• bruden 82

Hur många tärnor?

Hej!

Jag planerar ett bröllop nu i höst :) och undrar hur många brudtärnor man kan ha? Om det finns någon gräns typ..
    jag tänkte ha 3 eller 4.

• Svar på tråden Hur många tärnor?
  • bobods
    bruden 82 skrev 2010-04-17 16:50:37 följande:
    Tack för svaren :)Eftersom killen ska ha 4 marsalkar så kanske 4 tärnor ser snyggast ut. Vi kommer ha ett ganska stort kyrkobröllop så det känns inte som för mycket iallafall.
    Det blir nog bra - men det är ju inte meningen att tärnorna ska vara pynt i kyrkan! 

"4 tärnor för att det ser snyggast ut" köper jag INTE.

• empa83

jag har 4 tärnor och min man har 2 marskalker, så vill vi ha det och så blir det! ska ha vigsel utomhus med präst.

• say yes

empa83: ja, jag kommer nog att ha 4 tärnor och min m2b 1-2 marskalker. Jag har det så för att vi vill ha det så, min m2b och jag. kul med fler som vill ha fler människor runt sig när de vigs! Vi vigs i sv kyrkan.

Jag blir mer och mer skeptisk till det här forumet. Att överhuvudtaget kliva över varandra och skriva saker som att man inte "köper" det ena eller det andra eller att man kliver över andras åsikter utan ngn hänsyn bara för att det är internet.

• say yes

vi har bjudit 120 gäster. Ganska stort med sv mått mätt.

• Sandra och Daniel

Jag kommer att ha min bästa vän som tärna och min m2b kommer att ha sin bror som bestman och sin närmsta kompis som marskalk.

Vad tycker ni om detta? Är det ok att jag har bara har 1 tärna när min blivande man har 2 stycken vid sin sida?

Tacksam för svar!!

• Soon Mrs Mack

jag har 5 varav en av mina bast vanner som maid of honour sen mina 3 systrar och m2b syster. Min blivande har en bestman och ytterligare 3 ushers

• sigma

say yes skrev 2010-05-09 23:35:06 följande:
    empa83: ja, jag kommer nog att ha 4 tärnor och min m2b 1-2 marskalker. Jag har det så för att vi vill ha det så, min m2b och jag. kul med fler som vill ha fler människor runt sig när de vigs! Vi vigs i sv kyrkan.Jag blir mer och mer skeptisk till det här forumet. Att överhuvudtaget kliva över varandra och skriva saker som att man inte "köper" det ena eller det andra eller att man kliver över andras åsikter utan ngn hänsyn bara för att det är internet. 

Bra sagt! jag ska ha fyra tärnor oavsett vem som "köper" den tanken =)

• Sebastiána

Vi gifter oss i en liten medeltida kyrka och kommer troligen att ha en tärna och en marskalk (om min BM kan välja bara en, annars får väl han ha flera).

Någonstans har jag hört att man enligt gammal etikett inte ska ha mer än tolv tärnor eftersom det anses skrytsamt , men jag minns inte var jag läst det.

• bobods

Nu skrev jag ju inte att jag inte köper att ni har många tärnor, jag skrev att jag inte köper det om ni har det ENBART för att ni tycker det ser fint ut i kyrkan. Jag tycker alla ska få ha så många tärnor/marskalkar de vill, och tycker det är jätteroligt med folk som har så många goda vänner! För min del kan ni ha 20 tärnor och det rör mig inte i ryggen  

Det jag ogillar är när det blir dekorationer i kyrkan, som i det citatet jag svarade på ovan.

say yes skrev 2010-05-09 23:35:06 följande:
     Jag blir mer och mer skeptisk till det här forumet. Att överhuvudtaget kliva över varandra och skriva saker som att man inte "köper" det ena eller det andra eller att man kliver över andras åsikter utan ngn hänsyn bara för att det är internet. 
    sigma skrev 2010-05-10 00:35:09 följande:
      Bra sagt! jag ska ha fyra tärnor oavsett vem som "köper" den tanken =)
Svar på tråden Hur många tärnor?