• Malla och Mojje

Gå in i kyrkan själv... ???

Jag och min M2B har alltid tänkt att han ska stå där framme i kyrkan och att jag kommer ingåendes. Vi ska inte ses innan vigseln och han får inte veta hur min klänning ser ut. Jag har alltså tänkt att han ska se mig först när jag kommer in med mina tärnor. Dock har jag oerhört svårt att förlika mig med tanken på att bli "överlämnad" av min pappa. Kan inte tänka mig det alternativet - med andra ord kommer jag gå in ensam (med två brudnäbbar framför och tre tärnor bakom + eventuellt två av hans marsalker).

Nu till frågan: Är det någon här som ska gå in själv/har gått in själv/varit på ett bröllop där bruden gått in själv? Verkar det märkligt att göra så?

OBS! Denna tråd är inte tänkt att skapa någon debatt om överlämnande - vill bara veta vad ni tycker om att knalla in själv!

• Svar på tråden Gå in i kyrkan själv... ???
  • Imma

Det undrar jag också. Om mannen redan står där framme när församlingen kommer in i kyrkan måste han ju stå där i över en halvtimme säkert. Om han bara smyger in tycker jag att det känns mer som att han är någon slags inredning i kyrkan än en del av bröllopsföljet.

Jag tycker som Aleta att det logiska borde vara att han också kliver in i kyrkan med lite folk och till musik för att fokus inte bara ska bli på bruden.

Om det inte var så att det viktiga är fokus på bruden skulle ju brudgummen lika gärna komma inklivandes till den väntande bruden som jag ser det.

CeKe skrev 2009-11-17 15:14:42 följande:
    Hur tänker ni gå in förresten? Går ni bredvid er/era tärnor, före eller efter? Går er kille in före er, eller dyker han upp där framme som gubben ur lådan från prästens rum, eller står han där redan när folk börjar droppa in (då kan han ju få stå där ett tag...)? Om killen har någon/några best man/men, går de in med tärnorna och dig, eller står de också där framme med brudgummen?
  • CeKe

Nja, fast det har ju i a f för min blivande att göra med att han inte är bekväm med att stå i centrum. Jag försöker säga att han kommer att få så mycket mer uppmärksamhet om han står där framme när folk kommer in, än den fokus han skulle få under vägen till altaret tillsammans med mig.. Men han tycker det är två olika saker. Att stå där framme innebär mer spridda skurar uppmärksamhet, vilket han känner sig så mycket mer bekväm i än att få allas blickar på vägen fram...
    Så tyvärr är det nog kört för mig att försöka få honom att gå in till musik före mig =) Som han så fint säger, att om du försöker tvinga mig till det, då får vi förbli ogifta.

Imma skrev 2009-11-17 15:21:14 följande:
    Om det inte var så att det viktiga är fokus på bruden skulle ju brudgummen lika gärna komma inklivandes till den väntande bruden som jag ser det.
  • Imma

Jag förstår. Hur som tycker jag att det mycket bättre med en brud som går in själv än en som blir överlämnad av sin pappa (men det skulle vi ju inte prata om här ).

Både jag och min man var nervösa när vi skulle gå in i kyrkan och jag är verkligen urglad att jag hade honom att hålla fast i mitt i all nervositet. Att stå ensam någonstans hade varit hundra gånger värre.

• Lyckliga013bruden

Vad skönt att fler har samma problem!
    med ringar, efternamn och ingång i kyrkan
    När vi förlovade oss fick jag en ring en fin ring för han vill helst inte ha en ring alls, så då får jag en ny ring i kyrkan och han får också en ring då. Det lyckades jag övertala honom till. Att vi förlovar oss och planerar bröllop utan att någon av oss är ringmärkt skulle kännas helt fel.
    Efternamn har vi båda två väldigt egna och ovanliga, jag var inne på att lägga till hans men då får jag 5 namn och det blir jobbigt att få plats med på alla blanketter. Men det blir nog hans namn, de är ca 10st med de namnet och min släkt ca 50st så.
    Intåget i kyrkan där vill gubben att han står å väntar och jag kommer in efteråt, för att få det där speciella mötes-ögonblicket. Men eftersom vi kommer från fotografen till kyrkan såhar han ju redan sett mig. Och då känner jag att vi lika gärna kan gå in tillsammans.
    Har en känsla av att han kommer få kompromissa aningens me rän jag i den här frågan

• KatjaB

jag skulle aldrig vilja vara killen som får stå framme vid altaret och vänta.. usch vad nervöst och jobbigt. Tycker att han är minst lika fin och vill ju att han också ska få oooh och aah när alla ser oss för första gången

men det är ju upp till var och en, vill ni göra så så kör på det.

• Chris24
    CeKe skrev 2009-11-17 15:12:27 följande:
    Det där med efternamn.. känns som att det blir alldeles för många namn om jag ska ha bådas! Har tre förnamn också, så det blir så gräsligt långt när man behöver skriva alla på blanketter etc. Sen är det lite lika med hans efternamn, att det bara är han som kan föra det vidare, så jag viker på den punkten...Det där med ringar... jag förstår egentligen inte det där med att bara tjejen ska ha en ring. Varför ska det vara så? Är man mer gift som tjej? Att även killen har två ringar visar ju utåt att även han är gift, inte bara jag... Känns för mig symboliskt viktigt att båda vill visa upp att vi är gifta, inte bara jag.
    Det är sant med efternamn, nu har jag bara ett tilltals namn så det långa problemet har jag väl inte direkt som dig där så jag förstår

Nej,det med ringar har jag också tänkt på,varför dem inte kan ha en till? Min blivande vill inte ha en till ring fast jag säger att när vi åker utomlands o kollar ringen åt mig så kollar vi åt honom men han tycker det är onödigt o "jag bryr mig inte lika mycket som du gör med ringarna o sådär älskling" till svar får jag alltid så då får han ju göra som han vill.

Asså, han är lika delaktig men han är mer tillbaka lutande o typ "kör ditt race älskling" hahaha
  • Aleta

Jag tror att de flesta inte har tänkt på hur det känns att stå där och vänta. Jag skulle själv känna mig urfånig.

KatjaB skrev 2009-11-17 16:47:09 följande:
    jag skulle aldrig vilja vara killen som får stå framme vid altaret och vänta.. usch vad nervöst och jobbigt. Tycker att han är minst lika fin och vill ju att han också ska få oooh och aah när alla ser oss för första gången men det är ju upp till var och en, vill ni göra så så kör på det.
  • KatjaB
    Aleta skrev 2009-11-18 09:02:42 följande:
    Jag tror att de flesta inte har tänkt på hur det känns att stå där och vänta. Jag skulle själv känna mig urfånig.
    jag med
  • mölnlyckebrud 09

Hej

Jag hade nog tänkt att min far skulle lämna över mig vid altaret.

Men när vi pratade med våran vigselförrättare så sade hon :
    Att under hennes vigslar så går bruden o brudgummen in tillsammans. Hon tyckte inte om den urgamla traditionen där brudens far lämnade över dottern, sade hon.

• iregnet2010

livsfarligt ämne att ta upp i en tråd...diskussionerna brukar bli väldigt heta här inne när man tar upp brudöverlämning (sök på alla trådar som finns om detta) Kort kan man dock säga att det är upp till varje präst om denne vill acceptera brudöverlämning (det är inte en svensk tradition och även om något generellt förbud inte finns så kan prästen dock alltid säga nej)

mölnlyckebrud 09 skrev 2009-11-29 09:00:49 följande:

HejJag hade nog tänkt att min far skulle lämna över mig vid altaret. Men när vi pratade med våran vigselförrättare så sade hon : Att under hennes vigslar så går bruden o brudgummen in tillsammans. Hon tyckte inte om den urgamla traditionen där brudens far lämnade över dottern, sade hon.
Svar på tråden Gå in i kyrkan själv... ???