• Sebastiána

Klädkod? I valet och kvalet

Kan inte bästämma mig. Jag skulle vilja ha klädkoden Mörk kostym - den gamla klädkoden Kavaj har ju delat sig i just Mörk kostym och Kavaj.

Jag tycker att det ska synas att det inte är en vanlig fest utan faktiskt ett bröllop. Det är klart att sällskapet är det viktigaste för en lyckad fest, men på samma sätt som jag inte tänker servera vinet i plastmuggar och buffén på papptallrikar vill jag inte att mina gäster ska ha jeans och t-shirt eller chinos och hawaii-skjorta.

Kanske är jag snobbig. Jag har varit på flera bröllop och de flesta har haft klädkoden Valfri - som i praktiken innebär vanlig festklädsel (har jag märkt). Jag har aldrig haft så stor nytta av de fina klänningarna och kjolarna som hänger i gardroben.

Nu har jag chans att välja själv! Jag tror att de flesta som vi känner inte har några problem med den klädkoden, förutom möjligen de som hade Valfritt på sitt eget bröllop.

Är jag snobbig?

• Svar på tråden Klädkod? I valet och kvalet
  • Sambe

Men? Är klädkoden kavaj kommer väl inte gästerna i chinos? Eller missuppfattade jag nånstans? Du vill att gästerna har mörk kostym men vill inte ställa till det för tjejerna? Vi hade klädkod kavaj och alla kom i mörk kostym (som vi förutsatte). Vad kan feltolkas?;)

• Sebastiána
    Sambe skrev 2009-11-27 22:37:32 följande:
    Men? Är klädkoden kavaj kommer väl inte gästerna i chinos? Eller missuppfattade jag nånstans? Du vill att gästerna har mörk kostym men vill inte ställa till det för tjejerna? Vi hade klädkod kavaj och alla kom i mörk kostym (som vi förutsatte). Vad kan feltolkas?;)
    Förlåt, men vilket inlägg är det du kommenterar?

Från början hette klädkoden bara Kavaj. Detta innebar mörk kostym. Numera har Mörk kostym blivit en egen klädkod och klädkoden Kavaj står för lite mer informell klädsel:

Kavaj
    Traditionellt innebär klädsel:kavaj detsamma som "mörk kostym", men numera har den mörka kostymen oftast sin egen och lite högre nivå och då gäller följande:

"Han: Lite mindre formellt högtidligt än "mörk kostym", men fortfarande en hel kostym, lite ljusare om det passar tillfället. Om det är tydligt informellt: elegant blazer och snyggaste udda byxa, inte jeans. Ljus skjorta, slips, eller fluga. Vit skjorta höjer finhetsnivån.

Hon: Klänning/kjol/byxdress som är elegantare än vanlig vardagsklädsel, men inte aftonflott som till "mörk kostym"."
  • Sambe

Jag svarar trådstartaren:) Och ja; "men fortfarande en hel kostym..." för mig är det just kostym.

"...lite ljusare om det passar tillfället" ja, vi räknade med att några gäster skulle kunna komma i mörkgrå kostym, om de tyckte det passade tillfället. (och det hade varit helt okej för oss!)

"Om det är tydligt informellt: elegant blazer och snyggaste udda byxa, inte jeans." I vår inbjudan (som var långt ifrån informell i övrigt) stod det klädsel: kavaj. Formellt så det förslår tyckte vi

Inga problem eller missuppfattningar bland männen och kvinnorna fick friare händer än om vi skrivit mörk kostym, de fick ha baraxlat och de slapp utpräglat, aftonfint tyg...

Vad jag menar är att jag tror kavaj

• Sambe

oj, gick iväg för fort;-o

vad jag menar är att jag tror kavaj fortfarande innebär mörk kostym för de flesta. Tror inte det är en utbredd uppfattning att man har på sig _kavaj_. Inte i min bekantskapskrets iallafall, men jag kan ha fel

• Sebastiána
    Sambe skrev 2009-11-27 23:28:51 följande:
    Jag svarar trådstartaren:) Och ja; "men fortfarande en hel kostym..." för mig är det just kostym. "...lite ljusare om det passar tillfället" ja, vi räknade med att några gäster skulle kunna komma i mörkgrå kostym, om de tyckte det passade tillfället. (och det hade varit helt okej för oss!) "Om det är tydligt informellt: elegant blazer och snyggaste udda byxa, inte jeans." I vår inbjudan (som var långt ifrån informell i övrigt) stod det klädsel: kavaj. Formellt så det förslår tyckte vi Inga problem eller missuppfattningar bland männen och kvinnorna fick friare händer än om vi skrivit mörk kostym, de fick ha baraxlat och de slapp utpräglat, aftonfint tyg...Vad jag menar är att jag tror kavaj
    Som sagt, från början fanns inte klädkoden Mörk kostym. Tidigare hette det bara Kavaj och då hade jag valt det. Nu har klädkoden Mörk kostym blivit vad koden Kavaj var tidigare. Aningens förvirrande.

Men som sagt, jag tror inte att mina gäster har problem med den klädkoden - och man måste ju faktiskt inte följa den slaviskt!
  • CeKe

Och jag tänker att i a f den internetvana generationen googlar på klädkoderna, om de är osäkra!

• iregnet2010

TS: Absolut inte snobbigt (som alla andra skriver). Vill man att tjejerna ska ha långklänning (i typ balstil) så får man dock gå upp en nivå till "Högtidsdräkt" (dvs frack).

Jag vill egentligen ha frack men tror jag viker mig då jag inte vet om alla har en frack..så det blir helt klart "mörk kostym" för vår del istället.

• varelse

För att svara TS: Jag tycker inte att det är ett dugg snobbigt!! :) Vill man att folk ska klä upp sig lite så att det känns att det inte "bara är en vanlig fest" så är det klart att man ska skriva ut det! You go girl!

CeKe skrev 2009-11-29 10:29:25 följande:
    Och jag tänker att i a f den internetvana generationen googlar på klädkoderna, om de är osäkra!
    Jag håller med CeKe om den saken! Och hittar man inte vad man söker där, så kan man alltid fråga kontaktpersoner som angetts i inbjudan och/eller fråga brudparet själva. En tredje variant är att lägga upp en hemsida med viktig information som inte får plats i inbjudningskortet som till exempel vad man menar med OSA och den klädkod man har valt. :)
  • Sebastiána

Just nu finns det många fina klänningar i affärerna som man kan ha till Mörk kostym. Kan man klä upp sig på nyär kan man nog klä upp sig till ett bröllop Jag kör nog på Mörk kostym (alternativt skriver Kavaj eftersom det är det klädkoden egentligen heter - man kan ju skriva vad klädkoden betyder på sin bröllopshemsida om man har någon).

• ascensionday

Bröllopshemsidor är en välsignelse!

• sigma

Jag var toastmaster på min systers bröllop förra våren, och därför stod mitt telefonnummer i inbjudan med en hänvisning till mig för eventuella frågor. Och det var faktiskt flera stycken som ringde mig och frågade var klädkoden (kavaj i det här fallet) innebar. Har du någon lika tjänstvillig person till ditt förfogande så borde problemet vara löst =)
    Jag står själv och väger mellan desamma två alternativen och har fortfarande inte bestämt mig =/ Syrran kanske får återgälda tjänsten...

• sigma

PS. Jag tycker INTE att du är snobbig! Det är ditt livs viktigaste dag, självklart ska det synas på gästerna =)

• Sebastiána
    sigma skrev 2009-12-03 21:23:13 följande:
    PS. Jag tycker INTE att du är snobbig! Det är ditt livs viktigaste dag, självklart ska det synas på gästerna =)
    Nja, förhoppningsvis är det inte mitt livs viktigaste dag. Jag hoppas på flera betydelsefulla dagar även efter bröllopet
Svar på tråden Klädkod? I valet och kvalet