• Senili­a
    Äldre 18 Apr 13:22
    7234 visningar
    28 svar
    28
    7234

    Den mannen, den mannen

    Jag vet, jag vet.. Detta är ett i-lands problem men jag blir så trött..
    Sitter med våra inbjudningskort - 35 stycken. Alla görs by hand och by me.. Min mb gör.. ingenting.. Om man inte ber honom om hjälp med en specifik sak. Och sen ingenting igen.. Jag blir bara så trött. Är det bara jag som ska gifta mig? Är inte han med alls? Känns inte som det ibland. Jag förstår inte hur han, 4 månader innan bröllopet, inte har börjat tänka på vem han ska ha som best man. Jag frågade mina tärnor för över ett år sedan.. Eller börjat prova kläder..
    Blir så stressad och ledsen när han ignorerar mina frågor och bara sätter sig framför datorn..
    Men men, jag gifter mig med en nörd - det visste jag..
    Suck..

  • Svar på tråden Den mannen, den mannen
  • Grodfr­un
    Äldre 23 May 02:09
    #11

    Min ser det nog inte lika 'stort' som jag gor. A andra sidan haller han koll pa budgeten, i ovrigt ar det mest jag som planerar, a andra sidan sa gifter vi oss i 'mitt land' dar han inte forstar spraket sa it makes sense att jag gor mestadels av jobbet :)

  • Lantlo­lla
    Äldre 23 May 11:13
    #12

    Ja de är små besvärliga bihang, de där brudgummarna......{#lang_emotions_wink}

  • Äldre 23 May 11:41
    #13

    ^ *fniss* tur att min passar in i färgtema i alla fall så jag slipper byta  :D  kom precis hit för att klaga men det är tydligt att jag är inte själv m "problemet"

  • a n n a
    Äldre 23 May 11:44
    #14

    Jag tror att män många gånger inte vågar ta för sig. De tror helt enkelt att vi brudar inte vill det. Och vi är för kassa på att kommunicera ut att vi vill ha hjälp. Dumt ekorrhjul att fastna i.

  • Senili­a
    Äldre 23 May 21:05
    #15
    Lantlolla skrev 2010-05-23 11:13:19 följande:
    Ja de är små besvärliga bihang, de där brudgummarna......
    Hehe..=).. Men ack så underbara..
  • Maxian­der
    Äldre 23 May 21:24
    #16

    Vi gör lika mycket båda två men olika saker. Men jag förstår killarna som inte riktigt orkar. Allt som handlar om bröllop vänder sig till bruden, alla bröllopstidningar, tv mm. Gör en sökning av bröllopsbilder på nätet och ni finner mängder med bilder på par eller liknande dessa  www.maxiander.se/brollopsinspiration/, hur ofta hittar man motsvarande med brudgummar? Inte så jämställt egentligen... Förstår att de tröttnar.


     


    Sedan känns det som det ofta är tjejen som börjar planera och bestämmer själva upplägget och killen förväntas ha samma brinnande intresse för just hennes idé om "drömbröllopet" och han ska "hjälpa till" i stället för att vara med och bestämma. Min blivande man skulle antagligen inte tycka vårat bröllop var lika kul om det var "mitt bröllop" vi skulle planera. Vi gör lika mycket och vi bestämmer lika mycket. Det innebär ju även att han ibland nobbat mina idéer jag haft och jag fått tänka om. Men det blir verkligen "vårat bröllop".


     


    www.maxiander.se/


  • Eriane
    Äldre 23 May 21:57
    #17

    Vad kul att det är fler än jag som förälskat sig i en nörd. Min karl är också dålig på att vara delaktig men eftersom vi i det mesta tycker ganska lika så gör det inte "så" mycket. Fast det är klart man skulle önska han var mer aktiv.

    Han har ett par idéer själv, bla vill han uppträda med thriller på festen tillsammans med några kompisar. Har försökt säga att det är dags att kolla om några kompisar ställer upp nu (gifter oss 3/7) Samt börja öva. Fast så klart vill han får han väl stress järnet på slutet. Det är bestämmt att han ska göra någonting på festen. Vi ska göra en sak var själv håller jag på och gör Koreografi till Shiny happy people med REM som jag och mina kompisar (redan tillfrågade) ska framföra. Har sagt min m2b att ska det bli snyggt behöver ni vara minst 3 totalt som dansar så ta tag i saken annars kommer du få hitta på något annat i sista stund. Ska kanske nämna att det var han som tyckte att vi skulle ha ett uppträdande var Han tycker även att vi ska spexa till brudvalsen men jag vet inte om JAG orkar och hinner göra koreografi till det...Fast så klart det finns ju färdiga danser med...

    Han är duktig på att säga sin mening när han blir tillfrågad måste jag dock säga även om han annars mest sitter vid datorn. Han bestämde själv att han ville gifta sig i linnesjorta och byxor från HM. (Jag sätter inte på mig nån dj-vla pingvinfrack, inte för att jag någonsin velat se honom i någon men ändå planen från början var vit kostym) kostar 300:- Gjorde att vi fick ca 1700 att spendera på annat så jag blev ju glad

    Har i alla fall gett honom ett par uppgifter nu och gett honom en deadline, ingen katastrof om han inte gör dom men ska bli kul och se hur engagerad han är

  • Wine
    Äldre 15 Jun 08:44
    #18

    min blivande ska försöka fixa en platt mage innan bröllopet.. han säger att han inte vill ha en massa tjat utan att han har koll på det själv...


    Vi gifter oss om mindre än två månader! han kommer ju aldrig klara det..
    men jag har inte slutat hoppas ännu.. några tips på hur jag kan fixa detta utan att tjata??


    han är inte tjock precis men har en liten ölmage som han själv också vill jobba bort.

  • Senili­a
    Äldre 15 Jun 08:51
    #19

     


    Wine skrev 2010-06-15 08:44:41 följande:
    min blivande ska försöka fixa en platt mage innan bröllopet.. han säger att han inte vill ha en massa tjat utan att han har koll på det själv... Vi gifter oss om mindre än två månader! han kommer ju aldrig klara det.. men jag har inte slutat hoppas ännu.. några tips på hur jag kan fixa detta utan att tjata?? han är inte tjock precis men har en liten ölmage som han själv också vill jobba bort.

    Haha. Jag känner igen detta. Jag sa - för ett år sedan - att det kanske var dags att vi började träna. Jag började. Inte han. Så nu står han och tycker han är fet - jag tycker han är underbar precis som han är. Men jag vill inte att han ska se på våra bröllopsbilder och skämmas över hur han ser ut. Och vi gifter oss om mindre än 2 månader. Men ikväll ska han med på spinning..=)

  • Projec­tX
    Äldre 7 Jul 23:38
    #20

    Hehe, fick idag reda på att stället vi ska kolla på för att kanske använda till mottagningen var uppbokat den lördagen som vi hade planerat att gifta oss.

    Ingen katastrof, det är i augusti nästa år och den fanns två lediga helger i augusti på samma ställe. Men det är jag som sagt i någon månad att vi måste ta kontakt med stället och börja boka grejer nu, och han tycker att det är låååång tid kvar. Fan vad snopen han såg ut när jag kom och sa att stället var bokat den dagen. Det var som om han helt plötsligt började tänka: "Fan, är det fler som ska gifta sig nästa år?".

    Och sen när jag sa att kyrkan var fullbokad på en av de två helger som lokalen fanns tillgänglig började han se ännu mer stressad ut. Kanske är bra att han börjar fatta att man faktiskt måste börja göra lite nu istället för att "bara" sitta och planera och prata om saker...

  • Blivan­deFruP­etters­son
    Äldre 8 Jul 00:38
    #21

    Väntar fortfarande på att blivande maken ska ta tag i kostyminköp, känns lite som att det kan vara dags med 16 dagar kvar till bröllopet . Han hävdar själv att han jobbar bäst under tidspress, men kom igen...man behöver väl inte göra allt i sista stund? Ett samtal till marskalken för att stämma av detaljer kanske inte skulle sitta fel, och jag försöker vänligt men bestämt förklara att bara för att han är en god vän till oss båda så innebär det inte att jag tänker ringa honom.

    Missförstå mig rätt nu, jag älskar min snigel till sambo något så in i bomben, men ibland krävs det att jag räknar till tio och tar några djupa andetag.

  • Moirie
    Äldre 8 Jul 08:52
    #22

    Det är en svår konst att inte rycka in och styra upp saker som faktiskt är den andres ansvar:)

  • Dolly8­4
    Äldre 8 Jul 09:58
    #23

    Vad jag har förstått så kanske det är lite typiskt för män att vilja göra saker i sista minut under stress? Min kille är väldigt bra på att skjuta upp saker så långt det bara går. Vi gifter oss om drygt två veckor och jag tror inte att han riktigt förstår det.. Igår sa han "oj, det är inte såå långt kvar nu". Nej det är inte långt kvar alls :) Sedan började han prata om annat.. ha ha. Vi har massa småsaker kvar att fixa, men vad vore livet utan stress? ;)

  • Kattpo­et
    Äldre 8 Jul 11:08
    #24

    Låt honom välja musik eller göra en hemsida, det kan funka bra.


    Synd att han är nörd och inte geek.....  

  • rosesa­rered
    Äldre 8 Jul 11:37
    #25

    Det verkar vara ett vanligt problem med brudgummarna... Men dra inte alla blivande makar över en kam. Min fästman har under planeringen varit väldig engagerad och inbjudningarna har vi suttit och gjort tillsammans. Jag erkänner att jag gick in i kortmakeriet med inställningen "jag kan nog bäst" men det visade sig att min kära fästman var en jäkel på skärapparaten och mycket duktig på att pyssla.. 


    Nu råkar vi ha ett ganska annorlunda bröllop som gör att han på många plan har mera koll än vad jag har gällande praktiska bestyr. Det kanske kan bero på att han från början fått bestämma ganska mycket gällande vårt bröllop, till exempel ville ha absolut gifta sig utomhus borgerligt och sen ville han ha ett lantligt bröllop i en väldigt ovanlig lokal. Sina kläder fixade han i januari och hade bestämda åsikter om vad han ville ha. 


    Anledningen till att vi båda är så engagerade tror jag handlar om att vi bägge är "projektmänniskor" och att vi pratat rätt mycket gällande att vi inte vill hamna i stereotypa könsroller när det kommer till vår bröllopsplanering. Det vi däremot stör oss på är att folk antar att han inte har någon koll på vårt bröllop eller inte bryr sig! Bara för att han är man. 


    Vilket är ganska irriterade då det faktiskt är vårt bröllop och båda är engagerade och involverade. Min sambo tycker att det är ganska fräckt att folk antar att han "inte gör något" och att det bara är jag som sköter planeringen.

  • keee
    Äldre 8 Jul 14:51
    #26

    Jag funderade lite på det ni skriver om att killarna inte är lika engagerade och med i planerandet av detaljer som ni kanske hoppas på.

    Jag tror att det har att göra med vad vi kallar för "manligt" & "kvinnligt".  Jag vet inte, men jag kan gissa att stor majoritet av oss som är medlemmar här på BT faktiskt är tjejer.  Vad säger det? Jag tror att det är mer i vår "natur" att fixa & trixa lite mer än killarna. Jag vet däremot att min blivande kommer att bidra lika mycket som jag med bröllopsplanerandet & man bidrar ju på olika sätt.  Fast det kanske kommer vara jag som kommer med mest idéer eftersom det är nog jag som kommer att surfa mest på ämnet bröllop (tex här på BT) & inspireras av olika tips, bilder & vad jag läser.

    Dock skulle det aldrig falla mig in att bestämma något utan att fråga honom (bortsett från hur jag kommer att se ut - för det får han ju inte se innan vigseln) för detta kommer ju att vara vår stora fanastiska dag & då vill jag att de val vi har gjort allt ifrån färger, gästlista, mat, dukning, lokal, live-band, osv ska vara något som vi båda känner starkt för och som passar oss.  Vårt mål är att gästerna efter bröllopet ska säga att (förutom att de har haft jätteroligt) det var klockrent vårt bröllop - att det är så K & T.s stil.

  • Kattpo­et
    Äldre 8 Jul 16:14
    #27

    Min karl tog hand om det mesta, eftersom han var i skottland.  Jag fixade inbjudningarna och fika och sen var det mest han som frågade mig om saker och ting var okej.

  • Tobex8­7
    Äldre 8 Jul 18:15
    #28

     


    Dolly84 skrev 2010-07-08 09:58:03 följande:
    Vad jag har förstått så kanske det är lite typiskt för män att vilja göra saker i sista minut under stress?

    *Host* Grov generalisering? *host* :P


    Skämt åsido kanske det stämmer till viss del i dessa sammanhang, iaf som man läser här på forumet. Samtidigt märker jag att det verkar vara förhållandevis få brudgummar här. 


    Om man ska filosofera lite så kan jag tänka mig att båda dessa saker skulle kunna bero på att bröllopsplaneringen inte sällan börjar hos flickor redan från barnsben. Det i sig kan göra att fästmannen känner att bröllopet är "tjejens grej" och att det är viktigt att hon får det som hon tänkt sig sedan länge. Samtidigt kanske männen inte släpps in i planeringen på ett naturligt sätt. 


    Tack och lov har det iaf inte varit ett bekymmer för oss. Jag tror att det blir en bättre dag för båda om man redan från början deltar i planeringen och gör bröllopet till det båda önskar. Planeringen är ju också en stor del av upplevelsen. :)


    But that's just my two cents. Jag är inte representativ för alla men det kanske är skoj med ett manligt perspektiv också. ;)


    /T

Svar på tråden Den mannen, den mannen