• Hante

    Medeltidsbröllop

    Hej
    någon mer kvar här som planerar för ett medeltidsinspirerat bröllop?
    eller som kankse har haft det... behöver tips på allt.

  • Svar på tråden Medeltidsbröllop
  • Åsa Erika

    Jag har bara varit på ett medeltida bröllop och varit inblandad på så sätt att jag handkalligraferade i medeltida typsnitt deras bordsplacering och lite annat smått och gott i gåva åt dem efter ha sett deras stil på inbjudningskorten.

    Deras dag var helt underbart vacker och annorlunda, de kom i medeltida klänningar/dräkter. Så även de flesta gästerna. En del hade medeltidinspererat smycke endast medans andra i full utstyrsel! De gifte sig i en kyrka fråm medeltiden och rodde hem i en roddbåt som avslutning på festen.

    Maten var mycket kött och potatisgratäng och vanlig tårta så de hade inte så mycket medeltidsinspererat där men det gjorde inte så mycket.

    Satsa på ett fint och bra papper som passar in med stilen ni önskar och handkalligraferade inbjudningskort med lackstämpel och lite gammelsvenska så får ni in stilen direkt! Be folk att klä sig i medeltida dräkt (finns att hyra på lite olika ställen i allafall i sthlm där jag bor) eller att ha något "medeltidsinspererat" kan vara lite svårt att få de äldre i en medeltidsdräkt märkte våra vänner.
    Åh vad roligt! Jag får massa ideer! Bor du i stockholm?

  • Kattpoet

    Finns bra kokböcker med medeltida mat också.

    Men om ni inte vill gå fullt medeltida ut kan ni göra ett sagobröllop., tänk Tolkien.

  • Hante

    tack för tips och ideer. vi bor i västsverige och har väl tänkt ett "riktigt" medeltida bröllop - inte fantasy.

  • Kattpoet

    Kan tipsa om en bra kokbok.

    medeltidamat på modern svenska av sandra årstrand

  • Hante

    tack för boktipset. Vi vet hur vi vill ha det - men ekonomin styr tyvärr....

  • Hante

    tips om billiga lerkrus, trätallrikar och skinnfällar mottages tacksamt.

  • Kattpoet

    Om ni har tid kan ju brygga eget mjöd.

    Fårskinn brukar finnas på ÖB som inte är smärtsamt dyra.

    Och alal skinnfällar förr i tiden var inte skinn, det fanns fejkpäls med som björnryor.

  • Åsa Erika

    Hante, jag vet ett ställe strax utanför stockholm som har en lokal som kanske skulle fungera, tror att de fortfarande håller tillställningar där fast de ha trappat ner. De har i princip alla saker ni behöver att hyra där från lerkrus, fårskinnsfällar till medeltida femkamp! Söker ni lokal?

  • Kattpoet

    Jag har gjort a fantasi djur som huvudrätt engång, en medeltida rätt.

    Jag öppna två kycklingar i ryggen, tog ut benen och tog bort vingarna.

    Sydde ihop dem till ett fyrbenta konstigt djur, fyllde med fläskkött, rågbröd och torkad frukt.

    Lagade sedan i ungen tills klar, penslade förgyllning på min hade äggula och saffran.

    En vän karvade ett huvud ut ur en kålrot och sen gjorde vi en svans av grönkål.

    Så riktigt snyggt ut och vi fick beröm för den.

Svar på tråden Medeltidsbröllop