• bruden 82

    Hur många tärnor?

    Hej!

    Jag planerar ett bröllop nu i höst :) och undrar hur många brudtärnor man kan ha? Om det finns någon gräns typ..
    jag tänkte ha 3 eller 4.

  • Svar på tråden Hur många tärnor?
  • Sebastiána
    mephistamf skrev 2010-05-10 10:23:00 följande:
    2 tärnor och 1 bestman
    Ska bestmannen stå framme vid altaret tillsammans med din blivande make (anglosaxisk sed) eller menar du marskalk?
  • soonAmrs

    Min blivande kommer ha en bestman men jag kommer inte ha någon tärna. Men det är jag nöjd med. Hade igen bra kandidat där helt enkelt, ingen som jag skulle vilja ha med mig därframme!

    vad är skillnad mellan bestman och marskalk??

  • Flotten

    Bestman är varianten vid brudöverlämning, alltså när brudgummen står där framme tillsammans med sin bestman och väntar (ingen svensk tradition)
    Marskalk är den som går in samtidigt som brudparet.

  • Sebastiána
    soonAmrs skrev 2010-05-10 12:24:06 följande:
    Min blivande kommer ha en bestman men jag kommer inte ha någon tärna. Men det är jag nöjd med. Hade igen bra kandidat där helt enkelt, ingen som jag skulle vilja ha med mig därframme!vad är skillnad mellan bestman och marskalk??
    Nej, man ska ju inte ha en tärna "bara för att" tycker jag. Då är det bättre att inte ha någon alls. Jag kommer ev. att ha släp och det är ju bra att ha någon som hjälper till med det och någon som håller min bukett. Min syster blir min tärna. Förutom min BM är hon min bästa vän och jag vill hedra henne med detta. Några speciella uppdrag (förutom det med släpet och blommorna) kommer hon inte att ha.
  • say yes

    Ja men precis, man har väl tärnor för att hedra någon som står en nära och för att det ser fint ut? Vem 17 har en tärna bara för att??!!

  • empa83

     


    Sebastiána skrev 2010-05-10 10:36:43 följande:
    Ska bestmannen stå framme vid altaret tillsammans med din blivande make (anglosaxisk sed) eller menar du marskalk?

    jag bara undrar vem bryr sig?? den disskusionen du och många fler bedriver är för mig helt orelevant och otroligt förlegad. För det allra flesta betyder det samma sak och då kan det väl få vara så? Man måste inte alltid märka ord och vara negativ mot hur andra vill ha det eller varför. Jag tror att det flesta fattar ändå.


    anledningen till att jag har 4 tärnor är den att jag inte kunde välja mellan mina tre allra närmaste vänner och den 4:de är min tvilling som bestämt själv att hon ska vara det(!?). Det har jag accepterat och nu blir det så, inget annat med det.

  • Sebastiána
    empa83 skrev 2010-05-11 08:40:19 följande:
      jag bara undrar vem bryr sig?? den disskusionen du och många fler bedriver är för mig helt orelevant och otroligt förlegad. För det allra flesta betyder det samma sak och då kan det väl få vara så? Man måste inte alltid märka ord och vara negativ mot hur andra vill ha det eller varför. Jag tror att det flesta fattar ändå. anledningen till att jag har 4 tärnor är den att jag inte kunde välja mellan mina tre allra närmaste vänner och den 4:de är min tvilling som bestämt själv att hon ska vara det(!?). Det har jag accepterat och nu blir det så, inget annat med det.
    Folk får väl säga vad de vill! Jag tycker bara att det låter löjligt att man slänger in ett engelskt ord mitt i alltihop och dessutom utan att ens fundera över varför. Och ja, jag tycker att det är obildat att inte kunna skilja mellan sitt eget lands vokabulär, respektive seder, och andra länders. Man väljer som sagt att säga och göra som man vill, men man borde åtminstone fatta vad det är man säger. Personligen tycker jag att när det finns ett utmärkt svenskt ord för något är det onödigt att använda ett engelskt.

    Jag bryr mig inte heller om hur många tärnor/marskalkar folk har. Jag kommer att ha 1 tärna, min syster. Om jag skulle valt bland mina vänner hade jag haft jättesvårt att välja och då hade det blivit minst tre. Min BM har jättesvårt att välja marskalk. Han har tre vänner som står honom jättenära, kanske blir det alla tre. Han har två bröder, kanske han väljer dem. Det där får han helt bestämma själv. Det gör  inget att vi inte har lika många tycker jag.


    Vi kommer nog att ha en brudnäbb också, mest för att hon kommer att vara det enda barnet och vi tror att hon skulle tycka att det var roligt. I alla fall roligare än att bara sitta i kyrkbänken hela tiden

  • empa83

    håller med dig iallt du säger, men man behöver inte kritisera andra för att de inte bryr sig/vet...

    vill också ha en näbb, men alla syskon har ju söner...:)

  • Sebastiána
    empa83 skrev 2010-05-11 10:18:50 följande:
    håller med dig iallt du säger, men man behöver inte kritisera andra för att de inte bryr sig/vet...vill också ha en näbb, men alla syskon har ju söner...:)
    Både pojkar och flickor kan vara näbbar så det är ju inget problem. Fråga någon i lagom ålder
  • empa83

    9 och 6 år samt 3 månader;) pojkarna kommer ballaur och inte vilja, jag känner de där små busarna;)

Svar på tråden Hur många tärnor?