• JustMe­AndMyL­ove
    Äldre 25 Feb 22:25
    6081 visningar
    23 svar
    23
    6081

    Snarkande sambo, vad göra?

    Efter att ha test såna där plåster på näsan och nån slags klämma börjar min sambo ge upp. Inte så kul för mig som är den som ligger vaken för att hon sover så högljut.

    Hittade den här idag:
    www.likolo.se/product.html&category_id=12&search_page=

    Nån som testat eller hört om den? Känns som mycket pengar för en kudde :/
    Eller har ni andra tips man kan testa först?

  • Svar på tråden Snarkande sambo, vad göra?
  • JustMe­AndMyL­ove
    Äldre 27 Feb 15:18
    #11

    Ja det var vad läkaren kallade det för.
    Vi blev riktigt förbannade över hela den grejen för M vaknar var och varanan dag med kraftig huvudvärk och värk i nacken för att hon gnisslar tänder.
    Först besöket skulle vi får för 300kr. Men sen kostade utprovning av bettskenan ca 3000kr och sen kostade det förstås extra att tillverka skenan och alla återbesök gick på vanliga tandvårdspriser.

    Det var en stor besvikelnse :/ Menläkarna kan inte hänvisa oss någon annanstans säger de


    mittid skrev 2010-02-27 11:16:44 följande:
    Vet inte om ni hamnat rätt för det är inte "landstingets tandvård" som är inblandade, det är sjukvården. Min man gjorde tandsavtrycken på remiss från läkaren hos sin vanliga tandläkare.
  • mittid
    Äldre 27 Feb 15:45
    #12

    Då är det säkert olika som sagt... Däremot ser jag inte att det finns något alternativ om man vill ha hälsan i behåll för den går upp i rök om man inte får sova... så det är nog en investering som man behöver prioritera... Det är mycket dyrare att bli sjuk, både vad gäller kronor och livskvalite!
    Lycka till!!

  • JustMe­AndMyL­ove
    Äldre 27 Feb 16:03
    #13

    Jo vi vet, och så fort vi kommer hem från Norge ska vi lägga pengar på att försöka komma tillrätta med Ms sömnproblem. Vi funderar på om det finns nån privat klinik som gör såna här "sömntester" där man får sova medan de läser av hjärnvågor etc.


    mittid skrev 2010-02-27 15:45:03 följande:
    Då är det säkert olika som sagt... Däremot ser jag inte att det finns något alternativ om man vill ha hälsan i behåll för den går upp i rök om man inte får sova... så det är nog en investering som man behöver prioritera... Det är mycket dyrare att bli sjuk, både vad gäller kronor och livskvalite!Lycka till!!
  • mittid
    Äldre 27 Feb 17:12
    #14

    Min man gjorde sömntesterna hemma med en utrustning som sjukhuset lånade ut. Den registrerar andningsuppehåll antal/längd och mängden syre i blodet... vakenperioder osv... Däremot tror jag det blir fasansfullt mycket dyrare om man letar upp privatklinik och jag tror inte det blir bättre resultat heller fakrisk.

  • JustMe­AndMyL­ove
    Äldre 27 Feb 17:41
    #15

    Enligt Ms läkare får hon inga sånna tester.
    Jag tror inte privatkliniker är bättre, utan får helt enkelt inte någon hjälp. Jag har själv plågats av sömnstörningar sen jag var väldigt liten. Starka sömntabletter är det de ger mig, saken är bara den att jag har haft problem med missbruk av just tabletter och vågar inte ta sömntabletterna.

    Min mamma kommer att betala en utredning på en känd privatklinik i Oslo under den tid vi är i Norge. Jag hade själv aldrig haft råd att göra det. Det finns helt enkelt inte hjälp så det räcker. Har man en diagnos inom psykiatrin så vill almänläkare inte skicka remisser till någon annan utan tycker psyk ska ordna det. Psyk tycker däremot att det är almenläkarens uppgift.
    Det har tagit mig 8 år att få en remiss till Neuro. Detta efter att jag bytt läkare och äntligen fått en läkare att ta en titt. Hon blev chockad över att ingen skickat iväg mig tidigare med tanke på att jag konstant har ryckningar, darrningar, andningssvårigheter pga att musklerna kring lungorna rycker och pressar.

    Så jag tror det har mer med ens läkare att göra än landstinget man bor i om jag ska vara ärlig.


    mittid skrev 2010-02-27 17:12:25 följande:
    Min man gjorde sömntesterna hemma med en utrustning som sjukhuset lånade ut. Den registrerar andningsuppehåll antal/längd och mängden syre i blodet... vakenperioder osv... Däremot tror jag det blir fasansfullt mycket dyrare om man letar upp privatklinik och jag tror inte det blir bättre resultat heller fakrisk.
  • mittid
    Äldre 27 Feb 18:10
    #16

    Ja ni verkar då ha provat allt!!! Jag skulle byta läkare om jag inte blev lyssnad på... men det betyder inte nödvändigtvis att nästa läkare jag träffar lyssnar : ( Tror man måste vara välsigt stark och "krävande", inte ge sig, om man skall klara sig i det här "skitsystemet". Det är många som har kommit i kläm och de som drabbas mest/värst är ju dem som har hamnat inom psykiatrin... Där är indragningarna värst och godtycket svårast att komma åt. F....n vad arg jag blir!!!

  • Astro
    Äldre 27 Feb 19:14
    #17
    JustMeAndMyLove skrev 2010-02-27 15:18:53 följande:
    Ja det var vad läkaren kallade det för.Vi blev riktigt förbannade över hela den grejen för M vaknar var och varanan dag med kraftig huvudvärk och värk i nacken för att hon gnisslar tänder.Först besöket skulle vi får för 300kr. Men sen kostade utprovning av bettskenan ca 3000kr och sen kostade det förstås extra att tillverka skenan och alla återbesök gick på vanliga tandvårdspriser. Det var en stor besvikelnse :/ Menläkarna kan inte hänvisa oss någon annanstans säger de
    Det låter ju sjukt dyrt! Jag gick till en tandläkare för bettskena, jag biter ihop på nätterna och det kostade typ 400 eller nåt för besöket + 3200 för själva bettskenan. Men om det behövs tillpassning är det kostnadsfritt, det ingår liksom i priset för skenan att den ska passa. Det är en privat tandläkare jag gick till, bor i Östergötland.
  • N0RA
    Äldre 27 Feb 19:32
    #18

    Steg ett mot snarkning är viktnedgång, något man kan göra själv utan läkarens/privatklinikens hjälp. Dock inte alltid så lätt, men ofta tar det bort orsaken till snarkningen. Har man snarkning utan övervikt är det ju också svårt...

    Snarkning kan leda till andningsupehåll under sömnen. Misstänker man detta skall man absolut kontakta läkare som skickar remiss till öron-näsa-hals för utredning som är beskriven enligt ovan. Andningsuppehållen kan i värsta fall leda till hjärtproblem, kärlförändringar, hjärnskador, hypertoni mm.

    Tecken på sömnapnérsyndrom är snarkningar med andningsuppehåll, trötthet dagtid, lätt att somna dagtid etc. Detta är inget som botas med sömntabletter. Behandling är utöver viktnedgång, ibland operation, ibland tandskena, ofta andningsmask sk "c-pap".

    Så, svar till TS; hade jag misstänkt andningsuppehåll hade jag inte provat skum etc utan fått det hela utrett.

  • N0RA
    Äldre 27 Feb 19:34
    #19

    ooops, råkade posta innan jag var klar;

    Var i stort sett klar, men en liten viktnedgång kan ofta ge stor reduktion. Är man orolig få det hela utrett!

  • JustMe­AndMyL­ove
    Äldre 27 Feb 20:44
    #20

    Jo det är ju så.Jag har klarat mig väldigt bra ändå med tanke på att jag haft en mamma som tagit över och skällt på läkare och krävt en massa när jag helt enkelt inte orkat.
    Gjorde vid två tillfällen anmälningar, båda gångerna fick läkarna varningar men inget har gjorts med än så.


    mittid skrev 2010-02-27 18:10:30 följande:
    Ja ni verkar då ha provat allt!!! Jag skulle byta läkare om jag inte blev lyssnad på... men det betyder inte nödvändigtvis att nästa läkare jag träffar lyssnar : ( Tror man måste vara välsigt stark och "krävande", inte ge sig, om man skall klara sig i det här "skitsystemet". Det är många som har kommit i kläm och de som drabbas mest/värst är ju dem som har hamnat inom psykiatrin... Där är indragningarna värst och godtycket svårast att komma åt. F....n vad arg jag blir!!!
  • JustMe­AndMyL­ove
    Äldre 27 Feb 20:49
    #21

    Min sambo har gått ner 10 kg :) Hon har varit jätteduktig och gått ner långsamt visserligen men det verkar som om hon nu får behålla den vikten hon har i alla fall!
    Det trodde vi kunde vara hela orsaken, kanske blir det bättre när hon gått ner några kilo till.
    Hon lider något så fruktansvärt av trötthet på dagarna. Både hon och jag. Jag sover 12-14timmar per dygn. Testat sova bara 6 timmar, testat 8, testat 10. Det hjälper inte ett dugg.

    Grejen är den att ett av de problem vi har gemensamt ärplågsamma mardrömmar. Jag vaknar flera gånger varje natt i panik. Samma för min sambo. För M började det efter att jag blev knivhotad i April förra året och hon går regelbundet hos en psykolog så hon jobbar på det. Jag själv har haft mardrömmar sen jag var väldigt lite. Samma sak där, jag har många trauman men efter att ha gått i Terapi i över 11 år har jag gett upp.

    Kan ju vara så att eftersom M hela tiden trycker på att få hjälp med mardrömmarna kanske läkaren inte tänker på att det kan vara sömnapné. (vet inte om jag stavade rätt nu)
    kanske man skulle påpeka det nästa gång hon är hos läkaren.
    Värt ett försök i alla fall!


    N0RA skrev 2010-02-27 19:32:29 följande:
    Steg ett mot snarkning är viktnedgång, något man kan göra själv utan läkarens/privatklinikens hjälp. Dock inte alltid så lätt, men ofta tar det bort orsaken till snarkningen. Har man snarkning utan övervikt är det ju också svårt...Snarkning kan leda till andningsupehåll under sömnen. Misstänker man detta skall man absolut kontakta läkare som skickar remiss till öron-näsa-hals för utredning som är beskriven enligt ovan. Andningsuppehållen kan i värsta fall leda till hjärtproblem, kärlförändringar, hjärnskador, hypertoni mm. Tecken på sömnapnérsyndrom är snarkningar med andningsuppehåll, trötthet dagtid, lätt att somna dagtid etc. Detta är inget som botas med sömntabletter. Behandling är utöver viktnedgång, ibland operation, ibland tandskena, ofta andningsmask sk "c-pap". Så, svar till TS; hade jag misstänkt andningsuppehåll hade jag inte provat skum etc utan fått det hela utrett.
  • petch
    Äldre 26 Apr 21:42
    #22

    Kan man inte lösa det genom att bara sova högt med huvudet?


     

  • Greene­yes
    Äldre 26 Apr 21:46
    #23

    Tipsar även jag om snarkskum - superbra! Mitt ex använde det och snarkade inte alls, dock höll det inte i längre än 8h tror jag, så om vi skulle ha lååång sovmorgon eller han somnat före mig så fick han fylla på. Men det funkade superbra!

Svar på tråden Snarkande sambo, vad göra?