• Augusta2011

    Vad är er max-buget för bröllopet?

    Vore väldigt intressant att få veta vad ni som planerar bröllop tänker er att det max får kosta totalt. I ett tidigt skede vet man ju inte vad saker kommer landa på, men det vore intressant att veta vad ni tänker UNGEFÄR. Jag menar inte sak för sak utan en schablonkostnad på totalen.

    Vi tänker oss antingen en mottagning för 50 000 kr eller en helkväll för 120 000 kr.

  • Svar på tråden Vad är er max-buget för bröllopet?
  • NiVi

    vi har satt en budget på 50000 men jag tror att det kommer bli bra mycket mer! Det är inte budgeterat för någon resa och efter middagen kommer vi ha bar med självkostnadspriser! Vi använder oss av en cateringfirma till buffen och gör förrätt och dessert själva. Hade tänkt oss en budget på ca 100 000-120 000 först men ett husköp kom och förstörde det

  • Jessica87

    Shit!!!! Jag bli rädd när jag tittar vad ni skall lägga på era brölop!! hur ska vi har råd??? Gud=(
    Några bra billiga tips? Vi har tänkt att ha lite av varje till mat och sedan enkla tårtor... HJÄLP!!!!!

  • Grodfrun

    Var budget ligger runt 200k exklusive ringar och resan.

  • lillalyckan

    Vi har budgeterat runt 100k förhoppningsvis blir det inte så mycket mer. Vi lägger hälften var har aldrig tänkt att det skulle vara på nåt annat sätt, visst, han tjänar mer än jag men i gengäld betalar han mycket mer av "vardagssaker"

  • Sebastiána
    Jessica87 skrev 2010-01-26 23:54:54 följande:
    Shit!!!! Jag bli rädd när jag tittar vad ni skall lägga på era brölop!! hur ska vi har råd??? Gud=(Några bra billiga tips? Vi har tänkt att ha lite av varje till mat och sedan enkla tårtor... HJÄLP!!!!!
    Det dyraste på ett bröllop brukar vara maten och vinet. Jag har varit på bröllop där man endast bjudit på mineralvatten/lättöl till maten. Då sparar man en hel del.
  • Grodfrun
    Shit!!!! Jag bli rädd när jag tittar vad ni skall lägga på era brölop!! hur ska vi har råd??? Gud=(Några bra billiga tips? Vi har tänkt att ha lite av varje till mat och sedan enkla tårtor... HJÄLP!!!!!
    Man kan spara en hel del om man valjer en lokal dar man far ta med egen dricka (kopa fran bolaget eller tex lasta bilen full nere i Tyskland..) och ordna maten sjalv tex via catering.

    Blommor och dekorationer kan man ocksa fixa sjalv tex med grejer fran Panduro och genom att kopa blomor direkt fran tradgardmastare och binda/ordna sjalv.

    Klanning kan man fa billigare om man gar pa sample sales. Fast da galler att man ar ute i god tid och har talamod for det brukar ga ratt vilt till ;)
  • Oktoberbrud2010

    vi har budgeterat 50000 kr till vårt bröllop, ca 45-50 gäster. Men vår bröllopsdag kommer vara uppdelad i 2 delar. Först vigsel på förmiddagen och därefter sopplunch och tårta (ingen alkohol) och sedan en helt vanlig fest på kvällen för våra vänner (ca 20) och då står ju vi som värdar för alkoholen. (vi brukar ha det upplägget på alla fester i vår bekantskapskrets)

    Vi har inte räknat med någon bröllopsresa i budgeten.

  • HappyE

    Våra kläder, barnens kläder, blommor, middagen 55 gäster (restaurang inkl. alkohol), hotellnatt, hår/smink: 50.000:-
    Ringarna: 15.000:-
    Resan: 30.000:-
    Tot: 95.000:- vilket känns helt svindlande... hjälp. Å andra sidan kan man nästan lyfta ut ringarna ur budgeten, föräldrar bidrar med minst 25.000:- och vi önskar oss bidrag till resan av våra gäster.

    He he.. försöker övertyga mig själv om att det inte är så farligt!

  • Astro

    Lokal 2000kr
    Catering inkl tårta mellan 25-30000kr
    Vin etc ca 9000
    Klänning stannar nog på 2000 inkl sömmerska.
    Skor ?
    Ringar ca 10000
    Kostym+skor+skjorta ca 3500
    Blommor binder jag själv eller ber min svägerska så ca 1000kr inkl borsdekorationer
    Inbjudningar o annat papper ca 1000kr
    Resa ca 10000kr

    Total: ca 68500kr

    Men mycket är ju löpande kostnader, det som betalas efteråt är ju mat och lokal. Våra föräldrar kommer troligen vilja bidra lite oxå. Jobbar aktivt på att spara in på så mycket som möjligt, får se hur det går. Klänningen är största kapet hittils, en Lilly som kostat ca 7900kr kostade mig 1023kr!

  • Fofinha

    Vi hade ju (hehe...som många andra kanske gör också) planerat för ett "mindre budgetbröllop" med en kostnad på typ 20 000 kr och ca 20 gäster.

    Det eskalerade litegrann och nu ligger vi på ca 50 gäster och ungefär 50 000 kr. I det priset ingår allting (restaurang med buffé och alkohol, personal, städ, kläder, ring etc) men INTE tårtorna och bröllopsresan.

    Blir fortfarande lika chockad när jag tänker på summan, det är massvis med pengar för mig...Men valde att lägga ner pengarna på restaurang istället för fixa all mat, dukning och städning så att både vi och alla gäster (speciellt våra föräldrar) kan slappna av :)

  • glace a four

    vi hoppades på 35-40 000 när vi började planera. nu är det mesta inräknat och 55-60 000 är väl mer vad det slutar på.

    helkväll med ca 80 gäster:-

  • callisen

    Vi har 70 gäster och en budget på 25000! Det behöver ju inte kosta skjortan.. och utan föräldrar som kan bidra får man ju snällt punga ut själv och är man student som jag så blir det knapert..! Men gud, hellre det än att vänta tills man kan lyxa till det och lägga astronomiska summor på EN DAG. Det är ju kärlek och inte pengar som är det viktiga!

  • FelizLane

    Jag tänkte en helkväll för ca 50 000... Räknat så skulle vi bjuda runt 100 personer.

  • BlomAnna
    Jessica87 skrev 2010-01-26 23:54:54 följande:
    Shit!!!! Jag bli rädd när jag tittar vad ni skall lägga på era brölop!! hur ska vi har råd??? Gud=(Några bra billiga tips? Vi har tänkt att ha lite av varje till mat och sedan enkla tårtor... HJÄLP!!!!!
    Det är lätt att få lite panik när man inser vad många lägger på sina bröllop men försök att inte jämföra dig med andra och lägg de pengar NI tycker det är värt. Ni ska ju ha ett helt liv efter bröllopet också och jag kan nästan lova att ni kommer vara lika lyckliga över ett bröllop för 20 000 som ett för 200 000 det handlar bara om hur man själv vill ha det och vad man tycker att man vill lägga pengar på och naturligtvis hur ens livssituation ser ut. har man redan köpt hus, pluggat klart och har ett välbetalt jobb är det ju mycket lättare att slänga upp mer pengar än om man är i en annan fas i livet.

    Tänk mycket på vad ni tycker är viktigt på ett bröllop, vad är "måsten" och vad är sånt ni kan tänka er att leva utan?

    Vi kan tex inte tänka oss att spara pengar genom att inte anlita en proffesionell fotograf eftersom vi tycker det är viktigt.
    Vi kan dock tänka oss att spara lite på att hyra en lokal som är mindre "bröllopig" för att hålla budgeten.

    Lycka till med ert bröllop coh drukna inte i bröllopsdjungeln
  • minimis

    Vi ska ha ca 50 gäster, bjuder på buffé och alkohol hela dagen/kvällen, ska även ha trubadur på festen. Räknar med ca 65000 med ring och bröllopsresa!

  • Jessica87

    Tack för alla fina svar och tips verkligen uppskattat=)

  • Megi

    vi kommer ha 150 gäster och hoppas kunna hamna under 100.000 kr

Svar på tråden Vad är er max-buget för bröllopet?