• MackanB

Orolig för flickvännen (utebliven mens)

Hej!

Jag har en fundering som någon tjej säkert kan hjälpa mig med, som har uppkommit på sistone.

Det är nämligen som så att min flickväns mens har uteblivit. Sist hon hade mens var i juni. Hon har haft regelbunden mens sedan hon började få den, men så i juli uteblev den och så har det fortsatt.

Till en början ville hon inte säga något till mig, hon berättade det först i ett senare skede, med motiveringen att hon inte ville göra mig orolig.

Lite orolig är jag dock. Är det normalt att mensen uteblir så pass länge? Hon har sökt läkarhjälp, tagit prover som inte visade något speciellt, men inte fått några vidare läkartider.

Jag är förstås rädd för att hon inte ska kunna få barn. Jag har ju ingen aning om vad det kan vara, och kanske bekymrar mig i onödan. Har någon här inne upplevt något liknande?

• Svar på tråden Orolig för flickvännen (utebliven mens)
  • feministbrud

Jag har inte läst tråden, men vill bara säga att detta har hänt mig. Min mens tog uppehåll från augusti till december för flera år sedan och jag var rätt orolig under den tiden. Jag har ingen aning om vad det berodde på, men jag var överlycklig den där dagen strax före jul som mensen återkom. Förhoppningsvis får din flickvän också uppleva detta snart.

• Imma

När jag gick igenom en jobbig separation för några år sen försvann min mens och kom inte tillbaka. Efter 6 månader gick jag till gynekologen som kunde konstatera att jag var helt "snustorr" och att hon trodde att det var stressrelaterat (jag bodde även utomlands under den här perioden). Jag fick börja äta p-piller som satte igång hormonerna igen. När jag sedan slutade med p-piller ett år senare var mensen som en klocka från första stund.

• MackanB

Hej igen på er alla!

Idag fick så min flickvän ett samtal från den läkare hon varit till första gången. Han ringde för att berätta att han "glömt" att meddela att det sista blodprovet hade visat att det var "något med hormonerna" och att det var "något med hypofysen".

Något desto mera vet jag inte, men hon skulle få remiss till sjukhuset för vidare undersökningar.

Så, vad betyder nu detta? Min flickvän blev orolig, och så blev även jag.

• Imma

Dumt att läkaren glömt, men jättebra att din flickvän får en remiss nu! Det är ju också ett gott tecken att man har hittat en förklaring till den uteblivna mensen.

Mensen styrs ju av hormoner som utsöndras från hypofysen, så det är bra att de kollar upp det. Ofta är det hormonstyrt när mensen uteblir. Anledningen kan vara stress, oro, ätstörningar, hård träning, eller dylikt.

Nu är det ingen idé att oroa er (lätt sagt såklart...), utan avvakta vidare undersökningar. Ofta kan man behöva en liten hjälp på traven med extra hormoner för att komma igång med mensen igen när det har varit borta ett tag. Det är inga konstigheter och rätt vanligt.

MackanB skrev 2009-12-14 15:16:11 följande:
    Hej igen på er alla!Idag fick så min flickvän ett samtal från den läkare hon varit till första gången. Han ringde för att berätta att han "glömt" att meddela att det sista blodprovet hade visat att det var "något med hormonerna" och att det var "något med hypofysen". Något desto mera vet jag inte, men hon skulle få remiss till sjukhuset för vidare undersökningar. Så, vad betyder nu detta? Min flickvän blev orolig, och så blev även jag.
  • Imma

En sak till:

När min mens försvann fick jag börja äta p-piller för att få den där hormonskjutsen jag behövde för att sätta fart på systemet igen (precis som jag skrev i mitt första inlägg). Nu är jag gravid i vecka 23 och hade inga som helst svårigheter att bli med barn trots att jag hade haft knas med hormonerna och mensen tidigare.

• MackanB
    Imma skrev 2009-12-14 15:34:08 följande:
    En sak till:När min mens försvann fick jag börja äta p-piller för att få den där hormonskjutsen jag behövde för att sätta fart på systemet igen (precis som jag skrev i mitt första inlägg). Nu är jag gravid i vecka 23 och hade inga som helst svårigheter att bli med barn trots att jag hade haft knas med hormonerna och mensen tidigare.
    Tack ska du ha! Nu lugnade jag ner mig lite!

Det här forumet är ett av de bättre, man får svar av folk med erfarenhet!
  • MackanB

Hej!

Nu har min flickvän varit på röntgenundersökning här i Umeå. Någon form av magnetröntgen. Hon har läkartid inkommmande vecka. Ska jag vara med då, eller är det hennes ensak?

Hon har haft en del huvudvärk på sistone, kan det ha något med just hypofysen att göra?

• Blivandefrueriksson

fråga henne om hon vill att du är med? jag hade nog velat men tror endå det är bäst att du frågar så det inte blir något missförstånd.

• MackanB

Ska fråga henne imorgon. Ska bli skönt att få veta vad det är som är fel. Samtidigt är jag nog ganska så rädd för att det ska vara något värre. Hoppas att det går att ordna upp.

• KatjaB
    MackanB skrev 2010-01-31 21:20:31 följande:
    Hej!Nu har min flickvän varit på röntgenundersökning här i Umeå. Någon form av magnetröntgen. Hon har läkartid inkommmande vecka. Ska jag vara med då, eller är det hennes ensak? Hon har haft en del huvudvärk på sistone, kan det ha något med just hypofysen att göra?
    ok, hoppas ni får några svar så ni vet vad det är. Har själv gjort magnetröntgen en gång (visst är det väl magnetröntgen man åker in i ett sånt där "rör"), det känns precis som att man kissar på sig, fast att man inte gör det.. lite läskig känsla. Du kan ju berätta det till din sambo så hon vet och inte blir rädd när hon väl är där.
  • MackanB

Jo jag tror det är så det funkar. Jag är så oinsatt i mens och hypofys och sådant, men det är mest tanken på att jag inte ska kunna bli pappa som skrämmer mig. Visst, jag oroar mig säkert i onödan, men ändå.

• Racolina

Förstår att du känner oro, men om det du är mest skrämd över går att ordna på flera sätt. Går det inte på ett sätt får man försöka på ett annat!
    Håller tummarna

Svar på tråden Orolig för flickvännen (utebliven mens)