• Troll10

Bjuda prästen med respektive på middagen?

Hur har ni tänkt göra, kommer ni att bjuda prästen på middagen efter vigseln?

Det känns som att man borde fråga prästen, men hur kul är det för honom/henne(eller ännu mer för dennes/dennas respektive) att umgås med okända i flera timmar? Vi ska endast ha en liten middag med relativt få gäster.

Vad är brukligt?

• Svar på tråden Bjuda prästen med respektive på middagen?
  • UBW

Vi bjuder prästen och hans fru. Men det är goda vänner till min familj och dessutom en kollega till min mamma. Och så är båda mycket trevliga och jag tror att även de kan få roligt på festen.

• Martinaa

Nä, nån gåva tycker jag inte man behöver ge varken präst eller florist. Men varför inte skicka ett tackkort till dem när man ändå skickar till resten av gästerna och släkten??

• didis

På mindre orter är det fortfarande vanligt att bjuda in prästen vad jag förstår, min kusin gjorde tex så med självklarhet (och prästen satt vid honnörsbordet).

Vill man ge en gåva är det lämpligast att "köpa en get" eller annan välgörenhet i den prästens namn, att ge sedlar i ett kuvert tror jag de flesta yrkesverksamma, oavsett yrke, tycker är olustigt. Tackkort uppskattas förståss alltid.

Om prästen ställer upp på ledig tid är det dock rimligt att hon/han får reseersättning och en uppskattande present. Svart betalning har jag själv svårt för och skulle inte ge pengar.

• wiicky

Gnistra mera skrev 2010-03-31 18:29:20 följande:

Wiicky...men man betalar ju frisören, floristen osv saftig för det de gör på bröllopsdagen. Prästen betalar man ju inte direkt (visst de får lön men det är ju för deras gudtjänster osv.)Om prästen nu ställer upp på "ledig" tid bör väl detta tackas för...eller?
    Prästen ställer bara upp på ledig tid om denne har en vigsel i en församling som den inte jobbar i och ni har med "egen" präst. Om så inte är fallet så ingår vigslar lika mycket i en prästs arbete som alla andra gudstjänster och annat gör. Han/hon har redan fått betalt för sitt arbete.
  • wiicky

Ska väl tillägga att om man har "med sig" en präst kanske man även bjuder denna på middagen. Man har ju oftast i så fall en form av relation till personen eftersom man vill ha just denne som sin vigselpräst.

• Sörön10

Vi ska bjuppa våran prälle! =) Mest för att han är en vän till oss, inte för att han är präst! Hans fru är hemma med barn så det blir bara han.

• KatjaB

jag vet faktiskt inte.. känns ju lite krystat att ha någon vi inte känner på festen, o VEM ska vigselförrättaren sitta brevid? har varit på ett bröllop där prästen var med under middagen, han fick sitta mittemot pruttfulla chefen. oj vad kul han verkade ha....

• BlackWIngedAngel

Visst betalar du prästen också; Det kallas kyrkoavgift och är något du med stor sannolikhet har betalat hela ditt liv. ;) Det är som sagt inte ledig tid för prästen i den församling där ni viger er.

Gnistra mera skrev 2010-03-31 18:29:20 följande:

Wiicky...men man betalar ju frisören, floristen osv saftig för det de gör på bröllopsdagen. Prästen betalar man ju inte direkt (visst de får lön men det är ju för deras gudtjänster osv.)Om prästen nu ställer upp på "ledig" tid bör väl detta tackas för...eller?
  • Kjell Präst

Man behöver inte bjuda prästen, får jag inbjudan tackar jag alltid nej. Jag skulle d-e-f-i-n-i-t-i-v-t också tacka nej till en gåva på 1000 kronor. En blomma, möjligtvis, eller ännu hellre ett foto på brudparet uppskattas - om man nu känner att man måste ge något till prästen. Prästen får inte ta emot svarta pengar, däremot han han/hon föreslå att man skänker pengarna till kommande söndags kollekt eller annat välgörande ändamål. Det finns en gammal unken sed att sticka till prästen ett kuvert med pengar (min egen svärmor gjorde det på mitt bröllop), men den seden bör begravas. Prästen har lön som han/hon normalt klarar sig relativt gott på.

• KatjaB

Ge pengar till prästen känns lite konstigt faktiskt.. jag vet inte hur ni känner men om man går en tjänst av någon så brukar man väl göra upp om betalning om det ska vara någon, annars köper jag hellre en gåva, något symboliskt som tack och olika stort berende på vad det handlar om. Ett kuvert med en slant i ger jag till mina syskonbarn när de fyller år, känns lite konstigt att göra det till en vuxen person som förmodligen är äldre än mig och är där i egenskap av sitt jobb.

Men jag har inte funderat på om vi ska ge nåt till vår vigselförrättare. Hon får ju milersättning för att hon kommer. Men en flaska vin och ett tackkort är ju förstås säkert uppskattat. Om de nu får ta emot det, men det får hon väl.. hon är ju inte från kyrkan, utan kommunen

• Gnistra mera

Intressant att du nämner det med att sticka in ett kuvert. Det var precis det vi tänkte nämligen göra. Mest eftersom min mamma har sagt att "man skall göra det". Hon tyckte dessutom att vi var snåla som sa 1000.....

Känner att vi får fundera om på det där med gåva...

Kjell Präst skrev 2010-04-01 08:11:30 följande:

Man behöver inte bjuda prästen, får jag inbjudan tackar jag alltid nej. Jag skulle d-e-f-i-n-i-t-i-v-t också tacka nej till en gåva på 1000 kronor. En blomma, möjligtvis, eller ännu hellre ett foto på brudparet uppskattas - om man nu känner att man måste ge något till prästen. Prästen får inte ta emot svarta pengar, däremot han han/hon föreslå att man skänker pengarna till kommande söndags kollekt eller annat välgörande ändamål. Det finns en gammal unken sed att sticka till prästen ett kuvert med pengar (min egen svärmor gjorde det på mitt bröllop), men den seden bör begravas. Prästen har lön som han/hon normalt klarar sig relativt gott på.
  • Kjell Präst

Gnistra mera skrev 2010-04-01 09:48:07 följande:

Intressant att du nämner det med att sticka in ett kuvert. Det var precis det vi tänkte nämligen göra. Mest eftersom min mamma har sagt att "man skall göra det". Hon tyckte dessutom att vi var snåla som sa 1000.....Känner att vi får fundera om på det där med gåva...Kjell Präst skrev 2010-04-01 08:11:30 följande:
    Tro henne inte, mammor har inte alltid rätt
  • näsbo

Vi tänker inte bjuda prästen fast han är en vän till BG mormor. Någonstans måste man dra gränsen och där drar vi den. Ett tackkort tycker jag att man kan skicka till prästen, betalar kyrkoskatten varje år och nått ska man väl få för det, så att skicka pengar eller en gåva till prällen tycker jag är överdrivet....enl min mening.

• Duchess

Som många redan sagt så har prästen, kantorn och vaktmästaren lön från kyrkan. De ska inte erbjudas svarta pengar.

Svärfar är pensionerad präst, men har fortfarande en hel del förrättningar under sommaren. Jag vet att han uppskattar ett tackkort från brudparet efteråt. Något annat som jag kan tänka mig vore trevligt är en liten blomma, eller varför inte en gåva till Hela Världen? Men svarta pengar - nej, verkligen inte!

näsbo skrev 2010-04-01 12:55:36 följande:
    Vi tänker inte bjuda prästen fast han är en vän till BG mormor. Någonstans måste man dra gränsen och där drar vi den. Ett tackkort tycker jag att man kan skicka till prästen, betalar kyrkoskatten varje år och nått ska man väl få för det, så att skicka pengar eller en gåva till prällen tycker jag är överdrivet....enl min mening.
  • Gnistra mera

Mitt problem med gåvan till prästen har löst sig tvärt.

Vi träffade henne häromdagen och hon sa: att då kyrkan inte är fullt del av Svenska kyrkan (vi gifter oss i Engelska kyrkan) får de små ekonomiska stöd medel från svenska kyrkan och staten. Därför kostar bröllopet 2000kr att utföra (trots att det är min hem kyrka!). Udda men tydligt. Skall vi betala den summan blir det ingen gåva!

Dessutom sa hon öppet att om vi vill bjuda henne kommer hon gärna men hon blir inte det minsta förnärmad om vi inte bjuder henne. Skönt att hon var tydlig. Nu behöver vi inte oroa oss. Hon får ingen inbjudan.

• Hjartafró

Vi bjöd såklart prästen och hans fru eftersom de är min mans föräldrar. I annat fall hade vi nog inte bjudit vigselförättaren.

Svar på tråden Bjuda prästen med respektive på middagen?