• Malla och Mojje

Fixa blommorna själv?

Jag gifter mig i slutet av maj och har börjat fundera en del på min brudbukett och alla andra blomsterdekorationer till bröllopet. Jag har bestämt för att blommorna huvudsakligen skall bestå av ljusrosa pioner. Sen skulle jag vilja ha lite busig stil och därför ta i lite trollhassel eller liknande. Jag funderar även på daggkåpeblommor (heter de så? Sådana där ljust gulgröna..).

Nu till min fråga. Jag har själv ett stort intresse för blommor och brukar pyssla mycket med blommor och göra mycket buketter på sommaren. Jag blir sällan riktigt nöjd när jag köper buketter, inte för att jag är så duktig själv utan snarare för att jag vill ha det ?på mitt sätt?. Därför har jag nu börjat fundera på att beställa blommorna men att binda dem själv. Bordsdekorationerna har jag tänkt ha ganska enkla så det borde inte bli något problem alls.

Dock undrar jag lite över resten. Det rör sig om tre tärnbuketter, fyra corsage och så min brudbukett. Är det rimligt att man som amatör gör detta. Tidsmässigt har jag ganska gott om tid att göra det dagen innan. Är det något speciellt man ska tänka på när det gäller brudbukett, t.ex. om man senare vill ?konservera? den?

Tar jag mig vatten över huvudet tycker du? Kanske ska jag hålla mig till att göra bordsdekorationerna själv och beställa resten? Vad tycker ni andra? Erfarenheter?

Tusen tack för alla råd!

• Svar på tråden Fixa blommorna själv?
  • passionsblomman

Hej TS, jga såg att du inboxat mig, men jag vet att den här frågan kommer att komma många fler ggr nu när stora bröllopssäsongen närmar sig igen, så jag svarar här istället.

Jag skulle aldrig råda någon att stå med jobbet med alla binderier dagen innan sitt eget bröllop. Inte ens om man är utbildad florist.
    Helt enkelt för att det tar lång tid och det blir för de flesta en stressfaktor att hantera som oftast blir mer jobbig än rolig i slutänden.

När det gäller blommorna så har du helt rätt-maj är Pionernas högsäsong. Katja B har rätt i att det gå r att få tag i det mesta året om bara man är beredd att betala: MEN det gäller inte allt. Pioner har fått en längre säsong de senaste åren men de är fortfarande väldigt säsongsbundna.

När det kommer tillbeslutet att själv binda sin bukett måste man se till varför man väljer att göra så och vara lite rimlig i fråga om sina egna kunskaper. De allra flesta bör låta bli.

INGEN bör göra en brudbukett som kräver att man sticker i oasis om man inte behärskar tekninken väl.

Har man koll på varuvrd och hur olika blommor behöver behandlas för att hålla bäst och dessutom besitter någon vana av att binda buketter kan man väl föralldel binda sin egen bkett.
    Dock undrar jag lite hur "för jag vill ha det som jag vill" blir en anledning att inte anlita proffs? Det är ju just som du vill ha det floristen ska göra.
    Kanske särskilt om man verkligen vill ha det på ett visst vis borde man inte chansa.

Sedan är det ju stor skillnad på att plocka ihop sin egen lilla bukett ur trädgården och verkligen på allvar mena att det inte alls är noga och att "det är ju bara en liten stund och onödiga pengar" eller att man egentligen är noga men tror att man ska spara enmassa pengar på att fixa själv eller att "så svårt kan det ju inte vara".

Daggkåpa heter just daggkåpa eller Alchemilla när du beställer. Trollhasseln är egentligen Ormhassel, men det där med troll är nästan ett vedertaget fel även i blomsterbranschen. Du beställer den färsk och i vilken längd du behöver den.

Ett coursage där jag jobbat kostar 150-175 kr att få gjort.

Jag har - inte minst under min tid på BT insett att detta med priser varierar väldigt mycet. Liksom olika råd.

Skulle jag nu råda just dig så skulle jag säga att du gör klokt i att nöja dig med att binda tärnbuketterna och göra bordsdekorationerna. Lämna definitivt coursagjobbet till florist. Brudbuketten också tycker jag.

Det brukar i de här trådarna rasa in inlägg med bilder på buketter och "titta jag gjorde min själv och det var sååååå lätt och blev såååå braaaa och alla äääälskade min bukett och trodde den var proffsgjord"

När man som florist tittar på d bilderna brukar man tyvärr konstatera att det syns väldigt väl att det INTE är proffsigt gjort och att många uppenbarligen har ganska låga krav på hur det behöver se ut, eftersom "ååååh vad fiiin bukett" är en vanlig kommentar.

Men, som alltid på BT-man gör som man själv vill och tror blir bra.

KatjaB skrev 2010-01-14 11:27:24 följande:
    ett corsage kostar inte mer än kanske 100 kr att få gjord, men annars så finns ju även dessa anvisningar på youtube. Det är mer pillrigt smått arbete med dem, och det tar en stund om du är ovan. Men det är nite omöjligt. Du kasn ju prova att linda en blomma med nåt blad utan nålen bara för att känna efter. Malla och Mojje skrev 2010-01-14 11:18:39 följande:
  • Malla och Mojje

Åh! Vad bra att du svarade Passionsblomman!! Visste inte hur ofta du är inne så jag slängde ut frågan här också! Tack så mycket! Jag följer nog ditt råd att bara hålla mig till bordsdekorationerna! Det är nog säkrast trots allt! Hemskt att stå där och bli missnöjd!

Tusen tack för ditt kloka svar!

• KatjaB

paasionsblomman: ja, jag gav mina råd med antagandet att ts vet vad hon har att vänta sig av sina färdigheter då hon brukar göra sina buketter själv. Men det är ju förstås en handbunden bukett och inget annat, sen så ska man ju öva innan så att man vet hur lång tid det tar och framförallt för att få sig en uppfattning om det blir som man tänkt sig.
    Men sen är det klart att jag själv tycker att en florist gör jobbet mÿcket bättre, såklart, då de är proffs på sina jobb.
    Själv skulle jag inte göra mitt eget hår, smink eller tårta inför bröllopet, helt enkelt för att jag vet vad jag vill ha men inte hur jag ska få till det.. och lite lyx vill jag unna mig Men brudbuketten kommer jag definitivt göra själv, har lite svårt att förstå varför folk som själva är utbildade inte skulle vilja göra sin egen bukett.. jag har en väldigt klar bild av vad jag vill ha och skulle reta mig till förbannelse på om jag inte får det jag vill, sen så handlar det ju om att jag älskar att hålla på med blommor, det är ju så kul

• passionsblomman

Katja B, jo jag kan också känna att det på ett sätt vore både "säkrast" och rätt kul att göra sin egen brudbukett som florist. MEN faktumet att man har en hel del annat att fixa med kvarstår och jag tror skroket om att det betyder otur att binda den själv faktiskt fyller en funktion-att hålla bruden borta från så mycket som möjligt på slutet...

Ingen av de florister jag känner har gjort sin egen och då snackar jag bland andra om Sveriges mest meriterade florister. De brukar anlita sina kollegor. En ära om något! Och sketanervöst...

• KatjaB

jo jag vet.. för vår del så fixar vi ingen mat, tårta eller annat själva. Så det vi ska göra är att dekorera lokalen och jag gör blommorna. Tror nog det blir bra, men det är klart.. det är ju en del att göra. Tur man har lite vana från tidigare bröllop, har både dekorerat och fixat i festlokalen till en del bröllop tidigare, så jag hoppas att jag inte överskattar mina förmågor allt för mycket

passionsblomman skrev 2010-01-14 18:12:05 följande:
    Katja B, jo jag kan också känna att det på ett sätt vore både "säkrast" och rätt kul att göra sin egen brudbukett som florist. MEN faktumet att man har en hel del annat att fixa med kvarstår och jag tror skroket om att det betyder otur att binda den själv faktiskt fyller en funktion-att hålla bruden borta från så mycket som möjligt på slutet... Ingen av de florister jag känner har gjort sin egen och då snackar jag bland andra om Sveriges mest meriterade florister. De brukar anlita sina kollegor. En ära om något! Och sketanervöst...
  • passionsblomman

Ja fy, det är nog tur. Jag är helt säker på att det vanligaste misstaget i allt festfixande är att man underskattar hur lång tid alla olika saker tar.
    Och då tappar man ju det roliga i att greja själv.

Lycka till med ditt!

KatjaB skrev 2010-01-14 19:37:11 följande:
    jo jag vet.. för vår del så fixar vi ingen mat, tårta eller annat själva. Så det vi ska göra är att dekorera lokalen och jag gör blommorna. Tror nog det blir bra, men det är klart.. det är ju en del att göra. Tur man har lite vana från tidigare bröllop, har både dekorerat och fixat i festlokalen till en del bröllop tidigare, så jag hoppas att jag inte överskattar mina förmågor allt för mycket
  • KatjaB

jo tack.. får fina tips av vänliga själar som "kan ni inte köpa tårtorna där eller där och åka 7 mil för att hämta dem för att det blir så mycket billigare" eller " kan ni inte göra dem själva, du som är så pysslig"
    Hela idén med en rolig fest är ju att man helst inte ska vara helt slut när man väl sk kunna njuta av dagen o ha kul

passionsblomman skrev 2010-01-14 19:43:31 följande:
    Ja fy, det är nog tur. Jag är helt säker på att det vanligaste misstaget i allt festfixande är att man underskattar hur lång tid alla olika saker tar.Och då tappar man ju det roliga i att greja själv.Lycka till med ditt!
  • 20th century fox

ja, jag tycker att du tar dig vatten över huvudet.
    Pioner tycker jag själv inte är lättaste blomman att binda, de går lätt av för de är så tunga i huvudet så man måste ha lite varsam och van hand. Att binda in hassel i en handbunden pionbukett känns också lite halvmeckigt rent tekniskt.
    Om du absolut vill göra den själv så öva innan med bara pioner och daggkåpa, det kan du säkert få ihop så det ser sött ut.
    Att göra corsage med pioner är inte heller det lättaste så det skulle jag också avråda ifrån.

Om du istället för att ha bordsdekorationer har en massa söta småvaser med blommor istuckna så är det ett lätt jobb även för den mest ovane. Och fint blir det!

Så jag tycker du kan dekorera borden (eller ännu hellre be någon släkting göra det) och lämna brudbinderierna till hantverkarna :)

• Sebastiána

Jag vill bara ha något att hålla i handen (förutom min BM). Det skulle kunna vara något annat än blommor men blommor är ju fint. Som jag skrivit i en annan tråd har jag helt enkelt tänkt gå ut på en äng eller i föräldrarnas trädgård och se vad jag hittar - några dagar innan bröllopet.

Alternativ 1) till detta är att gå till blomster affären några dagar innan och beställa en bukett med vita blommor, vilka som helst - det borde ju inte bli dyrt eller komplicerat.

Alternativ 2) att bara ha en eller tre blommer: gerbera med något grönt; tre långstjälkade rosor, en solros, en vit lilja (även om många tydligen då tänker på begravning).

Jag är absolut inte den typen som kräver tio mycket specifika blommor i buketten och är inte heller den som vill konservera buketten efteråt.

• Sebastiána

Ska tillägga att vi troligtvis lämnar corsagejobbet åt floristen - det pillet orkar jag inte med.

• Bride in the city

Jag gjorde en del dekorationer av enklare slag dagen innan. Det var roligt men tog en enorm tid eftersom man är extra noggrann inför sitt eget bröllop...... Sen ska då ha plats för alla dessa alster i sin kyl och i vårt fall var kylen redan proppfull med mat och dryck så det blev också ett problem.

Så hur skicklig man än är lär det ta mer tid än man tänkt och så då förvaringen av allt. Dessutom ska man kolla igenom allt man gjort på bröllopsdagen och ev ersätta en blomma som i värsta fall slokar...det verkar vara för mycket stress tycker jag.

Vi betalade ett par hundra för en extremt enkel bukett åt mig och min mans corsage gick på en dryg hundring och det var väldigt snyggt gjort. Värt varenda krona.

• anniebananie

Personligen så spelar det ingen roll om en utbildad florist ser min eller någon annans bukett och ser att jag inte är professionell, så länge bruden tycker att den är vacker så är det allt som betyder något! Jag har gjort tre brudbuketter och tänker göra min egen också eftersom jag tycker att det är så himla roligt. Skall kanske tillägga att jag inte vill ha någon "modern" bukett utan en mer naturlig som kanske inte är lika avancerad i sin konstruktion. Kommer också göra mina egna dekorationer för även om jag inte är professionell florist är jag professionell festfixare och kommer att behöva det för den terapi som arbete med blommor ger mig.

• Sebastiána

Om man gifter sig på sommaren tycker jag nästan att det finaste är en "naturlig" bukett. Läste någonstans att buketten från början var en gåva från maken till bruden, att han plockade en bukett och gav till henne (vet ej om det är sant).

• Malla och Mojje

Hmm, jag funderar på det där med bordsdekorationerna. Om jag gör vaser med pioner och lite grönt att ha på borden dagen innan. Måste jag då ha dessa i kylen under natten? (vi kommer att bo på stället redan dagen innan så jag kommer ha möjlighet att ställa ut dem på borden redan dagen innan - vilket jag ser som en klar fördel rent tidsmässigt. all dukning kommer att göras dagen innan) Eftersom det är pioner föreställer jag mig att det kanske nästan är bra om de får chans att slå ut lite om de är knoppiga?? Är jag fel ute?

• passionsblomman

Malla och Mojje: Du är helt rätt ute. Låt du vaserna stå framme. Det är mycket möjligt att du kommer att behöva ha Pionerna i rumstemperatur redan någon dag tidigare för att de ska öppna sig mer. Det beror på hur knoppiga de kommer.

Sebastiána: Det är helt sant att buketten tidigare var en gåva från brudgummenoch ingenting som bruden valde ut själv. Däremot lär de som hade råd ha köpt dem. Det var öht bara "fint folk" som köpte blommor förr. Att vara florist var dåförtiden mer ansett och blommor var verkligen en lyxvara.

Svar på tråden Fixa blommorna själv?