• Malla och Mojje

Hur mycket kostade er FOTOGRAF???

Vi letar efter fotograf till vårt bröllop och har tänkt oss att denne skall vara med hela dagen, dvs från förberedelserna till brudvalsen.

Priserna vi fått för detta varierar mellan 10 000 och 40 000 kr.

Bilderna är viktiga för oss men vi vill inte bli ruinerade! Vad betalade ni?

• Svar på tråden Hur mycket kostade er FOTOGRAF???
  • AnnanLi

Ni som tror att man kan hitta en BRA bröllopsfotograf som stannar till långt in på festen och tar mindre än 10000 spänn - hur tänker ni? Det är väl ändå ett hantverk vi pratar om? Min fotograf tar 13000 för en heldag. Jag och min m2b anser att vi har kommit billigt undan. Tänk på att det är skatt och avgifter som ska dras. En fotograf måste väl också äta? :O

• metaley

Vi har två tjejer så ska fotografera oss under heladagen för 5000 å vi får ca 400-600 bilder i högformat :D

• nikitakatt
    AnnanLi skrev 2009-10-27 22:03:45 följande:
    Ni som tror att man kan hitta en BRA bröllopsfotograf som stannar till långt in på festen och tar mindre än 10000 spänn - hur tänker ni? Det är väl ändå ett hantverk vi pratar om? Min fotograf tar 13000 för en heldag. Jag och min m2b anser att vi har kommit billigt undan. Tänk på att det är skatt och avgifter som ska dras. En fotograf måste väl också äta? :O
    Det är tänkvärt, betalar man bara en par tusen så är det helt klart en möjlighet att fotografen arbetar svart, sen får man ju ta ställning själv om man vill stödja svart verksamhet eller inte, det säger jag ingenting om.

MEN självklart behöver det INTE vara så. Det kan tex vara en nyetablerad fotograf som behöver jobb för att få erfarenhet och portfolio/referens bilder. Det kan även vara någon som inte fotograferar på heltid och därför inte behöver ta samma summor.

Jag har fått prisförslag för heldag på mellan 4000 och 8000 från fotografer som är seriösa, duktiga och inkluderar moms! SÅ det går absolut att hitta de som tar under 10 000.
  • AnnanLi

OK. Sorry. Jag tar tillbaka ordet "BRA" när det gäller fotograf. Alla har väl sin egen definition av det ordet. Men det är skillnad på fotograf och FOTOGRAF. Så är det bara. Vi kollade runt som tokar innan vi hittade en som vi kände verkligt förtroende för och som vi är övertygade om kan fånga dagen på bästa sätt. Jag är så glad att vi inte nöjde oss med någon "billigare". Vi funderade och kom fram till att om 20 år kommer vi med största sannolikhet glädjas mer åt våra fina bilder än minnet av limo och dyr mat.

Tack för mig.

• Waldekranz

Trusula, Vi har bokat Emma Sandström, för halvdags fotografering. Hon verkar supergo! Heldag med henne kostar 8500 kr eller alternativt 12000 kr. (inklusive moms).

• Frulle

Min kompis är fotograf och en jävligt duktig sådan.. Hon har jobbat väldigt länge med det..

Och sen bara för att någon är "billig" så betyder ju inte detta att den är sämre?! Kan ju vara en som är ny i branchen och måste jobba upp sig lite innan dom tar de högre priserna.

AnnanLi skrev 2009-10-27 22:03:45 följande:
  • 1 Grevinnan

De fotografer vi varit i kontakt med tar mellan 17-20 tusen för en "heldag" detta är i Östergötland. Så vi struntar i det, för dyrt!

Har ni ingen bra vän som är bra på att fota och som har bra kamera som ni kan ha med er under dagen annars och så bara ta "studiefoton" hos en fotograf inne eller ute?

Vi betalar 3900 kr för drygt en timmes foto utomhus inkl 16 bilder i album, om man vill att fotografen även är med på vigseln och utanför kyrkan kostar det 1500kr extra.

• Shiosan

Kan inte alla ni som har hittat bra fotografer länka till dem? :)

• Malla och Mojje

Snoddasen - vilket län finns denna fotograf??

Snoddasen skrev 2009-10-27 17:54:23 följande:
    1350:- för 6 timmar. Kanon duktig amatörfotograf som tar fantastiska bilder =)
  • Malla och Mojje

Var finns denna fotograf Nordiskbrud?

Nordiskbrud skrev 2009-10-27 18:24:46 följande:
    Vi kommer att betala 6.700 kr för att få ha med 2 fotografter från förberedelserna tills en bit in på festen (vi tycker att det är lagom att de går när vi skurit upp tårtan). Känns hur bra som helst och kul eftersom de har så bra idéer och fina bilder sen tidigare jobb.Då får vi 70 st redigerade kort och för 1.000 kr till får vi dem även på CD så vi kan skriva ut hur mycket vi vill. Så summa 7.700 kr
Svar på tråden Hur mycket kostade er FOTOGRAF???