• Superstarfia

    Måste få skriva av mig om min tärna..

    Jag såg det som en självklarhet att vilja ha min bästa vän sedan 1 klass som tärna. Våran vänskap har väl under åren gått både upp och ner så de flesta gör..

    Efter valet och beställningen av hennes svindyra klänning börjar jag ångra mig mer och mer och i dagsläget har jag konstant ont i magen över det här...

    Det började när klänningen var beställd och handpenningen skulle betalas, hon har sagt att hon ska betala sin klänning (dock ska vi betala en del av den). När jag skickar kontonr och handpenningsbelopp till henne får jag som svar att hon inte har råd, för hon måste ha pengar när hon ska ut och festa med en annan kompis.. det var besvikelse nr 1. Min andra tärna har redan betalat hela sin klänning... och när jag frågade hur "Carro" gjort sa hon bara, vadå skulle jag betala klänningen?? Besvikelse nr 2.

    Hon har sagt att är det nått du behöver hjälp med så säg bara till. Jag bad henne boka boende för oss natten innan. Det gjorde jag i januari, och hon har fortfarande inte bokat. När jag frågade henne om hon gjort det fick jag till svar. Jaha, skulle jag göra det?? Besvikelse nr 3.

    Nu till det som eg stör mig mest, och det har inget med bröllopet att göra öht. Det finns en tjej som inte gjort annat än att förstöra mellan oss. Snackade skit om mig, till Carro och tvärt om.. Sa till mig att Carro sagt dessa saker om mig och vicevärsa.. Jag kunde inte acceptera hennes skitnsack och bad henne dra åt hellvete. Carro däremot umgås gladeligen med den här tjejen och tycker jag är omogen som är besviken på henne för att hon umgås med henne..

    Jag har just nu lust att bara avbålsa hela jävla bröllopet pga den här tärnan.. jag ORKAR verkligen inte med allt det här..

  • Svar på tråden Måste få skriva av mig om min tärna..
  • Bride in leather

    Fia

    Nu har du gråtit ut.Det behövs ibland och jag antar att lite spänningar släppt nu?Hoppas det i alla fall.

    Ring henne och förklara sakligt att du känner såhär och såhär och att du enbart kommer att ha din syster som tärna.

    Kan du avboka hennes klänning?

  • katten89

    Vill du verkligen se denna människa jämte dig på din stora dag? Dumpa henne, och sälj klänningen på tradera:) Jag lovar dig, du behöver inga sådana vänner.

  • Megi

    OjOJ... skulle aldrig vilja ha en sån tärna! Tycker att du bara ska ha din syster som tärna, så som hon beteer sig är ju inte normalt om man är bra vänner. Som många andra sagt sälj den så får du tillbaka en del iaf...

  • lillabjörn

    Hejsan:)

    Usch vad olustigt och tråkigt det har blivit för dig!

    Det verkar som att det grundläggande problemet är att ni är på olika våglängder just nu (i livet). Hon festar och lägger pengar på det och kanske inte var redo för att betala en svindyr klänning?

    Du som ska gifta dig har ju givetvis detta för ögonen, och ser en underbar dag framför dig.

    Jag tycker inte du ska bli alltför besviken på din väninna. Hon menar säkert inget illa men verkar ha svårt att kunna sätta sig in i vad det här betyder för dig!

    Vi brudar och brudgummar med för den delen ;) glömmer ibland bort att våra bästa och närmsta vänner inte kommer att tycka det är en lika fantastisk och viktig dag som vi gör.

    Mitt råd till dig är att prata med din väninna, kanske du kan betala en lite större del av klänningen? Vem var det förresten som bestämde att klänningen skulle vara svindyr? Enligt Ribbing som jag litar på vad gäller etikettsfrågor så är det brudparet som betalar kläningar om de har särskilda önskemål på själva tärnklänningen?

    /M

  • TheSecret

    Jag hade varit rak o ärlig och sagt till tärnan att hon inte är välkommen som tärna längre då hon beter sig oansvarigt mm. Sen hade jag sålt klänningen. Om du nu inte har någon annan i åtanke som kan vara den tärnan.
    Hon är inte din vän om hon beter sig så som du skriver. Varför ska du omge dig med en sådan person som får dig att må dåligt? Sluta med det - för ditt eget bästa. Ibland MÅSTE man tänka på sig själv och i det här fallet är det så. Det är ditt bröllop - låt inte henne förstöra detta.

    Lycka till!

  • Malla och Mojje

    Har inte läst hela tråden men om hon beter sig så så tycker inte jag att hon ska vara tärna. Att vara tärna handlar ju faktiskt om att finnas där på riktigt, inte bara just på bröllopdagen! Lycka till!

  • biancaS

    Gör som jag ta bort henne från DIN/ERAN DAG!! Låt inte hela din/eran dag bli förstörd av en person, ta bort personer som ger dig dålig energi och fokusera på de som ger dig bra energi. Och angående tärn klänningen, finns det inte öppet köp eller ånger rätt på den? Lämna i så fall tillbaka den om det är så att det går att göra det. Lycka till och se till att ni får det riktigt bra på erat bröllop. LÅT INTE HENNE FÖRSTÖRA ERAN underbara dag.

  • Moirie

    Men oj vad många som tycker man ska säga upp vänskapen för att en vän har svårt att betala klänningen och har glömt att boka hotellrum. Ja, hon verkar inte så intresserad av att hjälpa till och ja, det är klart det måste svida att hon umgås med någon som snackat skit om ts. Nej, hon verkar inte vara någon idealisk tärna men jag tycker det är hårda ord att råda någon att säga upp vänskapen. Prata med henne, Superstarfia. Har man varit vänner sedan första klass så tycker jag man är skyldig varandra det innan man gör något mer dramatiskt.

  • Superstarfia

    Jag har sovit gott i natt och hunnit varva ner lite.. Jag tänker inte säga upp bekantskapen med henne, men jag tänker ta mig ett ordentligt snack med henne. Det här med att ta bort henne som tärna måste jag fundera ett tag till på.

    Igår ringde jag och skulle boka hotell, just för att hon inte gjort det.. tror ni det fanns ett enda litet rum i stan?? NEEEEEEEJ! jag blir galen, så nu får vi bo i grannstan...

  • fibobs

    Säger inte det allt?
    Inte behöver du säga upp bekantskapen med henne (om du inte vill) men jag skulle inte behöva tänka en sekund till på uppdraget som tärna.
    Håller med många andra. Sälj klänningen, ha din syster och njuuuuut av er dag.
    Lycka till!


    Superstarfia skrev 2010-04-20 09:55:43 följande:
    Det här med att ta bort henne som tärna måste jag fundera ett tag till på.Igår ringde jag och skulle boka hotell, just för att hon inte gjort det.. tror ni det fanns ett enda litet rum i stan?? NEEEEEEEJ! jag blir galen, så nu får vi bo i grannstan...
  • lillabjörn

    Jag håller med dig..


    Moirie skrev 2010-04-19 22:25:12 följande:
    Men oj vad många som tycker man ska säga upp vänskapen för att en vän har svårt att betala klänningen och har glömt att boka hotellrum. Ja, hon verkar inte så intresserad av att hjälpa till och ja, det är klart det måste svida att hon umgås med någon som snackat skit om ts. Nej, hon verkar inte vara någon idealisk tärna men jag tycker det är hårda ord att råda någon att säga upp vänskapen. Prata med henne, Superstarfia. Har man varit vänner sedan första klass så tycker jag man är skyldig varandra det innan man gör något mer dramatiskt.
  • Grodfrun

    Okej.. andas in... och andas ut..

    1) Ditt brollop ar den storsta handelsen i ditt liv. Inte i alla andras liv. Ha det i atanke.

    2) Du kan inte begara att hon ska saga upp bekantskapen med en van bara for att du valt att saga upp bekantskapen med honom/henne.

    3) Angaende klanningen. Ok, ni hade kommit overens om att ni betalar en del var av klanningen, paminn henne om det. Har hon inte rad just nu sa betala rubbet. Hon kan betala tillbaka nar hon far sin lon. Det har 'festandet' med en annan polare kanske ar viktigt just nu. Du ar en bra och forstaende manniska, forega med gott exempel, var schysst!

    4) Hon missade (eller sket i) att boka er forsta natt. Ok, big mistake fran hennes sida. Men, boka den sjalv, sa har du det gjort.

    5) Ett par till djupa andetag, sen pratar du med hene pa ett snallt och trevligt satt och forklarar vad det ar du forvantar dig av din tarna (inte av henne, utan av din tarna).
    Fixar hon detta, vill hon och klarar hon av det?

    6) Klappa dig sjalv pa axeln, du har lost problemet pa ett vuxet vis ;) Kanske har du en ledig tarnposition, eller kanske har din tilltankta tarna antligen fattat vad henes roll innebar.

  • UBW

    Som du själv skriver så var det en "svindyr" klänning.
    Jag skulle då inte kräva av mina tärnor att köpa något "svindyrt", tycker att det är mycket bridezilla-varning över det. Och faktiskt fräckt! Kanske är det bla sådant som gjort att hon inte vill/kan/har råd att engagera sig i ditt stundande bröllop så mycket som du skulle vilja.
    Sen är det bara att acceptera att vissa vänskaper förändras över åren, men de kan vara bra ändå!
    Om hon inte lever upp till dina krav är det väl bara att snacka med henne och säga att det inte kommer att funka att ha henne som tärna. Kanske är hon inne på samma linje...

    Lycka till!

  • Superstarfia
    UBW skrev 2010-04-21 02:04:05 följande:
    Som du själv skriver så var det en "svindyr" klänning.Jag skulle då inte kräva av mina tärnor att köpa något "svindyrt", tycker att det är mycket bridezilla-varning över det. Och faktiskt fräckt! Kanske är det bla sådant som gjort att hon inte vill/kan/har råd att engagera sig i ditt stundande bröllop så mycket som du skulle vilja.Sen är det bara att acceptera att vissa vänskaper förändras över åren, men de kan vara bra ändå!Om hon inte lever upp till dina krav är det väl bara att snacka med henne och säga att det inte kommer att funka att ha henne som tärna. Kanske är hon inne på samma linje...Lycka till!
    Mitt enda krav på klänningen var att den skulle vara vinröd, sen fick dem välja helt efter eget huvud och jag hade skitit helt i om det var en klänning från h&m eller uppsydd.. Nu valde dom själva att beställa klänningar från NIXA, jag var inte ens med när klänningarna provades och beställdes...
  • UBW

    ok, då är allt lite klarare.


    Nixa har ju inte svindyra klänningar. Min egen är därifrån.


    Jag kan bara säga som tidigare: ta ett ordentligt snack med henne. Hon är säkert underbar som vän på andra sätt men inte den ideal tärnan.


    Det kanske finns andra sätt att involvera henne i bröllopet? Hålla tal, leda lekar, ta emot i kyrkan etc.


    Hoppas att allt löser sig!

Svar på tråden Måste få skriva av mig om min tärna..