nilsdotter och hennes man Hjalmar Svensson - hörde de inte lika mycket ihop som om de haft samma namn? Deras barn i sin tur fick heta exempelvis Tilda Hjalmarsdotter eller Sven Hjalmarsson. Om båda är överens och om båda tycker att deras lösning är bra är väl allt frid och fröjd, men om man känner sig tvingad att byta namn eller har ångest/blir ledsen för att man gör det så är mitt råd: Låt bli! Om det känns helt rätt är det rätt. Om det känns fel är det fel.

• 090208
    Lara C skrev 2010-05-08 00:11:39 följande:
    Min blivande säger alltid att om frun inte vill ta sin makes namn så är det för att hon inte älskar honom tillräckligt. ( Jag kommer att ta hans namn, men det är inte för att bevisa att jag älskar honom...)
    Och han kan inte tanka sig att ta ditt..? Sorry, men nu vaxer feminist-hornen ut igen.
  • 090208
    Lindahl skrev 2010-05-07 21:13:25 följande:
    Jag och min sambo kommer inte att heta samma efternamn när vi väl gift oss. Jag kommer att behålla mitt eget efternamn (samma som vår gemensamma son har) och han kommer att behålla sitt efternamn (som han fått via giftemål innan). Han vägrar att byta efternamn då hans son sen äktenskapet innan oxå har det efternamnet. Så vi får ha det som vi har det....
    Sa han heter som sitt ex??
  • Skuggan

Haha, ja far man illa av ett byte så kan det vara lika att behålla samma. Eller om man av någon anlednign inte vill byta, det är ju också ett bra skäl.

Jag kommer dock byta till min sambos namn för jag tycker att höra ihop faktorn är viktig. Men, jag är skilsmässobarn och har därigenom redan bytt namn en gång, så mitt namn är inte så identitetsladdat, jag har väl redan sen tidigare fått koppla min identitet till annat än namnet.

Däremot så hade vi en period då mamma hade ett namn, pappa ett annat namn och vi barn ett tredje. Jag tyckte inte det var nåt konstigt då men kanske är det den perioden som gör att jag tycker det är så viktigt att vi alla heter samma sak nu.

• Bride in leather

Jag vet ett fall där kvinnan heter samma som sitt ex för att de har gemensamma barn.Ny man och de är inte gifta,han heter samma som sina barn.

De får gemensamma barn och då vill nya mannen inte att de får mammans namn för det delar hon ju med sitt ex men att de får hans namn som han delar med sitt ex är helt ok..det hade gjort mig kokt.

Jag tar hans namn som mellannamn om inget ändras men mitt efternamn kommer jag behålla för det har mina barn.

• miaik

Hvidbrud skrev 2010-05-08 08:05:13 följande:
    Har ni hört pm den holländska undersökningen som visar att kvinnor som tagit sin mans namn, får mer sällan avancera på företaget och får heller inte löneförhöjning i samma grad som sina medsystrar som behålt sitt flicknamn...?

Hur vetenskapligt var detta? Var är den publicerad? Hur många har de undersökt? Hur signifikant var det? Hur applicerbart är det i Sverige?

Vet inte om du skämtar, men det låter ju helt absurt att det skulle vara en faktor för hur karriären fortlöper!

Svar på tråden Att ni orkar...