Hej TS, jga såg att du inboxat mig, men jag vet att den här frågan kommer att komma många fler ggr nu när stora bröllopssäsongen närmar sig igen, så jag svarar här istället.
Jag skulle aldrig råda någon att stå med jobbet med alla binderier dagen innan sitt eget bröllop. Inte ens om man är utbildad florist.
Helt enkelt för att det tar lång tid och det blir för de flesta en stressfaktor att hantera som oftast blir mer jobbig än rolig i slutänden.
När det gäller blommorna så har du helt rätt-maj är Pionernas högsäsong. Katja B har rätt i att det gå r att få tag i det mesta året om bara man är beredd att betala: MEN det gäller inte allt. Pioner har fått en längre säsong de senaste åren men de är fortfarande väldigt säsongsbundna.
När det kommer tillbeslutet att själv binda sin bukett måste man se till varför man väljer att göra så och vara lite rimlig i fråga om sina egna kunskaper. De allra flesta bör låta bli.
INGEN bör göra en brudbukett som kräver att man sticker i oasis om man inte behärskar tekninken väl.
Har man koll på varuvrd och hur olika blommor behöver behandlas för att hålla bäst och dessutom besitter någon vana av att binda buketter kan man väl föralldel binda sin egen bkett.
Dock undrar jag lite hur "för jag vill ha det som jag vill" blir en anledning att inte anlita proffs? Det är ju just som du vill ha det floristen ska göra.
Kanske särskilt om man verkligen vill ha det på ett visst vis borde man inte chansa.
Sedan är det ju stor skillnad på att plocka ihop sin egen lilla bukett ur trädgården och verkligen på allvar mena att det inte alls är noga och att "det är ju bara en liten stund och onödiga pengar" eller att man egentligen är noga men tror att man ska spara enmassa pengar på att fixa själv eller att "så svårt kan det ju inte vara".
Daggkåpa heter just daggkåpa eller Alchemilla när du beställer. Trollhasseln är egentligen Ormhassel, men det där med troll är nästan ett vedertaget fel även i blomsterbranschen. Du beställer den färsk och i vilken längd du behöver den.
Ett coursage där jag jobbat kostar 150-175 kr att få gjort.
Jag har - inte minst under min tid på BT insett att detta med priser varierar väldigt mycet. Liksom olika råd.
Skulle jag nu råda just dig så skulle jag säga att du gör klokt i att nöja dig med att binda tärnbuketterna och göra bordsdekorationerna. Lämna definitivt coursagjobbet till florist. Brudbuketten också tycker jag.
Det brukar i de här trådarna rasa in inlägg med bilder på buketter och "titta jag gjorde min själv och det var sååååå lätt och blev såååå braaaa och alla äääälskade min bukett och trodde den var proffsgjord"
När man som florist tittar på d bilderna brukar man tyvärr konstatera att det syns väldigt väl att det INTE är proffsigt gjort och att många uppenbarligen har ganska låga krav på hur det behöver se ut, eftersom "ååååh vad fiiin bukett" är en vanlig kommentar.
Men, som alltid på BT-man gör som man själv vill och tror blir bra.
KatjaB skrev 2010-01-14 11:27:24 följande:
ett corsage kostar inte mer än kanske 100 kr att få gjord, men annars så finns ju även dessa anvisningar på youtube. Det är mer pillrigt smått arbete med dem, och det tar en stund om du är ovan. Men det är nite omöjligt. Du kasn ju prova att linda en blomma med nåt blad utan nålen bara för att känna efter. Malla och Mojje skrev 2010-01-14 11:18:39 följande: