• Eileme
    Äldre 6 Jan 21:21
    5300 visningar
    10 svar
    10
    5300

    Skaffa barn- Hur vet man?

    Hej alla!

    Jag har en fråga som jag tror att många säkert grubblat på någon gång...
    Jag vill bara inte fråga någon nära, typ mamma eller så eftersom jag helt enkelt inte vill att hon ska veta vad som kanske är på gång (det får bli en hemlis till det är dags)

    Saken är den att jag är sugen på att skaffa barn...
    Jag har känt detta suget starkare och svagare om vartannat eller vad man ska säga men det har funnits där länge...

    Om någon utifrån skulle kika in på vårt liv och sen kommentera det hela så vet jag att svaret blir "vad väntar du på"...

    Och det är det jag inte vet egentligen..

    Jag är lycklig och nyförlovad med en sambo som jag varit tillsammans med i 3 år. Vi bor stort och fint i ett hus ute på landet, jag har jobb (blir fast anställd i Mars)...allt är toppen...
    Han vill absolut skaffa fler barn (har en son sedan tidigare), är världens bästa pappa och världens bästa sambo som jag vill dela resten av mitt liv med.
    I smyg läser jag gravidtidningar (för att stilla nyfikenheten), småler alltid mot bebisar på stan och i fikakön, tjuvkollar bebiskläder på rean, tar upp seriösa disskussioner om barnnamn med min sambo i omgångar och alla andra klassiska bebis-längtar-sakerna man kan göra...

    Men ändå vågar jag inte riktigt ta den där sista p-pillan...

    Jag ser på det här med att skaffa barn som något otroligt spännande men också lite läskigt såklart (det måste väl alla ha känt?)

    Hur kände ni? Och vad gjorde att ni tog steget?

    Tack för er tid!

  • Svar på tråden Skaffa barn- Hur vet man?
  • Lovely­Love
    Äldre 6 Jan 21:34
    #1

    Låter som jag!
    TYcker också det verkar läskigt, att just JAG skulle vara gravid, och allt sånt..usch.
    Man får nog bara köra på helt enkelt.

  • Eileme
    Äldre 6 Jan 21:37
    #2
    LovelyLove skrev 2010-01-06 21:34:57 följande:
    Låter som jag!TYcker också det verkar läskigt, att just JAG skulle vara gravid, och allt sånt..usch.Man får nog bara köra på helt enkelt.
    Ja, faktiskt!

    Jag brukar alltid säga att det är ju någonting man kommer att älska! och ALDRIG kommer att ångra....så vad är man rädd för egentligen...
  • Lovely­Love
    Äldre 6 Jan 21:44
    #3

    Exakt!
    Fast just det är att man inte vet, man vet inte hur man egentligen kommer att bli som mamma, man gör ngt som man inte har gjort tidigare och det spelar ingen roll hur många förlossningar och graviditeter man läser om och ser på TV, allt är ju ändå så individuellt att man inte vet vad som exakt väntar.
    Och sen rädslan för missfall, missbildniingar förlossning...det är ju det, man ska nog inte grubbla för mycket.
    För alla har mer eller mindre varit i samma situation själv och tänkt så mkt folk som finns.

  • Eileme
    Äldre 6 Jan 21:47
    #4
    LovelyLove skrev 2010-01-06 21:44:37 följande:
    Exakt!Fast just det är att man inte vet, man vet inte hur man egentligen kommer att bli som mamma, man gör ngt som man inte har gjort tidigare och det spelar ingen roll hur många förlossningar och graviditeter man läser om och ser på TV, allt är ju ändå så individuellt att man inte vet vad som exakt väntar.Och sen rädslan för missfall, missbildniingar förlossning...det är ju det, man ska nog inte grubbla för mycket.För alla har mer eller mindre varit i samma situation själv och tänkt så mkt folk som finns.
    Hihi precis!

    Hoppas på att kunna få en del kloka svar från mammor här i tråden framöver!
  • Lovely­Love
    Äldre 6 Jan 21:51
    #5

    Den dagen man är å"jäsning så får vi väl gå över till familjeliv.

  • vi är tre
    Äldre 6 Jan 21:55
    #6

    familjeliv har jag vart på =)
    den dagen då vi slutade med p-piller gick vi ett tag fram som nervösa ungdommar =) man vet inte alls hur de ska bli. och när pluset kommer då viste vi säkert.
    vi velade bra länge innan vi slutade med p-piller.

  • Eileme
    Äldre 6 Jan 22:01
    #7

    vi är tre skrev 2010-01-06 21:55:20 följande:


    familjeliv har jag vart på =)den dagen då vi slutade med p-piller gick vi ett tag fram som nervösa ungdommar =) man vet inte alls hur de ska bli. och när pluset kommer då viste vi säkert. vi velade bra länge innan vi slutade med p-piller.
    Det är väl lite det som skrämmer kanske...ovissheten om när det kan bli...

    Kanske blir det om en vecka eller så får vi försöka i flera år...

    Ett kontrollfreak som jag tappar plötsligt all kontroll liksom!

    I övrigt är jag väl också sugen på att sluta med p-piller för att se om kroppen ändras nånting (förhoppningsvis till det bättre)

    Har ju käkat i jag vet inte hur många år...
    Kanske tappar man nåt kilo och får bättre sexlust, det hade varit toppen :)
    (Kan ju förståss också bli så att man bara upplever en massa negativt...än en gång- ovisshet)
  • josspo­ssgirl­1
    Äldre 6 Jan 22:03
    #8

    du låter uppenbart lycklig, så kasta pillren och kör på, låter som det är dags

  • Eileme
    Äldre 6 Jan 22:05
    #9
    josspossgirl1 skrev 2010-01-06 22:03:13 följande:
    du låter uppenbart lycklig, så kasta pillren och kör på, låter som det är dags
    Hihi tack
    Det lutar åt det!!
  • Lyckli­ga013b­ruden
    Äldre 6 Jan 22:40
    #10

    Jag läste att omkring hälften blir gravida första året. Jag räknar dagar och försöker pricka in de säkra perioderna. Jag vill inte vara gravid på bröllopet men de är i april så blir jag gravid idag är jag troligtvis inte alls så tjock då, så det gör mindre och mindre.
    Jag har accepterat att det aldrig är bästa tiden att skaffa barn och att jag alltid kommer vilja hinna saker innan barnen kommer. Nu vill jag ha min utbildning klar, sen kanske ett jobb resa lite ah ni vet. Det händer när det händer helt enkelt, det känns jobbigt att det är ödet/slumpen/storken som bestämmer men också lite skönt.
    Det är underbart utan hormoner, humör och känslor åker inte bergochdalbana på samma sätt, sexlusten är förändrad till det bättre. Vid ägglossning och dagarna innan mens är den starkast, helt underbart jag hade inte riktigt någon innan. Det negativa är att jag får ett par finnar på hakan ca 2dagar innan mens. Jag är fortfarande lite fascinerad av kroppen och tycker det är kul med finnarna och sexlusten.

Svar på tråden Skaffa barn- Hur vet man?