• HappyE

Hur många tackar ja?

Vi kommer kunna betala för max 60 kuvert, ska man då bjuda några till och räkna med att några inte kan? Det känns ju roligt att bjuda många.. Finns det någon vanlig procent att räkna på? Tacksam för svar!

• Svar på tråden Hur många tackar ja?
  • mrsJR

Risken är väl att de uppfattar det som en andrahandsinbjudan, som att de duger eftersom den ni egentligen skulle bjuda inte kunde. Många har förståelse för att bröllop är dyrt och att man inte kan bjuda alla, därför tror jag att det uppfattas som mer ok att inte bli bjuden alls än att bli bjuden som nummer 2.

Sebastiána skrev 2010-01-29 14:05:45 följande:
    Ja, då blir inte dessa bjudna alls då!!!
  • Sebastiána
    mrsJR skrev 2010-01-29 14:47:15 följande:
    Risken är väl att de uppfattar det som en andrahandsinbjudan, som att de duger eftersom den ni egentligen skulle bjuda inte kunde. Många har förståelse för att bröllop är dyrt och att man inte kan bjuda alla, därför tror jag att det uppfattas som mer ok att inte bli bjuden alls än att bli bjuden som nummer 2.
    Men det är ju inte säkert att de vet om att de andra inbjudningarna gått ut. Jag funderar bl.a på att bjuda två gamla arbetskamrater, med respektive, som jag inte träffat på snart två år. De kommer knappast att veta när de ordinarie inbjudningarna gick ut eftersom de inte känner de andra gästerna.
  • Aleta

Det jag inte förstår är vad det är för fel på en andrahandsinbjudan. Man kan omöjligt bjuda alla sina vänner på alla fester och middagar man har utan man måste välja olika varje gång.

Detta fattade man förr och därför var det självklart att om man skulle ha en middag för tio personer och någon tackade nej så bjöd man en annan av sina vänner. Ingen blev arg för det eller kände sig åsidosatt. Man vill ju träffas och umgås och nog är det väl roligare att ha så många vänner som möjligt med?

mrsJR skrev 2010-01-29 14:47:15 följande:
  • mrsJR

Nej det är inte säkert, men risken finns att de pratar med andra gäster på festen och får reda på att de andras inbjudningar skickades ut mycket tidigare. Ska man andrahandsinbjuda folk tycker jag man ska vara ärlig med det, får de höra det från annat håll är det inte så kul.

Sebastiána skrev 2010-01-29 14:50:20 följande:
    Men det är ju inte säkert att de vet om att de andra inbjudningarna gått ut. Jag funderar bl.a på att bjuda två gamla arbetskamrater, med respektive, som jag inte träffat på snart två år. De kommer knappast att veta när de ordinarie inbjudningarna gick ut eftersom de inte känner de andra gästerna.
  • Rufsas
    Aleta skrev 2010-01-29 14:41:13 följande:
    Jo, enligt vett och etikett så gör man faktiskt så!!!Det är därför man enligt vett och etikett ALLTID ska svara på en inbjudan inom en vecka. Detta för att värdparet ska kunna bjuda så många som de egentligen vill och inte behöva ha tomma platser.Det är inget konstigt med att man har begränsat antal platser men många vänner.Om man som gäst tar illa upp över att bli bjuden i efterhand så har man ett alldeles för stort ego.
    Enligt vems vett och etikett? Jag skulle tycka att det var fruktansvärt oförskämt. Själv hade jag som sent bjuden gäst känt att jag var bjuden med lillfingret. Då tycker jag hellre att man ska vara konsekvent och inte bjuda dessa osäkra kort alls.

Och hur kan man förvänta sig ett OSA inom en vecka? Gästerna kanske måste ordna med flygbiljetter, barnvakt, semester och annat.
  • mrsJR

Det är ju så olika hur man det på det. Du kanske inte ser det som negativt men det skulle ju vara lite jobbigt om de gäster som fått en sådan inbjudan gör det.

Man vet ju själv hur nära relation man har till brudparet, är man inte så nära förstår man ofta varför man inte blev bjuden. Om man däremot blir bjuden senare för att någon annan inte kan skulle iaf JAG känna mig lite som en utfyllnadsgäst.

Aleta skrev 2010-01-29 14:52:12 följande:
    Det jag inte förstår är vad det är för fel på en andrahandsinbjudan. Man kan omöjligt bjuda alla sina vänner på alla fester och middagar man har utan man måste välja olika varje gång.Detta fattade man förr och därför var det självklart att om man skulle ha en middag för tio personer och någon tackade nej så bjöd man en annan av sina vänner. Ingen blev arg för det eller kände sig åsidosatt. Man vill ju träffas och umgås och nog är det väl roligare att ha så många vänner som möjligt med?
  • Rufsas
    mrsJR skrev 2010-01-29 15:14:04 följande:
    Man vet ju själv hur nära relation man har till brudparet, är man inte så nära förstår man ofta varför man inte blev bjuden. Om man däremot blir bjuden senare för att någon annan inte kan skulle iaf JAG känna mig lite som en utfyllnadsgäst.
    Håller verkligen med! Jag skulle inte alls känna mig bekväm i rollen som utfyllnadsgäst. Antingen inbjudan från början eller ingen alls. Tror precis som mrsJR att man själv ser hur nära man står brudparetoch inte om ego som Aleta påpekar.
  • mrsJR

Detta tjat om vett och etikett regler. Är det inte hur folk uppfattar det som räknas. Om någon blir sårad och ledsen kan man väl inte trycka upp en etikettbok i ansiktet på dem och säga att SÅ gör man.

• NiVi

Äh klar du kan ha "reservgäster" Risken att dessa får reda på det känns minimal!

• Aleta

Enligt vett och etikett som alla kunde förr i världen, men det är väl 40-50 år sedan.

Man kan visst svara inom en vecka, kanske framförallt nej, för att man redan är uppbokad.

Jag tycker ärligt att det är larvigt att tro att man är bjuden med "lillfingret". Antingen vill man ha någon med eller också så vill man inte det, men det finns begränsningar i ekonomi och plats. Släkten går oftast först.
    Jag tror att nuförtiden är samhället väldigt ego-inriktat, folk har så lätt för att ta åt sig av saker och centrerar alla frågor runt sig själv och sin egen betydelse.

Rufsas skrev 2010-01-29 15:12:24 följande:
    Enligt vems vett och etikett? Jag skulle tycka att det var fruktansvärt oförskämt. Själv hade jag som sent bjuden gäst känt att jag var bjuden med lillfingret. Då tycker jag hellre att man ska vara konsekvent och inte bjuda dessa osäkra kort alls. Och hur kan man förvänta sig ett OSA inom en vecka? Gästerna kanske måste ordna med flygbiljetter, barnvakt, semester och annat.
Svar på tråden Hur många tackar ja?