• Nibla

Svart klänning som gäst?

Nå, hur skulle ni reagera om en av era gäster hade en svart klänning med färgglada örhängen och färgglad kuvertväska? (Bröllopet är på lördag)

• Svar på tråden Svart klänning som gäst?
  • Flodis Hjärtat

Varför inte!

Svart är ju snyggt!

• Gnistra mera

Jag skulle inte vilja att mina gäster ha svart eller vitt på sig. Jag skulle hellre vilja se en massa glada färger

• BlackWIngedAngel

Det finns väldigt mycket som man KAN. Man KAN exempelvis gå naken till ett bröllop också. ;) Det beror ju på bröllopsfesten och brudparet. Vet man att de som gifter sig inte bryr sig, så är det väl fritt fram, men jag ser ingen anledning att ta på sig det om man vet att brudparet tar illa vid sig. Den hänsynen tycker i alla fall jag att man visar som gäst.

Dolly84 skrev 2010-04-13 16:06:23 följande:
    Klart man kan ha svart på sig på ett bröllop. Svart är snyggt och festligt!
  • Lillaria

Måste dela med mig om en rekommendation att inte ha på sig på bröllop. Vit skjorta och svart kjol, då ser man ut som någon ur personalen. Svart går bra för mig men inte vitt eftersom det är brudens färg. Svart kan bli så fint med accentfärger så det gör i alla fall inte mig någonting.

• Nibla

NI kan vara lugna, jag hade inte svart på mig.

• KatjaB

skulle inte bry mig alls om någon kom i svart, det är ju snyggt en helvit klänning som kändes lite brudlik skulle dock göra mig lite irriterad. Förmodligen skulle jag inte säga nåt, jag skulle bara reta mig lite i smyg.. hehe
    Men fråga brudparet för att vara säler

• Nibla

Men det var många andra tjejer som hade svart! Jättefint på ett vinterbröllop!

• wiicky

Jag tycker att man ska få ha det. Mina tärnor kommer att ha svarta klänningar och vi gifter oss i kyrkan. Om nu männen får ha svarta kostymer, varför ska då inte kvinnor få ha svart på sig? Jag tycker att det är snyggt.

• Sebastiána
    Grodfrun skrev 2010-03-22 23:32:07 följande:
    Finns ju en oandlig massa andra farger man kan ha sa jag ser ingen anledning att valja svart (eller vitt for den delen) till brollop.
    håller med!
  • wiicky

Jag vill tillägga att svart traditionellt sett är en högtidsfärg enligt min blivande man prästen. Han nämner också att det är helt okej med vitt på begravningar, där man som närmast anhörig bär vit slips. Man skulle alltså inte få ha vit brudklänning heller om man ska tänka så.

• Sebastiána

Det är förresten inte bara i Sverige som svart har ansetts olämplig på bröllop. Jag funderade på svart klänning på ett bröllop i Italien för några år sedan, men fick veta av den italienska bruden att det inte var önskvärt.

• BlackWIngedAngel

I Makedonien är det likadant, enligt en bekant som kommer därifrån.

Sebastiána skrev 2010-04-13 22:21:30 följande:
    Det är förresten inte bara i Sverige som svart har ansetts olämplig på bröllop. Jag funderade på svart klänning på ett bröllop i Italien för några år sedan, men fick veta av den italienska bruden att det inte var önskvärt.
  • Rosvägen

Det vart ett riktigt intressant ämne detta:)
    Nu när man läst en hel del står jag fast vid att svart absolut är festfint!

• Sebastiána
    Rosvägen skrev 2010-04-14 11:09:34 följande:
    Det vart ett riktigt intressant ämne detta:)Nu när man läst en hel del står jag fast vid att svart absolut är festfint!
    ...men man kan ju höra med brudparet vad de tycker!
  • Optimia
    wiicky skrev 2010-04-13 21:34:21 följande:
    Jag tycker att man ska få ha det. Mina tärnor kommer att ha svarta klänningar och vi gifter oss i kyrkan. Om nu männen får ha svarta kostymer, varför ska då inte kvinnor få ha svart på sig? Jag tycker att det är snyggt.
    Med risk för att verka som en besserwisser, så ska männen inte alls ha svart kostym på bröllop. Mörk kostym = mörkblå eller mörkgrå. Svart kostym hör hemma på begravning, och kritstrecksrandigt på kontoret.

Nu är det ju många som struntar i detta och ändå använder svarta kostymer, och det gör man ju som man vill, det har ju varit trendigt ett tag med svart kostym. Svart slips bör man däremot absolut undvika, eftersom det verkligen utstrålar begravning. Vit slips = närmast anhörig på begravning, så det kanske inte heller är en så bra idé.

(Jag är fullt medveten om att frackar och smokingar ALLTID är svarta, men det är en annan sak än att ha svart kostym).

Jag skulle inte klä mig i svart på ett bröllop, ej heller helvitt. Skulle inte uppskatta om någon gäst kom i helsvart eller helvitt heller.
Svar på tråden Svart klänning som gäst?