• Hante
    Äldre 20 Mar 18:24
    8397 visningar
    38 svar
    38
    8397

    Medeltidsbröllop

    Hej
    någon mer kvar här som planerar för ett medeltidsinspirerat bröllop?
    eller som kankse har haft det... behöver tips på allt.

  • Svar på tråden Medeltidsbröllop
  • Hante
    Äldre 21 Apr 11:14
    #21

    tråkigt med polaren - hoppas han kryar på sig.

  • Hante
    Äldre 5 May 14:51
    #22

    åh vad jag längtar till bröllopet - klänningen är färdig planerad och vi har börjat sy.... (jag syr dock inte min egen klänning då det betyder otur). {#lang_emotions_smile}

  • malina­berget
    Äldre 5 May 23:11
    #23

    Medeltida förening i Göteborgs området finns den heter Gotvik, där kan du kanske få tips och hjälp.
    Vilket datum är bröllopet, ska det vara under medeltids dagarna i fästningen?
    Jag ska själv gifta mig i sommar men då på Gotland under medeltids veckan, lite jobbigt att planera allt på håll, då vi själva bor i Göteborgs trakten, men då vi ändå ska dit den veckan och flera av våra gäster passade det väldigt bra.

    Jag känner även en kille som kan brygga mjöd, kan höra med honom om tips vet ej dock om han delar med sig, men jag kan som sagt kolla i alla fall ;)

    Band som finns är tex. Skrål och Patrask vet ej exakt kostnad men kan tänka mig att Skrål har lättast att komma och är nog billigare.

    Lycka till!!!

  • Kattpo­et
    Äldre 6 May 10:37
    #24

    Hante,  de beror helt och hållet var i sverige du bor om det betyder otur eller inte att sy  din brudklänning.


    Där pappa kommer ifrån är det otur  och där mamma kommer ifrån är det tur.


    Varje styng jag sätter i klänningen är ett år av glädje på mammas sida..... och på pappas sida ett år av sorg......  jag misstänker att mitt äktenskap kommer bli lagom..

  • Sebast­iána
    Äldre 6 May 12:30
    #25

    Hur gör ni med efterrätt? Man hade knappast tårta på medeltiden. Blir det fruktfat?

  • Hante
    Äldre 7 May 08:47
    #26

    Sebastiána: vi har saffranspannkaka - gotländskt recept.


    Kattpoet: ja då blir nog ditt äktenskap lagom...


     


    Malinaberget: ja vi förlovade oss där på medeltidsveckan för 11 år sedan. och önskar åka dit igen - hoppas ha det som en liten bröllopsresa i år. ville gärna gifta mig där, är döpt där och hela min släkt är därifrån men alla är frånflyttade så det var för svårt med alla gäster som skulle ta sig dit så nu får det bli i samband med medeltidsdagarna i Kungahälla istället, 24 juli. 


    Kolla gärna med honom ;) tack!


    Har kollat Patrask - de kunde inte, men Skrål har jag inte tänkt på tack för tipset.


    Vilken av dagarna ska ni gifta er? och var i ruin eller kyrkan?


     

  • Sebast­iána
    Äldre 7 May 08:49
    #27
    Hante skrev 2010-05-07 08:47:43 följande:
    Sebastiána: vi har saffranspannkaka - gotländskt recept. Kattpoet: ja då blir nog ditt äktenskap lagom...   Malinaberget: ja vi förlovade oss där på medeltidsveckan för 11 år sedan. och önskar åka dit igen - hoppas ha det som en liten bröllopsresa i år. ville gärna gifta mig där, är döpt där och hela min släkt är därifrån men alla är frånflyttade så det var för svårt med alla gäster som skulle ta sig dit så nu får det bli i samband med medeltidsdagarna i Kungahälla istället, 24 juli.  Kolla gärna med honom ;) tack! Har kollat Patrask - de kunde inte, men Skrål har jag inte tänkt på tack för tipset. Vilken av dagarna ska ni gifta er? och var i ruin eller kyrkan?  
    Mmm...saffranspankaka. Det låter mumsigt!
  • Hante
    Äldre 7 May 17:48
    #28

    Det är gott!!

  • Ergilw­en
    Äldre 7 May 20:21
    #29

    Ett litet tips- vet inte om det passar eller inte. Det finns en organisation som heter eldsjäl där folk samlas som håller på med lite "alternativa grejer" bl.a. eld, jonglering etc. Är inte medlem själv men har haft flera kompisar. Går man in där så kan man säkert alltid hitta någon som håller på med något.

  • Wonder­fulWor­d
    Äldre 7 May 21:29
    #30

    om ni söker säckpipa kan ni kolla runt i gbg efter paradband vet inte vad de kallas men som man har i skottland. vet att det finns åtminstonde ett...

  • Hante
    Äldre 9 May 18:46
    #31

    vi har hittat band - tack för alla förslag.

  • chokla­dmonst­ret
    Äldre 9 May 22:07
    #32

    Man kan köpa mjöd på systembolaget men det kanske ni vet redan? fast man måste beställa den då.

  • Hante
    Äldre 10 May 19:57
    #33

    ja det har vi kollat av och man var tvungen att köpa 12 flaskor av varje - provsmaka kunde man inte ...... känns ju lite fel....

  • chokla­dmonst­ret
    Äldre 12 May 21:43
    #34

    Kolla i nån stad i närheten annars för det är olika i olika städer hur dom kan ta in beställningar av mjöd. (beror tydligen på hur långt tillverkaren vill leverera) 


    I Stockholm kunde man köpa en flaska för 36kr upp till 200-300kr väldigt olika priser.


    Här i Västerås så kunde jag bara beställa en flaska för 150kr(70cl) eller 12st 33cl för 500kr å det var ju lite saftigt.


    Alltså jag kunde beställa enstaka flaskor av vissa sorter andra blir man tvungen att köpa 6 eller 12st.


    Man kan gå in på systembolagets hemsida å söka på vilken stad som tar hem vad.


     

  • Hante
    Äldre 13 May 11:34
    #35
    chokladmonstret skrev 2010-05-12 21:43:26 följande:
    Kolla i nån stad i närheten annars för det är olika i olika städer hur dom kan ta in beställningar av mjöd. (beror tydligen på hur långt tillverkaren vill leverera)  I Stockholm kunde man köpa en flaska för 36kr upp till 200-300kr väldigt olika priser. Här i Västerås så kunde jag bara beställa en flaska för 150kr(70cl) eller 12st 33cl för 500kr å det var ju lite saftigt. Alltså jag kunde beställa enstaka flaskor av vissa sorter andra blir man tvungen att köpa 6 eller 12st. Man kan gå in på systembolagets hemsida å söka på vilken stad som tar hem vad.
    ok tack för infon ska kolla av med dem.
  • Natalj­a77
    Äldre 14 Jun 15:02
    #36

    Ny på sidan, jag skall även jag gifta mig i medeltids stil.
    Har valt att utgå ifrån 1200 talet.

    Allt är så nytt för mig, så jag vet inte så mycket mer en att jag kommer sy kläderna till min familj och mig själv, håller på hitta mönster nu. (Jag vet om oturen att sy sin egen klänning, men jag är inte så skrockfull och det är andra gången jag gifter mig trotts att jag gjorde allt rätt första gången slutade det i skilsmässa :P) låg budget, höga krav så får det bli så :P

    Jag som ny planerare söker ihjäl mig snart på Google, har ni tipps på lokaler, platser av medeltids typ tas det tacksamt emot. Byggt gärna före 1300 talet då. Känner bara till Gotland själv och vet inte ens om det är före 1300 talet, så långt har jag inte kommit i min forskning. Jag söker någon byggnad allt från Danmark upp till Stockholm, inte längre norrut.

    Kul att se att det är fler som tänker gifta sig på detta sätt, så man kan utbyta idéer och tankar.

  • Kattpo­et
    Äldre 17 Jun 00:07
    #37

    Natalja, det beror helt och hållet var du bor i Sverige om det är tur eller otur att sy klänningen.


    Kronobergs slottsruin  har ett rum helt som de brukar hyra ut till  bröllop.  Var man kan sova i Växjö, jag tror att Teleborgs slott fortfarande är ett hotell.

  • Äldre 17 Jun 00:32
    #38

    Natalja > Har du kollat Kalmar slott? Jag själv hade min studentbal där och då ingick bla. underhållning av gycklare och tidstypisk musik, samt buffe i medeltida stil. Där finns en slottskyrka som jag vet är väldigt populär att gifta sig i. Tror att slottet började byggas på 1100-talet om jag inte minns fel, men hade sin glansperiod runt Kalmarunionen, så det kanske är från en lite senare tidsperiod än vad du tänkt dig? För en lekman så kan man dock verkligen få en medeltida känsla i vissa delar av slottet. Det var där man byggde upp Salve-staden för att antal år sedan, om ni minns?

Svar på tråden Medeltidsbröllop