• HappyE

Hur många tackar ja?

Vi kommer kunna betala för max 60 kuvert, ska man då bjuda några till och räkna med att några inte kan? Det känns ju roligt att bjuda många.. Finns det någon vanlig procent att räkna på? Tacksam för svar!

• Svar på tråden Hur många tackar ja?
  • Aleta

Jag kan ärligt inte alls förstå varför man skulle bli sårad. Kan någon förklara detta för mig?
    Finns det någon annan anledning än att man är ego?

• JollyO

Vi har gjort undersökning bland tre par i vänkretsen för att kunna avgöra om vi ska "överbjuda". Alla tre paren sa att det varit väldigt få som tackat nej. I snitt tre stycken. Och vi kunde se sambandet - Ju färre bjudna, ju färre som tackat nej. (Om nu ett stickprov på tre räcker för att säkerställa ett statistiskt samband i detta fallet )

Självklart ska ni göra en andra inbjudan om ni fått flera nejsvar!

• Aleta

Jag kom på en sak till, inte skickar man väl med säkerhet ut alla inbjudningar samma dag?
    Det brukar alltid vara adresser man är osäker på eller också delar man upp det för att det är så många.
    Nåja, de vänner som ringer runt till varandra och kollar när inbjudan kom så att de har något att bli sura över kan gott stanna hemma.

• CeKe

OJ, vilken konstig diskussion egentligen. Klart man kan bjuda fler om man vet att vissa inte kommer. Hur troligt är det egentligen att gästerna diskuterar vilket datum de fick inbjudningskorten???

Och förresten, det är väl alltid kul att ha blivit bjuden, oavsett om det är "i andrahand" eller inte. Jag menar, nog tror jag att brudparet känner fler än bara de som tillslut är bjudna på bröllopet, eller vad spelar det för roll om de till syvende o sist vill att man ska va med och dela deras stora dag?

Jag skulle nog tycka det var småaktigt av en gäst att bli kränkt över att ha fått inbjudningen lite senare än andra!

• Jessika81

Håller helt med Aleta. Det är självklart att svara snabbt om man vet att man inte kommer och då är det knappast någon som märker om man blivit bjuden "i andra hand" eller inte. Posten är inte världens pålitligaste heller.
    Man kanske t.o.m. ger vissa inbjuda personligen, då får inte alla inbjudan samtidigt ju. Dessutom säger man (vi) ju till de som vi verkligen vill ska komma långt innan vi skickar ut inbjudan, så då vet man ju i många fall om folk kan eller inte.

• Aleta

Skönt att jag inte är ensam om att tycka att man blir glad oavsett när man blir bjuden.
    Inte sjutton bjuder man någon för att fylla ut en plats, vill man inte ha personen där så bjuder man inte alls.

Allt det här med att man blir kränkt känns lite dagis för mig. "Du får inte ha några fler vänner än jag." "Vi två är bästisar och ingen annan får vara med."

• CeKe

Amen

Jag o Kece pratade lite om det där nu efter att jag läst diskussionen. Vi är överens om att om någon är så småaktig och blir sur över en sån sak, ja, då får de hellre stanna hemma för då har de på sätt o vis visat sitt "rätta" jag...

Aleta skrev 2010-01-29 18:44:29 följande:
    Skönt att jag inte är ensam om att tycka att man blir glad oavsett när man blir bjuden.Inte sjutton bjuder man någon för att fylla ut en plats, vill man inte ha personen där så bjuder man inte alls.Allt det här med att man blir kränkt känns lite dagis för mig. "Du får inte ha några fler vänner än jag." "Vi två är bästisar och ingen annan får vara med."
  • Sebastiána
    Aleta skrev 2010-01-29 17:11:26 följande:
    Jag kan ärligt inte alls förstå varför man skulle bli sårad. Kan någon förklara detta för mig?Finns det någon annan anledning än att man är ego?
    De känner sig väl "kränkta" som alla verkar göra nuförtiden

När min syster gifte sig var det bortåt hälften som inte kunde komma. Nu gjorde inte set så mycket ändå eftersom de hade bjudit många från början, men vi tänker bjuda 50. Tänk om 25 personer inte kan komma? Då hade det väl bra att kunna bjuda några av de som vi inte hade kunnat bjuda från början? Jag menar nu inte dagarna innan bröllopet, utan jag hoppas att de som vet att de är uppbokade på annat håll hör av sig snabbt så att vi kan bjuda några andra ungefär samtidigt som de första inbjudningarna gick ut.
  • Sebastiána
    CeKe skrev 2010-01-29 17:24:04 följande:
    OJ, vilken konstig diskussion egentligen. Klart man kan bjuda fler om man vet att vissa inte kommer. Hur troligt är det egentligen att gästerna diskuterar vilket datum de fick inbjudningskorten???
    Nej, jag hoppas verkligen att gästerna har intressantare saker att prata med sina bordsgrannar om!
  • CeKe

Ja eller hur Själv skulle jag då inte komma på tanken till absurt och trist samtalsämne!

Sebastiána skrev 2010-01-29 19:11:22 följande:
    Nej, jag hoppas verkligen att gästerna har intressantare saker att prata med sina bordsgrannar om!
  • scrapfrugan

tror det var typ 10 som inte kom på mitt, men mestadels för att de bodde 100 mil bort.

Kanske kan välja ett billigare alternativ och känna att ni får med er fler?

Svar på tråden Hur många tackar ja?