• Romant­iska lilla jag
    Äldre 23 Nov 17:02
    5138 visningar
    26 svar
    26
    5138

    kan inte bestämma mig, hjälp!

    Okej så här är det...

    Genom hård träning och bra mat gick jag förut ner 8-9 kg, och innan sommaren vägde jag 59 och trivdes jättebra med det. Sen kom sommaren med non-stop jobb - ingen tid till träning (jag skämtar inte, jobbade heltid och hade 7 timmar restid varje dag, det fanns verkligen inte tid eller ork för träning), och därefter kom hösten med pressad ekonomi och förkylning på förkylning på förkylning. Och de tre kg som jag gick upp över sommaren har bara stannat kvar! Jag har pga omständigheterna knappt kunnat träna alls men jag har varit supernogrann med vad jag äter och jag förstår ärligt talat hur jag inte har kunnat gå ner ett halvt kg ens!

    Nu tänker ni säkert allihop att vadå, tre kg är väl ingenting! Men den viktuppgången, om än ganska liten, ligger i princip enbart på magen och jag ser nästan gravid ut. Dessutom har mitt mål hela tiden varit att till mitt bröllop (maj 2010) ha lyckats gå ner till 57, en vikt som innan sommaren verkade helt rimlig med tanke på hur lätt jag hade gått ner, men nu känns det så enormt avlägset.

    Jag blir så ledsen när jag ser mig själv i spegeln - jag känner mig som en valross. Jag har verkligen ansträngt mig de senaste 4-5 veckorna, och om jag ska vara helt ärlig så har jag lidit. Mitt sötsug är enormt och jag måste hela tiden slåss mot mig själv för att inte äta. Vad som helst, helst mycket, helst nu, omedelbart. Men vågen står helt still och "gravidmagen" är kvar. Det är så hemskt deprimerande att kämpa och kämpa och inte se några resultat. Nu börjar jag tänka på julen med all julmat och fasar för hur jag kommer se ut efter all julmat... Usch, nu börjar jag nästan gråta här!

    Iallafall, nu har jag börjat fundera på att testa måltidsersättning ett litet tag för att komma av den här platån jag är på. Jag vet att jag inte är överviktig och i medicinsk mening inte behöver gå ner i vikt. Men jag vill inte så gravid ut när jag gifter mig! Jag är väldigt medveten om att måltidsersättning inte är en långsiktig lösning, men jag känner nu att jag bara vill få saker att röra sig...

    Jag vill väldigt gärna veta vad ni tycker om det här, och om ni har några tips? Ni som har testat måltidsersättning förut, vad är era erfarenheter? Jag tror att jag hellre äter bars än pulver och soppor, för jag har så enorm lust just efter att få tugga på något! Så nej, inga pulverdieter för mig, bara bars i så fall.

  • Svar på tråden kan inte bestämma mig, hjälp!
  • nano86
    Äldre 23 Nov 22:31
    #11

    Jag tror inte på att alla dieter funkar för alla. Vissa mår superbra av LCHF men vissa klarar det inte bara.

    Prova på barn nu i några veckor och se hur det går. Du har ju ganska god marginal så känner du att det inte alls funkar kan du ju överge det och prova nåt annat. Träning verkar ju vara det som funkar bäst på dig.

  • mittid
    Äldre 23 Nov 22:34
    #12
    Superstarfia skrev 2009-11-23 21:59:48 följande:
    Jo men om man äter enligt LCHF är de ju meningen att kroppen ställer om sig från kokhydrat till fettförbränning.. men de funkade inte på mig.. som tur är så har ja tappat dessa 6 kilo igen när ja började äta normalt igen.. å nu har ja tappat ytterligare en hel del kilo sen ja började med cambridge..
    Det ser ju "halvrätt" ut: Wrap som ju innehåller mjöl???

    Sen är det enligt vad jag har lärt mig på tok för lite fett i kosten... men men ... det kanske inte fungerar för alla?!
  • Ysolla
    Äldre 23 Nov 22:49
    #13

    Det känns som att det kunde vart jag som skrivit din TS för jag kämpar som du.
    Vägde 59 innan sommaren och var sååå glad över att jag äntligen kunde känna mig nöjd!
    Väger nu 62 och vill ner till min målvikt 57.
    Jag tycker att jag kämpar men inget händer!
    Dom där sista kilona sitter verkligen som berget!
    Jag känner mig så jäkla frustrerad för det känns ju som att man är så nära ändå...
    Jag brukar byta ut nån måltid här och där med en shake och då blir det oftast Noka choklad från hälsokost (den är underbart god jämfört med andra) eller en sån där naturdiet smoothie.
    Men inget händer ju för det...

  • shakyn­ose
    Äldre 23 Nov 23:32
    #14
    Ysolla skrev 2009-11-23 22:49:59 följande:
    Det känns som att det kunde vart jag som skrivit din TS för jag kämpar som du.Vägde 59 innan sommaren och var sååå glad över att jag äntligen kunde känna mig nöjd!Väger nu 62 och vill ner till min målvikt 57.Jag tycker att jag kämpar men inget händer!Dom där sista kilona sitter verkligen som berget!Jag känner mig så jäkla frustrerad för det känns ju som att man är så nära ändå...Jag brukar byta ut nån måltid här och där med en shake och då blir det oftast Noka choklad från hälsokost (den är underbart god jämfört med andra) eller en sån där naturdiet smoothie.Men inget händer ju för det...
    Upprepar: Om man vill åstadkomma något resultat så kan man inte bara byta ut ett mål här och där med pulver eller annan måltidsersättning. Så det är inte konstigt att inget händer!

    Kör stenhårt med diet en vecka och börja därefter att äta rätt igen.

    Och träna! Musklerna man bygger slukar energi och ökar förbränningen, att bara banta i ett halvår tjänar ingenting till alls. Och var inte rädd för styrketräning, för det tar låååång tid innan man blir biffig av att lyfta skrot.
  • Ysolla
    Äldre 23 Nov 23:40
    #15

    Jag går powerwalk ca 5 mil i veckan.
    men om jag går på diet en vecka går jag inte upp det jag gått ner när jag börjar äta normalt igen då?
    Jag vill helst inte gå på dieter utan hitta en bra balans med vanlig bra mat och motion som är rätt för mig.
    Förbjuder jag mig att äta vissa saker är dom just det jag vill ha och inte kan sluta tänka på.
    Jag vill gärna gå på gym men är feg och vill inte gå själv...känner typ ingen där jag bor heller så nu blir det bara "hemma övningar"..lite pilates ibland.

  • lillal­yckan
    Äldre 23 Nov 23:51
    #16

    Fast jag vill nog säga emot flera av er här, jag byter bara ut vissa måltider mot pulver. Äter ungefär ett ordentligt mål om dagen och sen pulver resten. Det blir ju inte alls samma sak som på ren kur men ett halvt kilo i veckan har jag  gått ner de senaste veckorna och det räcker gott och väl för mig. Visst, det blir ingen kickstart men jag är inte intreserrad av att tappa 3-4 kg i veckan om det mesta av det är vatten. Detta funkar jättebra för mig och det bästa med det är att jag inte blir svullen i magen som jag så lätt blir. Mao jag mår bra av att äta så och går därmed ner i vikt, sakta men säkert.


  • Romant­iska lilla jag
    Äldre 24 Nov 06:24
    #17

    Ysolla, vad roligt att se att jag inte är ensam! Och lustigt att vi tillochmed väger detsamma! Lol... =) Just de där sista kilona är ju faktiskt grymt svåra! Men så är det väl egentligen ett lyxproblem också, vi är ju inte direkt överviktiga. Men å andra sidan så är det ju hur man mår som räknas, och trivs man inte med sin vikt så känns det ju inte bra, så enkelt är det!

  • Supers­tarfia
    Äldre 24 Nov 09:20
    #18
    mittid skrev 2009-11-23 22:34:16 följande:
    Det ser ju "halvrätt" ut: Wrap som ju innehåller mjöl???Sen är det enligt vad jag har lärt mig på tok för lite fett i kosten... men men ... det kanske inte fungerar för alla?!
    äggwrap... de är som en tunn omelett... inge ägg bara smör, ägg och lite lite vatten..
  • Supers­tarfia
    Äldre 24 Nov 09:22
    #19
    Superstarfia skrev 2009-11-24 09:20:34 följande:
    äggwrap... de är som en tunn omelett... inge ägg bara smör, ägg och lite lite vatten..
    inge mjöl menar jag...
  • shakyn­ose
    Äldre 24 Nov 10:02
    #20
    Ysolla skrev 2009-11-23 23:40:00 följande:
    Jag går powerwalk ca 5 mil i veckan.men om jag går på diet en vecka går jag inte upp det jag gått ner när jag börjar äta normalt igen då?Jag vill helst inte gå på dieter utan hitta en bra balans med vanlig bra mat och motion som är rätt för mig.Förbjuder jag mig att äta vissa saker är dom just det jag vill ha och inte kan sluta tänka på.Jag vill gärna gå på gym men är feg och vill inte gå själv...känner typ ingen där jag bor heller så nu blir det bara "hemma övningar"..lite pilates ibland.
    Powerwalk är konditionsträning, jättebra, men du skulle nog få snabbare resultat om du körde lite styrketräning också.

    Efter en kickstart-diet så ska du kanske inte börja äta precis som vanligt utan t.ex. mindre kolhydrater och mer protein om du vill fortsätta gå ned i vikt.

    Visst det är jätteviktigt att hitta en bra balans mellan kost och motion, men just nu har du ju inte det eller hur? Annars skulle du ju ligga på din idealvikt. Pulverdieter är aldrig en långsiktig lösning, men om man vill ha lite extraskjuts på arslet ur vagnen så är det inte så dumt faktiskt.

    Vill man gå ned i vikt så måste man dra ned på kaloriintaget eller börja träna hårdare. Helst båda!
  • L U N A
    Äldre 24 Nov 10:49
    #21

    Alla fungerar ju som sagt olika och det är skillnad på att vilja gå ner 10 kg eller att försöka bli av med de sista 3. Båda är knepigt och kan kräva olika metoder.

    Mitt råd är att du ska äta oftare! Inte mer utan oftare, ett ägg till mellis kan räcka.
    Träna styrka! Muskler förbränner fett och du kommer få en slanka fin kropp. :)
    Ät nått direkt efter träningen, en Gainomax eller bar eller annat.

    Ang putmage så tycker jag att det brukar kännas bättre att träna just magen och bålen. Inte för att tex situp's förbränner fettet på magen (förbränningen sker inte punktvis) utan för att musklerna ger ett bra stöd. Så ist för att svanka och puta med magen så hjälper musklerna per automatik dej att få en bra hållning och därmed se smalare ut. Trallallaaaaa! :)

    Jag har inte provat någon pulverdiet eller liknande men byter ibland ut en måltid mot sambons proteinpulver, oftast pga tidsbrist.

    Tänk också på att de muskler du får genom träningen väger, så stirra inte på vågen.

    Lycka till!

  • Ysolla
    Äldre 24 Nov 10:53
    #22

    Jag får helt enkelt tänka ännu mer på vad jag äter då.
    Och jag ska försöka ta mig till ett gym...jag får sluta vara så feg haha.

  • Ysolla
    Äldre 24 Nov 10:58
    #23

    Romantiska lilla jag skrev 2009-11-24 06:24:24 följande:


    Ysolla, vad roligt att se att jag inte är ensam! Och lustigt att vi tillochmed väger detsamma! Lol... =) Just de där sista kilona är ju faktiskt grymt svåra! Men så är det väl egentligen ett lyxproblem också, vi är ju inte direkt överviktiga. Men å andra sidan så är det ju hur man mår som räknas, och trivs man inte med sin vikt så känns det ju inte bra, så enkelt är det!
    Jaa, lite komiskt är det att vi har samma vikt och samma mål hehe.
    Och visst är det ett lyxproblem men är man inte nöjd så är man inte så jag antar att det bara är för oss att kämpa på..
    Jag dricker en detox nu som pågår i 20 dagar för jag misstänker att jag samlar en del vatten också eftersom min kropp kan svullna upp väldigt mycket ibland.
  • mittid
    Äldre 24 Nov 20:15
    #24

    Aha... då är de ju rätt tänk... mycke ägg blev de : )


    Superstarfia skrev 2009-11-24 09:20:34 följande:
    äggwrap... de är som en tunn omelett... inge ägg bara smör, ägg och lite lite vatten..
  • Romant­iska lilla jag
    Äldre 2 Dec 11:47
    #25

    Jag kan nu berätta att jag är inne på min tredje dag med måltidsersättning och det känns bra. På kvällarna har jag blivit vansinnigt SUGEN på mat men jag har egentligen inte haft några problem med regelrätt hunger. Så det är ett stort plus! Vågen visade i morse 61,5 kg, att jämföra med 62,2 som jag vägde i söndags. Det beror säkert mest på den minskade mänden mat i magen men det känns ändå bra. Sen det bästa är att jag direkt fick myyycket slankare figur, min mage snörpte direkt ihop sig och blev liten! =) Tyvärr är ju även det i första hand bara på grund av att jag inte har lika mycket mat i magen, men jag hoppas ändå på fortsatt bra resultat. Planen är att hålla i till 14 december, och just nu känns det som om det kommer funka.

    Och så måste jag bara säga att jag är enormt stolt över min motståndskraft igårkväll... Var ute på en fika tillsammans med ett gäng kompisar, som alla åt massor av härliga chokladkakor och lasagne och pajer och gud vet vad. Jag var såååååå sugen på att bryta dieten men jag stod emot!

  • Romant­iska lilla jag
    Äldre 3 Dec 06:26
    #26

    morgonens vikt: 61,3

Svar på tråden kan inte bestämma mig, hjälp!