• Malla och Mojje

Gå in i kyrkan själv... ???

Jag och min M2B har alltid tänkt att han ska stå där framme i kyrkan och att jag kommer ingåendes. Vi ska inte ses innan vigseln och han får inte veta hur min klänning ser ut. Jag har alltså tänkt att han ska se mig först när jag kommer in med mina tärnor. Dock har jag oerhört svårt att förlika mig med tanken på att bli "överlämnad" av min pappa. Kan inte tänka mig det alternativet - med andra ord kommer jag gå in ensam (med två brudnäbbar framför och tre tärnor bakom + eventuellt två av hans marsalker).

Nu till frågan: Är det någon här som ska gå in själv/har gått in själv/varit på ett bröllop där bruden gått in själv? Verkar det märkligt att göra så?

OBS! Denna tråd är inte tänkt att skapa någon debatt om överlämnande - vill bara veta vad ni tycker om att knalla in själv!

• Svar på tråden Gå in i kyrkan själv... ???
  • varelse

För att svara TS så tycker jag att det är helt okej att vilja gå in själv! Man ska göra det som känns bäst för en själv.

Så länge din m2b är helt okej med att stå ensam där framme och vänta, så varför inte? Samtidigt förstår jag de som säger att de själva skulle känna sig urfåniga att stå där och vänta, för det skulle nog jag med. Ett annat alternativ är ju som många skriver, att han går in först och du kommer strax efter så han slipper stå där och vänta så länge.

• My big fat Las Vegas wedding

Om han tycker det är jobbigt med uppmärksamheten att gå in själv med musik och pompa och ståt etc så kan ju han och hans bestman/marsalk (om han har en) stå i dörren när gästerna kommer istället för framme vid altaret där han troligen blir lite utstirrad i en god halvtimme medan folk sätter sig och bläddrar i sina psalmböcker. Står han vid dörren istället så har alla sett att han är där och han kan småprata lite med gästerna och hälsa dem välkomna, istället för att de behöver sitta och stirra på honom och då tänker de nog inte att det är nåt konstigt när han sen går fram och ställer sig strax innan du kommer in. I alla fall jag skulle ju känna mig lite mindre "utsatt" om jag var brudgum om jag kunde hälsa på folket i dörren än att man står där framme och folk vinkar lite undrande åt en medans de kommer in.

Oj vad det blev virrigt skrivet...hoppas ni förstår vad jag menar.

mölnlyckebrud 09 skrev 2009-11-29 09:00:49 följande:

HejJag hade nog tänkt att min far skulle lämna över mig vid altaret. Men när vi pratade med våran vigselförrättare så sade hon : Att under hennes vigslar så går bruden o brudgummen in tillsammans. Hon tyckte inte om den urgamla traditionen där brudens far lämnade över dottern, sade hon.
    Ja det måste man kolla innan, i en del kyrkor får man inte välja hur man går in, där måste brudparet komma in tillsammans enligt gammal svensk tradition.
  • CeKe

hehe, eller om det är våra envisa brudgummar som önskar stå där framme och vägrar inse att de får massor av blickar på sig, så får de väl skylla sig själva

My big fat Las Vegas wedding skrev 2009-11-29 12:20:36 följande:

Om han tycker det är jobbigt med uppmärksamheten att gå in själv med musik och pompa och ståt etc så kan ju han och hans bestman/marsalk (om han har en) stå i dörren när gästerna kommer istället för framme vid altaret där han troligen blir lite utstirrad i en god halvtimme medan folk sätter sig och bläddrar i sina psalmböcker. Står han vid dörren istället så har alla sett att han är där och han kan småprata lite med gästerna och hälsa dem välkomna, istället för att de behöver sitta och stirra på honom och då tänker de nog inte att det är nåt konstigt när han sen går fram och ställer sig strax innan du kommer in. I alla fall jag skulle ju känna mig lite mindre "utsatt" om jag var brudgum om jag kunde hälsa på folket i dörren än att man står där framme och folk vinkar lite undrande åt en medans de kommer in.Oj vad det blev virrigt skrivet...hoppas ni förstår vad jag menar.
    CeKe skrev 2009-11-29 12:28:10 följande:
    hehe, eller om det är våra envisa brudgummar som önskar stå där framme och vägrar inse att de får massor av blickar på sig, så får de väl skylla sig själva My big fat Las Vegas wedding skrev 2009-11-29 12:20:36 följande:
    Haha..ja precis, då får de ju skylla sig själva
  • Sebastiána
    Aleta skrev 2009-11-17 10:56:35 följande:
    Jag tycker att det är lite för mycket fokus på bruden. Det skulle kunna vägas upp om brudgummen också kom intågande med följe och musik istället för att bara knalla fram och stå och vänta. Dagen handlar ju om två personer.Men det är som sagt vad jag tycker, andra tycker annorlunda.Enligt gammal tradition sågs man på kyrktrappan och brudgummen överlämnade då brudbuketten som bruden inte hade sett innan. Det kan ju vara ett alternativ kanske.Fundera på om ni vill ses första gången inför publik eller om det ska vara en stund för bara er två.Malla och Mojje skrev 2009-11-17 10:36:18 följande:
    Jag har faktiskt funderat över det där med brudbuketten. Jag hade tyckt att det hade varit så charmigt om min M2B hade fixat den själv utan att jag visste hur den såg ut! För min del spelar inte brudbuketten så stor roll, men min kille skulle ändå vara nervös över att råka välja en bukett som jag inte blir nöjd med - så jag tror att han får slippa det. Vi kommer förresten att gå in tillsammans. Han är mitt stöd i livet och jag tror att vi båda behöver lite stöd när vi ska gå fram till altaret
  • Sebastiána
    CeKe skrev 2009-11-17 15:12:27 följande:
    Det där med efternamn.. känns som att det blir alldeles för många namn om jag ska ha bådas! Har tre förnamn också, så det blir så gräsligt långt när man behöver skriva alla på blanketter etc. Sen är det lite lika med hans efternamn, att det bara är han som kan föra det vidare, så jag viker på den punkten...Det där med ringar... jag förstår egentligen inte det där med att bara tjejen ska ha en ring. Varför ska det vara så? Är man mer gift som tjej? Att även killen har två ringar visar ju utåt att även han är gift, inte bara jag... Känns för mig symboliskt viktigt att båda vill visa upp att vi är gifta, inte bara jag.
    Ja, om killen bara har ring. Hur vet man då om han är gift eller "bara" förlovad? Jag tycker att vi båda ska ha två ringar men killen vägrar. Han är en aningen konservativ - och därför skulle han heller aldrig gå med på något annat än att vi går in tillsammans eftersom det är gammal svensk tradition, och han vill tvunget att jag ska ha vit klänning (hade tänkt ha en vinröd) och att det är kyrkbröllop.
  • Sebastiána
    Imma skrev 2009-11-17 15:21:14 följande:
    Det undrar jag också. Om mannen redan står där framme när församlingen kommer in i kyrkan måste han ju stå där i över en halvtimme säkert. Om han bara smyger in tycker jag att det känns mer som att han är någon slags inredning i kyrkan än en del av bröllopsföljet.Jag tycker som Aleta att det logiska borde vara att han också kliver in i kyrkan med lite folk och till musik för att fokus inte bara ska bli på bruden.Om det inte var så att det viktiga är fokus på bruden skulle ju brudgummen lika gärna komma inklivandes till den väntande bruden som jag ser det.
    En kyrka vi har tittat på har tre ingångar - det är en medeltidskyrka som är byggd som ett kors. Då funderade vi faktiskt båda två om vi skulle komma in från vars en dörr och mötas framme vid altaret. Men jag tror inte att det blir den kyrkan av andra skäl.
    Sebastiána skrev 2009-11-29 13:13:20 följande:
    En kyrka vi har tittat på har tre ingångar - det är en medeltidskyrka som är byggd som ett kors. Då funderade vi faktiskt båda två om vi skulle komma in från vars en dörr och mötas framme vid altaret. Men jag tror inte att det blir den kyrkan av andra skäl.
    Det hade varit häftigt! (men man väljer ju inte kyrka enbart baserat på det)
  • Sebastiána

mölnlyckebrud 09 skrev 2009-11-29 09:00:49 följande:

HejJag hade nog tänkt att min far skulle lämna över mig vid altaret. Men när vi pratade med våran vigselförrättare så sade hon : Att under hennes vigslar så går bruden o brudgummen in tillsammans. Hon tyckte inte om den urgamla traditionen där brudens far lämnade över dottern, sade hon.
    Fast det är ingen urgammal tradition i Sverige.
  • Sebastiána

My big fat Las Vegas wedding skrev 2009-11-29 13:15:55 följande:

Det hade varit häftigt! (men man väljer ju inte kyrka enbart baserat på det)
    Nej precis. Den ligger långt från de festlokaler vi tittat på och är ganska mörk. Men annars hade det varit fin. Vägen från de dörrarna och fram till altaret är inte heller så lång så man kommer fram ganska snabbt
  • Lyckliga013bruden

min bm tycker att han ska stå där framme och jag ska gå in med pappa. Men jag vet inte, skulle kännas bättre att gå fram tillsammans.
    Jag ska ha en tärna, ser det konstigt ut om jag går in själv och tärnan efter mig?
    I min bild jag har i huvudet skulle det se bra ut om jag hade ca tre tärnor efter mig.

• varelse
    Lyckliga013bruden skrev 2009-11-29 14:17:17 följande:
    min bm tycker att han ska stå där framme och jag ska gå in med pappa. Men jag vet inte, skulle kännas bättre att gå fram tillsammans. Jag ska ha en tärna, ser det konstigt ut om jag går in själv och tärnan efter mig? I min bild jag har i huvudet skulle det se bra ut om jag hade ca tre tärnor efter mig.
    Alla gör ju som de vill och som de tycker känns bäst! De bröllop jag har varit på har alltid bruden och brudgummen gått in tillsammans först och efter dem har brudtärna och bestman kommit (om de bara haft en tärna vill säga). Så kanske du kan göra? Om din m2b har en bestman så kanske han kan gå bredvid tärnan bakom dig?
  • Lyckliga013bruden

Ja han har en marsalk eller bestman. vad är skillnaden? finns det någon eller är det ett svenskt och ett engelskt ord för samma sak?

Jag vill gå in tillsammans med tärna och bestman/marsalk bakom oss. Men min bm vill ju stå där framme. Jag ska föreslå att jag får gå in med tärna och marsalk/bestman bakom mig. Skulle nog kännas bättre än att knata in med pappa.

varelse skrev 2009-11-29 17:30:27 följande:
    Alla gör ju som de vill och som de tycker känns bäst! De bröllop jag har varit på har alltid bruden och brudgummen gått in tillsammans först och efter dem har brudtärna och bestman kommit (om de bara haft en tärna vill säga). Så kanske du kan göra? Om din m2b har en bestman så kanske han kan gå bredvid tärnan bakom dig?
  • Sebastiána
    Lyckliga013bruden skrev 2009-11-29 17:34:42 följande:
    Ja han har en marsalk eller bestman. vad är skillnaden? finns det någon eller är det ett svenskt och ett engelskt ord för samma sak?Jag vill gå in tillsammans med tärna och bestman/marsalk bakom oss. Men min bm vill ju stå där framme. Jag ska föreslå att jag får gå in med tärna och marsalk/bestman bakom mig. Skulle nog kännas bättre än att knata in med pappa.
    Ja det finns en skillnad. Bestman är något man har i England och USA, Marskalk är svenska. Bestman är den som har ringen. Finns flera män i brudföljet kallas de groomsmen.

Gifter man sig i Sverige och om båda i brudparet är svenska finns ingen anledning att säga använda ordet bestman istället för marskalk.

Tärna heter bridesmaid på engelska. Maid of honour är den kvinnliga motsvarigheten till Bestman.

Jag har lite svårt att förstå att många brudpar verkar ha svårt att skilja på svenska och engelska. Tyvärr har man lika svårt att skilja på svenska och engelska bröllopsseder. Jag har hört dem som pratar om att "förr var det regel att man skulle spendera tre månadslöner på ringen. Tur att den traditionen börjar försvinna." - Ja i USA har det funnits en sådan tradiotion ja. I Sverige har snarast den helt släta vigselringen varit norm fram till ganska nyligen.
Svar på tråden Gå in i kyrkan själv... ???