• arcnix

    Luleå med omnejd 2010

    Hej på er alla som ska gifta sig i Luleå med omnejd under 2010!

    Jag ser att det har funnits många trådar med Luleåbrudar som ska gifta sig nästa år, men de flesta verkar vara stängda numer. Därför tänkte jag att jag startar en tråd här, och om någon vill vara med skulle det vara jätteskoj!

    Hur går det för er? Vilket datum gifter ni er? Hur långt har ni hunnit med planeringen? Har ni skickat ut inbjudningarna ännu och hur går det med med kläderna och tårtan?

    undrar arcnix

  • Svar på tråden Luleå med omnejd 2010
  • arcnix

    Hej Allima och hjärtligt välkommen till tråden!

    Var ska ni gifta er någonstans? I Luleå eller någonstans runtomkring? Har ni börjat något med planeringen ännu?

  • saga 2010

    Hej allihopa! Vi gifter oss den 24 juli. Lite kort om hur vi ligger till:

    Vigseln äger rum i Domkyrkan och festen på Örnvik hotell & konferens. Har bokat makeup, frisör, fotograf och naglar. Toastmasters är utvalda och planeringen har börjat dra igång. Förutom detta så håller jag fortfarande på att vela i klänningsdjungeln. Har ni funnit era drömmar? Däremot har jag köpt slöjan... konstig ordning blev det men jag fick tag på den till ett bra pris och då kunde jag inte låta bli. Försöker oxå att bestämma mig för brudbuketten och vi diskuterar även tårtor här hemma. Hur ska ni göra med musiken på era bröllop? Fixar ni egen, hyr in ett band eller en dj?

  • ALLIMA

    saga 2010 : var gör du naglar, makeup o hår? pris? Känns som en liten djungel med allt att kolla upp och jämföra priser osv. tacksam för tips om allt!

  • saga 2010

    jag kommer att göra naglar och hår på Killerqueen. Naglarna är väldigt lika priser på runt om i stan och jag valde dem helt enkelt för att jag vet att tjejen som gör dem där är jätte duktig. Däremot har jag aldrig gjort mitt hår där, men de verkar vara tuffa brudar som jobbar där som vågar ta ut svängarna lite om man önskar. Jag har inte fått nåt fast pris av dem ännu. Det berodde visst på hur lång tid det hela skulle ta men de trodde runt 1500 kr. Då kommer jag mest ha mitt löst och lockat. En avancerad uppsättning är dyrare. Då jag varit runt i stan har priserna legat mellan 1000-3000 kr, alltså sjukt varierat. Dyrast är de på Presenta och billigast på Nikita. Jag är fortfarande lite i valet och kvalet när det gäller makeupen och har bokat två ställen. Först tänkte jag göra på Kicks, de tar 650 kr då får du träffa dem en gång innan och konsultera men de gör ingen provmake och det ingår inga produkter. (De var väldigt veliga och oproffsiga när jag var där vid två tillfällen och ställde frågor vilket gjorde att jag valde bort dem i mitt urval, kändes inte seriöst nog och då blir jag osäker på deras kunskaper). Face tar 1000 kr, men jag är inte så imponerad av sminkningar de gjort tidigare. Makeupstore tar 1500 kr, då får du en konsulation där de testar makeupen på dig, du får produkter för 500 kr, en sminkbox samt en bok med massa bra tips på hur man lägger olika typer av makeuper. Jag har ett tips till er som vill komma undan med ett billigt alternativ, men är lite stressad just nu så ni får det ikväll när jag är tillbaka. Det står i mitt fall mellan detta och makeupstore just nu.

    I´ll be back... =)

  • ALLIMA

    Vi ska gifta oss i Gammelstads kyrka, nederluleå och har bokat datum. Önskade idag få bekräftelse och får då beskedet att det kommer i höst. Känner mig då osäker på om det verkligen blir av då och kan skicka ut inbjudningar i augusti. Fick då svaret att det bör jag kunna göra... Hur skulle ni reagera på detta? Känns lite vagt...

  • FruEngström

    Saga: Vad kostar det att hyra örnvik? Det låter intressant då jag har svårt att hitta något bra ställe att ha festen på. Vi har pratat om att ha ett tält här hemma men visst har jag hellre på något där man slipper städa och diska...

    Vi har inte bestämt oss riktigt än om det blir bröllop eller inte i sommar. Men om vi hittar bra festställe så kanske
    Vi är lite veliga om vi ska ha det traditionellt eller "bara göra det"

  • saga 2010

    I´m back... okej nu ska jag fortsätta där jag slutade. Det är nämligen såhär att jag har varit i kontakt med en tjej som är hudvårdskonsult samt jobbar med makeup. Hon har varit hem till mig kostnadsfritt vid två tillfällen och lagt brudmakeup. Detta gör hon alltså för alla som vill, för att man ska känna sig nöjd och trygg på den stora dagen. Hon kommer hem till ditt hus och tar med sina produkter. Detta kostar dig endast 250 kr på bröllopsdagen. Du kan då lägga till ytterligare 500 kr för en bruddosa, typ en sminkask med några valfria produkter som kan vara bra att ha under dagen ex. läppglans, ögonskugga, rouge. Detta är ett väldigt bra alternativ om man vill vara ekonomisk och hon är duktig på det hon gör. Kan även lova att det sitter då det mesta hon använder är vattenfast. Kan kännas ganska tryggt om man liksom jag är väldigt känslosam och vet med sig att det kommer fällas några tårar :). Om det är någon som är intresserad av att kontakta henne kan ni skicka ett meddelande till min inbox här på BT. Då kan jag lämna ut namn och telefonnummer.

    *kram o godnatt*

  • arcnix

    Allima

    Vi ska också gifta oss i Nederluleå kyrka och hade samma undran då vi bokade kyrkan ett år i förväg. Det kändes inte riktigt bra, så vi valde att ringa en gång extra och fråga om vår bokning. Vi skickade även ett mail till församlingen och bad dem om att verifiera datum och tid. Vi fick tillbaka ett svar där de i skrift bekräftade bokningen. Vi kände att detta räckte för oss för att kunna lita på att vi verkligen fått "vår" tid i kyrkan. Jag skulle inte vänta med inbjudningar och annan planering tills att deras vanliga "pappersbekräftelse" kommer i brevlådan. Vi ska gifta oss den 12 juni 2010 och bokade kyrkan 12 juni 2009 och vi fick pappersbekräftelsen för bara några veckor sedan. Lycka till i planerandet inför den stora dagen!

    hälsar arcnix

  • ALLIMA

    arcnix : Tack! Känner mig dock lite tjatig med kyrkoassistenten men vill ju samtidigt känna mig säker på att vårt datum gäller. Sen att vi måste höra av oss närmare för en exakt tid kan jag godta.... har mailat henne igen för att få bekräftelse... Har flera långväga gäster som bör få veta datum mer än 6 mån. innan för att boka billigt flyg. Sen är det ju ok att skicka ut inbjudan 4 mån. innan.

  • arcnix

    Allima

    Jag tycker att det är helt ok att du tjatar på assistenten. Vi lägger ju alla ner mycket tid och pengar på vår stora dag, och då är det inte mer än rätt att få tydlig information från olika parter, så go, go, go, tjata på du tycker jag! ;)

    Konstigt att du inte fick boka klockslag, det fick vi... hmm...

    Vi har också långväga gäster som även kommer från andra länder, så jag förstår dig när det gäller att vara ute i god tid. Hoppas att det löser sig så att du kan känna dig lugn.

  • ALLIMA

    arcnix : nu har jag fått bekräftelse via mail med ett bokningsnummer också. Ingen tid ännu eftersom den vanliga är kl. 15 och vi var inne på kl. 16 men det får vi bestämma senare då. Känns bra ha fått via mail nu och även med bokningsnumret. Nu är det på "rikt".

  • arcnix

    Allima

    Bra jobbat tjejen! Alltid skönt att ha något "på pränt" om det skulle uppstå diskussioner längre fram.

  • ALLIMA

    Någon som har tips på solister eller trubadurer? Tacksam...

Svar på tråden Luleå med omnejd 2010