• MackanB

Orolig för flickvännen (utebliven mens)

Hej!

Jag har en fundering som någon tjej säkert kan hjälpa mig med, som har uppkommit på sistone.

Det är nämligen som så att min flickväns mens har uteblivit. Sist hon hade mens var i juni. Hon har haft regelbunden mens sedan hon började få den, men så i juli uteblev den och så har det fortsatt.

Till en början ville hon inte säga något till mig, hon berättade det först i ett senare skede, med motiveringen att hon inte ville göra mig orolig.

Lite orolig är jag dock. Är det normalt att mensen uteblir så pass länge? Hon har sökt läkarhjälp, tagit prover som inte visade något speciellt, men inte fått några vidare läkartider.

Jag är förstås rädd för att hon inte ska kunna få barn. Jag har ju ingen aning om vad det kan vara, och kanske bekymrar mig i onödan. Har någon här inne upplevt något liknande?

• Svar på tråden Orolig för flickvännen (utebliven mens)
  • Superstarfia

Jag har haft regelbunden mens sedan ja var 13 år. och då menar ja verkligen regelbunden, kunde ställa klockan efter den.. Sen en dag så dök den bara inte upp.. de gick ett år innan den kom tillbaka.. ingen kunde säga vad det berodde på, inga prover var konstiga, allt såg bra ut vid undersökningar.. Idag är den tillbaka och lika regelbunden som tidigare...

• CeKe

Äter hon minipiller, har p-spiral eller p-stav? I sådana fall är det jättevanligt att mensen försvinner!

• Leilani

det finns även en sjukdom som heter pcos som inte är farlig men gör att din mens blir utebliven etc. dock låter det inte som om han har den då hon har haft regelbunden mens tidigare i sitt liv. Hon kan dock be gynekologen göra test för denna sjukdom och i sådantfall utesluta den.

hoppas de kan hitta vad som är fel på henne för det är ju alltid jobbigt att inte veta varför man får sin mens.

• mittid

Träning 4-5 dgr/vecka kan mycket väl vara tillräckligt... fotbollsträning är sällan "lätt" träning.

• MackanB

Hej alla och tack för era råd och funderingar!

Min flickvän har som sagt inte haft några som helst problem tidigare, det dök bara upp i somras. Blodproven var ok och hon har inte några andra sjukdomar/problem.

Det är säkert så att jag bekymrar mig i onödan. Men jag är samtidigt rädd för att jag inte ska få bli pappa en vacker dag.

Hoppas att de hittar något när de undersöker vidare, och att det hela kommer igång igen.

Har ni några andra funderingar på vad det skulle kunna vara?

• MackanB

Kan tillägga att hon inte ätit p-piller eller haft någon stav. Hon hade en ganska tuff sommar i jobbet och nu har skolan varit ganska intensiv till hösten, detta kombinerat med fotbollen.

Så lite stressrelaterat kanske det kan vara.

• mittid

Japp, högst troligt... en av de saker du nämner kan vara orsake nog... och alla tre tillsammans... Det löser sig automatiskt när hon varvar ner. Det påverkar heller inte på sikt möjlighet till graviditet... det kan däremot anorexi och långvarig hårdbantning göra i värsta fall.

MackanB skrev 2009-12-05 13:12:24 följande:
    Kan tillägga att hon inte ätit p-piller eller haft någon stav. Hon hade en ganska tuff sommar i jobbet och nu har skolan varit ganska intensiv till hösten, detta kombinerat med fotbollen. Så lite stressrelaterat kanske det kan vara.
  • Greeneyes
    Leilani skrev 2009-12-05 11:06:24 följande:
    det finns även en sjukdom som heter pcos som inte är farlig men gör att din mens blir utebliven etc. dock låter det inte som om han har den då hon har haft regelbunden mens tidigare i sitt liv. Hon kan dock be gynekologen göra test för denna sjukdom och i sådantfall utesluta den. hoppas de kan hitta vad som är fel på henne för det är ju alltid jobbigt att inte veta varför man får sin mens.
    Vill bara lägga till här att det är ganska vanligt att ha det, upp till 10 % av alla kvinnor har det. Oftast är det tydligaste tecknet oregelbunden mens. MEN jag vill påpeka att det inte alls behöver vara något hinder för att bli gravid, ofta krävs en enkel hormonbehandling bara Jag har själv PCO och blev gravid på andra hormonkuren och har nu en tvååring hemma!
  • tovelainen

Jag tycker inte du ska oroa dig för att inte kunna bli pappa. Jag har flera vänner som haft erfarenhet av att av olika orsaker ha svårt att få barn, en av dem hade inte haft mens på fem år, men det finns så mycket kunskap och resurser, hormoner att äta, sprutor som stimulerar ägglossningen osv. Min kompis utan mens föder nu sitt första i januari =) Så OM det skulle bli problem för er (något som inte alls är säkert) så finns det ofta lösningar. Men troligtvis är det säkerligen något som nämns i ovanstående inlägg. Det är jättevanligt att kvinnor tappar mensen ett tag, ibland kan användandet av p-piller få igång den.

• perfektionista

Att man oroar sig just för att inte mensen kommer måste vara den starkaste psykiska anledningen till att den inte kommer. Det kan också bero på vanlig stress, men att tänka för mycket på den gör att den inte kommer.

Svar på tråden Orolig för flickvännen (utebliven mens)