• Sebastiána

Klädkod? I valet och kvalet

Kan inte bästämma mig. Jag skulle vilja ha klädkoden Mörk kostym - den gamla klädkoden Kavaj har ju delat sig i just Mörk kostym och Kavaj.

Jag tycker att det ska synas att det inte är en vanlig fest utan faktiskt ett bröllop. Det är klart att sällskapet är det viktigaste för en lyckad fest, men på samma sätt som jag inte tänker servera vinet i plastmuggar och buffén på papptallrikar vill jag inte att mina gäster ska ha jeans och t-shirt eller chinos och hawaii-skjorta.

Kanske är jag snobbig. Jag har varit på flera bröllop och de flesta har haft klädkoden Valfri - som i praktiken innebär vanlig festklädsel (har jag märkt). Jag har aldrig haft så stor nytta av de fina klänningarna och kjolarna som hänger i gardroben.

Nu har jag chans att välja själv! Jag tror att de flesta som vi känner inte har några problem med den klädkoden, förutom möjligen de som hade Valfritt på sitt eget bröllop.

Är jag snobbig?

• Svar på tråden Klädkod? I valet och kvalet
  • Downtowngirl

Jag tycker inte alls det är ngt snobberi!
    Det är ju bröllop! Det skall vara lite stil och lite "mer" än i vanliga fall. tycker jag i alla fall.

Vi stod i valet o kvalet mellan smoking och mörk kostym.
    det slutade med att Min man hade smoking på sig (för att utmärka sig lite från mängden) och resten av herrarna hade mörk kostym. Det var jättefint och festligt!

• ascensionday

Vi tänkte först Kavaj, för som så många andra vill vi inte orsaka att någon känner sig tvingad att gå ut och handla nya kläder. Vi valde dock om och kör på Mörk Kostym, för jag har en känsla av att många av våra kvinnliga vänner gärna vill ha tillfälle att använda sina vackra långklänningar, vilket ju inte är brukligt vid klädkod Kavaj. Det är mer acceptabelt att klä sig 'under' klädkoden än 'över', så jag anser nog att Mörk Kostym ger utrymme både för de längre, litet festligare klänningarna och de inte helt mörka kostymerna

De som är emot alla sorters traditionella finkläder, och verkligen inte känner sig hemma i sådant, brukar vara den sortens människor som har styrkan att komma i något i sin egen stil ändå, så dem tycker jag inte man behöver oroa sig för när man väljer en litet mer uppklädd kod. Valfritt är det ju i praktiken alltid, klädkoden är bara till för att ge ett riktmärke åt dem som VILL klä sig på ungefär samma nivå som de flesta andra gäster. Om någon skrev 'Valfritt' eller 'Så fint du kan' skulle jag antingen ringa och be om mer detaljer, eller, om jag vore på det humöret, på pin kiv komma i balklänning. Eller, om jag vore på DET humöret, i något galet, som clownkostym eller Star Trek-kläder.

• Moirie

Nej, du är inte snobbig. Du underlättar för dina gäster att välja kläder eftersom du anger vad ni förväntar er att de flesta kommer använda på ditt bröllop. Jag tycker tex "valfritt" eller "årstids-fin" är jobbiga koder att tolka. Kan min kille ha kavaj vid "valfritt" eller blir det för uppklätt? Ska jag gå direkt från jobbet i det jag bär där? Kan man ha kort klänning i glansigt material eller är det finare än vad bruden kommer ha på sig? Det blir bara en massa extra tankearbete. Om klädkoden har angetts så vet man i alla fall vad man väljer att följa eller inte. Kör på den klädkod ni vill ha men gå inte i taket om ni får syn på nån i udda blazer och chinos:)

• Hemlig2009

Tycker inte heller att det är snobbigt! Klart att ett bröllop är högtidligt och "kräver" sin klädkod.

Vi valde Kavaj men då visste vi att de flesta killar ändå skulle komma i mörk kostym och jag tror faktiskt att alla gjorde det, kanske någon ljus...

• Malla och Mojje

Absolut inte snobbigt! Vi hade tänkt ha frack för att det är en kul grej men vi valde mörk kostym för att folk skulle kunna lägga pengar på att bo över istället för att hyra frack/köpa långklänning. De flesta har ju kostym och som tjej är det ju lättare att fixa klänning till kostym än till frack. Om man anstränger sig mycket med resten av bröllopet så är det klart att klädkoden ska vara därefter också! De flesta tycker faktiskt det är roligt att vara fina också!

• nano86

Nej, inte snobbigt. Vet du att de flesta ni kommer bjuda inte kommer ha problem med koden så kör på det. Vi skulle inte göra det just för att nästan alla vi känner skulle vara tvungna att köpa nya kläder och då känns det lite tokigt.

• Sebastiána
    nano86 skrev 2009-11-27 20:55:14 följande:
    Nej, inte snobbigt. Vet du att de flesta ni kommer bjuda inte kommer ha problem med koden så kör på det. Vi skulle inte göra det just för att nästan alla vi känner skulle vara tvungna att köpa nya kläder och då känns det lite tokigt.
    Kan man ha svart kostym med den klädkoden? Jag tror att de flesta av killarna har en svart kostym - annars kan man köpa billigt på både Dressman och HM.
  • nano86
    Sebastiána skrev 2009-11-27 21:35:06 följande:
    Kan man ha svart kostym med den klädkoden? Jag tror att de flesta av killarna har en svart kostym - annars kan man köpa billigt på både Dressman och HM.
    Jag är fel person att fråga. Det jag förstått är att man som tjej ska ha långklänning och bara där får många av mina vänner "problem" och eftersom vi är ganska ynga samt våra kompisar så känns det lite elakt att "tvinga" folk att köpa nya långklänningar. Kosymt har väl ganska många av de killar vi känner men långt ifrån alla
  • Sebastiána
    nano86 skrev 2009-11-27 22:12:19 följande:
    Jag är fel person att fråga. Det jag förstått är att man som tjej ska ha långklänning och bara där får många av mina vänner "problem" och eftersom vi är ganska ynga samt våra kompisar så känns det lite elakt att "tvinga" folk att köpa nya långklänningar. Kosymt har väl ganska många av de killar vi känner men långt ifrån alla
    "Mörk kostym
    Tredje nivån i den formella finhetsgraden.

Han: Mörk kostym (mörkblå eller mörkt grå, eventuellt modesvart), vit skjorta och sidenslips eller fluga i valfri färg utom svart och vitt, gärna mönstrad.

Hon: Fin kvällsklänning av siden, sammet eller annat utpräglat aftonfint tyg. En elegant byxdress, eller kvällskjol med jacka eller överdel i samma finhetsgrad går lika bra. Om du väljer klänning bör den inte vara baraxlad eller golvlång."

Du ska alltså INTE ha golvlång klänning och vad som är utpräglat aftonfint tyg kan nog diskuterad. Jag har inga problem med t.ex polyesterblandningar.
  • Sebastiána

Det är alltid bra att ha en kostym i garderoben. Om inte annat så på begravningar, studentfester och annat.

Svar på tråden Klädkod? I valet och kvalet