en tärna, tre bestmen - konstigt??
Tycker ni det vore konstigt??
Om jag har en tärna och M2B har tre snubbar med sig??
Tycker ni det vore konstigt??
Om jag har en tärna och M2B har tre snubbar med sig??
men vaddå, många har ju flera! eller?? vad jag erfar så är det ju lika många som har flera vid sin sida, som har bara en var..
Jo, men då har man en bestman och resten är s.k. "marsalker"..
fast är inte bestman och marskalker typ samma namn på samma funktion fast i olika seder/traditioner och aldrig skola de tu mötas, eller??
så jag kanske eg. menar att han vill ha tre marskalker.. =)
När jag var med på ett bröllop i Kanada var jag Maid of Honor och så var det två "vanliga" bridesmaids. De manliga motsvarigheterna var att en (!) var Best Man och de två andra var Ushers. Jag tror att man bara kan ha en best man, de andra heter något annat, på svenska heter väl alla marsalk tror jag.
Fast frågan var väl mer om antalet än om ordet, och då tycker jag att det är väl klart att det går bra!
Tack Trasan99! Ja, det var ju just det frågan rörde.. =)
Ska se om han står kvar vid sitt beslut, eller väljer en.
oj.. verkar som vi har många, kommer vara 3 tärnor och 3 marshalkar :S
Vi kommer ev. ha en bestman, en "maid of honour"-tärna, en "vanlig" tärna och två flickor som brudnäbbar....... om jag får med m2b på att jag får ha 2 tärnor. Det blir ju "ojämnt" men jag tycker man får göra som man vill.
hehe, ja det är skönt att det är ett fritt land! :P man får göra som man vill! =)
har funderat på om jag skulle fråga några vänner till, men jag tror inte det skulle funka där och då! =)
Det är väl inge konstigare med tre marshalkar än att många brudar har flera tärnor??? Kör på det om det är rätt för er!
Oki, jag läser era inlägg och måste bara kommentera. Jag håller faktiskt med Trollmor 86 om att så länge det känns okej för brudparet så ska väl de andra strunta i det!?? Jag ska ha, inte mindre än FEM tärnor och min fästman hade bara tänkt ha en best man. Men så tänkte han om och nu ska han ha två marsalkar också. Och neeej, vi tänkte inte ha ett särskilt stort bröllop, skratt! Men jag kunde inte välja ut bara en eller två tärnor. Anser mig vara oerhört lyckligt lottad som har fem så nära väninnor! Och det är så jag vill ha det, om någon kommenterar saken eller tycker det är konstigt på min stora dag så struntar jag ärligt talat i det. :)
Tack för ditt svar, Idhrenniel! =)
Precis när jag kommit på att inte kommer se konstigt ut och att folk faktiskt får tycka vad de vill har min m2b börjat fundera på om det inte är en han vill ha ändå.. haha
Vill bara säga att jag inte sagt något! säger att han får bestämma själv! =)
:) I vilket fall som helst kan det inte bli annat än toppen tror jag!
Jo i Sverige har man inte både och utan man kallar alla för marskalker. Best man har man när brudens far ger bort bruden. (Så säger vett och etikettreglerna)
Som det ser ut nu kommer jag att ha en tärna och min m2b ska inte ha någon marskalk alls, säger han.
Oki! =)
etiketten har vi tagit bort för längesen, så det är ju bra då! =)
Det kan ju vara bra att veta skillnaden i alla fall.
Ibland tycker jag att vi blir så influerade av amerikanska traditioner och namn att vi glömmer bort vad som är svenskt. Om vi nu har marskalker i traditionell svensk vigsel så kan man ju gott använda det begreppet eftersom det stämmer bättre. Då är det lättare att hålla isär begreppen. Best man är ju dessutom brudgummens vän. Marskalker kan lika gärna vara brudens vänner.
Jag vet att inte alla tycker sådant är viktigt men jag tycker i alla fall att det är bra att folk VET skillnaden. :)
Som flicka har man ju målat upp sitt bröllop i huvudet och jag VET att jag vill ha 8st tärnor och min m2b ska ha 8st "gubbar" på sin sida.
Vi ska visserligen gifta oss utomhus så platsbrist blir nog inget problem..
För att återgå till din fråga så kan det absolut funka med fler på ena sidan.. Att det blir ojämt spelar väl ingen större roll?
Störs du av det så får du väl prata med honom om det!