Svart klänning som gäst?
Nå, hur skulle ni reagera om en av era gäster hade en svart klänning med färgglada örhängen och färgglad kuvertväska? (Bröllopet är på lördag)
Nå, hur skulle ni reagera om en av era gäster hade en svart klänning med färgglada örhängen och färgglad kuvertväska? (Bröllopet är på lördag)
För mig spelar det ingen roll.Gästenerna får ta på sig det som de känner för och vad de känner sig bekväma i. Sj så kmr min mamma ha svart klänning och den passar henne utmärkt. Sen har inte vi den traditionen att gästerna inte få ha svart..
Jag fattar faktiskt inte varför svart skulle representera sorg på just bröllop, när det är den färg som allra flest (iaf i min bekantskapskrets) har på sig när de ska klä sig fina annars... Vitt är ju oklokt, man vill ju inte konkurrera med bruden, men svart... varför inte...
Man kanske kan ha ett färglatt skärp, roliga skor eller en färgad kofta för att inte vara så himlarns svart, men annars... tråkigt kanske om ALLA kommer svartklädda, men om någon enstaka gör det... jag hade inte brytt mig.
Svart är supersnyggt och man ser festligt ut! Att bli sur för att någon har en svart klänning känns lite väl gammalmodigt, alla bröllop jag varit på senaste åren har det funnits massor med svarta klänningar, ofta med en färgglad detalj! På vårt bröllop få gästerna ha precis vad de vill på sig, så länge de känner sig fina är det det absolut viktigaste!
Oj, att den här diskussionen fortfarande lever! Och att svart skulle vara sorgfärg... För inte allt för längesen använde kvinnorna sina svarta klänningar på bröllopen med. Då stod alltså bruden i svart.
Jag har ståndpunkten hellre både svart och vitt än för kort och för urringat.
Och hela grejen med att inte ha vitt som gäst... det är väl ändå ganska uppenbart vem det är som är brud... och skulle man ha otur och inte förstå direkt kommer man ju bli varse väldigt snart ;)
Men jag förstår att många har en fruktansvärt "traditionell" syn på det hela.
Finns ju en oandlig massa andra farger man kan ha sa jag ser ingen anledning att valja svart (eller vitt for den delen) till brollop.
Det enda som går bort i klädväg på vårt bröllop är träningskläder, och kläder som är smutsiga och/eller trasiga...
Jag tycker inte riktigt att man kan jämföra vanlig fest med bröllop. Svart ses i festsammanhang som en klassisk färg, "den lilla svarta", men i kyrksammanhang representerar den något annat. Jag skulle t.ex. inte komma klädd helt i vitt på en begravning. Att ha en svart kjol till en snygg topp på bröllop har jag dock inga problem med, det är det helsvarta som upplevs lite mycket sorg.
Jag hade ett par svarta skor i kyrkan till min konfirmation (till min i övrigt helvita klädsel) vissa höll på att svimma och sa även några mindre trevliga ord till mig om detta. Jag tänkte mig inte riktigt för och tyckte att de skorna passade klänningen bäst men hade jag gjort det idag hade jag tagit ett par vita skor.
Min tärna ska ha svart på sig.
jag tycker man kan ha det så länge det är en festklänning och inte ser ut som en begravningsklääning.
jag tycker dock inte att man ska ha vitt som gäst.
Inte alls vitt. Inte ens vitt med blommor på eller så.
Har inte läst tråden, men jag personligen har inte något emot en svart klänning så länge det ser välklätt ut.
Men jag gifter mig heller inte i kyrkan utan borgerligt.
Jag tror att det är Brudparet själva som får avgöra en sån här sak, för kanske skulle ett par äldre släktingar kunna reagera starkt på svart klänning eller de som håller fast vid gamla traditioner och tro..
Som sagt.. är det kyrkligt tror jag att det kan väcka starka känslor och det får man nog respektera.
Även om jag tycker att svart hör till en begravning, utesluter jag det absolut inte i andra sammanhang som på exempelvis bröllop då jag tycker att det än snyggt!
Men det är väl inte heller det första man väljer att ha på sig?!
Klart man kan ha svart på sig på ett bröllop. Svart är snyggt och festligt!