• Troll10

Bjuda prästen med respektive på middagen?

Hur har ni tänkt göra, kommer ni att bjuda prästen på middagen efter vigseln?

Det känns som att man borde fråga prästen, men hur kul är det för honom/henne(eller ännu mer för dennes/dennas respektive) att umgås med okända i flera timmar? Vi ska endast ha en liten middag med relativt få gäster.

Vad är brukligt?

• Svar på tråden Bjuda prästen med respektive på middagen?
  • Mia 77

Vi kommer inte bjuda prästen, och jag har aldrig varit på ett bröllop där prästen varit med på middagen heller

• Martinaa

Nej, ni behöver inte bjuda prästen. Som du skriver själv är det nog inte så värst spännande att sitta och lyssna på tal om ett par människor de inte ens känner. De är ju präster och har gjort sitt jobb genom att viga er, men har nog inget intresse att sitta där på sin fritid.

• patrikoannika

Vi har också funderat på det där.

Visst gjorde man så förr?

Sambon tyckte i alla fall att man ska fråga. Det "gör" man tydligen, men det är inte ofta de tackar ja.

Så... vi ska nog göra det!

Sambon är ganska så traditionell av sig.. he he...

• patrikoannika

Jag har faktiskt varit på bröllop där prästen varit med. Vi ska gifta oss i sambons hemby, där "alla känner alla" och jag tror kaaaanske att prästen kommer komma.

Det hade ju faktiskt varit lite trevligt... eller?

• kenttjej

Jag har också funderat en del på det där.... Vi känner inte alls prästen som kommer viga oss och då känns det lite konstigt att bjuda med henne. Hade vi gått mycket i kyrkan och träffat henne regelbundet så att hon hade varit "vår präst" hade det kanske varit annorlunda. Dessutom är middagen 5 mil bort så jag är tveksam till att hon skulle tycka att det var värt besväret.

Jag vet inte riktigt vart jag har läst/hört om att man bjuder med prästen till middagen, hade jag fått det bekräftat att det förväntas att man gör det så kommer jag nog tänka om.

• Gnistra mera

Detta är en knepig sits. Vi tror inte det blir särskilt trevlig för prästen att komma och inte heller för gästerna. Det är knappt så att vi ville att hon skulle viga oss då hon verkar lite udda och tråkig. Men nu är hon präst i vår kyrka och vi kunde gärna inte be att få byta ut henne.

Men vi gifter oss i en engelsk kyrka och hon är engelsk och enligt engesk kultur "skall" man bjuda in prästen. Några år sen när brorsan gifte sig i samma kyrka men de hade en annan präst. Han blev självklart inbjuden då han var en härlig person.

Jag vet inte vad vi skall göra för hon är trots allt "snäll" och vi vill inte göra henne ledsen. Alla kan ju inte ha sprudlande personligheter...

• FramtidaFruSandberg

Vi känner vår präst och hon tar sig upp från skåne till stockholm för att viga oss så för oss var det en självklarhet att bjuda henne (dock tackade hon nej eftersom hon gärna ville tillbringa kvällen med de andra vänner som hon bor hos). Hade det dock varit en präst som vi inte hade haft en tidigare relation till hade vi inte bjudit honom/henne

• Gnistra mera

Föresten, skall ni andra ge någon gåva till prästen för vigningen? De få ju inte ta "betalt" men jag har för mig att det anses som sed att ge en gåva.

Vi tänkte ge ca 1000:- i ett tackkort (då sa min mamma....ja MINST det)
    Hur gör ni andra?

• wiicky

Gnistra mera skrev 2010-03-31 18:03:32 följande:

Föresten, skall ni andra ge någon gåva till prästen för vigningen? De få ju inte ta "betalt" men jag har för mig att det anses som sed att ge en gåva.Vi tänkte ge ca 1000:- i ett tackkort (då sa min mamma....ja MINST det)Hur gör ni andra?
    Jag tycker inte att ni ska ge prästen en gåva. I så fall ska du även ge floristen, frisören, kocken, serveringspersonalen osv. presenter. Prästen gör bara sitt jobb och det anses nog inte som sed att göra det. Om ni nu vill ge något, så ge bara något litet, en blomma eller så skulle jag tycka, bara som symbol.

När det gäller präst med respektive behöver man inte bjuda dem om det inte är så att man känner varandra och faktiskt vill ha med personen i fråga. Som blivande prästfru tycker jag dessutom själv att det kan vara roligt att ha min karl hemma även på lördagkvällar och jag tror att prästerna själva ofta inte tycker det är så roligt att sitta en hel kväll med okända människor.
  • Gnistra mera

Wiicky...men man betalar ju frisören, floristen osv saftig för det de gör på bröllopsdagen. Prästen betalar man ju inte direkt (visst de får lön men det är ju för deras gudtjänster osv.)

Om prästen nu ställer upp på "ledig" tid bör väl detta tackas för...eller?

Svar på tråden Bjuda prästen med respektive på middagen?