• Malla och Mojje

Hur mycket kostade er FOTOGRAF???

Vi letar efter fotograf till vårt bröllop och har tänkt oss att denne skall vara med hela dagen, dvs från förberedelserna till brudvalsen.

Priserna vi fått för detta varierar mellan 10 000 och 40 000 kr.

Bilderna är viktiga för oss men vi vill inte bli ruinerade! Vad betalade ni?

• Svar på tråden Hur mycket kostade er FOTOGRAF???
  • aisaksson

Vi kommer antagligen både hennes bror och min bror som fotografer, då de båda kan hantera sin kamera som den bör. Sen kommer jag låna ut min utrustning till dem eftersom jag inte kan fotografera mitt eget bröllop. Då kommer det både bli bilder i studio och utomhus samt under vigseln, sen redigerar jag bilderna själv.

• Sebastiána

Har sett bilder från proffsfotografer som inte är ett dugg bättre än jag själv kan göra. Trodde att alla proffsfotografer kunde tex ljussättning och bildkomposition men så är det uppenbarligen inte. Funderar på att låta ett proffs ta portträttbilder och bilder vid kyrka och låta pappa ta "reportage"-bilder under kvällen. Om han tar tillräckligt många finns det säkert flera som blir riktigt bra, och man kan ju beskära dem och fixa till dem i PhotoShop sedan.

• Snoddasen

Hallands län. Vi är hur nöjda som helst, hon följde med oss i 6 timmar och tog flera hundra bilder. Vi fick en skiva av henne med ALLA bilder och kommer själva att framkalla de vi vill. Det är otroligt kul att ha alla bilder, för även om inte alla är perfekta så är det ett ögonblick av vår dag som vi kan blicka tillbaka på och skratta åt. Vill vi ha någon bild redigerad så kontaktar vi henne bara så hjälper hon oss med det också! :)

Malla och Mojje skrev 2009-10-28 09:06:04 följande:

Snoddasen - vilket län finns denna fotograf??
  • Waldekranz

Det var någon som missuppfattade det jag skrev, så vill förtydliga att den fotografen jag nämnde inte arbetar svart. Jag fick inte välja om jag ville betala moms eller inte. Det är en professionell fotograf. Jag bara skrev att det var moms inkluderat för att förtydliga att inga extra kostnader tillkommer, då alla inte alltid skriver ut produkter och tjänster med moms. Speciellt inte om de även riktar sig mot företag.

• Waldekranz

Det var någon som missuppfattade det jag skrev, så vill förtydliga att den fotografen jag nämnde inte arbetar svart. Jag fick inte välja om jag ville betala moms eller inte. Det är en professionell fotograf. Jag bara skrev att det var moms inkluderat för att förtydliga att inga extra kostnader tillkommer, då alla inte alltid skriver ut produkter och tjänster med moms. Speciellt inte om de även riktar sig mot företag.

• Nordiskbrud

Malla och Mojje skrev 2009-10-28 09:06:37 följande:

Var finns denna fotograf Nordiskbrud?
    I Lidköping, Kinnebild. Hemsidan hittar du här www.kinnebild.se/ , vi har efter mötet med honom fått ytterligare en CD med bilder och det är mycket fina bilder där med.

Och som svar till AnnanLi, det är inte fråga om svart eller en "dålig" fotograf på något sätt! Vi frågade varför det kunde vara så billigt och fick ett tillfredställande svar på det och varför det blir det billigt. Detta är dessutom en etablerad fotograf, inte alla "BRA" fotografer behöver ta hutlöst betallt.
  • nikitakatt

Jag väljer direkt bort de fotografer som levererar ca 20 bilder och sen får man köpa fler om man vill det. Jag vill absolut ha en skiva med alla eller många av bilderna i högupplöst format för det är ju inte alls säkert att fotografen väljer samma 20 bilder som jag skulle valt.

Hur gör ni andra? Får ni bilderna på cd?

• wiicky

Med vår fotograf, som är professionell, får vi fotografering av vigseln, gruppfoto av alla gäster, porträttfotografering, provbilder, alla bilder högupplösta på DVD och resan för honom för 2550 kr. Rätt nöjd.

Det var ett krav från vår sida med bilder på cd, eftersom vi även kommer ha en "amatörfotograf", en bekant eller bekants kompis beroende på, som är med från morgon till midnatt och då vill man ju kunna kombinera bilder från henne och vår proträttfotograf och även andras bilder i en fotobok och så. Det tycke rvi är väldigt viktigt.

• kpt

Är du säker på att det inte är 2560 kr? Annars blir det väl inte mycket kvar efter moms, sociala avgifter, reseersättning och annat som han måste stå för.

• nikitakatt

vart bor ni och vad är det för fotograf? lät ju nästan för bra för att vara sant.. =)

wiicky skrev 2009-10-29 18:29:22 följande:
    Med vår fotograf, som är professionell, får vi fotografering av vigseln, gruppfoto av alla gäster, porträttfotografering, provbilder, alla bilder högupplösta på DVD och resan för honom för 2550 kr. Rätt nöjd. Det var ett krav från vår sida med bilder på cd, eftersom vi även kommer ha en "amatörfotograf", en bekant eller bekants kompis beroende på, som är med från morgon till midnatt och då vill man ju kunna kombinera bilder från henne och vår proträttfotograf och även andras bilder i en fotobok och så. Det tycke rvi är väldigt viktigt.
  • turkiet07

Vi betalade 6000 kr för 3 timmars fottografering ett album med 30 bilder (omgjorda), en förstoring och en CD med alla bilder hon hann ta (ca 800 st). Hon var jätte duktig och tillmötesgående. Det som faktiskt påverkar priset är inte bara hur duktig fotografen är utan hur mycket de tar betalt i timmen för tiden de lägger på att redigera bilder och laga album.
    Vi valde att lägga till 3000 kr och få ett större album med 50 bilder istället för att det var så många fina kort.
    Tycker inte man skall snåla med fotograf det är faktiskt otroligt kul att få bilder som ser ut som bröllopskatalog på sig själv. Det är det enda man har kvar efter alla utgifter man har på bröllopet. =)
    Lycka till!

• wiicky
    kpt skrev 2009-10-29 20:23:48 följande:
    Är du säker på att det inte är 2560 kr? Annars blir det väl inte mycket kvar efter moms, sociala avgifter, reseersättning och annat som han måste stå för.
    Ja, jag vet inte. Han tar det i alla fall.
  • iregnet2010

håller med om att man ofta får det man betalar för...dock stämmer inte det i Stockholm där man om man har otur får betala stockholms-tillägg på allt. Är du sedan på Östermalm gäller knappast "du får vad du betalar för" utan där tillämpas devisen "du betalar det de tror de kan lura av dig" (eh jag bitter? näää)

Letar fotograf och jag tror ärligt talat inte att de som tar 40 000 är så himla mycket bättre än en engagerad och erfaren ensam lirare i en småstad som är rädd om sitt rykte och tar 4000-6000 för ett par timmars jobb.

Men det är svårt, man har ju hela tiden känslan "det är ju ändå mitt bröllop"...jag tycker dock det viktigaste med mitt bröllop är att jag får en underbar dag som jag minns för alltid, inte att jag får snygga foton jag kan visa upp senare.

• kpt

Det finns en massa olika teorier om hur man som fotograf ska sätta priserna.

En del räknar på hur mycket de vill tjäna efter att utrustning, hyra, skatt och annat betalats.

En annan filosofi är att ta betalt för sitt namn. Dessa fotograferar har som regel mer erfarenhet och har kunnat höja sina priser varje år utan att för den skull få mindre uppdrag. Men om man då som kund t ex inte gillar Annie Leibovitz bilder känns det kanske inte så motiverat att betala stora summor pengar för att anlita henne.

En tredje modell är att kostnaden=värdet, dvs fotografen tar 2000 kr för man tror inte någon skulle vilja betala för de bilder man levererar.

Vanligast är nog de som tar lika mycket som konkurrenterna i samma område.

• kpt

Hade lite bråttom där, det ska stå "Dessa fotografer" i tredje stycket och "någon skulle vilja betala mer..." i fjärde stycket.

Svar på tråden Hur mycket kostade er FOTOGRAF???